Modificari fiscale in saptamana 31 august - 06 septembrie 2020
07 Sep 2020
- H.G. nr. 719/2020 pentru aprobarea procedurii de decontare si de plata a sumelor acordate in baza O.U.G. nr. 132/2020 privind masuri de sprijin destinate salariatilor si angajatorilor in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, precum si pentru stimularea cresterii ocuparii fortei de munca
- indemnizatiei pentru reducerea timpului de lucru prevazuta la art. 1 din O.U.G. nr. 132/2020;
- indemnizatiei pentru reducerea activitatii profesionistilor, ori persoanelor care au incheiate conventii individuale de munca in baza Legii nr. 1/2005 prevazuta la art. 1 din O.U.G. nr. 132/2020;
- indemnizatiei 35% din remuneratia cuvenita zilei de munca pentru persoanele care desfasoara activitati necalificate cu caracter ocazional pentru intreruperea sau restrangerea activitatii ca urmare a efectelor coronavirusului SARS-CoV-2 prevazuta la art. 4 din O.U.G nr. 132/2020;
- subventiei pentru angajatii care incheie contracte individuale de munca pe perioada determinata de pana la 3 luni, reprezentand 41,5% din salariul aferent zilelor lucrate in aceste locuri de munca prevazuta la art. 5 din O.U.G. nr. 132/2020;
- O.U.G. nr. 153/2020 pentru instituirea unor masuri fiscale de stimulare a mentinerii/cresterii capitalurilor proprii, precum si pentru completarea unor acte normative
Ce prevede:
I. Introducerea unor masuri fiscale pentru stimularea si dezvoltarea mediului de afaceri pentru perioada 2021-2025:
1. reduceri ale impozitului pe profit anual/impozitului pe veniturile microintreprinderilor/impozitului specific unor activitati, astfel:
a) 2%, in cazul in care capitalul propriu contabil prezentat in situatiile financiare anuale, respectiv in raportarile contabile anuale pentru sediile permanente ale persoanelor juridice rezidente in state apartinand Spatiului Economic European, in anul pentru care datoreaza impozitul, este pozitiv. Pentru contribuabilii care, potrivit prevederilor legale, au obligatia constituirii capitalului social, capitalul propriu contabil trebuie sa indeplineasca concomitent si conditia de a fi la nivelul unei valori cel putin egale cu jumatate din capitalul social subscris;
b) daca inregistreaza o crestere anuala a capitalului propriu ajustat al anului pentru care datoreaza impozitul fata de capitalul propriu ajustat inregistrat in anul precedent si indeplineste concomitent conditia prevazuta la lit. a), reducerile au urmatoarele valori:
Procentul de reducere a impozitului | Intervalele de crestere anuala a capitalului propriu ajustat |
5% | pana la 5% inclusiv |
6% | peste 5% si pana la 10% inclusiv |
7% | peste 10% si pana la 15% inclusiv |
8% | peste 15% si pana la 20% inclusiv |
9% | peste 20% si pana la 25% inclusiv |
10% | peste 25% |
c) 3%, daca indeplineste concomitent conditia prevazuta la lit. a) si inregistreaza concomitent o crestere peste nivelul prevazut a capitalului propriu ajustat al anului pentru care datoreaza impozitul fata de capitalul propriu ajustat inregistrat in anul 2020. Aceste prevederi se aplica incepand cu anul 2022, respectiv incepand cu anul fiscal modificat care incepe in anul 2022.
Procentul de crestere a capitalului propriu ajustat al anului pentru care datoreaza impozitul fata de capitalul propriu ajustat inregistrat in anul 2020 are urmatoarele valori:
Anul pentru care datoreaza impozitul | Procentul minim de crestere a capitalului propriu ajustat |
2022 | 5% |
2023 | 10% |
2024 | 15% |
2025 | 20% |
Ordonanta stabileste elementele capitalului propriu, conditii pentru cazul in care in anul pentru care datoreaza impozitul se efectueaza operatiuni de reorganizare, potrivit legii, care produc efecte in anul respectiv, modalitatea de determinare a cresterii capitalului propriu ajustat prevazua la lit. b) si c), reguli pentru aplicarea facilitatilor de catre contribuabilii pentru care anul fiscal este diferit de anul calendaristic, modalitatea de aplicare a reducerilor, reguli pentru contribuabilii infiintati in perioada de aplicare (2021-2025).
2. Termenul de depunere a declaratiilor pentru plata impozitului:
a) pentru contribuabilii platitori de impozit pe profit termenul pentru depunerea Declaratiei nr. 101 aferent anului fiscal respectiv este pana la data de 25 iunie inclusiv a anului urmator, iar pentru contribuabilii pentru care anul fiscal este diferit de anul calendaristic pana la data de 25 a celei de-a sasea luni, inclusiv de la inchiderea anului fiscal modificat;
b) pentru contribuabilii platitori de impozit pe veniturile microintreprinderilor, termenul pentru depunerea Declaratiei aferente trimestrului IV si plata impozitului aferent acestui trimestru este pana la data de 25 iunie inclusiv a anului urmator;
c) pentru platitorii de impozit specific unor activitati termenul pentru depunerea Declaratiei aferente semestrului II si plata impozitului aferent acestui semestru este pana la data de 25 iunie inclusiv a anului urmator.
II. Clarificari privind definitivarea impozitului pe profit pentru anul 2020
- pentru definitivarea impozitului pe profit aferent anului fiscal prin Declaratia anuala privind impozitul pe profit, bonificatia aplicata potrivit art. 1 din O.U.G. nr. 33/2020 se scade din valoarea impozitului pe profit aferent anului fiscal, iar in cazul in care bonificatia depaseste valoarea impozitului pe profit aferent anului fiscal, suma aferenta bonificatiei care se ia in calcul este la nivelul valorii impozitului respectiv.
Valoarea impozitului pe profit aferent anului fiscal reprezinta impozitul pe profit dupa scaderea creditului fiscal extern, impozitului pe profit scutit sau redus, sumelor reprezentand sponsorizare si/sau mecenat, burse private, in limita prevazuta de lege, reducerii conform Ordonantei Guvernului nr. 23/2017 privind plata defalcata a TVA, costului de achizitie al aparatelor de marcat electronice fiscale.
- in cazul contribuabililor cu anul fiscal modificat care aplica sistemul trimestrial de declarare si plata a impozitului pe profit, precum si in cazul celor cu anul fiscal modificat care intra sub incidenta prevederilor art. 41 alin. (10) din Legea nr. 227/2015, diferenta de impozit pe profit datorat determinata la definitivarea impozitului pe profit aferent anului fiscal se considera impozit pe profit datorat aferent ultimului trimestru. Acestor contribuabili li se aplica prevederile alin. (1) -(3) din O.U.G. nr. 33/2020 pentru diferenta de impozit pe profit datorat, determinata la definitivarea impozitului pe profit aferent anului fiscal. Aceste prevederi se aplica si pentru diferenta de impozit pe profit datorat, determinata la definitivarea impozitului pe profit aferent anului fiscal, daca aceasta este platita pana la termenul scadent cuprins in perioada 26 decembrie 2020-25 februarie 2021 inclusiv. Contribuabilii care au depus Declaratia privind impozitul pe profit fara aplicarea bonificatiilor pot beneficia de acestea, pentru diferenta de impozit pe profit datorat determinata la definitivarea impozitului pe profit aferent anului fiscal respectiv, prin depunerea unei Declaratii rectificative, cu respectarea conditiilor.
- bonificatia se acorda si pentru impozitul pe profit datorat trimestrial/plata anticipata trimestriala care se stinge cu impozitul pe profit de recuperat din anii fiscali precedenti. Aceste prevederi se aplica si pentru stingerile efectuate pentru impozitul pe profit datorat trimestrial/plata anticipata trimestriala aferente trimestrelor I si II ale anului 2020, respectiv pentru cele aferente perioadelor scadente prevazute la alin. (2) pentru contribuabilii cu anul fiscal modificat, cu impozitul pe profit de recuperat din anii fiscali precedenti. De aceste prevederi pot beneficia si contribuabilii care au depus Declaratia privind impozitul pe profit datorat trimestrial/plata anticipata trimestriala aferenta trimestrelor I si/sau II ale anului 2020, respectiv pentru perioadele scadente prevazute la alin.
(2) pentru contribuabilii cu anul fiscal modificat fara aplicarea bonificatiilor, prin depunerea unei Declaratii rectificative si cu respectarea celorlalte conditii.
III. Suspendarea extragerilor lunare si ocazionale ale Loteriei bonurilor fiscale. Acestea se reiau in termen de 90 de zile de la data incetarii starii de alerta/urgenta, dupa caz.
IV. Noi prevederi introduse in Codul de procedura fiscala privind modalitatea de colaborare si furnizarea de informatii si documente intre Ministerul Finantelor Publice/A.N.A.F si autoritatile publice, Institutiile publice si de interes public din Administratia Publica centrala si locala, precum si alte persoane juridice de drept privat - prin mijloace electronice utilizand sistemul informatic propriu al Ministerului Finantelor Publice/A.N.A.F, denumit PatrimVen – un depozit de date.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"!
Studii de caz si articole despre codul de procedura fiscala
Evaluarea riscului fiscal: Cum stabilim clasa si subclasa de risc conform Codului de procedura fiscala
de
Profeanu Laura
27 Mai 2024
Clasificarea contribuabililor in functie de riscul fiscal asociat activitatii lor, permite ANAF sa-si aloce resursele intr-un mod eficient si sa previna evaziunea fiscala. In acest context, Codul de procedura fiscala, prin art. 7, alin. (7) stabileste criteriile generale pe baza carora se determina clasa si subclasa de risc fiscal, ajutand astfel la crearea unui cadru fiscal transparent si ...
Apr262024
Depuneri declaratii dupa radierea inregistrarii fiscale
de
Profeanu Laura
valabil la 26 Apr 2024
Intrebare: Daca la data radierii unei societati nu erau disponibile anumite formulare de declaratii fiscale si informative, se mai pot depune acestea dupa data radierii?
Dobanzile si penalitatile de intarziere
de
Profeanu Laura
22 Apr 2024
Aplicarea dobanzilor si penalitatilor de intarziere este un subiect de mare interes pentru contribuabili si profesionistii din domeniul fiscal. Acestea sunt masuri punitive aplicate pentru a asigura conformitatea fiscala si pentru a descuraja intarzierile sau omisiunile in plata datoriilor fiscale. Art. 173, 174 si 176 din Codul de Procedura Fiscala, ofera un cadru detaliat privind modul de ...
Apr172024
Obligatii fiscale si contabile privind inchirierea sediului social
de
Dani Cucu
valabil la 17 Apr 2024
Intrebare: Am inchiriat un sediu nou, contractul este semnat in decembrie, in posesia spatiului am intrat cu 14.04 pentru a putea face modificari, de mutat ce putem muta cu 15.05, pana atunci nu platim chirie. La vechiul sediu eliberam cu 07.06. 1) Cand trebuie declarat la Registrul Comertului? (nota: biroul are un nr cadastral si o adresa, iar depozitul difera la numar, ce se trece? e nr 133 birou si 137 ...
Proiect de lege de modificare a Codului de procedura fiscala: implementarea unei competente alternative in materia executarii fiscale
de
Profeanu Laura
21 Feb 2024
In prezent, ANAF detine competenta exclusiva in executarea silita a creantelor bugetare, indiferent de originea acestora.
Proiectul de lege introdus recent la Senat (20.02.2024) propune o schimbare semnificativa in modul in care datoriile fiscale vor fi executate silit in Romania, oferind o alternativa la sistemul actual dominat de executorii fiscali. Aceasta initiativa legislativa vizeaza ...
Ian182024
Conditii de acordare a esalonarii la plata. Constituire garantii cu parti sociale
de
Profeanu Laura
valabil la 18 Ian 2024
Intrebare: In urma unei inspectii fiscale in anul 2021 au fost stabilite diferente de tva, suma ce a fost esalonata la plata. Garantia la data respectiva a fost constituita din asigurare la un IFN care intre timp a intrat in faliment. ANAF a comunicat ca trebuie sa reconstituim garantia. Intrebarea este urmatoarea: Partile sociale detinute de SC x (cea in cauza) la o SC y ar putea constitui garantie? Si ...
Vezi toate studiile de caz despre codul de procedura fiscala keyboard_double_arrow_right