Modificari aduse de Ordinul nr. 1760/2023 privind inregistrarea in scopuri vamale a operatorilor economici si a altor persoane
24 Aug 2023
Numar EORI este un numar de inregistrare si identificare a operatorilor economici si a altor persoane, definit la art. 1 pct. 18 din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446 al Comisiei din 28 iulie 2015 de completare a Regulamentului (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European si al Consiliului in ceea ce priveste normele detaliate ale anumitor dispozitii ale Codului vamal al Uniunii, cu modificarile si completarile ulterioare:
18. "numarul de inregistrare si de identificare a operatorilor economici" (numar EORI) inseamna un numar de identificare unic in teritoriul vamal al Uniunii, atribuit de o autoritate vamala unui operator economic sau unei alte persoane pentru inregistrare in scopuri vamale”.
Ordinul Presedintelui Autoritatii Vamale Romane nr. 1760/2023 (valabil din 23 august 2023) simplifica regulile anterioare din Ordinul presedintelui ANAF nr. 1886/2016, astfel:
1. Nu mai este nevoie sa se anexeze la cerere documente precum certificatul de inregistrare in scopuri de TVA si actul constitutiv, intrucat pot fi verificate online prin bazele de date la care Autoritatea Vamala Romana are acces:
- VIES - sistemul de schimb de informatii cu privire la TVA (VAT Information Exchange System), implementat si gestionat de Comisia Europeana;
- baza de date ANAF - Registru TVA - baza de date online gestionata de ANAF cu privire la TVA;
- baza de date Registrul National ONG - baza de date online gestionata de Ministerul Justitiei.
2. Transmiterea documentelor: Se poate trimite documentatia justificativa prin aplicatia EORI-RO.
Conform art. 2 lit. e) din Ordinul 1760/2023, aplicatia "EORI-RO" este o aplicatie informatica ce permite atribuirea numerelor EORI si a numerelor de inregistrare in sistemul informatic.
Aceste prevederi cu privire la transmiterea documentelor se regasesc in art. 9 ale Ordinului 1760/2023 (prevederi care lipseau din Ordinul 1886/2016):
Art. 9 Dupa primirea cererii de atribuire a numarului EORI, autoritatea vamala competenta acceseaza urmatoarele baze de date, in vederea extragerii de documente/informatii din care vor prelua datele necesare analizarii cererii de atribuire a numarului EORI:
a) baza de date online RECOM, in vederea generarii raportului de interogare a persoanelor prevazute la art. 3 lit. a), pentru verificarea informatiilor de identificare prevazute intr-un certificat de inregistrare si a altor informatii prevazute intr-un act constitutiv;
b) VIES/baza de date ANAF - Registru TVA, pentru stabilirea valabilitatii numarului de inregistrare in scopuri de TVA, dupa caz;
c) baza de date online Registrul National ONG, pentru verificarea adresei sediului social pentru persoanele prevazute la art. 3 lit. b).
3. O alta modificare se refera la notificarea privind atribuirea numarului EORI
Actuala reglementare specifica faptul ca notificarea se face la adresa de posta electronica mentionata in cerere sau, daca aceasta nu este disponibila, prin intermediul serviciilor postale, in timp ce, pe vechea procedura solicitantul era notificat "in scris" despre neconcordante.
4. In legatura cu rezilierea cererii, aceasta este respinsa si eliminata din aplicatia "EORI-RO" daca neconcordantele nu sunt remediate in termen de 30 de zile. "daca solicitantul nu a remediat in termen de 30 de zile calendaristice de la data notificarii neconcordantele constatate de autoritatea vamala competenta".
5. Procedura alternativa, prevazuta de art. 14 din Ordinul nr. 1760/2023:
In situatia in care aplicatia "EORI-RO" nu functioneaza, solicitantul completeaza cererea prevazuta la anexa nr. 1 la norme si o transmite la autoritatea vamala competenta, impreuna cu documentele.
Dupa verificarea concordantei dintre datele cuprinse in cerere, informatiile obtinute din RECOM, VIES/ANAF - Registru TVA si/sau Registrul National ONG si cele din documentele atasate cererii, autoritatea vamala competenta introduce datele din cerere in aplicatia "EORI-RO" in maximum 24 de ore de la restabilirea functionarii aplicatiei. Dupa atribuirea numarului EORI se transmite solicitantului notificarea de atribuire a acestuia, conform procedurii prevazute la art. 10 (la adresa de posta electronica indicata de acesta in cerere. In situatia in care in cerere nu este indicata o adresa de posta electronica, notificarea de atribuire a numarului EORI se transmite prin posta solicitantului sau se inmaneaza acestuia la sediul autoritatii vamale competente.).
In situatia in care una dintre bazele de date RECOM, VIES/ANAF - Registru TVA sau Registrul National ONG nu functioneaza, autoritatea vamala competenta solicita documentul/documentele care trebuie sa insoteasca cererea de la persoana care a depus cererea, prin intermediul postei electronice sau a altor mijloace de comunicare.
Aceste schimbari reprezinta o incercare de modernizare si digitalizare a formalitatilor vamale, reducand birocratia si accelerand procedurile pentru beneficiul operatorilor economici.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!
Studii de caz si articole despre modificari fiscale
Stabilirea din oficiu a TVA datorata de catre persoanele impozabile care aveau obligatia depunerii D311 si care nu si-au indeplinit aceasta obligatie
de
Profeanu Laura
11 Mai 2024
ANAF se pregateste sa implementeze noi masuri de monitorizare si impunere din oficiu a TVA pentru contribuabilii care nu isi indeplinesc obligatiile legale privind TVA in perioada in care sunt declarati inactivi sau in perioada in care le este anulat codul de TVA, conform art. 11 alin. 6 si 8 din Codul fiscal.
Conform art. 324 alin. 10) lit. a) si b) din Codul fiscal, persoanele impozabile al ...
Modificari importante privind deducerea TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare
de
Profeanu Laura
27 Apr 2024
In contextul adoptarii generalizate a sistemului e-Factura, Ministerul Finantelor propune eliminarea posibilitatii deducerii TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare.
In acest sens, un proiect de Hotarare de Guvern initiat recent de Ministerul Finantelor, propune abrogarea alineatului 7) de la pct. 69 din Normele metodologice, care prevede ca o ...
Modificari privind ajustarea bazei de impozitare, in vigoare cu 08 martie 2024
de
Profeanu Laura
12 Mar 2024
Pe 8 martie 2024, Codul fiscal a fost modificat in privinta ajustarii bazei de impozitare pentru TVA, in contextul reducerilor de pret acordate dupa livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor. Aceste schimbari reflecta o incercare de a alinia legislatia fiscala nationala cu cea a Uniunii Europene si jurisprudenta Curtii de Justitie a UE.
Inainte de aceasta actualizare, ajustarea bazei de ...
Ian202024
Contract de inchiriere spatiu cu doi coproprietari (soti)
de
Mariana Prejbeanu
valabil la 20 Ian 2024
Intrebare: Am inchiriat un spatiu si pe contractul de inchiriere apar ambii soti proprietari, cu cota parte de 50%. Prin prisma modificarilor din 2024 privind impozitul cu retinere la sursa, cum ar trebui sa procedez, sa impozitez suma virata lunar si apoi, sa declar la sfarsitul anului in D205 ambii soti, impartind venitul si impozitul la 2? Virarea venitului din chirie il fac intr-un singur cont comunicat ...
Dec082023
Conditii 2024 pentru aplicarea impozitului pe veniturile microintreprinderii
de
Alexandru Palaghia
valabil la 08 Dec 2023
Intrebare: Va rog sa-mi spuneti daca incepand cu anul 2024, pentru a ramane platitor impozit pe venit microintreprindere mai este conditionat de angajarea unei persoane? Cifra de afaceri la sfarsitul anului 2023 este 50,000 euro.
Dec092023
Compensare intre drepturi si obligatii
de
Profeanu Laura
valabil la 09 Dec 2023
Intrebare: O microintreprindere care aplica sistemul de TVA la incasare doreste sa ofere sub forma de dividende un birou (amenajat ca locuinta) impreuna cu parcarea subterana catre asociatul unic. Biroul a fost achizitionat impreuna cu parcarea subterana in ian. 2022 prin taxare inversa, iar livrarea catre asociat se doreste cu TVA de 5% ca parte a politicii sociale. Pasii pe care dorim sa ii urmam sunt in ...
Vezi toate studiile de caz despre modificari fiscale keyboard_double_arrow_right