Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 23 Noiembrie 2024

Modificari fiscale 23 - 29 mai 2022


1. Legea 142/2022 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal
 
Publicat in: M.Of. nr. 502 din 23.05.2022 
Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
 
Ce prevede: Legea aduce modificari in domeniul impunerii castigurilor din investitii – transferul titlurilor de valoare si castigul/pierderea din operatiuni cu instrumentele financiare derivate, incepand cu 01 ianuarie 2023

Prin aceasta lege se implementeaza un sistem de impozitare la sursa de catre intermediarii definiti potrivit legislatiei in materie, societatile de administrare a investitiilor, societatile de investitii autoadministrate, administratorii de fonduri de investitii alternative, rezidenti fiscali romani sau nerezidenti care au in Romania un sediu permanent care efectueaza transferurile/operatiunile prevazute la art. 94 si 95 din Codul fiscal. Impozitul se calculeaza la fiecare transfer/operatiune, atat pentru veniturile obtinute din Romania, cat si pentru cele obtinute din strainatate, astfel:
 
a) in cazul titlurilor de valoare:
(i) prin aplicarea unei cote de 1% asupra fiecarui castig din transferul titlurilor de valoare care au fost dobandite si instrainate intr-o perioada mai mare de 365 de zile, inclusiv, de la data dobandirii;
(ii) prin aplicarea unei cote de 3% asupra fiecarui castig din transferul titlurilor de valoare care au fost dobandite si instrainate intr-o perioada mai mica de 365 de zile de la data dobandirii;
 
b) in cazul operatiunilor cu instrumente financiare derivate:
(i) prin aplicarea unei cote de 1% asupra fiecarui castig din efectuarea de operatiuni cu instrumente financiare derivate detinute o perioada mai mare de 365 de zile, inclusiv, de la data dobandirii;
(ii) prin aplicarea unei cote de 3% asupra fiecarui castig din efectuarea de operatiuni cu instrumente financiare derivate detinute o perioada mai mica de 365 de zile de la data dobandirii. Pentru determinarea perioadei in care au fost detinute se considera ca titlurile de valoare si instrumentele financiare sunt instrainate/rascumparate in aceeasi ordine in care au fost dobandite, respectiv primul intrat - primul iesit, pe fiecare simbol.
 
Impozitul pe venit calculat si retinut la sursa se declara si se vireaza la bugetul de stat de catre aceste entitati pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost retinut si este impozit final.
 
Castigul/Pierderea din operatiuni cu instrumentele financiare derivate care nu sunt efectuate printr-un intermediar definit potrivit legislatiei in materie, rezident fiscal roman sau nerezident care are in Romania un sediu permanent ce are calitatea de intermediar, se determina de catre beneficiarul de venit, pe baza de documente justificative. Determinarea castigului/pierderii se efectueaza anual, cumulat, la sfarsitul anului fiscal.
 
Legea prevede urmatoarele masuri tranzitorii:
 
a) pentru anul fiscal cuprins intre 1 ianuarie 2022 - 31 decembrie 2022, inclusiv, se procedeaza dupa cum urmeaza:
 
(i) pentru castigurile/pierderile aferente perioadei, obligatiile fiscale sunt cele in vigoare la data realizarii castigului/inregistrarii pierderii;
(ii) pierderea neta obtinuta din transferul titlurilor de valoare si din operatiuni cu instrumente financiare derivate care nu au fost efectuate prin intermediari rezidenti fiscali romani sau nerezidenti care au in Romania un sediu permanent, aferenta anului fiscal 2022, respectiv perioadei cuprinse intre 1 ianuarie 2022-31 decembrie 2022, inclusiv, se reporteaza si se compenseaza, potrivit regulilor de reportare;
 
b) in cazul transferului titlurilor de valoare si operatiunilor cu instrumente financiare derivate, efectuate prin intermediari rezidenti fiscali romani sau nerezidenti care au in Romania un sediu permanent, dobandite anterior datei de 1 ianuarie 2023, impozitul se calculeaza astfel:
 
(i) prin aplicarea unei cote de 3% asupra castigului realizat incepand cu data de 1 ianuarie 2023, pentru cele detinute o perioada mai mica de 365 de zile de la data dobandirii;
(ii) prin aplicarea unei cote de 1% asupra castigului determinat potrivit legii, realizat incepand cu data de 1 ianuarie 2023, pentru cele detinute o perioada mai mare de 365 de zile, inclusiv, de la data dobandirii;
 
c) pierderile obtinute si necompensate pana la data de 1 ianuarie 2023 din transferul titlurilor de valoare si din operatiuni cu instrumente financiare derivate efectuate prin intermediari rezidenti fiscali romani sau nerezidenti care au in Romania un sediu permanent nu se reporteaza, acestea reprezentand pierderi definitive ale contribuabilului indiferent de data la care au fost inregistrate.
 
 
2. Legea nr. 144/2022 pentru modificarea si completarea art. 34 din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii
 
Publicat in: M.Of. nr. 502 din 23.05.2022 
 
Ce prevede: Legea implementeaza cadrul legal pentru ca Registrul general de evidenta a salariatilor sa fie accesibil online pentru salariati/fosti salariati, in privinta datelor care ii privesc.

Dreptul de acces se limiteaza la vizualizarea, descarcarea si tiparirea acestor date, precum si la generarea online si descarcarea unui extras din registru. Vechimea in munca si/sau in specialitate poate fi dovedita si cu acest extras.  Metodologia de intocmire a registrului general de evidenta a salariatilor, inregistrarile care se efectueaza, conditiile privind accesul online al salariatilor sau al fostilor salariati la datele din registru, inclusiv conditiile privind dovada vechimii in munca si/sau in specialitate precum si orice alte elemente in legatura cu intocmirea acestora se vor stabili prin hotarare a Guvernului.
 
3. H.G. nr. 664/2022 privind reactualizarea valorii taxelor pentru activitatile miniere, prevazute de Legea minelor nr. 85/2003
 
Publicat in: M.Of. nr. 502 din 23.05.2022 
 
Ce prevede: Valoarea taxelor anuale, prevazute la art. 44 alin. (2)-(4) din Legea minelor nr. 85/2003, reactualizate prin aceasta hotarare sunt: 
a) taxa anuala pentru activitatea de prospectiune - 411 lei/km2;
b) taxa anuala pentru activitatea de explorare - 1.651 lei/km2;
c) taxa anuala pentru activitatea de exploatare - 41.275 lei/km2.
 
4. O.A.N.A.F. nr. 1000/2022 privind aprobarea procedurilor de anulare a obligatiilor fiscale ce fac obiectul prevederilor art. I din Legea nr. 72/2022 pentru anularea unor obligatii fiscale si pentru modificarea unor acte normative
 
Publicat in: M.Of. nr. 517 din 26.05.2022 
 
Ce prevede: Ordinul aproba:
 
a) Procedura privind intocmirea si transmiterea de catre structura de inspectie fiscala a listei cu obligatiile fiscale ce pot face obiectul anularii prevazute de art. I din Legea nr. 72/2022 pentru anularea unor obligatii fiscale si pentru modificarea unor acte normative, individualizate in decizii de impunere emise si comunicate contribuabilului in perioada cuprinsa intre 1 iulie 2015 si data intrarii in vigoare a legii, prevazuta in anexa nr. 1;

b) Procedura pentru emiterea deciziei de anulare a obligatiilor fiscale in baza prevederilor art. I din Legea nr. 72/2022 pentru anularea unor obligatii fiscale si pentru modificarea unor acte normative, prevazuta in anexa nr. 2;

c) modelul formularului "Decizie de anulare a obligatiilor fiscale", prevazut in anexa nr. 3.
 
 
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre anulare obligatii fiscale

Procedura de anulare a unor obligatii de plata datorate bugetului Autoritatii Nationale pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii (ANCOM)

de Profeanu Laura 11 Nov 2024
ANCOM a adoptat recent o procedura prin care anumite obligatii de plata datorate bugetului sau pot fi anulate, oferind furnizorilor din sectorul comunicatiilor oportunitatea de a beneficia de aceasta masura, cu termen limita pana pe 25.11.2024. Conform Deciziei nr. 694/2024, care a intrat in vigoare la data de 31.10.2024, ANCOM urmareste implementarea masurilor fiscal-bugetare stabilite ...

Proiect de OUG. Anularea partiala a obligatiilor fiscale principale pentru persoanele fizice

de Profeanu Laura 04 Sep 2024
Pe fondul deficitului bugetar crescut si din necesitatea de a imbunatati colectarea veniturilor la bugetul de stat, Guvernul propune o serie de masuri legislative prin intermediul unui proiect de OUG care vizeaza oferirea unor facilitati fiscale pentru stimularea platii datoriilor fiscale si reducerea volumului de creante bugetare neincasate. Nota de fundamentare a proiectului evidentiaza ...
Sep112023

Facilitati constructii anulate de organele fiscale. Incadrare Legea 72

de Rodica Mantescu valabil la 11 Sep 2023
Intrebare: In cazul in care unei societati in urma unei verificari documentare efectuata de Anaf i s-a stabilit faptul ca societatea a beneficiat de facilitati fiscale acordate angajatilor si angajatorilor din domeniul constructiilor si nu aveau dreptul deoarece activitatea s-a efectuat in afara tarii, poate beneficia de incidentele Legii 72/30.03.2022 pentru anularea unor obligatii fiscale? Societatea nu a ...
Iul242015

Anularea unor obligatii fiscale

de Portal Codul Fiscal 24 Iul 2015
In Monitorul Oficial nr. 540 din 20/07/2015 a fost publicata Legea nr. 209/2015 privind anularea unor obligatii fiscale. Conform reglementarilor introduse prin aceasta lege se anuleaza urmatoarele obligatii fiscale:   1. Diferentele de obligatii fiscale principale, precum si obligatiile fiscale accesorii aferente acestora, stabilite de organul fiscal prin decizie de impunere emisa ...
Vezi toate studiile de caz despre anulare obligatii fiscale keyboard_double_arrow_right