Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 23 Noiembrie 2024

Modificari fiscale 17 - 23 iunie 2024


1. H.G. nr. 645/2024 privind reactualizarea valorii taxelor pentru activitatile miniere, prevazute de Legea minelor nr. 85/2003
Publicat in: M.Of. nr. 560 din 17.06.2024
Ce prevede: Prin aceasta hotarare valoarea taxelor anuale prevazute la art. 44 alin. (2)-(4) din Legea minelor nr. 85/2003 se reactualizeaza dupa cum urmeaza:
Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
a) taxa anuala pentru activitatea de prospectiune se stabileste la 528 lei/km2;
b) taxa anuala pentru activitatea de explorare se stabileste la 2.122 lei/km2;
c) taxa anuala pentru activitatea de exploatare se stabileste la 53.041 lei/km2.
 
2. Legea nr. 192/2024 pentru completarea alin. (1) al art. 456 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal
Publicat in: M.Of. nr. 576 din 20.06.2024
Ce prevede: Prin aceasta lege se introduce scutire de la plata impozitului pe cladiri pentru cladirile clasate ca monumente istorice, de arhitectura sau arheologice, indiferent de titularul dreptului de proprietate sau de administrare, care nu au fatada stradala si/sau principala renovata sau reabilitata conform prevederilor Legii nr. 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru perioada realizarii lucrarilor de renovare sau reabilitare, incepand cu data autorizatiei de constructie si pana la data procesului-verbal de receptie finala privind lucrarile efectuate, cu respectarea prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile nationale in domeniul ajutorului de stat, precum si pentru modificarea si completarea Legii concurentei nr. 21/1996, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 20/2015, cu modificarile si completarile ulterioare;
Aceasta scutire intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2025.

3. O.U.G. nr. 69/2024 pentru modificarea si completarea unor acte normative in domeniul gestionarii si implementarii sistemului national privind factura electronica RO e-Factura si al aparatelor de marcat electronice fiscale, precum si pentru alte masuri fiscale
Publicat in: M.Of. nr.582 din  21.06.2024
Ce prevede: Ordonanta de urgenta aduce modificari urmatoarelor acte normative:
I. O.U.G. nr. 120/2021 privind administrarea, functionarea si implementarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura si factura electronica in Romania, precum si pentru completarea Ordonantei Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cartii de identitate a vehiculului si certificarea autenticitatii vehiculelor rutiere in vederea introducerii pe piata, punerii la dispozitie pe piata, inmatricularii sau inregistrarii in Romania, precum si supravegherea pietei pentru acestea
 
- Implementarea transmiterii in sistemul e-factura a tranzactiilor in relatia B2C. 
 
Relatia B2C - tranzactia avand ca obiect executia de lucrari, livrarea de bunuri/produse si/sau prestarea de servicii dintre un operator economic - persoana impozabila stabilita in Romania conform art. 266 alin. (2) Codul fiscal si o persoana neimpozabila, alta decat o entitate contractanta. 
Livrarile de bunuri/Prestarile de servicii efectuate catre o persoana fizica care se identifica in relatia cu furnizorul/prestatorul prin codul numeric personal se considera efectuate in relatia B2C.
In perioada 1 iulie 2024-31 decembrie 2024 operatorii economici - persoane impozabile stabilite in Romania conform art. 266 alin. (2) din Legea nr. 227/2015, indiferent daca sunt sau nu inregistrati in scopuri de TVA conform art. 316 din Legea nr. 227/2015, pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii care au locul livrarii/prestarii in Romania conform art. 275, 278 si 279 din Codul fiscal, efectuate in relatia B2C, pot transmite facturile emise in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura.
Incepand cu data de 1 ianuarie 2025 devine obligatorie transmiterea acestor facturi in sistem.
Livrarile de bunuri/Prestarile de servicii efectuate catre o persoana fizica care se identifica in relatia cu furnizorul/prestatorul prin codul numeric personal se considera efectuate in relatia B2C.
- alte completari aduse de la 01 iulie 2024:
Organele de executare silita, inclusiv executorii judecatoresti si Agentia Nationala de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate, care emit facturi in numele si in contul furnizorilor, persoane impozabile stabilite in Romania conform art. 266 alin. (2) din Codul fiscal, indiferent daca furnizorii sunt sau nu inregistrati in scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal, pentru livrarile de bunuri efectuate in cadrul operatiunilor de executare silita sau de valorificare a bunurilor mobile si imobile sechestrate in cadrul procesului penal, au obligatia sa respecte prevederile privind e-factura (art. 5, 91, art. 10 alin. (1) si art. 101 alin. (2) si (4)). Furnizorii in numele si in contul carora se emit facturi de catre aceste persoane nu au obligatia respectarii acestor prevederi.
Aceste facturi se transmit si furnizorului prin intermediul sistemului.
Pentru indeplinirea acestor obligatii se organizeaza Registrul RO e-Factura executari silite.
 
Persoanele impozabile stabilite in Romania care emit facturi pentru operatiuni care nu sunt in sfera de aplicare a TVA sau pentru sume care nu se includ in baza de impozitare a TVA, pentru care nu exista obligatia emiterii unei facturi conform art. 319 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, nu au obligatia utilizarii sistemului national RO e-Factura pentru aceste facturi.
Autofacturile emise de persoanele impozabile stabilite in Romania se considera facturi emise in relatia B2B si astfel se transmit in sistem.
Utilizarea sistemului national RO e-Factura nu este obligatorie pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii efectuate de catre persoanele prevazute la art. 294 alin. (1) lit. j)-n) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare. Furnizorii/prestatorii pot opta pentru utilizarea sistemului national RO e-Factura, prin inscrierea in Registrul RO e-Factura optional.
 
Asociatiile si fundatiile constituite in baza O.U.G. nr. 26/2000, alte asociatii fara scop lucrativ/patrimonial, partidele politice, cultele, care nu sunt inregistrate in scopuri de TVA conform art. 316 din Legea nr. 227/2015, nu au obligatia utilizarii sistemului national RO e-Factura pentru facturile emise in perioada 1 iulie 2024-30 iunie 2025, cu exceptia situatiei in care opteaza pentru utilizarea sistemului national RO e-Factura si se inregistreaza in Registrul RO e-Factura optional.
Aceste persoane care desfasoara activitati economice au obligatia de a solicita inscrierea in Registrul RO e-Factura obligatoriu pana la data de 1 iulie 2025, in cazul in care nu au optat deja pentru aplicarea sistemului RO e-Factura. Persoanele care incep sa desfasoare activitati economice dupa data de 30 iunie 2025 au obligatia de a solicita inscrierea in Registrul RO e-Factura obligatoriu inainte de a incepe desfasurarea activitatilor economice si sunt inscrise in registru in termen de 3 zile lucratoare de la data solicitarii.
Registrul RO e-Factura obligatoriu devine operational incepand cu data de 1 iulie 2025.
Operatorii economici - persoane impozabile stabilite in Romania care livreaza bunuri/presteaza servicii catre aceste entitati nu au obligatia transmiterii facturilor emise catre acestea prin sistemul national RO e-Factura, cu exceptia situatiei in care beneficiarii sunt inscrisi in Registrul RO e-Factura optional sau, incepand cu data de 1 iulie 2025, in Registrul RO e-Factura obligatoriu.
Agricultorii persoane fizice care aplica Regimul special pentru agricultori nu au obligatia utilizarii sistemului national RO e-Factura pentru facturile emise in perioada 1 iulie 2024-30 iunie 2025. Acestia pot opta pentru utilizarea sistemului national RO e-Factura. In situatia in care opteaza pentru transmiterea facturilor in sistemul national RO e-Factura, aceste persoane sunt obligate sa fie inregistrate in Registrul RO e-Factura optional.
 
In cazul in care este obligatorie transmiterea facturii prin sistemul national RO e-Factura, beneficiarii care nu primesc facturile prin sistem in termenul prevazut la art. 10 alin. (7), pentru livrari de bunuri/prestari de servicii pentru care plata se face la momentul livrarii/prestarii, pot notifica organele fiscale competente in acest sens. Procedura de notificare si masurile ce urmeaza a fi luate de organul fiscal in vederea transmiterii facturilor de catre emitenti prin intermediul sistemului se stabilesc prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
Sanctiunile si contraventiile sunt adaptate cu aceste noi obligatii. 
 
II. O.U.G. nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscal
- Completarea elementelor obligatorii ce trebuiesc continute de bonul fiscal si raportul fiscal de inchidere zilnica. Data si ora emiterii bonului fiscal, numarul de identificare al bonului fiscal, precum si seria fiscala a aparatului de marcat electronic fiscal se tiparesc pe bonul fiscal si sub forma de cod QR.
In cazul modelelor de aparate de marcat electronice fiscale pentru care, in urma testarii la Institutul National de Cercetare-Dezvoltare in Informatica - ICI Bucuresti se constata ca din punct de vedere tehnic nu este posibila tiparirea sub forma de cod QR a datei si orei emiterii bonului fiscal, a numarului de identificare al bonului fiscal, precum si a seriei fiscale a aparatului de marcat electronic fiscal, utilizatorii acestor aparate de marcat electronice fiscale au obligatia de a se conforma acestor prevederi in termen de maximum doi ani de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
In urma testarii, Institutul National de Cercetare-Dezvoltare in Informatica - ICI Bucuresti elibereaza, daca este cazul, distribuitorilor autorizati un document din care rezulta ca modelul testat nu indeplineste conditiile tehnice pentru tiparirea pe bonul fiscal sub forma de cod QR a informatiilor de mai sus si emite avizul tehnic sau suplimentul de aviz tehnic, dupa caz, daca modelul testat indeplineste celelalte conditii prevazute de lege.
 
III. O.G. nr. 6/2019 privind instituirea unor facilitati fiscale:
-  obligatiile fiscale care reprezinta accize nu mai intra in sfera acestei facilitate
Noile prevederi se aplica pentru solicitarile de restructurare, precum si pentru cererile de modificare/mentinere a inlesnirilor la plata depuse dupa data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
 
4. O.U.G. nr. 70/2024 privind unele masuri de implementare si utilizare a decontului precompletat RO e-TVA si valorificarea datelor si informatiilor prin implementarea unui sistem de guvernanta specific, precum si alte masuri fiscale
Publicat in: M.Of. nr.582 din  21.06.2024
Ce prevede: Ordonanta reglementeaza masuri de implementare si utilizare a decontului precompletat RO e-TVA  si creaza cadrul legislativ prin care ANAF poate stabili un alt termen pentru depunerea declaratiei recapitulative 390, incepand cu declaratia aferenta lunii iulie 2024.
Decontul precompletat RO e-TVA se implementeaza cu data de 1 august 2024 pentru operatiunile efectuate incepand cu data de 1 iulie 2024 de persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA.
Decontul precompletat RO e-TVA se transmite, pentru fiecare perioada fiscala de raportare, persoanelor impozabile inregistrate in scopuri de TVA, prin intermediul Spatiului privat virtual, pana la data de 20 inclusiv a fiecarei luni urmatoare incheierii perioadei fiscale.
Decontul precompletat RO e-TVA contine date si informatii privind operatiunile economice declarate de catre persoanele impozabile si transmise in sistemele informatice ale Ministerului Finantelor si Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, respectiv:
a) Sistemul national privind factura electronica RO e-Factura
b) Sistemul national RO e-Transport
c) Sistemul national RO e-Sigiliu, reprezentand sigiliul electronic al marfurilor, prevazut la art. LVII din Legea nr. 296/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilitatii financiare a Romaniei pe termen lung, cu modificarile si completarile ulterioare;
d) Sistemul informatic national RO e-SAF-T
e) Sistemul informatic national RO e-Case de marcat electronice
f) sistemul informatic integrat vamal;
g) alte sisteme informatice proprii ale Ministerului Finantelor.
 
Modelul decontului precompletat RO e-TVA se poate modifica si completa daca:
 
a) sunt operate modificari ale Codului fiscal cu incidenta asupra categoriilor de operatiuni impozabile ce intra in sfera de aplicare a TVA;
b) sunt necesare modificari pentru simplificarea cadrului procedural de completare a decontului precompletat RO e-TVA sau ca urmare a unor imbunatatiri necesare continutului informational al decontului precompletat RO e-TVA.
 
In situatia in care nu sunt identificate date si informatii pentru precompletarea tuturor rubricilor din decontul precompletat RO e-TVA sau acestea rezulta din operatiuni pentru care nu exista obligativitatea transmiterii de informatii catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala, aceste rubrici raman necompletate.
Decontul precompletat RO e-TVA contine informatii privind sursele de date utilizate pentru precompletare. Persoanele impozabile pot solicita electronic rapoarte privind datele si informatiile din sursele de date utilizate.
 
Dupa primirea decontului precompletat RO e-TVA, persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA verifica datele si informatiile precompletate in concordanta cu operatiunile impozabile realizate si starea de fapt fiscala.
In situatia in care dupa depunerea decontului de taxa pe valoarea adaugata de catre persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA se identifica diferente semnificative intre valorile precompletate prin intermediul decontului precompletat RO e-TVA si valorile completate de
catre persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA prin decontul de taxa pe valoarea adaugata, A.N.A.F. notifica persoana impozabila prin intermediul Spatiului privat virtual. Prin diferente semnificative se inteleg valorile care depasesc pragul de semnificatie ce indeplineste conditiile cumulative de minimum 20% in cota procentuala si o valoare absoluta de minimum 1.000 lei, rezultate din compararea valorilor inscrise in randurile din decontul de taxa pe valoarea adaugata depus de persoana impozabila cu cele corespunzatoare randurilor din decontul precompletat RO e-TVA.
 
Identificarea diferentelor semnificative se realizeaza pe baza sumelor inscrise in coloana "TVA" din decontul de taxa pe valoarea adaugata depus de persoana impozabila si decontul precompletat. In situatia in care nu exista obligatia completarii taxei pe valoarea adaugata din decontul de taxa pe valoarea adaugata, verificarile se realizeaza prin compararea sumelor inscrise in coloana "Valoare". Aceste prevederi nu se aplica in cazul randurilor de regularizari din decontul de taxa pe valoarea adaugata.
 
Dupa identificarea diferentelor semnificative, transmiterea acestora se realizeaza pana la data de 5 a lunii urmatoare termenului legal de depunere a decontului de taxa pe valoarea adaugata prin intermediul formularului electronic de notificare "Diferente operatiuni impozabile RO e-TVA" in Spatiul privat virtual. 
In situatia in care se identifica diferente sub pragul de semnificatie, Agentia Nationala de Administrare Fiscala, in baza analizei de risc, poate transmite notificarea "Diferente operatiuni impozabile RO e-TVA".
 
Persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA are obligatia transmiterii Notei justificative privind diferente RO e-TVA prin mijloacele electronice, ca rezultat al verificarilor realizate asupra diferentelor comunicate prin notificarea "Diferente operatiuni impozabile RO e-TVA". Termenul de transmitere a Notei justificative privind diferente RO e-TVA este de 10 zile de la data primirii notificarii "Diferente operatiuni impozabile RO e-TVA". Neindeplinirea acestei obligatii in termenul de 10 zile constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 2.000 lei la 10.000 lei, daca, potrivit legii, nu este savarsita in astfel de conditii incat sa constituie infractiune. Aceste prevederi intra in vigoare la 90 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a prezentei ordonante de urgenta.
Nefurnizarea sau furnizarea partiala a informatiilor solicitate prin Nota justificativa privind diferente RO e-TVA pentru clarificarea diferentelor intre valorile precompletate prin intermediul decontului precompletat RO e-TVA si valorile completate de catre persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA prin decontul de taxa pe valoarea adaugata reprezinta indicator de risc fiscal privind nivelul de declarare al taxei pe valoarea adaugata.
Se considera ca persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA prezinta un risc de rambursare necuvenita a TVA si daca se regasesc in cel putin una dintre urmatoarele situatii:
a) nu depun in termenul legal Nota justificativa privind diferente RO e-TVA;
b) exista diferente semnificativesi nu au fost prezentate informatii si date complete si/sau concludente prin intermediul documentului "Nota justificativa privind diferente RO e-TVA", ce pot conduce la restituirea unor sume necuvenite si concomitent existenta riscului unor fapte de evaziune fiscala.
 
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre modificari fiscale

Stabilirea din oficiu a TVA datorata de catre persoanele impozabile care aveau obligatia depunerii D311 si care nu si-au indeplinit aceasta obligatie

de Profeanu Laura 11 Mai 2024
ANAF se pregateste sa implementeze noi masuri de monitorizare si impunere din oficiu a TVA pentru contribuabilii care nu isi indeplinesc obligatiile legale privind TVA in perioada in care sunt declarati inactivi sau in perioada in care le este anulat codul de TVA, conform art. 11 alin. 6 si 8 din Codul fiscal. Conform art. 324 alin. 10) lit. a) si b) din Codul fiscal, persoanele impozabile al ...

Modificari importante privind deducerea TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare

de Profeanu Laura 27 Apr 2024
In contextul adoptarii generalizate a sistemului e-Factura, Ministerul Finantelor propune eliminarea posibilitatii deducerii TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare. In acest sens, un proiect de Hotarare de Guvern  initiat recent de Ministerul Finantelor, propune abrogarea  alineatului  7) de la pct. 69 din Normele metodologice, care prevede ca o ...

Modificari privind ajustarea bazei de impozitare, in vigoare cu 08 martie 2024

de Profeanu Laura 12 Mar 2024
Pe 8 martie 2024, Codul fiscal a fost modificat in privinta ajustarii bazei de impozitare pentru TVA, in contextul reducerilor de pret acordate dupa livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor. Aceste schimbari reflecta o incercare de a alinia legislatia fiscala nationala cu cea a Uniunii Europene si jurisprudenta Curtii de Justitie a UE. Inainte de aceasta actualizare, ajustarea bazei de ...
Ian202024

Contract de inchiriere spatiu cu doi coproprietari (soti)

de Mariana Prejbeanu valabil la 20 Ian 2024
Intrebare: Am inchiriat un spatiu si pe contractul de inchiriere apar ambii soti proprietari, cu cota parte de 50%. Prin prisma modificarilor din 2024 privind impozitul cu retinere la sursa, cum ar trebui sa procedez, sa impozitez suma virata lunar si apoi, sa declar la sfarsitul anului in D205 ambii soti, impartind venitul si impozitul la 2? Virarea venitului din chirie il fac intr-un singur cont comunicat ...
Dec082023

Conditii 2024 pentru aplicarea impozitului pe veniturile microintreprinderii

de Alexandru Palaghia valabil la 08 Dec 2023
Intrebare: Va rog sa-mi spuneti daca incepand cu anul 2024, pentru a ramane platitor impozit pe venit microintreprindere mai este conditionat de angajarea unei persoane? Cifra de afaceri la sfarsitul anului 2023 este 50,000 euro.
Dec092023

Compensare intre drepturi si obligatii

de Profeanu Laura valabil la 09 Dec 2023
Intrebare: O microintreprindere care aplica sistemul de TVA la incasare doreste sa ofere sub forma de dividende un birou (amenajat ca locuinta) impreuna cu parcarea subterana catre asociatul unic. Biroul a fost achizitionat impreuna cu parcarea subterana in ian. 2022 prin taxare inversa, iar livrarea catre asociat se doreste cu TVA de 5% ca parte a politicii sociale. Pasii pe care dorim sa ii urmam sunt in ...
Vezi toate studiile de caz despre modificari fiscale keyboard_double_arrow_right