Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 23 Noiembrie 2024

Modificari fiscale 11 - 17 noiembrie 2024


1. O.U.G. nr. 129/2024 privind modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 41/2022 pentru instituirea Sistemului national privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri RO e-Transport si de abrogare a art. XXVIII din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 130/2021 privind unele masuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative
Publicat in: M.Of. nr.1124  din  11.11.2024
Ce prevede:  Principalele modificari vizeaza:
Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
• Introducerea posibilitatii de modificare a unor informatii (denumira, caracteristicile, cantitatile si contravaloarea bunurilor transportate) dupa expirarea termenului de valabilitate a codului UIT, pana cel mai tarziu la data de 25 a lunii urmatoare celei in care s-a finalizat transportul de bunuri. Operatiunea de modificare a acestor date reprezinta insa informatie referitoare la profilele de risc specifice contribuabililor persoane fizice si juridice, conform prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 116/2023 privind unele masuri pentru gestionarea si evidentierea veniturilor curente ale bugetului public prin implementarea unor proiecte de digitalizare, cu modificarile ulterioare.
 
• Se elimina confiscarea contravalorii bunurilor nedeclarate, la prima santiune constatata.
 
• Se introduce noi reglementari privind aplicarea sanctiunilor
 
- in situatia in care, in termen de maximum 12 luni de la prima sanctionare a faptei, operatorul economic savarseste a doua contraventie privind obtinerea codului UIT si datele declarate, pentru care a fost sanctionat, contraventia se sanctioneaza cu amenda precum si cu confiscarea a 15% din contravaloarea bunurilor nedeclarate.
- in situatia in care operatorul economic savarseste a treia contraventie privind obtinerea codului UIT si datele declarate pentru care a fost sanctionat, contraventia se sanctioneaza cu amenda precum si cu confiscarea a 50% din contravaloarea bunurilor nedeclarate.
- incepand cu savarsirea celei de-a patra contraventii din categoria celor privind obtinerea codului UIT si datele declarate, pentru care operatorul economic a fost sanctionat, contraventia se sanctioneaza cu amenda de la 10.000 de lei la 50.000 de lei in cazul persoanelor fizice sau cu amenda de la 20.000 de lei la 100.000 de lei in cazul persoanelor juridice, precum si cu confiscarea a 100% din contravaloarea bunurilor nedeclarate.
 
- in situatia in care, intr-un termen mai mare de 12 luni de la prima sanctionare a faptei, operatorul economic savarseste a doua contraventie din categoria celor prevazute la alin. (1) lit. a) si b), pentru care a fost sanctionat, contraventia se sanctioneaza cu amenda de la 10.000 de lei la 50.000 de lei in cazul persoanelor fizice sau cu amenda de la 20.000 de lei la 100.000 de lei in cazul persoanelor juridice. 
- Prin exceptie, sanctiunea complementara a confiscarii nu se aplica in cazul constatarilor rezultate din verificari ulterioare incheierii transportului rutier de bunuri, cand acestea au fost inregistrate in documentele justificative care stau la baza inregistrarilor contabile, precum si in contabilitatea utilizatorilor, dupa caz, in perioada la care se refera operatiunile respective.
 
• Suspendarea aplicarii sanctiunii operatorilor de transport pentru nerespectare prevederilor art. 82 cu privire echiparea vehiculelor de transport cu dispozitive de tip terminal de telecomunicatii si transmiterea informatiilor, pana la data de 31 martie 2025.
 
2. H.G. nr. 1.393/2024 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1/2016, precum si pentru modificarea art. 9 alin. (1) din Hotararea Guvernului nr. 1.342/2024 privind aprobarea schemei ''Ajutor de minimis pentru aplicarea Programului de sustinere a productiei de legume cultivate in spatii protejate'', pentru perioada 2024-2025
Publicat in: M.Of. nr.1125  din  11.11.2024
Ce prevede:  Principalele modificari aduse normelor de aplicare a Codului fiscal vizeaza:
- introducerea normelor in aplicarea impozitului mimin prevazut la art. 18 indice 2 din Codul fiscal: clarificari exemple de calcul
- modificarea normelor de aplicare a impozitului pe veniturile microintreprinderilor, adaptarea acestora la modificarile aduse Codului fiscal de la 01 ianuarie 2024: clarificari privind detinerile indirecte, aplicarea conditiei privind detinerile asociatilor, exemple.
- prevederi privind activitatea de productie a produselor supuse accizelor nearmonizate prevazute la art. 439 alin. (2) lit. c) din Codul fiscal.
 
3. O.U.G. nr. 128/2024 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal si masuri specifice pentru digitalizare, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative
Publicat in: M.Of. nr.1125  din  11.11.2024
Ce prevede:  Principalele modificari aduse Codului fiscal vizeaza:
 
1. Mentiuni privind inregistrarea contractelor de inchiriere detinute in comun (prin contractul de inchiriere sau, dupa caz, prin actul de modificare a acestuia, se desemneaza proprietarul, uzufructuarul sau alt detinator legal care indeplineste obligatia inregistrarii contractului incheiat intre parti). Aceste prevederi nu se aplica in cazul contractelor de inchiriere, aflate in derulare la data de 1 ianuarie 2025, precum si in cazul actelor de modificare a acestora, inregistrate la organul fiscal anterior acestei date.
 
2. pentru veniturile din activitati agricole, in cazul in care s-au inregistrat pierderi ca urmare a unor fenomene meteorologice nefavorabile declaratia unica nu se va mai depune in 30 de zile ci pana la termenul legal de depunere prevazut la art. 122 alin. (3).
 
3. Se elimina obligatia depunerii declaratiei unice estimative (capitolul II).
 
4. Declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice se va depune in urmatoarele conditii:
 
• Pentru urmatoarele categorii de venit:
a) activitati independente;
b) drepturi de proprietate intelectuala;
c) cedarea folosintei bunurilor;
d) investitii;
e) activitati agricole, silvicultura si piscicultura;
f) alte surse.
 
• se completeaza si se depune la organul fiscal competent, pentru fiecare an fiscal, pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a veniturilor. 
 
• Sunt exceptati de la obligatia depunerii contribuabilii care realizeaza:
a) venituri pentru care impozitul se retine la sursa si reprezinta impozit final;
b) venituri sub forma de salarii si venituri asimilate salariilor, pentru care informatiile sunt cuprinse in declaratiile specifice;
c) venituri din pensii;
d) venituri din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal;
e) venituri din premii si din jocuri de noroc;
f) venituri din vanzarea energiei electrice in calitate de prosumatori exceptati/scutiti, potrivit legii, de la plata obligatiilor fiscale aferente cantitatii de energie electrica produse pentru autoconsum, precum si pentru excedentul vandut furnizorilor.
 
• Contribuabilii care realizeaza venituri pentru care impozitul se retine la sursa si care datoreaza contributia de asigurari sociale si/sau contributia de asigurari sociale de sanatate, potrivit prevederilor titlului V - Contributii sociale obligatorii, au obligatia, dupa caz, de a depune declaratia in vederea stabilirii, declararii si platii contributiilor sociale obligatorii.
 
5. la verificarea incadrarii venitului in plafoanele anuale, precum si la stabilirea bazei anuale de calcul al contributiei de asigurari sociale, respectiv al contributiei de asigurari sociale de sanatate datorate se ia in calcul valoarea salariului minim brut pe tara stabilit prin hotarare a Guvernului, in vigoare la data de 1 ianuarie a anului de realizare a venitului pentru care se stabilesc contributiile sociale, indiferent daca in cursul aceluiasi an se utilizeaza mai multe valori ale salariului minim brut pe tara."
 
6. Modificari in materie de CAS
 
• Adaptarea prevederilor privind plata CAS la eliminarea obligatiei de depunere a declaratiei privind contributiile estimate. Termenul de declarare si plata este 25 mai al anului urmator celui de realizare a veniturilor, inclusiv in cazul cazul contribuabililor care in cursul anului fiscal incep o activitate independenta si/sau incep sa realizeze venituri din drepturi de proprietate intelectuala, precum si in cazul celor care intra in suspendare temporara a activitatii potrivit legislatiei in materie ori isi inceteaza activitatea. 
 
• pentru contribuabilii care datoreaza contributia de asigurari sociale si care in cursul anului de realizare a venitului se incadreaza in categoria persoanelor exceptate de la plata contributiei potrivit dispozitiilor art. 150, baza anuala de calcul al contributiei de asigurari sociale o reprezinta venitul ales de contribuabil, care nu poate fi mai mic decat echivalentul salariului minim brut pe tara inmultit cu numarul de luni calculat de la inceputul anului in care se produce evenimentul pana la luna in care contribuabilul se incadreaza in categoria persoanelor exceptate de la plata contributiei. Daca venitul anual realizat corespunzator lunilor de activitate luate in calcul, cumulat conform dispozitiilor art. 148 alin. (3), din una sau mai multe surse de venituri, este sub nivelul plafonului minim astfel recalculat, contribuabilul nu datoreaza contributia de asigurari sociale pentru anul respectiv.
 
• in situatia in care persoanele fizice care realizeaza veniturile din activitati independente ori drepturi de autor au efectuat plati inainte de termenul legal prevazut de lege in contul contributiei de asigurari sociale datorate pentru anul in care sunt realizate veniturile, iar venitul realizat cumulat din una sau mai multe surse de venituri este sub nivelul a 12 salarii minime brute pe tara, precum si in cazul persoanelor care au optat pentru plata contributiei sau al celor care se incadreaza in categoria persoanelor exceptate de la plata contributiei potrivit art. 150, contributia platita nu se restituie, aceasta fiind valorificata la stabilirea elementelor necesare determinarii dreptului de pensie, potrivit legii.
 
• se pot acorda bonificatii de pana la 10% din contributia de asigurari sociale, datorata si platita. Nivelul bonificatiei, termenele de plata si conditiile de acordare se stabilesc prin legea anuala a bugetului de stat, procedura de aplicare urmand a fi stabilita prin ordin al ministrului finantelor emis in termen de 60 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a legii anuale a bugetului de stat prin care stabileste acordarea bonificatiilor.
 
7. Modificari in materie de CASS
 
• adaptarea prevederilor privind plata CAS la eliminarea obligatiei de depunere a declaratiei privind contributiile estimate.
• persoanele fizice care au realizat venituri din activitati independente, altele decat cele realizate in baza contractelor de activitate sportiva si au inregistrat pierdere fiscala sau un venit net anual egal cu zero nu datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate. Acestea pot opta pentru plata acestiea. 
• noi reglementari pentru persoanele care opteaza pentru plata CASS. 
• se pot acorda bonificatii de pana la 10% din contributia de asigurari sociale, datorata si platita. Nivelul bonificatiei, termenele de plata si conditiile de acordare se stabilesc prin legea anuala a bugetului de stat, procedura de aplicare urmand a fi stabilita prin ordin al ministrului finantelor emis in termen de 60 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a legii anuale a bugetului de stat prin care stabileste acordarea bonificatiilor.
 
8. Dispozitii tranzitorii
 
• Pentru veniturile realizate in anul fiscal 2024, obligatiile fiscale sunt cele in vigoare la data realizarii venitului.
• In cazul persoanelor fizice care au optat pentru plata contributiei de asigurari sociale de sanatate in cursul anului 2024, obligatiile fiscale sunt cele in vigoare in anul 2024
 
9. Noile prevederi se aplica incepand cu veniturile aferente anului 2025.
 
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre modificari fiscale

Stabilirea din oficiu a TVA datorata de catre persoanele impozabile care aveau obligatia depunerii D311 si care nu si-au indeplinit aceasta obligatie

de Profeanu Laura 11 Mai 2024
ANAF se pregateste sa implementeze noi masuri de monitorizare si impunere din oficiu a TVA pentru contribuabilii care nu isi indeplinesc obligatiile legale privind TVA in perioada in care sunt declarati inactivi sau in perioada in care le este anulat codul de TVA, conform art. 11 alin. 6 si 8 din Codul fiscal. Conform art. 324 alin. 10) lit. a) si b) din Codul fiscal, persoanele impozabile al ...

Modificari importante privind deducerea TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare

de Profeanu Laura 27 Apr 2024
In contextul adoptarii generalizate a sistemului e-Factura, Ministerul Finantelor propune eliminarea posibilitatii deducerii TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare. In acest sens, un proiect de Hotarare de Guvern  initiat recent de Ministerul Finantelor, propune abrogarea  alineatului  7) de la pct. 69 din Normele metodologice, care prevede ca o ...

Modificari privind ajustarea bazei de impozitare, in vigoare cu 08 martie 2024

de Profeanu Laura 12 Mar 2024
Pe 8 martie 2024, Codul fiscal a fost modificat in privinta ajustarii bazei de impozitare pentru TVA, in contextul reducerilor de pret acordate dupa livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor. Aceste schimbari reflecta o incercare de a alinia legislatia fiscala nationala cu cea a Uniunii Europene si jurisprudenta Curtii de Justitie a UE. Inainte de aceasta actualizare, ajustarea bazei de ...
Ian202024

Contract de inchiriere spatiu cu doi coproprietari (soti)

de Mariana Prejbeanu valabil la 20 Ian 2024
Intrebare: Am inchiriat un spatiu si pe contractul de inchiriere apar ambii soti proprietari, cu cota parte de 50%. Prin prisma modificarilor din 2024 privind impozitul cu retinere la sursa, cum ar trebui sa procedez, sa impozitez suma virata lunar si apoi, sa declar la sfarsitul anului in D205 ambii soti, impartind venitul si impozitul la 2? Virarea venitului din chirie il fac intr-un singur cont comunicat ...
Dec082023

Conditii 2024 pentru aplicarea impozitului pe veniturile microintreprinderii

de Alexandru Palaghia valabil la 08 Dec 2023
Intrebare: Va rog sa-mi spuneti daca incepand cu anul 2024, pentru a ramane platitor impozit pe venit microintreprindere mai este conditionat de angajarea unei persoane? Cifra de afaceri la sfarsitul anului 2023 este 50,000 euro.
Dec092023

Compensare intre drepturi si obligatii

de Profeanu Laura valabil la 09 Dec 2023
Intrebare: O microintreprindere care aplica sistemul de TVA la incasare doreste sa ofere sub forma de dividende un birou (amenajat ca locuinta) impreuna cu parcarea subterana catre asociatul unic. Biroul a fost achizitionat impreuna cu parcarea subterana in ian. 2022 prin taxare inversa, iar livrarea catre asociat se doreste cu TVA de 5% ca parte a politicii sociale. Pasii pe care dorim sa ii urmam sunt in ...
Vezi toate studiile de caz despre modificari fiscale keyboard_double_arrow_right