Modificari fiscale 18 - 24 martie 2024
26 Mar 2024
1. Legea nr. 49/2024 pentru modificarea si completarea Legii nr. 217/2016 privind diminuarea risipei alimentare
Publicat in: M.Of. nr. 225 din 18.03.2024
Ce prevede: Legea aduce modificari si completari in domeniul prevenirii risipei alimentare pentru a se asigurara indeplinirea obiectivelor de dezvoltare durabila asumate la nivel european si international de catre Romania in acest sens.
Masurile de prevenire a risipei alimentare devin obligatorii pentru operatorii economici din sectorul agroalimentar. Acestia implementeaza masuri de prevenire si reducere a risipei alimentare conform ierarhei de prevenire a risipei alimentare prevazuta la art. 2 din lege.
Inainte de a dispune neutralizarea deseurilor generate, este obligatorie implementarea a cel putin doua actiuni de prevenire a risipei alimentare, prevazute la alin. (2) lit. a)-f).
Se introduc noi obligatii pentru operatorii economici din sectorul agroalimentar:
- sa incarcarce in platforma nationala pentru prevenirea si reducerea risipei alimentare rapoartele anuale si planurile de diminuare a risipei alimentare. Planurile si rapoartele de diminuare a risipei alimentare sunt publicate si pe pagina de internet a operatorului economic.
- sa realizeze demersurile necesare pentru incheierea unui contract-cadru cu operatori receptori pentru transferul cu titlu gratuit al alimentelor.
- sa implementeze masuri de informare si responsabilizare pentru salariati pentru diminuarea risipei alimentare pe lantul agroalimentar, incepand cu productia, procesarea, depozitarea, distributia si comercializarea alimentelor, inclusiv in sectorul de industrie hoteliera si al serviciilor alimentare.
- Sa informeze consumatorii despre obiceiurile de consum responsabile.
- sa puna la dispozitia autoritatilor cu atributii de reglementare rapoarte anuale prin care sa prezinte planurile de diminuare a risipei alimentare, alaturi de actiunile intreprinse si rezultatele obtinute. Rapoartele anuale se vor realiza pe baza cadrelor internationale de raportare, daca nu sunt deja cuprinse in rapoartele rezultatelor non-financiare ale respectivilor operatori.
Operatorii economici nu pot declara, in mod deliberat, ca fiind improprii produsele agroalimentare nevandute si inca bune pentru consum fara a aduce atingere regulilor privind siguranta alimentelor.
Operatorii economici din industria ospitalitatii vor facilita consumatorilor finali sa ia, fara costuri suplimentare si in conditii corespunzatoare de ambalare, alimentele pe care nu le-au consumat, la finalul meselor servite, si vor informa despre aceasta posibilitate, in mod clar si vizibil, in meniu.
Se modifica sanctiunile existente si se introduc noi contraventii si sanctiuni:
- constituie contraventie, daca nu sunt intrunite elementele constitutive ale unei infractiuni, si se sanctioneaza cu amenda de la 10.000 de lei la 40.000 de lei, incalcarea obligatiei cu privire la punerea rapoartelor anuale la dispozitia autoritatior si incarcarea acestora in platforma nationala pentru prevenirea si reducerea risipei alimentare dupa 6 luni de la data functionarii si utilizarii platformei nationale care permite operatorilor economici incarcarea electronica a rapoartelor si a planurilor de diminuare a risipei alimentare. Nu reprezinta contraventie incalcarea privind punerea la dispozitia autoritatilor de catre operatorii economici care se incadreaza la definitia microintreprinderilor si intreprinderilor mici, in sensul art. 4 alin. (1) lit. a) si b) din Legea nr. 346/2004 privind stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii, cu modificarile si completarile ulterioare.
2. O.M.F. nr. 470/2024 cu privire la raportarea informatiilor referitoare la finantarile primite de persoanele juridice fara scop patrimonial
Publicat in: M.Of. nr. 239 din 20.03.2024
Ce prevede: Ordinul aproba formatul declaratiei pe care, din acest an, au obligatia sa o intocmeasca persoanele juridice fara scop patrimonial care au primit in anul 2023 sume reprezentand subventii, sponsorizari, sume redirectionate, conform legii, din impozitul pe profit, impozitul pe venitul microintreprinderilor, respectiv din impozitul pe venitul datorat de persoanele fizice, precum si alte forme similare de finantare (conform art. 34 alin. (3 indice 1) din Legea 82/1991).
Declaratia privind situatia de trezorerie se intocmeste si se semneaza de catre persoanele abilitate, potrivit legii, sa intocmeasca si sa semneze situatiile financiare anuale.Declaratia privind situatia de trezorerie se semneaza si de catre administratorul sau persoana care are obligatia gestionarii persoanelor juridice fara scop patrimonial.
Pentru exercitiul financiar al anului 2023, formatul declaratiei este cel prevazut in anexa nr. 1 la ordin. Persoanele juridice fara scop patrimonial care, in cursul exercitiului financiar al anului 2023, au primit astfel de sume in valoare cumulata de maximum 100.000 lei pot folosi pentru intocmirea Declaratiei privind situatia de trezorerie formatul prevazut in anexa nr. 2 – un format simplificat.
Declaratia privind situatia de trezorerie se depune odata cu situatiile financiare anuale, folosind programul de asistenta elaborat de Ministerul Finantelor.
Persoanele juridice fara scop patrimonial care, la data intrarii in vigoare a pacestui ordin, au depus, conform legii, situatiile financiare anuale aferente exercitiului financiar al anului 2023 si au primit in cursul acelui exercitiu sume de natura celor prevazute de art. 34 alin. (31) din legea contabilitatii depun declaratia in termen de 60 de zile de la incheierea termenului de depunere a situatiilor financiare anuale, prevazut de legea contabilitatii.
3. O.A.N.A.F. nr. 371/2024 pentru modificarea si completarea anexei la Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 2.021/2021 privind competenta de administrare a obligatiilor fiscale datorate de persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere
Publicat in: M.Of. nr. 242 din 21.03.2024
Ce prevede: Ordinul introduce o procedura de inregistrare fiscala si intra in vigoare in 90 de zile de la data publicarii (19 iulie 2024). Procedura se aplica pentru inregistrarea fiscala a persoanelor fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau care exercita profesii libere si care nu se inregistreaza potrivit legii speciale, in registrul comertului.
4. O.M.F. nr. 475/2024 privind indicele preturilor de consum utilizat pentru actualizarea platilor anticipate in contul impozitului pe profit anual
Publicat in: M.Of. nr. 248 din 22.03.2024
Ce prevede: Ordinul aproba indicele preturilor de consum utilizat pentru actualizarea platilor anticipate in contul impozitului pe profit anual. In anul 2024 indicele pe vaza caruia se actualizeaza platile anticipate este 106%.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"!
Studii de caz si articole despre modificari fiscale
Stabilirea din oficiu a TVA datorata de catre persoanele impozabile care aveau obligatia depunerii D311 si care nu si-au indeplinit aceasta obligatie
de
Profeanu Laura
11 Mai 2024
ANAF se pregateste sa implementeze noi masuri de monitorizare si impunere din oficiu a TVA pentru contribuabilii care nu isi indeplinesc obligatiile legale privind TVA in perioada in care sunt declarati inactivi sau in perioada in care le este anulat codul de TVA, conform art. 11 alin. 6 si 8 din Codul fiscal.
Conform art. 324 alin. 10) lit. a) si b) din Codul fiscal, persoanele impozabile al ...
Modificari importante privind deducerea TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare
de
Profeanu Laura
27 Apr 2024
In contextul adoptarii generalizate a sistemului e-Factura, Ministerul Finantelor propune eliminarea posibilitatii deducerii TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare.
In acest sens, un proiect de Hotarare de Guvern initiat recent de Ministerul Finantelor, propune abrogarea alineatului 7) de la pct. 69 din Normele metodologice, care prevede ca o ...
Modificari privind ajustarea bazei de impozitare, in vigoare cu 08 martie 2024
de
Profeanu Laura
12 Mar 2024
Pe 8 martie 2024, Codul fiscal a fost modificat in privinta ajustarii bazei de impozitare pentru TVA, in contextul reducerilor de pret acordate dupa livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor. Aceste schimbari reflecta o incercare de a alinia legislatia fiscala nationala cu cea a Uniunii Europene si jurisprudenta Curtii de Justitie a UE.
Inainte de aceasta actualizare, ajustarea bazei de ...
Ian202024
Contract de inchiriere spatiu cu doi coproprietari (soti)
de
Mariana Prejbeanu
valabil la 20 Ian 2024
Intrebare: Am inchiriat un spatiu si pe contractul de inchiriere apar ambii soti proprietari, cu cota parte de 50%. Prin prisma modificarilor din 2024 privind impozitul cu retinere la sursa, cum ar trebui sa procedez, sa impozitez suma virata lunar si apoi, sa declar la sfarsitul anului in D205 ambii soti, impartind venitul si impozitul la 2? Virarea venitului din chirie il fac intr-un singur cont comunicat ...
Dec082023
Conditii 2024 pentru aplicarea impozitului pe veniturile microintreprinderii
de
Alexandru Palaghia
valabil la 08 Dec 2023
Intrebare: Va rog sa-mi spuneti daca incepand cu anul 2024, pentru a ramane platitor impozit pe venit microintreprindere mai este conditionat de angajarea unei persoane? Cifra de afaceri la sfarsitul anului 2023 este 50,000 euro.
Dec092023
Compensare intre drepturi si obligatii
de
Profeanu Laura
valabil la 09 Dec 2023
Intrebare: O microintreprindere care aplica sistemul de TVA la incasare doreste sa ofere sub forma de dividende un birou (amenajat ca locuinta) impreuna cu parcarea subterana catre asociatul unic. Biroul a fost achizitionat impreuna cu parcarea subterana in ian. 2022 prin taxare inversa, iar livrarea catre asociat se doreste cu TVA de 5% ca parte a politicii sociale. Pasii pe care dorim sa ii urmam sunt in ...
Vezi toate studiile de caz despre modificari fiscale keyboard_double_arrow_right