Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 23 Noiembrie 2024

Modificari fiscale pregatite de MFP – cota redusa de TVA, bonificatii suplimentare pentru plata impozitelor si contributiilor


In data de 29 septembrie 2018 pe site-ul Ministerului Finantelor Publice la rubrica Transparenta decizionala a fost publicat un Proiect de O.U.G. privind unele masuri fiscal – bugetare si pentru modificarea unor acte normative.

Pe langa alte acte normative proiectul propune si modificari pentru Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal. Modificarile propuse vizeaza:

1.    Regimul fiscal al operatiunilor determinate de implementarea standardului IFRS 9 ”Instrumente financiare”.

Pentru contribuabilii care aplica reglementarile contabile conforme cu Standardele internationale de raportare financiara, a fost implementat in anul 2018, standardul IFRS 9 ”Instrumente financiare” In acest context legal, se propune completarea art. 19 si a art. 21 cu prevederi privind regimul fiscal al operatiunilor patrimoniale determinate de schimbarea politicilor contabile ca urmare a adoptarii de noi standarde IFRS. Astfel, pentru contribuabilii care au implementat schimbarea politicilor contabile aplicabile instrumentelor financiare, ca urmare a IFRS 9, adoptat prin Regulamentul (UE) 2016/2027 al Comisiei Europene, se propune aplicarea acelorasi principii/reguli fiscale care s-au aplicat initial la transpunerea IRFS ca baza a contabilitatii. Astfel, pentru sumele inregistrate in rezultatul reportat provenit din alte ajustari, ca urmare a implementarii reglementarilor contabile conforme cu Standardele internationale de raportare financiara ca baza a contabilitatii, cu exceptia sumelor care provin din actualizarea cu rata inflatiei, se aplica urmatorul tratament fiscal:
Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.

i.    sumele care provin din anularea unor cheltuieli pentru care s-a acordat deducere reprezinta elemente similare veniturilor;
ii.    sumele care reprezinta elemente de natura veniturilor inregistrate potrivit reglementarilor contabile conforme cu Standardele internationale de raportare financiara reprezinta elemente similare veniturilor, cu exceptia celor prevazute la art. 23 si art. 24;
iii.    sumele care reprezinta elemente de natura cheltuielilor inregistrate potrivit reglementarilor contabile conforme cu Standardele internationale de raportare financiara sunt considerate elemente similare cheltuielilor numai daca acestea sunt deductibile in conformitate cu prevederile art. 25;
iv.    sumele care provin din anularea unor cheltuieli pentru care nu s-a acordat deducere nu reprezinta elemente similare veniturilor;
v.     sumele care provin din anularea unor venituri care au reprezentat venituri neimpozabile nu reprezinta elemente similare cheltuielilor.

Tot ca o consecinta a implementarii IFRS 9, se propune si completarea regulilor generale de determinare a rezultatului fiscal cu prevederi prin care, urmare aplicarii optiunii irevocabile de a recunoaste astfel titlurile de participare la valoare justa prin alte elemente ale rezultatului global, contribuabilii trateaza sumele reprezentand diferente din evaluare/reevaluare care se regasesc in debitul/creditul conturilor de rezerve, ca elemente similare cheltuielilor/veniturilor, dupa caz, daca la data vanzarii/cesionarii nu sunt indeplinite conditiile prevazute la art. 23 lit. i).

2.    Clarificari privind contribuabilii care beneficiaza de bonificatie la plata impozitului pe venit si a contributiilor sociale

Se propune modificarea art.  133 alin. (15) din Codul fiscal astfel incat sa se elimine situatiile in care contribuabilii care realizeaza venituri impuse pe baza normelor anuale de venit sau pe baza castigului net anual,  sa nu beneficieze de bonificatie la plata impozitului pe venit si a contributiilor sociale. Se completeaza textul astfel incat si aceste categorii de persoane  sa fie vizate de prevederea respectiva, dupa cum urmeaza:

    a) pentru depunerea declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice prin mijloace electronice de transmitere la distanta pana la 15 iulie 2018 inclusiv, se acorda o bonificatie de 5% din impozitul pe venit platit integral pana la 15 martie 2019 inclusiv, reprezentand obligatiile fiscale anuale pentru anul 2018. Valoarea bonificatiei diminueaza impozitul pe venitul/castigul net anual si/sau impozitul pe venitul anual, de plata;

    b) pentru plata cu anticipatie a impozitului pe venit se acorda o bonificatie de 5% din impozitul pe venit anual estimat declarat prin Declaratia unica si platit integral pana la 15 decembrie 2018 inclusiv. Valoarea bonificatiei diminueaza impozitul pe venitul net anual estimat si/sau impozitul pe venitul anual estimat, de plata.

3. Extinderea aplicarii cotei reduse de TVA de 5%, incepand cu 01 noiemnrie 2018, pentru urmatoarele operatiuni:

- cazarea in cadrul sectorului hotelier sau al sectoarelor cu functie similara, inclusiv inchirierea terenurilor amenajate pentru camping;
- serviciile de restaurant si de catering, cu exceptia bauturilor alcoolice, altele decat berea care se incadreaza la codul NC 22 03 00 10;
- dreptul de utilizare a facilitatilor sportive ale caror activitati sunt incadrate la codurile CAEN 9311 si 9313, potrivit Clasificarii activitatilor din economia nationala - CAEN, actualizata prin Ordinul presedintelui Institutului National de Statistica nr. 337/2007, in scopul practicarii sportului si educatiei fizice, altele decat cele scutite conform art. 292 alin. (1) lit. l);
- serviciile constand in permiterea accesului la balciuri, parcuri de distractii si parcuri recreative ale caror activitati sunt incadrate la codurile CAEN 9321 si 9329, potrivit Clasificarii activitatilor din economia nationala - CAEN, actualizata prin Ordinul presedintelui Institutului National de Statistica nr. 337/2007.

Alte masuri propuse:

Prelungirea termenului de plata si acordarea unor bonificatii pentru impozitul pe venit si contributiile sociale definitivate in baza deciziilor de impunere. Astfel, in cazul deciziilor de impunere anuala, emise de organul fiscal competent, pentru definitivarea impozitului anual pe veniturile realizate de persoanele fizice in anul 2017 si pentru definitivarea contributiei individuale de asigurari sociale datorata de persoanele fizice, pentru perioada 2016-2017, se propune ca termenul de plata pentru sumele de plata stabilite prin aceste decizii, sa fie 15 martie 2019. Pentru plata cu anticipatie a acestor sume se propune acordarea unei bonificatii de 10% din aceste sume, daca sunt platite integral pana la data de 15 decembrie 2018, inclusiv.

In cazul deciziilor de impunere anuala, emise de organul fiscal competent, pentru definitivarea contributiei individuale de asigurari sociale de sanatate datorata de persoanele fizice, pentru perioada 2014-2017, termenul de plata pentru sumele de plata stabilite  prin aceste decizii, este data de  30 iunie 2019. Pentru plata cu anticipatie a acestor sume se acorda o bonificatie de 10% din aceste sume, daca sunt platite integral pana la data de 31 martie 2019, inclusiv.

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre TVA

Nov222024

Tratamentul TVA al achizitiei de licente

de Alexandru Palaghia valabil la 22 Nov 2024
Intrebare: Societatea noastra a platit Licenta Autocad pentru o perioada de 1 an la o societate din Irlanda, care are numar valid de TVA. Factura este emisa cu taxare inversa. Va rog sa imi spuneti ce obligatii declarative avem pentru aceasta cheltuiala. La ce articol de la achizitii intracomunitare din codul fiscal ar putea fi incadrata? In declaratia 300 la ce linii trebuie trecuta? Va multumesc!
Nov222024

Regim TVA bilete de avion pentru transport pe teritoriul Romaniei, operator din Polonia

de Gina Popescu valabil la 22 Nov 2024
Intrebare: Societatea a achizitionat bilete de avion cu transport pe teritoriul Romaniei Bucuresti-Cluj. Furnizorul a emis factura cu cod de TVA de Polonia. Ce obligatii declarative exista pentru acest tip de operatiune. Se declara in D394 acesta operatiune la cartusul E "Rezumatul declaratiei privind operatiunile desfasurate cu persoane impozabile nestabilite in Romania care sunt stabilite in alt ...

Cafele si ceaiuri: TVA 9% sau 19%? O decizie de referinta impotriva interpretarii ANAF

de Profeanu Laura 22 Nov 2024
Recent, Tribunalul Brasov a stabilit un precedent important in cazul unui contribuabil din industria HoReCa, anuland deciziile ANAF care impuneau diferente suplimentare de TVA pentru bauturile pe baza de cafea si ceai. Decizia vine ca raspuns la interpretarile controversate ale ANAF privind aplicarea cotei de TVA de 19% pentru aceste produse, in urma modificarilor legislative aduse de OG ...
Nov222024

Achizitie mijloc de transport second hand

de Profeanu Laura valabil la 22 Nov 2024
Intrebare: Un SRL cu activitate stomatologica, neplatitor de TVA, doreste sa achizitioneze o masina second hand din Germania de la o societate platitoare de TVA, in valoare de 20.000 euro. A obtinut codul de tva special. 1. Ce declaratii trebuie sa depuna societatea si modul de completare? 2. Cat TVA trebuie sa plateasca din cei 20.000 euro (100% sau 50%)?
Nov222024

AIC de bunuri de la furnizor cu cod invalid de TVA

de Alexandru Palaghia valabil la 22 Nov 2024
Intrebare: Societate platitoare de tva a efectuat in luna septembrie o achizitie intracomunitara de bunuri de la un furnizor din Lituania, fara cod valid de tva in VIES. Factura are data de septembrie, dar am primit-o si inregistrat-o in luna octombrie. Furnizorul din Lituania fara cod valid de tva a emis factura cu tva 21%. Cum inregistrez aceasta factura? Aplic taxare inversa la valoarea integrala cu ...
Nov222024

Achizitii de locuinte cu cota redusa de TVA de 5%

de Profeanu Laura valabil la 22 Nov 2024
TVA
Intrebare: Societatea A construieste locuinte rezidentiale. In anul 2022 a incheiat o promisiune de vanzare cu o societate B pentru un apartament si a incasat un avans (in regim de taxare inversa). In anul 2023 societatea B cesioneaza promisiunea unei persoane fizice (act incheiat la notar), iar societatea A storneaza avansul facturat societatii B si il refactureaza, cu TVA 5%, catre ...
Vezi toate studiile de caz despre TVA keyboard_double_arrow_right
In data de 29 septembrie 2018 pe site-ul Ministerului Finantelor Publice la rubrica Transparenta decizionala a fost publicat un Proiect de O.U.G. privind unele masuri fiscal – bugetare si pentru modificarea unor acte normative.