Modificari fiscale 04 - 10 octombrie 2021

12 Oct 2021
1. O.U.G. nr. 110/2021 privind acordarea unor zile libere platite parintilor si altor categorii de persoane in contextul raspandirii coronavirusului SARS-CoV-2
Ce prevede: Prin aceasta ordonanta de urgenta se stabilesc conditiile in care angajatii pot beneficia de zile libere pentru supravegherea copiilor cu varsta de pana la 12 ani inclusiv in situatia limitarii sau suspendarii activitatilor didactice care presupun prezenta fizica a copiilor in unitatile de invatamant si in unitatile de educatie timpurie anteprescolara, unde acestia sunt inscrisi.
Zilele libere se pot acorda pe perioada starii de alerta si dupa incetarea acesteia, dar nu mai tarziu de finalizarea cursurilor anului scolar 2021-2022, fara a se include vacantele.
2. O.U.G. nr. 111/2021 pentru stabilirea unor masuri de protectie sociala a angajatilor si a altor categorii profesionale in contextul interzicerii, suspendarii ori limitarii activitatilor economice, determinate de situatia epidemiologica generata de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2
Publicat in: M.Of. nr. 945 din 04.10.2021
Ce prevede: Prin aceasta ordonanta de urgenta se instituie urmatoarele masuri se protectie sociala:
- indemnizatie pe perioada suspendarii CIM pentru salariatii angajatorilor pe perioada intreruperii temporare a activitatii, total sau partial, in contextul cresterii incidentei raspandirii coronavirusului SARS-CoV-2 si al masurilor pentru diminuarea impactului tipului de risc prevazute de hotararile Guvernului pentru prelungirea starii de alerta pe teritoriul Romaniei. Indemnizatia se acorda pana la data de 31 decembrie 2021 si este in cuantum de 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat dar nu mai mult de 75% din castigul salarial mediu brut prevazut de Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2021 nr. 16/2021
- indemnizatie pe perioada intreruperii temporare a activitatii, total sau partial, in contextul cresterii incidentei raspandirii coronavirusului SARSCoV-2 si al masurilor pentru diminuarea impactului tipului de risc prevazute de hotararile Guvernului pentru prelungirea starii de alerta pe teritoriul Romaniei, pentru alte categorii de persoane care realizeaza venituri, dupa cum urmeaza:
- persoanele fizice care obtin venituri exclusiv din drepturile de autor si drepturile conexe, astfel cum sunt reglementate de Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
- persoanele care au incheiate conventii individuale de munca in baza Legii nr. 1/2005 privind organizarea si functionarea cooperatiei, republicata, cu modificarile ulterioare.
- persoanele prevazute la art. 671 alin. (1) lit. a)-c) din Legea educatiei fizice si sportului nr. 69/2000, cu modificarile si completarile ulterioare
Indemnizatiile se acorda pana la 31 decembrie 2021 si sunt in cuantum lunara de 75% din castigul salarial mediu brut prevazut de Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2021 nr. 16/2021.
3. H.G. nr. 1.071/2021 pentru stabilirea salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata
Publicat in: M.Of. nr. 950 din 05.10.2021
Ce prevede: Prin aceasta hotarare, incepand cu data de 1 ianuarie 2022, salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, prevazut la art. 164 alin. (1) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, se stabileste in bani, fara a include sporuri si alte adaosuri, la suma de 2.550 lei lunar, pentru un program normal de lucru in medie de 167,333 ore pe luna, reprezentand 15,239 lei/ora.
4. H.G. nr. 1.074/2021 privind stabilirea sistemului de garantie-returnare pentru ambalaje primare nereutilizabile
Publicat in: M.Of. nr. 955 din 06.10.2021
Ce prevede: Prin aceasta hotarare se stabileste cadrul legal pentru implementarea pe intreg teritoriul Romaniei a sistemului de garantie-returnare aplicabil pentru ambalaje primare nereutilizabile prevazute la art. 10 alin. (5) din Legea nr. 249/2015 privind modalitatea de gestionare a ambalajelor si a deseurilor de ambalaje, cu modificarile si completarile ulterioare. Hotararea instituie o serie de obligatii pentru comercianti si producatorii care introduc pe piata nationala produse ambulate.
Sistemul de garantie returnare – SGR va intra in functiune incepand cu data de 1 octombrie 2022 si va fi obligatoriu tuturor producatorilor si comerciantilor in conditiile acestei hotarari, aplicandu-se atat produselor fabricate pe teritoriul national, cat si produselor importate sau achizitionate intracomunitar, in conditii nediscriminatorii, inclusiv in ceea ce priveste posibilitatea participarii efective a operatorilor economici la functionarea sistemului si tarifele impuse acestora de catre administratorul SGR.
5. O.M.F.P. nr. 1244/2021 privind stabilirea valorii sumei lunare indexate care se acorda sub forma de tichete de cresa pentru semestrul II al anului 2021
Publicat in: M.Of. nr. 956 din 06.10.2021
Ce prevede: Prin acest ordin valoarea sumei lunare care se acorda sub forma de tichete de cresa, stabilita potrivit prevederilor art. 33 din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1.045/2018, cu modificarile ulterioare, se stabileste la 490 lei. Aceasta valoarea se aplica pentru semestrul II al anului 2021, incepand cu luna octombrie 2021, si pentru primele 2 luni ale semestrului I al anului 2022, respectiv februarie 2022 si martie 2022. In perioada aprilie – septembrie 2021 valoarea nominala a fost 480 lei.
6. O.M.F.P. nr. 1245/2021 pentru stabilirea valorii nominale indexate a unui tichet de masa pentru semestrul II al anului 2021
Publicat in: M.Of. nr. 956 din 06.10.2021
Ce prevede: Ordinul stabileste valoarea nominala maxima a unui tichet de masa la nivelul sumei de 20,09 lei. Valoarea nominala astfel stabilita se aplica pentru semestrul II al anului 2021, incepand cu luna octombrie 2021 si pentru primele doua luni ale semestrului I al anului 2022, respectiv februarie 2022 si martie 2022. In perioada aprilie – septembrie 2021 valoarea maxima a fost 20.01 lei.
7. O.U.G. nr. 120/2021 privind administrarea, functionarea si implementarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura si factura electronica in Romania, precum si pentru completarea Ordonantei Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cartii de identitate a vehiculului si certificarea autenticitatii vehiculelor rutiere in vederea introducerii pe piata, punerii la dispozitie pe piata, inmatricularii sau inregistrarii in Romania, precum si supravegherea pietei pentru acestea
Publicat in: M.Of. nr. 960 din 07.10.2021
Ce prevede: Prin aceasta ordonanta de urgenta se introduce cadrul legal privind implementarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura si factura electronica la nivel national.
Factura electronica este o factura emisa, transmisa si primita intr-un format electronic structurat de tip XML, care permite prelucrarea sa electronica si automata;
Sistemul national privind factura electronica RO e-Factura devine operational in termen de maximum 30 de zile de la data intrarii in vigoare a acestei ordonante de urgenta.
Facturarea electronica in domeniul achizitiilor publice se aplica in cazul existentei unei relatii B2G in situatia in care operatorii economici opteaza pentru utilizarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura.
Si in relatia comerciala B2B emitentul facturii electronice poate opta pentru transmiterea acesteia catre destinatar utilizand sistemul national privind factura electronica RO e-Factura. In situatia in care emitentul facturii electronice opteaza pentru transmiterea acesteia in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura, acesta este obligat sa fie inregistrat in Registrul operatorilor care au optat pentru utilizarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura.
Factura electronica se transmite de catre emitent in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura. In situatia in care factura electronica transmisa respecta structura prevazuta de ordonanta, se aplica semnatura electronica a Ministerului Finantelor si se comunica de indata destinatarului. Aplicarea semnaturii electronice a Ministerului Finantelor atesta primirea acesteia in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura.
Factura electronica comunicata destinatarului nu se poate returna in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura.
In situatia unei facturi electronice asupra careia destinatarul are obiectii, acesta instiinteaza emitentul facturii electronice, inclusiv in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura, prin inscrierea unui mesaj in acest sens.
Corectia facturii electronice comunicata destinatarului in sistemul RO e-Factura se efectueaza conform art. 330 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare. Factura electronica corectata se transmite in cadrul aceluiasi sistem national privind factura electronica RO e-Factura.
Exemplarul original al facturii electronice se considera fisierul de tip XML insotit de semnatura electronica a Ministerului Finantelor.
8. H.G. nr. 1.090/2021 privind prelungirea starii de alerta pe teritoriul Romaniei incepand cu data de 10 octombrie 2021, precum si stabilirea masurilor care se aplica pe durata acesteia pentru prevenirea si combaterea efectelor pandemiei de COVID-19
Publicat in: M.Of. nr. 962 din 07.10.2021
Ce prevede: Prin aceasta hotarare, incepand cu data de 10 octombrie 2021 se prelungeste cu 30 de zile starea de alerta pe intreg teritoriul tarii, instituita prin H.G nr. 394/2020 privind declararea starii de alerta si masurile care se aplica pe durata acesteia pentru prevenirea si combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, aprobata cu modificari si completari prin Hotararea Parlamentului Romaniei nr. 5/2020, cu modificarile si completarile ulterioare, si prelungita ulterior prin acte normative.
9. O.M.M.P.S. nr. 920/2021 pentru aprobarea modelelor cererii si declaratiei pe propria raspundere prevazute la art. 5 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 110/2021 privind acordarea unor zile libere platite parintilor si altor categorii de persoane in contextul raspandirii coronavirusului SARS-CoV-2
Publicat in: M.Of. nr. 964 din 08.10.2021
Ce prevede: Ordinul aproba documentele conexe OUG 110/2021 respectiv modelul cererii de acordare zile libere pentru supravegherea copiilor cu varsta de pana la 12 ani inclusiv in situatia limitarii sau suspendarii activitatilor didactice care presupun prezenta fizica a copiilor in unitatile de invatamant si in unitatile de educatie timpurie anteprescolara, unde acestia sunt inscrisi si al declaratiei pe proprie raspundere prevazuta la art. 5 alin. (3) din ordonanta de urgenta.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!
Studii de caz si articole despre indemnizatie
16Mar2025
CIM cu timp partial. Calcul indemnizatie de concediu medical
de
Nicolae Liviu
valabil la 16 Mar 2025
Intrebare:
O salariata este in concediu de maternitate. Este angajata cu timp partial 8 ore pe saptamana, repartizata marti, miercuri, joi si vineri cate 2 ore. In ultimele 6 luni inainte de concediul de maternitate, salariata a efectuat 93 de zile de stagiu, dar e angajata de mai bine de un an, deci indeplineste conditia de 126 de zile. Am calculat media zilnica bazei de calcul facand total venituri din ...
11Mar2025
Clauza de mobilitate - santier in alt judet
de
Gina Popescu
valabil la 11 Mar 2025
Intrebare:
SA cu sediul in Dolj, are o lucrare de constructii in Valcea. Pe perioada executarii lucrarii, cu angajatii din Dolj, se poate face act aditional la CIM ale angajatilor in care sa specificam clauza de mobilitate? Fac naveta si depasesc 12 ore/zi, de cand pleaca de acasa si pana ajung seara inapoi. Sau mai bine facem act aditional la CIM si acordam diurna? Multumesc.
12Mar2025
Regimul contabil al relatiei dintre un membru si organismul din care face parte
de
Alexandru Palaghia
valabil la 12 Mar 2025
Intrebare:
Care este monografia contabila de inregistrare a cheltuielilor aferente cotei de 1.5% pe care societatea o plateste catre Casa Constructorilor, precum si a veniturilor aferente indemnizatiei de protectie sociala primita de la ei? Atunci cand platim cota de 1.5% (an 2024) se creeaza cheltuiala, iar in momemtul cand incasam (2025) indemnizatia se creeaza venit?
02Mar2025
Indemnizatie telemunca. Facilitati abrogate
de
Rodica Mantescu
valabil la 02 Mar 2025
Intrebare:
Indemnizatia pentru telemunca mai este in vigoare? 400 lei? Care este regimul fiscal pentru ea?
22Feb2025
Concediu medical. Baza de calcul indemnizatie CIC
de
Vera Constantin
valabil la 22 Feb 2025
Intrebare:
Pentru un angajat in cadrul societatii (CIM din 2018) ca are are un concediu medical cod 01 din data de 27.01.2025 (avand in vedere ca acesta s-a aflata in perioada 01.10.2024 - 30.11.2024 in concediu de paternitate), stagiu minim de asigurare se va constitui din lunile 07.2024-12.2024 sau 05.2024-09.2024 12.2024? Mentionam ca in lunile lucrate zilele lucratoare = zilele de stagiu.
10Feb2025
Indemnizatie de crestere copil. Venituri din activitate PFA si contract de administrare
de
Nicolae Liviu
valabil la 10 Feb 2025
Intrebare:
Va rog sa ma ajutati cu modalitatea de calcul a indemnizatiei pentru cresterea copilului, avand in vedere urmatoarele informatii:
Data nasterii copilului: 16.06.2024
Venituri realizate:
Contract de administrare (iunie 2024 - iulie 2023): 22.683 lei net
Activitati independente (PFA infiintat la 24.10.2023):
Venit net realizat in 2023: 70.399 lei
Venit net estimat pentru 2024: 17.530 ...
Vezi toate studiile de caz despre indemnizatie keyboard_double_arrow_right