Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 23 Noiembrie 2024

Modificari fiscale 16 - 22 mai 2022


1. O.M.F. nr. 1.113/2022 pentru completarea Procedurii de aplicare a masurilor de restructurare a obligatiilor bugetare restante, aprobata prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 2.810/2019
 
Publicat in: M.Of. nr. 483 din 16.05.2022 
Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
 
Ce prevede: Ordinul aduce completari cu privire la obligatiile bugetare care pot face obiectul restructurarii conform O.G. nr. 6/2019.

Conform prevederilor introduse prin acest ordin, se includ in obligatiile bugetare ce pot face obiectul restructurarii si obligatiile de plata reprezentand taxa pe valoarea adaugata cu scadente anterioare datei de 31 decembrie 2020 inclusiv si care rezulta din inscrierea in randurile de regularizari din decontul de TVA a taxei colectate, precum si a taxei deductibile, prin care se corecteaza taxa pe valoarea adaugata cu scadente anterioare datei de 31 decembrie 2020 inclusiv.

Ori de cate ori se face o regularizare, in scopul stabilirii obligatiilor de plata accesorii ce pot face obiectul restructurarii, debitorii trebuie sa detalieze in planul de restructurare informatiile cu privire la taxa pe valoarea adaugata inscrisa pe randul de regularizare, cu precizarea perioadei fiscale, a scadentei, precum si a sumei aferente.

2. O.M.F. nr. 1.108/2022 privind modificarea Ordinului ministrului finantelor publice nr. 105/2016 pentru aprobarea Normelor privind scutirea de la plata taxei pe valoarea adaugata si a accizelor pentru importurile definitive ale anumitor bunuri, prevazuta la art. 293 alin. (1) lit. d) si art. 395 alin. (7) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, precum si a Procedurii privind autorizarea unor organisme pentru a importa bunuri in regim de scutire
 
Publicat in: M.Of. nr. 486 din 16.05.2022 
 
Ce prevede: Prin acest ordin competenta in analiza si solutionarea cererilor de autorizare pentru a importa bunuri in regim de scutire de TVA se transfera catre Autoritatea Vamala Romana, prin unitatile sale subordinate. Autoritatea Vamala Romana este un organ de specialitate al administratiei publice centrale in domeniul vamal, institutie publica cu personalitate juridica, in subordinea Ministerului Finantelor, infiintata prin Legea 268/2021 ca efect al reorganizarii prin divizare partiala a Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
Cererile privind autorizarea unor organisme pentru a importa bunuri in regim de scutire de la plata TVA, nesolutionate pana la data intrarii in vigoare a acestui ordin, se solutioneaza in conformitate cu prevederile acestui ordin. Deciziile privind aprobarea autorizarii de desfasurare a activitatii de import de bunuri in regim de scutire de la plata TVA, emise pana la data intrarii in vigoare a acestui ordin, se aplica pana la expirarea perioadei de valabilitate.
 
3. Legea nr. 135/2022 pentru modificarea si completarea unor acte normative
 
Publicat in: M.Of. nr. 489 din 17.05.2022 
 
Ce prevede: Prin aceasta lege se stabilesc urmatoarele:
  • facilitatile pentru salariatii din constructii se vor aplica conform unei procedurii ce urmeaza a fi aprobata prin ordin al ministrului finantelor, in termen de 30 de zile de la publicarea acestei legi, metodologia de calcul aprobata prin ordin al presedintelui Comisiei Nationale de Strategie si Prognoza nu se mai aplica iar Declaratia 112 reprezinta declaratie pe propria raspundere pentru indeplinirea conditiilor de aplicare a scutirii.
  • introducerea unor facilitati similare celor pentru constructii, pentru pentru veniturile realizate din salarii si asimilate salariilor la angajatorii care desfasoara pe teritoriul Romaniei activitati in sectorul agricol si in industria alimentara definite de urmatoarele coduri CAEN:
1.cod CAEN 01: Agricultura, vanatoare si servicii anexe
011 - Cultivarea plantelor nepermanente;
012 - Cultivarea plantelor din culturi permanente;
013 - Cultivarea plantelor pentru inmultire;
014 - Cresterea animalelor;
015 - Activitati in ferme mixte (cultura vegetala combinata cu cresterea animalelor);
016 - Activitati auxiliare agriculturii si activitati dupa recoltare;
2.cod CAEN 10: Industria alimentara;
  • pana la sfarsitul anului 2022, pentru sectorul agricol si in industria alimentara, salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata va fi de minimum 3.000 lei lunar, fara a include indemnizatiile, sporurile si alte adaosuri, pentru un program normal de lucru in medie de 167,333 ore pe luna, reprezentand in medie 17,928 lei/ora. In perioada 1 ianuarie 2023-31 decembrie 2028, pentru sectorul agricol si in industria alimentara, salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata va fi de minimum 3.000 lei lunar, fara a include indemnizatiile, sporurile si alte adaosuri, pentru un program normal de lucru in medie de 167,333 ore pe luna. Aceste prevederi se aplica exclusiv domeniilor de activitate prevazute la art. 60 pct. 7 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu modificarile si completarile aduse prin prezenta lege.
  • legea a intrat in vigoare la data de 20 mai 2022 si se aplica incepand cu veniturile aferente lunii iunie 2022 si se aplica incepand cu veniturile aferente lunii iunie 2022.
 
4. Legea nr. 139/2022 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 120/2021 privind administrarea, functionarea si implementarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura si factura electronica in Romania, precum si pentru completarea Ordonantei Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cartii de identitate a vehiculului si certificarea autenticitatii vehiculelor rutiere in vederea introducerii pe piata, punerii la dispozitie pe piata, inmatricularii sau inregistrarii in Romania, precum si supravegherea pietei pentru acestea

Publicat in: M.Of. nr. 490 din 17.05.2022 
 
Ce prevede:  Prin aceasta lege se stabilesc aduc unele modificari privind utilizarea facturii electronice si se introduce obligatia de a emite facturi electronice si a le transmite prin sistemul national privind factura electronica RO e-Factura pentru operatorii economici stabiliti in Romania, in relatia B2G, incepand cu data de 1 iulie 2022.

Facturile electronice vor fi insotite de sigiliul electronic al Ministerului Finantelor in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura. Aplicarea sigiliului electronic al Ministerului Finantelor atesta primirea acesteia in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura. Exemplarul original al facturii electronice se considera fisierul de tip XML insotit de sigiliul electronic al Ministerului Finantelor.

Operatorii economici inregistrati in Registrul RO e-Factura care nu dispun de o aplicatie de conversie pot utiliza aplicatia informatica pusa la dispozitie de Ministerul Finantelor, prin Centrul National pentru Informatii Financiare, la momentul operationalizarii sistemului national privind factura electronica RO e-Factura.

In termen de 30 de zile de la data adoptarii Deciziei de autorizare a Romaniei sa aplice o masura speciala de derogare de la articolele 178, 218 si 232 din Directiva 2006/112/CE a Consiliului din 28 noiembrie 2006 privind sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata, cu modificarile ulterioare, prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala se stabilesc categoriile de operatori economici stabiliti in Romania conform art. 266 alin. (2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, care au obligatia de a emite facturi electronice in relatia B2B si de a le transmite prin sistemul national privind factura electronica RO e-Factura, precum si data de la care intervine aceasta obligatie.
 
5. O.U.G. nr. 67/2022 privind unele masuri fiscale, precum si pentru modificarea si completarea art. 59 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala

Publicat in: M.Of. nr. 494 din 18.05.2022 
 
Ce prevede: Prin aceasta lege se introduce:
  • O facilitate in cazul salariatilor care desfasoara activitate in baza contractului individual de munca, incadrati cu norma intreaga, la locul unde se afla functia de baza, constand in introducerea unui venit neimpozabil si neinclus in baza de calcul a contributiilor sociale obligatorii, pentru o suma de 200 de lei reprezentand venituri din salarii si asimilate salariilor in urmatoarele situatii:
a) angajatorii majoreaza voluntar, oricand in perioada 1 iunie-31 decembrie 2022 inclusiv, nivelul salariului de baza lunar brut cu suma de 200 de lei, respectiv de la 2.550 de lei la 2.750 de lei, pentru salariatii care desfasoara activitate in baza contractelor individuale de munca, in executare la data de 1 iunie 2022, ce prevad un nivel al salariului de baza lunar brut la aceeasi data, fara a include sporuri si alte adaosuri, egal cu nivelul salariului minim brut pe tara garantat in plata stabilit prin Hotararea Guvernului nr. 1.071/2021 pentru stabilirea salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata;
b) nivelul salariului de baza lunar brut stabilit potrivit contractului individual de munca, fara a include sporuri si alte adaosuri, este de 2.750 de lei, in cazul persoanelor nou-angajate in perioada 1 iunie-31 decembrie 2022 inclusiv.
Suma de 200 de lei nu se ia in calcul pentru aplicarea deducerilor personale.
Facilitatea se aplica in perioada in care salariul majorat/de incadrare, dupa caz, este mentinut/stabilit la nivelul de 2.750 de lei, pentru veniturile din salarii si asimilate salariilor realizate in perioada 1 iunie-31 decembrie 2022 inclusiv.
Suma de 200 de lei se diminueaza in functie de:
a) perioada din luna pentru care s-a acordat majorarea salariala;
b) data de la care angajatii noi sunt incadrati in munca la un nivel al salariului de 2.750 de lei;
c) fractia din luna pentru care se determina veniturile din salarii si asimilate salariilor;
d) data de la care inceteaza contractul individual de munca.
Aceste prevederi nu sunt aplicabile personalului salarizat potrivit Legii-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, cu modificarile si completarile ulterioare.
  • O obligatie de raportare in sarcina furnizorilor de servicii postale de trimitere contra ramburs.
Furnizorul de servicii postale de trimitere contra ramburs este obligat, sub rezerva respectarii inviolabilitatii secretului corespondentei, sa furnizeze lunar organului fiscal central informatii referitoare la trimiterile postale care au ca particularitate achitarea de catre destinatar expeditorului, prin intermediul retelei postale, a contravalorii bunului care face obiectul trimiterii postale inregistrate.

Informatiile referitoare la trimiterile postale se refera la:
a) numarul de inregistrare si data trimiterii postale;
b) datele de identificare a expeditorului;
c) numele si prenumele in cazul persoanelor fizice si denumirea in cazul persoanelor juridice destinatare;
d) adresele de expeditie, respectiv livrare;
e) contravaloarea bunului livrat.

Perioada de stocare a datelor este de 5 ani, calculata de la data primirii de catre organul fiscal central, urmand ca datele sa fie sterse automat dupa implinirea acestui termen. Furnizorul de servicii postale informeaza persoanele ale caror date cu caracter personal sunt prelucrate privind transmiterea acestora catre organul fiscal central.
Persoanele ale caror date cu caracter personal sunt prelucrate beneficiaza de toate drepturile prevazute de Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European si al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protectia datelor)."

Furnizarea informatiilor se face prin completarea unei declaratii pe propria raspundere de catre contribuabili/platitori ori, dupa caz, de catre furnizorii de servicii postale de trimitere contra ramburs.
 
 
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre tva

Nov222024

Tratamentul TVA al achizitiei de licente

de Alexandru Palaghia valabil la 22 Nov 2024
Intrebare: Societatea noastra a platit Licenta Autocad pentru o perioada de 1 an la o societate din Irlanda, care are numar valid de TVA. Factura este emisa cu taxare inversa. Va rog sa imi spuneti ce obligatii declarative avem pentru aceasta cheltuiala. La ce articol de la achizitii intracomunitare din codul fiscal ar putea fi incadrata? In declaratia 300 la ce linii trebuie trecuta? Va multumesc!
Nov222024

Regim TVA bilete de avion pentru transport pe teritoriul Romaniei, operator din Polonia

de Gina Popescu valabil la 22 Nov 2024
Intrebare: Societatea a achizitionat bilete de avion cu transport pe teritoriul Romaniei Bucuresti-Cluj. Furnizorul a emis factura cu cod de TVA de Polonia. Ce obligatii declarative exista pentru acest tip de operatiune. Se declara in D394 acesta operatiune la cartusul E "Rezumatul declaratiei privind operatiunile desfasurate cu persoane impozabile nestabilite in Romania care sunt stabilite in alt ...

Cafele si ceaiuri: TVA 9% sau 19%? O decizie de referinta impotriva interpretarii ANAF

de Profeanu Laura 22 Nov 2024
Recent, Tribunalul Brasov a stabilit un precedent important in cazul unui contribuabil din industria HoReCa, anuland deciziile ANAF care impuneau diferente suplimentare de TVA pentru bauturile pe baza de cafea si ceai. Decizia vine ca raspuns la interpretarile controversate ale ANAF privind aplicarea cotei de TVA de 19% pentru aceste produse, in urma modificarilor legislative aduse de OG ...
Nov222024

Achizitie mijloc de transport second hand

de Profeanu Laura valabil la 22 Nov 2024
Intrebare: Un SRL cu activitate stomatologica, neplatitor de TVA, doreste sa achizitioneze o masina second hand din Germania de la o societate platitoare de TVA, in valoare de 20.000 euro. A obtinut codul de tva special. 1. Ce declaratii trebuie sa depuna societatea si modul de completare? 2. Cat TVA trebuie sa plateasca din cei 20.000 euro (100% sau 50%)?
Nov222024

AIC de bunuri de la furnizor cu cod invalid de TVA

de Alexandru Palaghia valabil la 22 Nov 2024
Intrebare: Societate platitoare de tva a efectuat in luna septembrie o achizitie intracomunitara de bunuri de la un furnizor din Lituania, fara cod valid de tva in VIES. Factura are data de septembrie, dar am primit-o si inregistrat-o in luna octombrie. Furnizorul din Lituania fara cod valid de tva a emis factura cu tva 21%. Cum inregistrez aceasta factura? Aplic taxare inversa la valoarea integrala cu ...
Nov222024

Achizitii de locuinte cu cota redusa de TVA de 5%

de Profeanu Laura valabil la 22 Nov 2024
TVA
Intrebare: Societatea A construieste locuinte rezidentiale. In anul 2022 a incheiat o promisiune de vanzare cu o societate B pentru un apartament si a incasat un avans (in regim de taxare inversa). In anul 2023 societatea B cesioneaza promisiunea unei persoane fizice (act incheiat la notar), iar societatea A storneaza avansul facturat societatii B si il refactureaza, cu TVA 5%, catre ...
Vezi toate studiile de caz despre tva keyboard_double_arrow_right