Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 26 Decembrie 2024

Modificari fiscale 02 - 08 decembrie 2024


O.U.G. nr. 138/2024 privind modificarea si completarea unor acte normative in domeniul fiscal-bugetar, precum si pentru reglementarea altor masuri

Publicat in: M.Of. nr.1222  din  05.12.2024

Ce prevede: Ordonanta de urgenta aduce unele schimbari in domeniul fiscal contabil. Acestea vizeaza:

    Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
    Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
    Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
  1. E-factura
  • Se introduce obligativitatea inscrierii codurilor CPV in e-factura in cazul facturilor emise pentru operatiunile realizate in baza unor contracte de achizitii publice, de achizitii sectoriale, de concesiune de lucrari si de concesiune de servicii, precum si, dupa caz, contracte de achizitii publice in domeniile apararii si securitatii.
  • in relatia comerciala B2B intre persoane impozabile stabilite in Romania se vor transmite in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura doar facturiloe pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii care au locul livrarii/prestarii in Romania conform regulilor in materie de TVA.
  • se introduce obligatia de a transmite in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura si facturile simplificate in conformitate cu prevederile art. art. 319 alin. (12 din Codul fiscal. Exceptate de la obligatia transmiterii raman bonurile fiscale care indeplinesc conditiile unei facturi simplificate si facturile emise pentru livrari intracomunitare de bunuri, pentru care beneficiarul persoana impozabila stabilita in Romania comunica un cod de inregistrare in scopuri de TVA din alt stat membru.
  • Se aduc clarificari privind transmiterea in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura a facturilor in relatia B2C. Livrarile de bunuri/Prestarile de servicii efectuate catre o persoana fizica care nu se identifica in relatia cu furnizorul/prestatorul prin niciun cod de identificare fiscala sau opteaza sa se identifice prin codul numeric personal se considera efectuate in relatia B2C. Daca beneficiarul, persoana fizica, nu se identifica prin niciun cod de identificare fiscala, facturile se emit utilizand un cod format din 13 cifre de zero in locul codului de identificare fiscala a beneficiarului.
  1. Decontul precompletat RO e-TVA
  • se prelungeste pana la 01 iulie 2025 termenul la care intra in vigoare prevederile privind obligatia de a raspunde la notificarile de conformare RO e-TVA, aplicarea sanctiunilor si stabilirea indicatorilor de risc fiscal in baza acestor notificari.
  1. TVA
  • persoanele impozabile care efectueaza achizitii pentru care au dedus TVA, in scopul realizarii unor obiective de investitii din cadrul unor programe de interes public sau social, finantate din fonduri publice, pe care, ulterior receptiei, le predau cu titlu gratuit beneficiarului obiectivului de investitii pe baza de protocol, trebuie sa emita o autofactura conform art. 319 alin. (8) din Codul fiscal
  • se introduce obligatia inscrierii codului de inregistrare in scopuri de TVA sau codului de identificare fiscala al beneficiarului, daca acesta este o persoana impozabila ori o persoana juridica neimpozabila in facturile simplificate (de la 01 ianuarie 2025)
  • se introduce obligatia de a emite autofactura daca furnizorul prestatorul nu emite factura de corectie pentru situatiile in care se ajusteaza baza de impozitare a TVA conform art. 287 lit. a)-c) si e) si pentru situatia in care operatiunea este supusa masurilor de simplificare prevazute la art. 331 din Codul fiscal (taxare inversa).
  1. Impozit pe profit
  • persoanele juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale si institutiile de credit care platesc impozit suplimentar de la 01 ianuarie 2025 sunt scutite de la impozitul minim pe perioada aplicarii impozitului suplimentar.
  1. Impozit pe venit
  • se introduce obligatia platitorilor de venituri din chirii cu retinere la sirsa de a elibera, la solicitarea proprietarului, uzufructuarului sau a altui detinator legal, beneficiar de venit, un document care sa ateste cuantumul impozitului pe venit retinut si platit.
  • se aduc clarificari privind veniturile din chirii in natura si garantiile retinute in contractele de inchiriere cu persoane fizice. Astfel, in situatia in care venitul brut este platit exclusiv in natura, precum si in cazul sumelor reprezentand garantie utilizata pentru plata chiriei stabilita prin contract, proprietarul, uzufructuarul sau alt detinator legal are obligatia sa stabileasca venitul net anual prin deducerea din venitul brut a cheltuielilor determinate prin aplicarea cotei de 20% asupra venitului brut, precum si sa calculeze si sa plateasca impozitul pe venit. Impozitul anual datorat se stabileste prin depunerea Declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice, pana la termenul legal de depunere.
  • clarificari privind regimul fiscal aplicabil veniturilor din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal si al dezmembramintelor acestuia,
  • se introduc in categoria veniturilor din alte surse veniturile din transferul posesiei de fapt notate in cartea funciara in conditiile art. 13 si 41 din Legea cadastrului si a publicitatii imobiliare nr. 7/1996, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, prin acte intre vii.
  • Clarificari privind impozitarea veniturilor din pensii obtinute din strainatate
  1. Clarificari in privinta veniturilor din chirii platite in avans in anul 2023

In situatia in care veniturile realizate de persoanele fizice din cedarea folosintei bunurilor, altele decat cele din arendarea bunurilor agricole si din inchirierea in scop turistic a camerelor situate in locuinte proprietate personala, platite de persoane juridice sau alte entitati care au obligatia de a conduce evidenta contabila, au fost incasate in avans, pana la data de 31 decembrie 2023 inclusiv si sunt aferente unei perioade contractuale ulterioare datei de 1 ianuarie 2024, proprietarii, uzufructuarii sau alti detinatori legali au obligatia stabilirii impozitului pe venit prin completarea declaratiei unice prvind veniturile realizate si aplica urmatoarele reguli:

a) venitul brut reprezinta totalitatea sumelor in bani si/sau echivalentul in lei al veniturilor in natura stabilite potrivit contractului incheiat intre parti, primite in avans, pentru fiecare an fiscal corespunzator perioadei contractuale;

b) venitul net anual se stabileste prin aplicarea cotei de 20% asupra venitului brut;

c) impozitul pe venit se calculeaza prin aplicarea cotei de 10% asupra venitului net anual si se plateste la bugetul de stat pana la data de 25 mai inclusiv a fiecarui an fiscal urmator celui pentru care a fost incasat venitul;

d) completeaza si depun declaratia unica privind veniturile realizate, pana la data de 25 mai inclusiv a fiecarui an fiscal urmator celui pentru care a fost incasat venitul.

La incadrarea in plafoanele anuale pentru CASS, in cazul veniturilor din cedarea folosintei bunurilor, altele decat cele din arendarea bunurilor agricole si din inchirierea in scop turistic a camerelor situate in locuinte proprietate personala, platite de persoane juridice sau alte entitati care au obligatia de a conduce evidenta contabila, incasate de proprietar, uzufructuar sau alt detinator legal in avans, pana la data de 31 decembrie 2023 inclusiv, si aferente unei perioade contractuale ulterioare datei de 1 ianuarie 2024, se ia in calcul venitul net stabilit conform prevederilor mai sus redate corespunzator fiecarui an fiscal pentru care a fost incasat venitul.

  1. Accize
  • Obligatii suplimentare pentru dentinatarii inregistrati care prezinta risc fiscal ridicat precum si pentru operatorii economici care sunt inregistrati la autoritatea competenta pentru distributie si comercializare angro fara depozitare bauturi alcoolice, tutun prelucrat si produse energetice - benzine, motorine, petrol lampant, gaz petrolier lichefiat si biocombustibili, care prezinta risc fiscal ridicat si care detin si doresc sa comercializeze produsele accizabile care se afla in cadrul unui antrepozit fiscal apartinand unei terte persoane :
  1. obligatia constituirii unei garantii de 120% din contravaloarea accizelor aferente cantitatii de produse accizabile pe care intentioneaza sa o primeasca/sa o elibereze pentru consum. In situatia in care organele competente constata indiciile savarsirii unei infractiuni si evalueaza prejudiciul, operatorul economic are obligatia de a reintregi garantia la nivelul prejudiciului, cu exceptia situatiei in care garantia este indestulatoare. in situatia in care destinatarul inregistrat care prezinta risc fiscal ridicat inregistreaza obligatii fiscale restante administrate de A.N.A.F. cu mai mult de 5 zile fata de termenul legal de plata, garantia se extinde si asupra acestor obligatii de drept si fara nicio alta formalitate
  1.  obligatia depunerii la autoritatea competenta a unei declaratii pe propria raspundere privind cantitatea de produse accizabile pe care intentioneaza sa o primeasca si sa garanteze plata accizelor. Cu cel putin 3 zile calendaristice inainte de epuizarea cantitatii de produse accizabile inscrise in declaratia pe propria raspundere destinatarul inregistrat care prezinta risc fiscal ridicat are obligatia de a instiinta autoritatea competenta cu privire la acest fapt.
  1. la propunerea organelor de control, autoritatea competenta revoca autorizatia de destinatar inregistrat care prezinta risc fiscal ridicat, in termen de maximum 3 zile calendaristice de la data primirii propunerii de revocare, in anumite situatii introduse la art. 377 din Codul fiscal.

Criteriile pentru evaluarea riscului fiscal in vederea determinarii destinatarilor inregistrati care prezinta risc fiscal ridicat se stabilesc prin ordin comun al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si al presedintelui Autoritatii Vamale Romane.

Operatorii economici, care in urma evaluarii riscului fiscal prezinta risc fiscal ridicat, se notifica de catre autoritatea vamala competenta.

In cazul in care autoritatea competenta constata ca pe parcursul a 36 de luni consecutive de la data depunerii primei declaratii pe propria raspundere operatorul economic nu a inregistrat obligatii fiscale restante la bugetul general consolidat, de natura celor administrate de Agentia Nationala de Administrare Fiscala, pentru care s-a dispus executarea garantiei si a fost inceputa procedura de executare silita, operatorul economic se considera ca nu mai prezinta risc fiscal ridicat.

  • Completarea contraventiilor si sanctiunilor cu cele legate de neindeplinirea  noilor obligatii ale operatorilor cu risc fiscal ridicat.
  • Reglementari privind entitatile care produc gaz natural pentru uz propriu
  1. Legea contabilitatii nr. 82/1991
  • se introduce in mod expres obligatia intocmirii balantei de veirifcare lunar, pentru verificarea inregistrarii corecte in contabilitate a operatiunilor efectuate.
  • se introduce un termen de 10 ani  de pastrare a situatiilor financiare trimestriale si anuale intocmite de catre institutiile publice.
  • se clarifica prevederile privind semnarea situatiilor financiare de catre reprezentantul lega si de catre directorul economic, contabilul-sef sau alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta functie, angajata potrivit legii
  • se modifica termenele de depunere a situatiilor financiare care au creat diferente de interpretare in trecut, respective termenele sunt precizate clar:
  • 31 mai inclusiv a exercitiului financiar urmator celui de raportare pentru societatile reglementate de Legea nr. 31/1990, societatile/companiile nationale, regiile autonome, institutele nationale de cercetare-dezvoltare, subunitatile fara personalitate juridica din Romania care apartin unor persoane juridice cu sediul in strainatate, cu exceptia subunitatilor deschise in Romania de societati rezidente in state apartinand Spatiului Economic European si
  • 30 aprilie inclusiv a exercitiului financiar urmator celui de raportare pentru celelalte persoane juridice.

In cazul in care datele sunt zile nelucratoare, ultima zi de raportare este prima zi lucratoare urmatoare acestora. Termenele de 150/120 de zile de inchiderea exercitiului financiar se aplica in continuare pentru entitatile cu exercitiu financiar diferit de anul calendaristic.

  • incepand cu exercitiul financiar al anului 2025/ primului exercitiu financiar astfel ales, care incepe ulterior datei de 1 ianuarie 2025, situatiile financiare anuale/raportarile contabile se depun numai in format electronic conform specificatiilor publicate pe portalul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
  1. Ro e-Transport

Se prelungeste termenul de intrare in vigoare a sanctiunilor pentru utilizatorii care au statutul de operator economic autorizat potrivit prevederilor art. 38 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European si al Consiliului din 9 octombrie 2013 de stabilire a Codului vamal al Uniunii (reformare) la data realizarii transportului international de bunuri – pana la data de 31 martie 2025 si se aplica pentru faptele savarsite si constatate incepand cu aceasta data.

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre e-factura

Dec192024

Utilitati la spatii inchiriate

de Profeanu Laura valabil la 19 Dec 2024
Intrebare: Societatea inchiriaza un apartament in Bucuresti de la o persoana fizica. Cheltuielile cu utilitatile facturi de gaz, lumina, intretinere, internet sunt deductibile fiscal si TVA-ul aferent la societate. Se pot plati facturile de utilitati de catre societate pentru persoana fizica?
Dec192024

E-factura. Factura simplificata

de Alexandru Palaghia valabil la 19 Dec 2024
Intrebare: In data de 01.01.2025 emit: 1. BF pe care inscriu CUI pe AMEF => NU transmit in RO e-Factura, deoarece il transmite AMEF conectat la ANAF; 2. FS emisa de BOLT in numele PJ catre PF => a) DA transmit in RO e-factura; b) NU transmit in RO e-factura (deoarece intra la exceptie pentru ca este factura simplificata (FS) emisa catre persoana fizica (PF). Care este raspunsul corect la ...
Dec212024

Factura de stornare transmisa in Ro e-Factura cu valori pozitive

de Constanta Popa valabil la 21 Dec 2024
Intrebare: Factura de stornare. Transmisa in e-Factura cu sume pozitive In luna ianuarie 2024 am emis o factura de stornare, in e-factura aceasta a fost transmisa cu sume pozitive, cod tip factura a fost 380, intrebarile mele sunt: 1. clientul isi poate inregistra factura pe baza facturii fizice primite, factura fiind cu sume negative, fara a lua in considerare factura din e factura avand in vedere ...
Dec162024

Factura incarcata de doua ori in SPV

de Elena Garofil valabil la 16 Dec 2024
Intrebare: Daca am incarcat in noiembrie o factura in e-Factura si in decembrie am incarcat inca o data factura din greseala in e-Factura, ce fac? Cum o stornez pe cea din decembrie incarcata eronat?
Dec132024

Corectare factura in e-Factura

de Gina Popescu valabil la 13 Dec 2024
Intrebare: Am trimis in e-Factura doua facturi cu acelasi numar la clienti diferiti. Cum corectez un numar de factura?

Ghidul ANAF privind utilizarea codurilor RO e-Factura

de Profeanu Laura 11 Dec 2024
Sistemul national de facturare electronica RO e-Factura a fost introdus pentru a standardiza emiterea, transmiterea si procesarea facturilor electronice in conformitate cu legislatia fiscala romaneasca si europeana. Recent, ANAF a publicat un ghid detaliat privind utilizarea codurilor specifice pentru tipuri de facturi si categorii de TVA, precum si alte reguli importante pentru ...
Vezi toate studiile de caz despre e-factura keyboard_double_arrow_right