Modificari din oficiu ale vectorului fiscal: Cum functioneaza noua procedura a ANAF
Pentru a raspunde nevoii de a mentine acuratetea datelor fiscale si de a asigura colectarea taxelor, in cazul in care contribuabilii nu isi indeplinesc obligatiile de comunicare a schimbarilor vectorului fiscal prin declaratia 700, in termenul de 15 zile, ANAF poate interveni acum prin modificari din oficiu, conform unei noi proceduri detaliata in Ordinul nr. 3792/2024.
Potrivit art. 91 din Codul de procedura fiscala, modificarile din oficiu ale datelor din registrul contribuabililor, se realizeaza ori de cate ori informatiile existente nu reflecta realitatea. Registrul, care contine date pentru administrarea fiscala, trebuie sa fie actualizat pentru a reflecta modificarile in vectorul fiscal al contribuabilului.
Procedura conform Ordinului nr. 3792/2024
A. Notificarea contribuabililor
In cazul in care se constata ca este necesara modificarea din oficiu a datelor inscrise in Registru, organul fiscal notifica platitorul in cauza cu privire la aceasta situatie.
In cazul celor care, ca urmare a notificarii, vor refuza sa se prezinte la termenul stabilit de organul fiscal, audierea se considera indeplinita, prin refuz intelegandu-se renuntarea in scris la dreptul de a fi ascultat in procedura audierii.
In termen de 10 zile de la data comunicarii notificarii, organul fiscal transmite o invitatie, prin care stabileste al doilea termen pentru audiere, in cazul contribuabililor care:
- nu au depus declaratia de mentiuni;
- nu si-au exercitat dreptul de a fi ascultati in procedura audierii;
- nu au refuzat explicit sa se prezinte la termenul stabilit pentru audiere.
Pentru cei care, in urma invitatiei, depun declaratia de mentiuni, precum si in cazul in care se prezinta organului fiscal (in procedura audierii) documente din care rezulta ca nu au intervenit modificari in datele din declaratia de inregistrare fiscala, inceteaza procedura.
B. Incetarea procedurii de modificare din oficiu a datelor din Registru
Compartimentul de specialitate intocmeste formularul "Referat privind modificarea din oficiu a datelor din Registrul contribuabililor/platitorilor", prin care se propune incetarea procedurii.
C. Modificarea din oficiu a datelor din Registru
Organul fiscal aplica procedura de modificare din oficiu a datelor din Registru, in urmatoarele situatii:
- pentru cei care, ca urmare a notificarii, nu au depus declaratia de mentiuni si nici documente justificative care sa ateste faptul ca nu au intervenit modificari in datele din declaratia de inregistrare fiscala;
- in cazul celor pentru care organele fiscale cu atributii de control au constatat neindeplinirea obligatiei de depunere a declaratiei de mentiuni, prin acte administrativ-fiscale ramase definitive prin neexercitarea cailor de atac prevazute de lege sau prin hotarare judecatoreasca definitiva, in situatia in care acestea au fost atacate in justitie.
Compartimentul de specialitate intocmeste formularul referat, in care se consemneaza datele din Registru care se modifica din oficiu, precum si data de la care modificarile produc efecte.
D. Emiterea si comunicarea deciziei privind modificarea din oficiu a datelor din Registru
Inainte de intocmirea deciziei privind modificarea din oficiu a datelor din Registru, compartimentul de specialitate verifica daca respectivul contribuabil a depus declaratia de mentiuni pentru situatia pentru care a fost notificat, iar in cazul in care se constata ca s-a depus declaratia de mentiuni cu privire la situatia pentru care a fost notificat, inceteaza procedura.
Pentru cei care nu au depus declaratia de mentiuni pentru situatia pentru care au fost notificati, pe baza referatului privind modificarea din oficiu a datelor, organul fiscal intocmeste formularul "Decizie privind modificarea din oficiu a datelor din Registrul contribuabililor/platitorilor (701)" in doua exemplare, din care unul se comunica platitorului in Spatiul Privat Virtual (celor care sunt inrolati).
Implicatii pentru contribuabili
Contribuabilii sunt obligati sa raporteze modificarile datelor declarate initial prin formularul 700, sub risc de amenda de la 1.000 lei la 5.000 lei pentru contribuabili mijlocii si mari si cu amenda de la 500 lei la 1.000 lei, pentru celelalte persoane juridice, precum si pentru persoanele fizice, conform art. 336 alin. 2 lit. d) din Codul de procedura fiscala.
Potrivit art. 4 din Ordinul nr. 1699/2021, categoriile de obligatii fiscale vizate, sunt:
- TVA;
- impozit pe venit, pe profit si pe veniturile microintreprinderilor;
- accize;
- impozit pe reprezentanta;
- CAS si CASS datorata de persoanele fizice;
- CAM;
- redevente miniere si petroliere;
- contributia pentru finantarea unor cheltuieli in domeniul sanatatii;
- impozit pe monopolul natural din sectorul energiei electrice si al gazului natural;
- impozit asupra veniturilor suplimentare obtinute ca urmare a dereglementarii preturilor din sectorul gazelor naturale;
- impozit pe veniturile din activitatile de exploatare a resurselor naturale, altele decat gazele naturale;
- taxe datorate potrivit legislatiei din domeniul jocurilor de noroc.
Concluzie
Prin aceasta procedura, ANAF isi propune sa creasca eficienta administrarii fiscale, oferind in acelasi timp contribuabililor mecanisme clare de conformare si contestare.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"!