Modificari fiscale 01 - 06 ianuarie 2024
10 Ian 2024
1. O.M.F. nr. 10/2024 pentru stabilirea activelor care se cuprind in indicatorii I si A prevazuti la art. 18^1 alin. (3) si art. 18^3 alin. (2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal
Publicat in: M.Of. nr. 6 din 04.01.2024
Ce prevede: Potrivit ordinului, activele eligibile luate in calcul pentru determinarea indicatorilor I si A, prevazuti la art. 181 alin. (3) si art. 183 alin. (2) din Codul fiscal sunt urmatoarele:
(i) subgrupa 1.1 "Constructii industriale";
(ii) subgrupa 1.2 "Constructii agricole";
(iii) subgrupa 1.3 "Constructii pentru transporturi posta si telecomunicatii";
(iv) subgrupa 1.4 "Constructii hidrotehnice";
(v) subgrupa 1.5 "Constructii pentru afaceri, comert, depozitare", cu exceptia claselor 1.5.1 "Centre de afaceri" si 1.5.2 "Cladiri comerciale pentru depozitare-comercializare si distributie. Magazine", 1.5.14 "Alte constructii pentru afaceri, comert, depozitare neregasite in cadrul subgrupei 1.5";
(vi) subgrupa 1.7 "Constructii pentru transportul energiei electrice";
(vii) subgrupa 1.8 "Constructii pentru alimentare cu apa, canalizare si imbunatatiri funciare";
(viii) subgrupa 1.9 "Constructii pentru transportul si distributia petrolului, gazelor, lichidelor industriale, aerului comprimat si pentru termoficare";
(ix) subgrupa 2.1 "Echipamente tehnologice (masini, utilaje si instalatii de lucru) ";
(x) subgrupa 2.2 "Aparate si instalatii de masurare, control si reglare";
(xi) subgrupa 2.3 "Mijloace de transport";
(xii) subgrupa 2.4 "Animale si plantatii";
b) activele necorporale sunt imobilizarile necorporale recunoscute din punct de vedere contabil, cu exceptia cheltuielilor de constituire, a fondului comercial, a imobilizarilor necorporale cu durata de viata utila nedeterminata, incadrate astfel potrivit reglementarilor contabile aplicabile.
Activele eligibile trebuie sa fie utilizate in activitatea economica a contribuabilului si conexate obiectului de activitate al contribuabilului.
In cazul imobilizarilor in curs de executie ocazionate de achizitia/productia de active, incepute pana la data de 31 decembrie 2023 inclusiv, in valoarea indicatorului I se include doar valoarea imobilizarilor in curs de executie ocazionate de achizitia/productia activelor respective inregistrate in evidenta contabila incepand cu data de 1 ianuarie 2024, respectiv incepand cu prima zi a anului fiscal modificat care incepe in anul 2024. Aceasta valoare se va evidentia distinct pentru aplicarea prevederilor privind determinarea indicatorului A, respectiv pentru a nu se cuprinde in indicatorul A.
In cazul imobilizarilor in curs de executie ocazionate de achizitia/productia de active, incepute pana la data de 31 decembrie 2023 inclusiv si puse in functiune incepand cu data de 1 ianuarie 2024, valoarea imobilizarilor in curs de executie inregistrate in evidenta contabila pana la data de 31 decembrie 2023 nu se cuprinde in indicatorul A.
In valoarea indicatorilor I si A, dupa caz, se includ si:
a) investitiile efectuate la activele prevazute la art. 1 care fac obiectul unor contracte de inchiriere, concesiune, locatie de gestiune, asociere in participatiune si altele asemenea;
b) investitiile efectuate la activele prevazute la art. 1 sub forma cheltuielilor ulterioare realizate in scopul imbunatatirii parametrilor tehnici initiali si care conduc la obtinerea de beneficii economice viitoare, prin majorarea valorii acestora.
In cazul achizitiei acestor active in valoarea indicatorului A se includ doar achizitiile de active noi, in sensul ca nu au mai fost utilizate anterior datei achizitiei.
2. Legea nr. 431/2023 privind asigurarea unui nivel minim global de impozitare a grupurilor de intreprinderi multinationale si a grupurilor nationale de mari dimensiuni
Publicat in: M.Of. nr. 8 din 05.01.2024
Ce prevede: Legea stabileste masuri pentru impozitarea minima efectiva a grupurilor de intreprinderi multinationale si a grupurilor nationale de mari dimensiuni sub forma:
a) unei reguli de includere a veniturilor, denumita in continuare IIR, potrivit careia o societate-mama a unui grup de intreprinderi multinationale sau a unui grup national de mari dimensiuni este obligata sa calculeze si sa plateasca partea sa alocabila din impozitul suplimentar pentru entitatile constitutive ale grupului care sunt impozitate la un nivel redus; si
b) unei reguli a profiturilor subimpozitate, denumita in continuare UTPR, potrivit careia o entitate constitutiva a unui grup de intreprinderi multinationale datoreaza un impozit care este inregistrat ca o cheltuiala suplimentara egala cu partea sa din impozitul suplimentar care nu a fost perceputa in temeiul IIR la nivelul societatii-mama pentru entitatile constitutive ale grupului care sunt impozitate la un nivel redus.
Pentru profitul excedentar al entitatilor constitutive care sunt impozitate la un nivel redus si care au sediul in Romania se datoreaza un impozit suplimentar national, in conformitate cu dispozitiile capitolului III.
Impozitele reglementate de aceasta lege sunt urmatoarele:
a) impozitul suplimentar;
b) impozitul suplimentar national.
Legea se aplica entitatilor constitutive care au sediul in Romania si care sunt membre ale unui grup de intreprinderi multinationale sau ale unui grup national de mari dimensiuni, grup care are un venit anual de cel putin echivalentul in lei al sumei de 750.000.000 euro, inclusiv veniturile entitatilor excluse, inregistrat in situatiile financiare consolidate ale societatii-mama finale, din cel putin 2 dintre cele 4 exercitii financiare imediat anterioare exercitiului financiar de referinta.
Legea nu se aplica urmatoarelor entitati, denumite in continuare entitati excluse:
a) o entitate guvernamentala, o organizatie internationala, o organizatie nonprofit, un fond de pensii, un fond de investitii care este o societate-mama finala sau un vehicul de investitii imobiliare care este o societate-mama finala. Entitatea guvernamentala include administratia centrala, de stat sau locala sau agentiile acestora care indeplinesc functii guvernamentale;
b) o entitate detinuta in proportie de cel putin 95% de una sau mai multe dintre entitatile prevazute la lit. a), direct sau prin intermediul uneia sau mai multor entitati excluse, cu exceptia entitatilor de servicii de pensii, si care:
(i) opereaza exclusiv sau aproape exclusiv in scopul de a detine active sau de a investi fonduri in beneficiul entitatii sau al entitatilor prevazute la lit. a); sau
(ii) desfasoara exclusiv activitati auxiliare celor desfasurate de entitatea sau de entitatile prevazute la lit. a);
c) o entitate detinuta in proportie de cel putin 85%, direct sau prin intermediul uneia sau mai multor entitati excluse, de una sau mai multe dintre entitatile prevazute la lit. a), cu exceptia entitatilor de servicii de pensii, cu conditia ca majoritatea profiturilor sale sa fie obtinute din dividende sau castiguri ori pierderi de capital care sunt excluse din calculul profitului sau al pierderii calificate.
3. O.A.N.A.F. nr. 5/2024 pentru aprobarea Procedurii privind stabilirea criteriilor de risc care stau la baza analizei, aplicarea sigiliilor inteligente si monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri - RO e-Sigiliu, precum si a unor formulare
Publicat in: M.Of. nr. 10 din 05.01.2024
Ce prevede: Ordinul aproba Procedura privind stabilirea criteriilor de risc care stau la baza analizei, aplicarea sigiliilor inteligente si monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri - RO e-Sigiliu si documentele conexe.
Sistemul national RO e-Sigiliu va fi utilizat in baza analizei de risc pentru monitorizarea deplasarii bunurilor cu risc vamal/fiscal aflate sub supravegherea autoritatii vamale/fiscale:
a) plasate in regim de tranzit intre doua birouri vamale de frontiera care prezinta un risc vamal/fiscal ridicat in ceea ce priveste descarcarea frauduloasa;
b) plasate in regim vamal de tranzit intre un birou vamal de frontiera si un birou vamal din interiorul tarii si care prezinta un risc vamal/fiscal ridicat in ceea ce priveste descarcarea frauduloasa;
c) declarate pentru export, care prezinta risc vamal/fiscal ridicat sau care fac obiectul unor masuri speciale la export;
d) privind miscarea in interiorul tarii a produselor supuse la plata accizei armonizate si nearmonizate, astfel: produsele aflate in regim suspensiv, produsele eliberate pentru consum pana la primul beneficiar, precum si produsele la care plata accizei este exceptata sau cu scutire directa;
e) aflate in tranzit intracomunitar, care prezinta risc de descarcare/comercializare pe teritoriul national;
f) bunuri de natura intracomunitara destinate unui contribuabil din Romania care prezinta risc fiscal;
g) bunuri avand ca destinatie o livrare intracomunitara care prezinta riscul de a nu parasi teritoriul national.
Analiza de risc pentru utilizarea sistemului RO e-Sigiliu va avea in vedere urmatoarele criterii de risc:
a) natura bunurilor transportate;
b) valoarea bunurilor;
c) restrictii/prohibitii la import;
d) regimul de taxare;
e) bunuri din categoria produselor accizabile;
f) ruta de transport utilizata;
g) informatii provenite de la alte institutii nationale si internationale de aplicare a legii;
h) transporturi de bunuri suspecte de a intra in sfera de aplicabilitate a masurilor de prevenire si combatere a activitatilor economice ilicite conform art. LVI din Legea nr. 296/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilitatii financiare a Romaniei pe termen lung, cu modificarile si completarile ulterioare;
i) existenta informatiilor cu privire la implicarea in activitati de frauda vamala/fiscala a expeditorului bunurilor, operatorului de transport rutier, principalului obligat in cadrul regimului de tranzit vamal, respectiv a destinatarului bunurilor;
j) operatorul economic beneficiar se afla in consemn din urmatoarele motive:
- operatorul economic nu a fost regasit la sediul social, domiciliul fiscal sau punctele de lucru declarate;
- furt de identitate - transporturile intracomunitare anterioare au fost efectuate in numele unui contribuabil, fara ca acesta sa aiba cunostinta de respectivele transporturi;
- istoric fiscal inadecvat (incoerenta datelor din declaratiile fiscale fata de datele din alte formulare prevazute de lege depuse de contribuabil, neconcordanta datelor din declaratiile fiscale si din alte formulare prevazute de lege depuse de contribuabil in comparatie cu datele si informatiile transmise de terti, desfasurarea de actiuni ce au ca scop reducerea profitabilitatii din perspectiva nivelului de declarare, nedepunerea declaratiilor fiscale);
- au fost emise decizii de masuri asiguratorii, iar creanta estimata nu a fost acoperita integral in ordinea prevazuta la pct. 5.8 din Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 2.605/2010 pentru aprobarea Procedurii de aplicare efectiva a masurilor asiguratorii prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"!
Studii de caz si articole despre modificari fiscale
Stabilirea din oficiu a TVA datorata de catre persoanele impozabile care aveau obligatia depunerii D311 si care nu si-au indeplinit aceasta obligatie
de
Profeanu Laura
11 Mai 2024
ANAF se pregateste sa implementeze noi masuri de monitorizare si impunere din oficiu a TVA pentru contribuabilii care nu isi indeplinesc obligatiile legale privind TVA in perioada in care sunt declarati inactivi sau in perioada in care le este anulat codul de TVA, conform art. 11 alin. 6 si 8 din Codul fiscal.
Conform art. 324 alin. 10) lit. a) si b) din Codul fiscal, persoanele impozabile al ...
Modificari importante privind deducerea TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare
de
Profeanu Laura
27 Apr 2024
In contextul adoptarii generalizate a sistemului e-Factura, Ministerul Finantelor propune eliminarea posibilitatii deducerii TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare.
In acest sens, un proiect de Hotarare de Guvern initiat recent de Ministerul Finantelor, propune abrogarea alineatului 7) de la pct. 69 din Normele metodologice, care prevede ca o ...
Modificari privind ajustarea bazei de impozitare, in vigoare cu 08 martie 2024
de
Profeanu Laura
12 Mar 2024
Pe 8 martie 2024, Codul fiscal a fost modificat in privinta ajustarii bazei de impozitare pentru TVA, in contextul reducerilor de pret acordate dupa livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor. Aceste schimbari reflecta o incercare de a alinia legislatia fiscala nationala cu cea a Uniunii Europene si jurisprudenta Curtii de Justitie a UE.
Inainte de aceasta actualizare, ajustarea bazei de ...
Ian202024
Contract de inchiriere spatiu cu doi coproprietari (soti)
de
Mariana Prejbeanu
valabil la 20 Ian 2024
Intrebare: Am inchiriat un spatiu si pe contractul de inchiriere apar ambii soti proprietari, cu cota parte de 50%. Prin prisma modificarilor din 2024 privind impozitul cu retinere la sursa, cum ar trebui sa procedez, sa impozitez suma virata lunar si apoi, sa declar la sfarsitul anului in D205 ambii soti, impartind venitul si impozitul la 2? Virarea venitului din chirie il fac intr-un singur cont comunicat ...
Dec082023
Conditii 2024 pentru aplicarea impozitului pe veniturile microintreprinderii
de
Alexandru Palaghia
valabil la 08 Dec 2023
Intrebare: Va rog sa-mi spuneti daca incepand cu anul 2024, pentru a ramane platitor impozit pe venit microintreprindere mai este conditionat de angajarea unei persoane? Cifra de afaceri la sfarsitul anului 2023 este 50,000 euro.
Dec092023
Compensare intre drepturi si obligatii
de
Profeanu Laura
valabil la 09 Dec 2023
Intrebare: O microintreprindere care aplica sistemul de TVA la incasare doreste sa ofere sub forma de dividende un birou (amenajat ca locuinta) impreuna cu parcarea subterana catre asociatul unic. Biroul a fost achizitionat impreuna cu parcarea subterana in ian. 2022 prin taxare inversa, iar livrarea catre asociat se doreste cu TVA de 5% ca parte a politicii sociale. Pasii pe care dorim sa ii urmam sunt in ...
Vezi toate studiile de caz despre modificari fiscale keyboard_double_arrow_right