Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 23 Noiembrie 2024

Modificari fiscale 13 - 19 decembrie 2021


1. O.A.N.A.F nr. 1.942/2021 privind modificarea anexei la Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 1.387/2021 pentru aprobarea Procedurii de inregistrare in vederea utilizarii unuia dintre regimurile speciale pentru persoanele impozabile care presteaza servicii catre persoane neimpozabile sau efectueaza vanzari de bunuri la distanta, precum si pentru declararea taxei pe valoarea adaugata, potrivit prevederilor art. 314, art. 315 si art. 315^2 din Codul fiscal, in situatia in care Romania este stat membru de inregistrare, precum si pentru modificarea unor prevederi procedural
 
Publicat in: M.Of. nr. 1175 din 13.12.2021 
Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
 
Ce prevede: Ordinul adapteaza procedura de inregistrare in vederea utilizarii unuia dintre regimurile speciale pentru persoanele impozabile care presteaza servicii catre persoane neimpozabile sau efectueaza vanzari de bunuri la distanta la schimbarile aduse Codului fiscal 
 
2. O.A.N.A.F nr. 1.940/2021 privind modificarea anexei la Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 3.631/2015 pentru aprobarea competentei teritoriale de administrare

Publicat in: M.Of. nr. 1179 din 14.12.2021 
 
Ce prevede: Ordinul inlocuieste Anexa la O.A.N.A.F nr. 3.631/2015 prin care se stabileste competenta teritoriala de administrare a contribuabililor, cu exceptia contribuabililor mari si mijlocii.
 
3. O.A.N.A.F nr. 1.941/2021 privind modificarea anexei nr. 2 la Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 631/2016 pentru aprobarea modelului si continutului unor formulare de inregistrare/anulare a inregistrarii in scopuri de taxa pe valoarea adaugata

Publicat in: M.Of. nr. 1191 din 16.12.2021 
 
Ce prevede: Ordinul inlocuieste modelul si instructiunile de completare a formularului (093) "Declaratie de inregistrare in scopuri de TVA/Declaratie de mentiuni pentru persoanele impozabile care au sediul activitatii economice in afara Romaniei, dar sunt stabilite in Romania prin sedii fixe"
 
4. Legea nr.301/2021 privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 8/2021 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal

Publicat in: M.Of. nr. 1195 din 17.12.2021 
 
Ce prevede: Legea aproba O.U.G. nr. 8/2021 cu modificari si completari. Acestea vizeaza:
- Clarificari privind stabilirea si declararea impozitului pe profit in cazul aplicarii facilitatilor privind profitul reinvestit si cele reglementate de OUG 153/2021 privind capitalurile proprii.
- Scutirea de impozit pe cladire, teren si mojloace de transport pentru categorii de persoane prevazute de Decretul-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurata cu incepere de la 6 martie 1945, precum si celor deportate in strainatate ori constituite in prizonieri.
 
5. O.U.G. nr. 131/2021 privind modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru prorogarea unor termene

Publicat in: M.Of. nr. 1201 din 17.12.2021 
 
Ce prevede: Ordonanta de urgenta aduce modificari si completari Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 8/2009 privind acordarea voucherelor de vacanta si Legii nr.165/2018 privind acordarea biletelor de valoare. Modificarile vizeaza voucherele de vacanta (acordarea de catre institutiile publice, modalitatea de emitere si acceptare, valabilitatea voucherelor s.a.). Acestea raman reglementate de OUG 8/2009 pana la data de 01 ianuarie 2027, dupa care urmand a se aplica prevederile Legii 165/2018.
 
6. O.U.G. nr. 130/2021 privind unele masuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative

Publicat in: M.Of. nr. 1202  din 18.12.2021 
 
Ce prevede: Dintre modificarile vizate de aceasta ordonanta de urgenta le redam mai jos pe cele din sfera profesionistilor contabili:
Modificari si completari aduse Codului fiscal:
- Majorarea plafonului neimpozabil si neinclus in baza de calcul a contributiilor pentru cadourile cu ocazia Carciunului/Pastelui/zilelor de 08 martie si 01 iunie salariatilor si copiilor minori ai acestora de la 150 lei/persoana la 300 lei/persoana. Plafonul de aplica de la 01 ianuarie 2022.
- Deducerea din venitul impozabil din pensii a contributiei de asigurari sociale de sanatate daca aceasta este datorata potrivit prevederilor titlului V - Contributii sociale obligatorii."
- Abrogarea prevederii privind impozitarea ca venituri din alte surse a tichetelor cadou acordate altor categorii de beneficiari potrivit prevederilor art. 15 alin. (2) din Legea nr. 165/2018 ca urmare a abrogarii posibilitatii de acordare a acestor bilete de valoare altor categorii de beneficiari.
- Aplicarea contributiilor sociale obligatorii pentru tichetele cadou acordate de catre angajatori, in alte conditii decat cele mentionate la art. 76 alin. (4) lit. a) din Codul fiscal de la 01 ianuarie 2022.
- Introducerea in categoria veniturilor care nu se cuprind in baza lunara de calcul al contributiilor sociale a sumelor reprezentand dobanzi si actualizarea cu indicele de inflatie, stabilite in baza unor hotarari judecatoresti ramase definitive si irevocabile/hotarari judecatoresti definitive si executorii, inclusiv cele acordate potrivit hotararilor primei instante, executorii de drept, sau potrivit legii, dupa caz, acordate in legatura cu salariile, soldele, pensiile sau alte drepturi de asigurari sociale, inclusiv diferente ale acestora;
- Introducerea obligatiei de plata a contributiei de asigurari sociale de sanatate de catre persoanele fizice care au calitatea de pensionari, pentru veniturile din pensii ce depasesc 4.000 lei lunar, pentru veniturile realizate veniturilor realizate incepand cu data de 1 ianuarie 2022. Baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate, in cazul persoanelor fizice care realizeaza venituri din pensii, o reprezinta partea ce depaseste suma lunara de 4.000 lei, pentru fiecare drept de pensie. Persoanele fizice care obtin din strainatate venituri din pensii (pentru veniturile realizate incepand cu data de 1 ianuarie 2022) pentru care se datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate au obligatia sa depuna declaratia unica cu respectarea prevederilor legislatiei europene aplicabile in domeniul securitatii sociale, precum si a acordurilor privind sistemele de securitate sociala la care Romania este parte.
- Aplicarea cotei de 5% pentru vanzarea de locuinte de la 01 ianuarie 2022. Cota de 5% se va aplica si pentru livrarea de locuinte care au o suprafata utila de maximum 120 mp, exclusiv anexele gospodaresti, a caror valoare, inclusiv a terenului pe care sunt construite, depaseste suma de 450.000 lei, dar nu depaseste suma de 700.000 lei, exclusiv taxa pe valoarea adaugata, achizitionate de persoane fizice in mod individual sau in comun cu alta persoana fizica/alte persoane fizice. Suprafata utila a locuintei este cea definita prin Legea nr. 114/1996, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. Anexele gospodaresti sunt cele definite prin Legea nr. 50/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. Cota redusa se aplica numai in cazul locuintelor care in momentul livrarii pot fi locuite ca atare. Orice persoana fizica poate achizitiona, incepand cu data de 1 ianuarie 2022, in mod individual sau in comun cu alta persoana fizica/alte persoane fizice, o singura locuinta a carei valoare depaseste suma de 450.000 lei, dar nu depaseste suma de 700.000 lei, exclusiv TVA, cu cota redusa de 5%.
 
Pentru aplciarea acestor prevederi urmeaza sa se organizeze «Registrul achizitiilor de locuinte cu cota redusa de TVA de 5%», in format electronic, pe baza informatiilor din actele juridice intre vii care au ca obiect transferul dreptului de proprietate pentru locuintele prevazute la alin. (3) lit. c) pct. 3 si 5, autentificate incepand cu data de 1 ianuarie 2022. Notarii publici au obligatia:
a) sa verifice indeplinirea conditiei referitoare la achizitia unei singure locuinte a carei valoare depaseste suma de 450.000 lei, dar nu depaseste suma de 700.000 lei, exclusiv TVA, cu cota redusa de TVA de 5%, prin consultarea «Registrului achizitiilor de locuinte cu cota redusa de TVA de 5%», inainte de autentificarea actelor juridice intre vii care au ca obiect transferul dreptului de proprietate sau plata in avans pentru achizitia unei astfel de locuinte si, in situatia in care constata ca nu este indeplinita aceasta conditie, sa le autentifice doar daca livrarea se efectueaza cu cota standard de TVA;
b) sa completeze «Registrul achizitiilor de locuinte cu cota redusa de TVA de 5%», la data autentificarii actelor juridice intre vii care au ca obiect transferul dreptului de proprietate pentru locuintele prevazute la alin. (3) lit. c) pct. 3 si 5;
c) sa inscrie in actele juridice intre vii care au ca obiect transferul dreptului de proprietate sau plata in avans pentru achizitia unei locuinte prevazute la alin. (3) lit. c) pct. 5 mentiuni cu privire la respectarea obligatiilor prevazute la lit. a) si, dupa caz, la lit. b);
d) sa inscrie in actele juridice intre vii care au ca obiect transferul dreptului de proprietate pentru locuintele prevazute la alin. (3) lit. c) pct. 3 mentiuni cu privire la respectarea obligatiei prevazute la lit. b);
e) sa inscrie in actele juridice intre vii care au ca obiect transferul dreptului de proprietate sau plata in avans pentru locuintele prevazute la alin. (3) lit. c) pct. 3 si 5 cota de TVA aplicata, indiferent daca TVA se aplica la pret sau este inclusa in pret.
 
Procedura privind organizarea "Registrului achizitiilor de locuinte cu cota redusa de TVA de 5%" urmeaza sa se aprobe de ANAF cu consultarea Uniunii Nationale a Notarilor Publici din Romania, in termen de 10 zile de la data publicarii ordonantei de urgenta in Monitorul Oficial al Romaniei. Pana la termenul de 10 zile de la data operationalizarii "Registrului achizitiilor de locuinte cu cota redusa de TVA de 5%" cota redusa de TVA de 5% in cazul locuintelor a caror valoare depaseste suma de 450.000 lei, dar nu depaseste suma de 700.000 lei, exclusiv TVA, se aplica pe baza declaratiei pe propria raspundere a cumparatorului, autentificata de un notar, din care sa rezulte ca este indeplinita conditia referitoare la achizitia unei singure locuinte cu cota redusa de TVA de 5%, care se pastreaza la furnizor. Dupa operationalizarea "Registrului achizitiilor de locuinte cu cota redusa de TVA de 5%", notarii publici au obligatia ca, in maximum 10 zile, sa completeze registrul cu informatiile referitoare la actele juridice intre vii care au ca obiect transferul dreptului de proprietate pentru locuintele prevazute la alin. (3) lit. c) pct. 3 si 5 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, care au fost autentificate pana la acest termen. 
- Introducerea cotei de 5% pentru livrarile de energie termica efectuate incepand cu data de 1 ianuarie 2022 pentru livrarea de energie termica in sezonul rece, destinata urmatoarelor categorii de consumatori:
1. populatie;
2. spitale publice si private, definite conform Legii nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, unitati de invatamant publice si private, definite conform Legii educatiei nationale nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare;
3. organizatii neguvernamentale reglementate potrivit legii, precum si unitatile de cult, astfel cum sunt reglementate de Legea nr. 489/2006 privind libertatea religioasa si regimul general al cultelor, republicata;
4. furnizori de servicii sociale, publici si privati, acreditati, care presteaza servicii sociale prevazute in Nomenclatorul serviciilor sociale, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 867/2015 pentru aprobarea Nomenclatorului serviciilor sociale, precum si a regulamentelor-cadru de organizare si functionare a serviciilor sociale, cu modificarile si completarile ulterioare."
In acest sens, prin sezon rece se intelege perioada de 5 luni cuprinsa intre data de 1 noiembrie a anului curent si data de 31 martie a anului urmator.
La data de 13 ianuarie 2022 se abroga art. IV si V din Legea nr. 196/2021 pentru modificarea si completarea Legii serviciului public de alimentare cu energie termica nr. 325/2006, pentru modificarea alin. (5) al art. 10 din Legea nr. 121/2014 privind eficienta energetica si pentru completarea alin. (3) al art. 291 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 693 din 13 iulie 2021.
- Aplicarea prevederilor privind facilitatile pentru educatia timpurie prevazute la art. 25 alin. (4) lit. i1) si i2), art. 76 alin. (4) lit. x) si art. 142 lit. z) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, se suspenda incepand cu data de 1 ianuarie 2022 si pana la data de 31 decembrie 2022 inclusiv. Pe perioada acestei suspendari cheltuielile pentru functionarea corespunzatoare a creselor si gradinitelor aflate in administrarea contribuabililor sunt considerate cheltuieli cu deductibilitate limitata de natura celor prevazute la art. 25 alin. (3) lit. b) din Codul fiscal si intra sub incidenta limitei de 5% stabilite pentru acestea, aplicata asupra valorii cheltuielilor cu salariile personalului, potrivit Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
 
Alte modificari:
- modificari aduse Legii nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare cu privire la emiterea, acordarea si utilizarea acestora. Tichetele cadou se pot acorda doar angajatilor proprii pentru cheltuieli sociale fiind interzisa acordarea de tichete cadou altor categorii de beneficiari.Nerespectarea acestor prevederi constituie contraventie si se sanctioneaza cu 14 puncte-amenda. Un punct-amenda reprezinta contravaloarea unui salariu de baza minim brut pe tara garantat in plata, stabilit in conditiile legii. Stabilirea si sanctionarea acestor contraventii intra in vigoare la 10 zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta. 
- implementarea unui sistem national privind monitorizarea transporturilor de bunuri (RO e-Transport) prin intermediul caruia Ministerul Finantelor, prin Agentia Nationala de Administrare Fiscala, monitorizeaza transporturile de bunuri pe teritoriul national. Sistemul national privind monitorizarea transporturilor de bunuri RO e-Transport reprezinta ansamblul de principii, reguli si aplicatii informatice avand drept scop monitorizarea transporturilor de bunuri pe teritoriul national. Procedura urmeaza a se stabili prin ordin al ministrului finantelor in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a acestei ordonante de urgenta.
- prelungirea termenului pentru aplicarea facilitatilor prevazute de O.U.G. nr. 69/2020, O.U.G. nr. 19/2021 si O.G. nr. 11 cu privire la anularea accesoriilor aferente obligatiilor bugetare principale administrate de organul fiscal central cu scadente anterioare datei de 31 martie 2020 inclusiv,  de la 31 ianuarie 2022 la 30 iunie 2022.
 
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre tva

Nov222024

Tratamentul TVA al achizitiei de licente

de Alexandru Palaghia valabil la 22 Nov 2024
Intrebare: Societatea noastra a platit Licenta Autocad pentru o perioada de 1 an la o societate din Irlanda, care are numar valid de TVA. Factura este emisa cu taxare inversa. Va rog sa imi spuneti ce obligatii declarative avem pentru aceasta cheltuiala. La ce articol de la achizitii intracomunitare din codul fiscal ar putea fi incadrata? In declaratia 300 la ce linii trebuie trecuta? Va multumesc!
Nov222024

Regim TVA bilete de avion pentru transport pe teritoriul Romaniei, operator din Polonia

de Gina Popescu valabil la 22 Nov 2024
Intrebare: Societatea a achizitionat bilete de avion cu transport pe teritoriul Romaniei Bucuresti-Cluj. Furnizorul a emis factura cu cod de TVA de Polonia. Ce obligatii declarative exista pentru acest tip de operatiune. Se declara in D394 acesta operatiune la cartusul E "Rezumatul declaratiei privind operatiunile desfasurate cu persoane impozabile nestabilite in Romania care sunt stabilite in alt ...

Cafele si ceaiuri: TVA 9% sau 19%? O decizie de referinta impotriva interpretarii ANAF

de Profeanu Laura 22 Nov 2024
Recent, Tribunalul Brasov a stabilit un precedent important in cazul unui contribuabil din industria HoReCa, anuland deciziile ANAF care impuneau diferente suplimentare de TVA pentru bauturile pe baza de cafea si ceai. Decizia vine ca raspuns la interpretarile controversate ale ANAF privind aplicarea cotei de TVA de 19% pentru aceste produse, in urma modificarilor legislative aduse de OG ...
Nov222024

Achizitie mijloc de transport second hand

de Profeanu Laura valabil la 22 Nov 2024
Intrebare: Un SRL cu activitate stomatologica, neplatitor de TVA, doreste sa achizitioneze o masina second hand din Germania de la o societate platitoare de TVA, in valoare de 20.000 euro. A obtinut codul de tva special. 1. Ce declaratii trebuie sa depuna societatea si modul de completare? 2. Cat TVA trebuie sa plateasca din cei 20.000 euro (100% sau 50%)?
Nov222024

AIC de bunuri de la furnizor cu cod invalid de TVA

de Alexandru Palaghia valabil la 22 Nov 2024
Intrebare: Societate platitoare de tva a efectuat in luna septembrie o achizitie intracomunitara de bunuri de la un furnizor din Lituania, fara cod valid de tva in VIES. Factura are data de septembrie, dar am primit-o si inregistrat-o in luna octombrie. Furnizorul din Lituania fara cod valid de tva a emis factura cu tva 21%. Cum inregistrez aceasta factura? Aplic taxare inversa la valoarea integrala cu ...
Nov222024

Achizitii de locuinte cu cota redusa de TVA de 5%

de Profeanu Laura valabil la 22 Nov 2024
TVA
Intrebare: Societatea A construieste locuinte rezidentiale. In anul 2022 a incheiat o promisiune de vanzare cu o societate B pentru un apartament si a incasat un avans (in regim de taxare inversa). In anul 2023 societatea B cesioneaza promisiunea unei persoane fizice (act incheiat la notar), iar societatea A storneaza avansul facturat societatii B si il refactureaza, cu TVA 5%, catre ...
Vezi toate studiile de caz despre tva keyboard_double_arrow_right