Modificari fiscale in saptamana 13-19 iulie 2020
20 Iul 2020
- Legea nr. 131/2020 pentru completarea alin. (8) al art. 270 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal si pentru modificarea Legii nr. 217/2016 privind diminuarea risipei alimentare
Astfel, conform art. 25 alin. (4) lit. c), pct. 4, 5 si 6 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare insa in materie de TVA nu exista o prevedere similara.
Prin Legea nr. 131/2020, la art. 270 alin. (8) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, dupa litera c) s-a introdus o noua litera, litera d), astfel ca nu constituie livrare de bunuri transferul alimentelor destinate consumului uman, aflate aproape de expirarea datei durabilitatii minimale, in situatia in care acesta este efectuat potrivit prevederilor legale privind diminuarea risipei alimentare.
Legea 217 a fost modificata corespunzator prin mentionarea acestei facilitati. De asemenea, s-au adus completari cu privire la transferul alimentelor catre operatorii receptori.
- O.M.F.P. nr. 2.148/2020 privind modificarea si completarea Instructiunilor de aplicare a scutirii de taxa pe valoarea adaugata pentru operatiunile prevazute la art. 294 alin. (1) lit. a)-i), art. 294 alin. (2) si art. 296 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin OM.F.P nr. 103/2016
Ce prevede: Ordinul aduce modificari instructiunilor de aplicare a scutirii de taxa pe valoarea adaugata pentru urmatoarele scutiri de TVA prevazute de Codul fiscal:
- scutirea pentru livrarile de bunuri expediate sau transportate in afara Uniunii Europene de furnizor sau de alta persoana in contul sau - art. 294 alin. (1) lit. a).
- scutirea pentru livrarile de bunuri expediate sau transportate in afara Uniunii Europene de catre cumparatorul care nu este stabilit in Romania sau de alta persoana in contul sau - art. 294 alin. (1) lit. b).
- scutirea pentru prestarile de servicii, inclusiv transportul si serviciile accesorii transportului, altele decat cele scutite conform art. 292 din Codul fiscal, legate direct de exportul de bunuri - art. 294 alin. (1) lit. c).
- scutirea pentru prestarile de servicii efectuate in Romania asupra bunurilor mobile achizitionate ori importate in vederea prelucrarii in Romania si care ulterior sunt transportate in afara Uniunii Europene de catre prestatorul serviciilor sau de catre client, daca acesta nu este stabilit in Romania, ori de alta persoana in numele oricaruia dintre acestia art. 294 alin. (1) lit. e).
- scutiri in cazul navelor atribuite navigatiei in largul marii si care sunt utilizate pentru transportul de calatori/bunuri cu plata sau pentru activitati comerciale, industriale sau de pescuit, precum si in cazul navelor utilizate pentru salvare ori asistenta pe mare sau pentru pescuitul de coasta - art. 294 alin. (1) lit. h).
- scutiri pentru companiilor aeriene care in principal realizeaza transport international de persoane si/sau de marfuri efectuat cu aeronave – art. 294 alin. (1) lit. i).
- scutirea pentru livrarile intracomunitare de bunuri - art. 294 alin. (2) lit. a) - ca urmare a modificarilor la nivelul Uniunii Europene introduse de la 01 ianuarie 2020 prin Regulamentul pe punere in aplicare (UE) nr. 2018/1912 al Consiliului de modificare a Regulamentului de punere in aplicare (UE) nr. 282/2011.
- transportul bunurilor este realizat cu propriile mijloace de transport de catre furnizor sau cumparator,
- bunurile ce fac obiectul livrarii sunt mijloace de transport care se deplaseaza singure pe roti, pe cale maritima, fluviala sau aeriana,
- persoanele implicate in transportul bunurilor nu sunt parti independente atat una de cealalta, cat si de vanzator si de cumparator sau nu se poate face dovada independentei acestora.
- in cazul livrarii de produse accizabile care circula in regim suspensiv de accize: documentul administrativ in format electronic si raportul de primire;
- in cazul livrarii de mijloace de transport care se deplaseaza singure pe roti, pe cale maritima, fluviala sau aeriana: contractul de vanzare-cumparare din care sa rezulte ca bunurile vor fi transportate in alt stat membru si dovada inmatricularii mijlocului de transport in statul membru de destinatie;
- in cazul livrarii altor bunuri decat cele prevazute la lit. a) si b):
2. unul dintre urmatoarele documente: o polita de asigurare corespunzatoare expedierii sau transportului bunurilor, documente bancare care sa ateste plata pentru expedierea sau transportul bunurilor, documentele oficiale eliberate de o autoritate publica, precum un notariat, care sa ateste sosirea bunurilor in statul membru de destinatie, un document care atesta primirea bunurilor, emis de catre un depozitar din statul membru de destinatie, altul decat cumparatorul bunurilor, o declaratie scrisa din partea cumparatorului, care atesta ca bunurile respective au fost expediate sau transportate in statul membru de destinatie si care cuprinde: data emiterii, numele si adresa cumparatorului, precum si cantitatea si natura bunurilor, data si locul de sosire a bunurilor, identificarea persoanei care accepta bunurile in numele cumparatorului.
Scutirea de TVA prevazuta la art. 294 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal nu se aplica in cazul in care furnizorul nu a respectat obligatia prevazuta la art. 325 alin. (1) din Codul fiscal de a depune o declaratie recapitulativa sau declaratia recapitulativa depusa de acesta nu contine informatiile corecte referitoare la aceasta livrare, cu exceptia cazului in care furnizorul poate justifica in mod corespunzator deficienta intr-un mod considerat satisfacator de autoritatile fiscale competente.
Se considera ca furnizorul justifica corespunzator deficienta, daca aceasta este remediata ulterior, dar nu mai tarziu de finalizarea inspectiei fiscale. Se poate considera ca deficienta a fost remediata in situatii precum:
a) furnizorul nu a inclus livrarea intracomunitara in declaratia recapitulativa aferenta perioadei in care a intervenit exigibilitatea taxei, dar a inclus-o in declaratia recapitulativa aferenta unei perioade ulterioare sau in cadrul unei declaratii rectificative pentru perioada respectiva;
b) furnizorul a inclus livrarea intracomunitara in declaratia recapitulativa aferenta perioadei in care a intervenit exigibilitatea taxei, dar a gresit neintentionat una sau mai multe informatii referitoare la livrarea respectiva, cum ar fi valoarea acesteia, tipul operatiunii, denumirea clientului si a efectuat corectia in cadrul unei declaratii rectificative pentru perioada respectiva."
Termenul pentru prezentarea documentelor pentru justificarea scutirii de taxa s-a prelungit la maximum 150 de zile calendaristice de la data la care a intervenit faptul generator de taxa pentru operatiunea in cauza, fata de 90 de zile cat era anterior.
- O.U.G. nr. 111/2020 privind modificarea si completarea Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, pentru completarea art. 218 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului, pentru modificarea si completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, precum si pentru completarea art. 12 alin. (5) din Legea nr. 237/2015 privind autorizarea si supravegherea activitatii de asigurare si reasigurare
Ce prevede: Ordinul aduce modificari si completari urmatoarelor acte normative:
- Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative
- O.U.G. nr. 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului
- Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala.
Registrul permite identificarea, in timp util, a tuturor persoanelor fizice sau juridice care detin sau controleaza conturi de plati si conturi bancare identificate prin IBAN, astfel cum sunt definite in
Regulamentul (UE) nr. 260/2012 al Parlamentului European si al Consiliului sau casete de valori detinute la o institutie de credit de pe teritoriul Romaniei.
Urmatoarele informatii sunt accesibile prin intermediul acestui registru:
a) pentru titularul de cont-client, persoanele care detin dreptul de semnatura pentru conturile deschise si orice persoana care pretinde ca actioneaza in numele clientului: numele, insotit de celelalte date de identificare prevazute la art. 15 alin. (1) din Legea nr. 129/2019 sau de numarul unic de inregistrare in cazul nerezidentilor, dupa caz;
b) pentru beneficiarul real al titularului de cont-client: numele, insotit de celelalte date de identificare prevazute la art. 15 alin. (1) din Legea nr. 129/2019, cu modificarile si completarile ulterioare, sau de numarul unic de inregistrare in cazul nerezidentilor, dupa caz;
c) pentru contul bancar sau de plati: numarul IBAN si data deschiderii si inchiderii contului;
d) pentru casetele de valori: numele concesionarului, insotit de celelalte date de identificare prevazute la art. 15 alin. (1) din Legea nr. 129/2019, cu modificarile si completarile ulterioare, sau de numarul unic de identificare in cazul nerezidentilor, dupa caz, si durata perioadei de concesionare.
La aceste informatii au acces autoritatile si institutiile prevazute la art. 1 din Legea nr. 129/2019. Organul fiscal central, la cererea justificata a organului fiscal local sau a altei autoritati publice centrale si locale, transmite informatiile de la lit. a) si c) in scopul indeplinirii de catre aceste autoritati a atributiilor prevazute de lege. Organizarea si functionarea registrului urmeaza sa se stabileasca prin ordin al presedintelui ANAF.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"!
Studii de caz si articole despre noutati fiscale
Proiect de OUG. Masuri de implementare si utilizare a decontului precompletat RO e-TVA
de
Profeanu Laura
21 Iun 2024
Guvernul a adoptat vineri principalele reguli pentru implementarea deconturilor precompletate de TVA, incepand cu luna august 2024, acestea fiind incluse intr-un proiect de Ordonanta de Urgenta (OUG). Documentul extinde sursele de informatii pe care se bazeaza deconturile precompletate si detaliaza modul in care sunt gestionate situatiile in care apar diferente intre forma precompletata de ...
Iun212024
Decontul precompletat RO e-TVA. Diferente semnificative
de
Profeanu Laura
valabil la 21 Iun 2024
Intrebare: Proiect RO e-TVA. Va rog sa ne dati cateva exemple practice pentru a intelege corect: Conditiile cumulative de minim 20% in cota procentuala si o valoare absoluta de minim 1.000 lei, rezultate din compararea valorilor inscrise in randurile din decontul de taxa pe valoarea adaugata depus de persoana impozabila, cu cele corespunzatoare randurilor din decontul precompletat RO e-TVA. Multumesc.
Iun212024
Ro e-Factura din iulie 2024
de
Vera Constantin
valabil la 21 Iun 2024
Intrebare: Va rugam sa ne prezentati modificarile e-factura incepand cu data de 01.07.2024 in ce priveste modificarea termenului de trimitere, temei legal, termen si in ce priveste facturile de achizitie document justificativ contabilitate, amenzi. Va multumim!
Dosarul preturilor de transfer pentru marii contribuabili: Termen 25 iunie 2024
de
Profeanu Laura
17 Iun 2024
In acest an, marii contribuabili trebuie sa finalizeze dosarul preturilor de transfer pana la data de 25 iunie 2024.
Intrucat OUG nr. 153/2020 a stabilit termenul pentru declararea si plata impozitului pe profitul aferent anului 2023, pentru 25 iunie 2024, acesta este si termenul pentru intocmirea dosarului preturilor de transfer pentru marii contribuabili, conform normelor stabilite de ANAF ...
Clarificari recente de la CJUE privind sediile fixe
de
Profeanu Laura
15 Iun 2024
Deciziile autoritatilor fiscale din Romania privind impunerea TVA pentru existenta de sedii fixe au fost recent subiectul unei hotarari importante de la Curtea de Justitie a Uniunii Europene (CJUE). In speta Adient C-533/22, CJUE a oferit clarificari esentiale, invalidand abordarile generalizate ale ANAF care nu gasesc sustinere in legislatia de TVA europeana.
Contextul spetei
La baza ...
Majorarea deducerii personale de baza de la 1 iulie 2024
de
Profeanu Laura
14 Iun 2024
Incepand cu 1 iulie 2024, angajatii din Romania vor beneficia de o majorare a deducerii personale de baza, o modificare direct corelata cu cresterea salariului minim brut pe tara. Deducerea personala este suma scutita de la impozitare, destinata a micsora sarcina fiscala a angajatilor, in special a celor cu venituri modeste.
Conform art. 77 din Codul fiscal, deducerea personala de baza este ...
Vezi toate studiile de caz despre noutati fiscale keyboard_double_arrow_right