Modificari fiscale - saptamana 30 august - 05 septembrie 2021
07 Sep 2021
1. O.A.N.A.F. nr. 1.247/2021 pentru aprobarea Normelor tehnice privind autorizarea utilizarii regimului de tranzit unional/comun pe suport hartie pentru marfurile transportate pe calea ferata si pe cale aeriana si autorizarea utilizarii unui document electronic de transport ca declaratie de tranzit pentru transportul aerian
Publicat in: M.Of. nr. 830 din 31.08.2021
Ce prevede: Ordinul aproba Normele tehnice privind autorizarea utilizarii regimului de tranzit unional/comun pe suport hartie pentru marfurile transportate pe calea ferata si pe cale aeriana si autorizarea utilizarii unui document electronic de transport ca declaratie de tranzit pentru transportul aerian. La data intrarii in vigoare a acestui ordin se abroga normele aprobate prin O.A.N.A.F. nr. 735/2017.
2. O.G nr. 8/2021 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal
Publicat in: M.Of. nr. 832 din 31.08.2021
Ce prevede: Ordonanta aduce urmatoarele modificari si completari Codului fiscal:
- reglementarea datei de inceput a perioadei fiscale la impozit pe profit pentru persoanele juridice straine care au locul de exercitare a conducerii efective in Romania - data inregistrarii la organul fiscal central;
- adaptarea legislatiei interne la dispozitiile Directivei 2011/96/UE cu privire la regimul fiscal al dividendelor primite din statele membre ale Uniunii Europene – completarea conditiei privind impozitul platit in Romania care trebuie indeplinita pentru asigurarea neimpozitarii acestor venituri cu dispozitii referitoare la „un alt impozit care substituie impozitul pe profit”;
- modificarea deductibilitatii ajustarilor pentru deprecierea creantelor de la 01 ianuarie 2022 – cresterea procentului de la 30% cat este in prezent la 50 % si abrogarea prevederilor Legii 296/2020 care urmau sa se aplice de la 01 ianuarie 2022 (deductibilitate 100% a ajustarilor);
- reformularea prevederilor art. 403 din Codul fiscal in ceea ce priveste regimul aplicabil esalonarii la plata pentru impozitul pe profit datorat in cazul transferurilor de active, de rezidenta fiscala si/sau de activitate economica desfasurata printr-un sediu permanent, pentru care Romania pierde dreptul de impozitare;
- reformularea prevederilor privind impunerea dividendelor distribuite si neplatite, in sensul cuprinderii in sfera de reglementare a impozitului pe dividende a tuturor situatiilor de distribuire, prin referinta la dividendele distribuite, potrivit legii, fata de prevederile anterioare care se raportau la aprobarea situatiilor financiare anuale;
- introducerea unei reguli specifice pentru efectuarea platii anticipate aferente trimestrului I din anul fiscal, pentru contribuabilii care aplica art. I din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 153/2020 respectiv beneficiaza de reduceri ale impozitului pe profit ca urmare a mentinerii/cresterii capitalurilor proprii.
- reformularea prevederilor privind regimul de impunere aplicabil pentru contribuabilii care realizeaza pentru venituri din inchirierea in scop turistic a unui numar de peste 5 camere inchiriate in scop turistic, situate in locuinte proprietate personala. Acesta se stabileste anual, in functie de numarul de camere inchiriate in scop turistic in cursul acelui an;
- completarea prevederilor art.105 alin.(2) din Codul fiscal si cu alte produse vegetale cuprinse in grupele pentru care venitul se stabileste pe baza normelor de venit (plante furajere);
- clarificari privind impozitul datorat in cazul veniturilor obtinute ca urmare a participarii la jocurile de noroc caracteristice cazinourilor, cluburilor de poker, slot-machine si lozuri, cu valoare mai mare decat plafonul neimpozabil de 66.750 lei. Acesta se determina prin aplicarea baremului asupra fiecarui venit brut primit de un participant, iar din rezultatul obtinut se scade suma de 667,5 lei;
- reguli pentru impunerea veniturilor obtinute de catre alte persoane decat titularul dreptului de proprietate, fost proprietar sau mostenitorii legali ori testamentari ai acestuia, de la Autoritatea Nationala pentru Restituirea Proprietatilor ca urmare a valorificarii dreptului de creanta dobandit in legatura cu masurile pentru finalizarea procesului de restituire, in natura sau prin echivalent, a imobilelor preluate in mod abuziv in perioada regimului comunist in Romania potrivit prevederilor Legii nr. 165/2013;
- introducerea posibilitatii de depunere a formularului 230 la entitatea nonprofit /unitatea de cult, beneficiara a sumei, urmand ca aceasta sa transmita, prin mijloace electronice de transmitere la distanta, la organul fiscal competent un formular prin care centralizeaza cererile primite de la contribuabili, pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a venitului, sub sanctiunea decaderii;
- reglementari privind calculul, retinerea si plata contributiilor obligatorii in cazul persoanelor fizice care obtin venituri de natura salariala reprezentand avantaje in bani si/sau in natura de la terti care nu sunt rezidenti fiscali romani;
- adaptarea legislatiei interne la dispozitiile Directivei 2011/96/UE prin inserarea scutirii de impozit a dividendelor platite de catre persoana juridica rezidenta catre actionarul sau nerezident, in cazul in care atat persoana nerezidenta cat si persoana juridica rezidenta sunt supuse impozitului pe profit, sau unui substitut al acestuia;
- introducerea scutirii de impozit pentru dividendele platite de un rezident roman unei persoane juridice rezidente intr-un stat membru al Spatiului Economic European, altul decat statele membre ale Uniunii Europene, respectiv Islanda, Principatul Liechtenstein, Regatul Norvegiei, daca persoana juridica straina beneficiara a dividendelor indeplineste conditiile prevazute la art. 43, referitoare la rezidentul roman care primeste dividendele;
- reglementari privind transmiterea certificatului de rezidenta fiscala pe cale electronica. Astfel, certificatul de rezidenta fiscala, insotit de o traducere autorizata in limba romana, depus prin mijloace electronice de transmitere la distanta la organul fiscal central competent, este acceptat in copie conforma cu originalul si mentiunea ca originalul sau copia legalizata a certificatului se afla la platitorul de venit in cazul veniturilor cu regim de retinere la sursa, la persoana juridica romana ale carei titluri de valoare sunt instrainate in cazul castigului de capital, la sediul permanent din Romania in cazul veniturilor care sunt atribuibile sediului permanent, respectiv la persoana juridica din Romania unde persoana fizica nerezidenta a fost detasata;
- clarififcari privind depunerea declaratiei 207 si in cazul in care impozitul datorat de nerezident este suportat de catre platitorul de venit;
- introducerea unor scutiri de TVA ca urmare a transpunerii in legislatia nationala a prevederilor Directivei (UE) 2021/1159 a Consiliului din 13 iulie 2021 de modificare a Directivei 2006/112/CE in ceea ce priveste scutirile temporare aplicate importurilor si anumitor livrari de bunuri sau prestari de servicii, ca raspuns la pandemia de COVID-19. Este vorba de scutiri de TVA pentru importurile de bunuri efectuate de catre Comisia Europeana, organismele si agentiile UE instituite in temeiul dreptului Uniunii Europene si pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii efectuate catre acestea, atunci cand Comisia Europeana sau oricare astfel de agentie sau organism achizitioneaza aceste bunuri sau servicii in vederea indeplinirii unui mandat conferit prin dreptul Uniunii Europene pentru a combate pandemia de COVID-19. Scutirile se aplica pentru operatiunile efectuate incepand cu data de 1 ianuarie 2021,
- instituirea posibilitatii persoanelor impozabile care au sediul activitatii economice in Romania de a aplica regimul U.E. pe baza codului special pentru operatiuni intracomunitare (art. 317 din Codul fiscal) fara a renunta la aplicarea regimului special de scutire pentru intreprinderile mici;
- modificari in materie de impozite si taxe locale ce vizeaza, in principal noi scutiri de la plata impozitului pe cladiri/teren/mijloace de transport, calculul impozitului pe cladiri si impozitului pe spectacole;
3. O.G nr. 11/2021 pentru modificarea si completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala si reglementarea unor masuri fiscale
Publicat in: M.Of. nr. 832 din 31.08.2021
Ce prevede: Oronanta aduce modificari si completari Coduli de procedura fiscala, O.U.G. nr. 69/2020 si O.U.G. nr. 181/2020.
Principalele modificari si completari aduse Codului de procedura fiscala vizeaza:
- introducerea cadrului legal pentru implementarea SAF-T: obligatia de depunere a fisierului standard de control fiscal – o declaratie cuprinzand informatii din evidenta contabila si fiscala.
Fisierul standard de control fiscal se depune in format electronic. Termenul de depunere, natura informatiilor pe care contribuabilul/platitorul trebuie sa le declare prin fisierul standard de control fiscal, modelul de raportare si procedura de transmitere a fisierului standard de control fiscal se vor stabili prin ordin al presedintelui A.N.A.F.
- noi reguli pentru competenta in cazul persoanelor fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere - competenta pentru administrarea obligatiilor fiscale datorate de acestea ca urmare a exercitarii profesiei sau desfasurarii activitatii revine organului fiscal teritorial din cadrul A.N.A.F., stabilit prin ordin al presedintelui A.N.A.F.
- obligatia autoritatilor publice, institutiilor publice sau de interes public de a se inrola in sistemul informatic PatrimVen iar furnizarea de informatii si documente intre Ministerul Finantelor/A.N.A.F. si aceste entitati, precum si alte persoane juridice de drept privat sa se realizeze, in forma dematerializata, astfel:
a) in cazul autoritatilor publice, institutiilor publice si de interes public din administratia publica centrala si locala utilizand sistemul informatic propriu al Ministerului Finantelor/A.N.A.F., denumit PatrimVen;
b) in cazul persoanelor juridice de drept privat utilizand sisteme informatice dedicate.
- obligativitatea inrolarii in SPV pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica, precum si persoane fizice care desfasoara o profesie liberala sau exercita o activitate economica in mod independent in una dintre formele prevazute de O.U.G. nr. 44/2008, pana la data de 01 martie 2022. Dupa aceasta data, persoanele respective sunt obligate sa transmita organului fiscal central documentele prin mijloace electronice de transmitere la distanta iar in cazul in care acestea sunt depuse in format letric, nu vor fi luate in considerare, urmand ca acesta sa notifice contribuabilii/platitorii cu privire la obligativitatea comunicarii prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanta.
- introducerea posibilitatii de a depune declaratii rectificative si in situatia in care prin hotarari judecatoresti definitive sau stabilit in sarcina platitorului plata unor sume sau acceptarea unor cheltuieli care genereaza modificarea bazei de impozitare si a obligatiilor fiscale aferente unor perioade pentru care s-a anulat rezerva verificarii ulterioare.
- posibilitatea de efectuare a refacerii inspectiei fiscale de catre aceeasi echipa de inspectie care a incheiat actul desfiintat daca, din motive obiective, nu exista posibilitatea refacerii inspectiei fiscale de catre o alta echipa de inspectie.
- prevederile privind corectarea erorilor din documentele de plata se vor aplica si in situatia in care creantele sunt administrate de organe fiscale diferite, fiind eliminata conditia ca ele sa fie administrate de acelasi organ fiscal.
- modificarea procedurii de rambursare a TVA, incepand cu 01 februarie 2022. TVA solicitata la rambursare prin deconturile cu suma negativa de TVA cu optiune de rambursare, depuse in cadrul termenului legal de depunere, se va rambursa de organul fiscal central, cu efectuarea, ulterior, a inspectiei fiscale, cu anumite exceptii stabilite pentru contribuabilii mari si mijlocii si pentru ceilalti contribuabili.
In cazul contribuabililor mari si mijlocii deconturile cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare se solutioneaza dupa efectuarea inspectiei fiscale anticipate, in cazul in care:
a) contribuabilul/platitorul are inscrise in cazierul fiscal fapte care sunt sanctionate ca infractiuni;
b) organul fiscal central, pe baza informatiilor detinute, constata ca exista riscul unei rambursari necuvenite;
c) pentru contribuabilul/platitorul respectiv a fost declansata procedura de lichidare voluntara sau a fost deschisa procedura de insolventa, cu exceptia celor pentru care s-a confirmat un plan de reorganizare, in conditiile Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa, cu modificarile si completarile ulterioare.
Pentru ceilalti contribuabili deconturile cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare se solutioneaza dupa efectuarea inspectiei fiscale anticipate, in cazul in care:
a) contribuabilul/platitorul are inscrise in cazierul fiscal fapte care sunt sanctionate ca infractiuni;
b) organul fiscal central, pe baza informatiilor detinute, constata ca exista riscul unei rambursari necuvenite;
c) pentru contribuabilul/platitorul respectiv a fost declansata procedura de lichidare voluntara sau a fost deschisa procedura de insolventa, cu exceptia celor pentru care s-a confirmat un plan de reorganizare, in conditiile legii speciale;
d) contribuabilul/platitorul depune primul decont cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare, dupa inregistrarea in scopuri de TVA;
e) soldul sumei negative de TVA solicitata la rambursare provine dintr-un numar de perioade mai mare decat numarul perioadelor de raportare utilizate intr-o perioada de 12 luni.
Se considera ca persoanele impozabile prezinta un risc de rambursare necuvenita a TVA daca se regasesc in oricare dintre urmatoarele situatii:
a) organele fiscale primesc documente oficiale de la alte institutii, care vizeaza aspecte de natura fiscala si se constata ca au incidenta in acordarea unei rambursari necuvenite de TVA;
b) in cadrul actiunilor de control fiscal s-au constatat fapte care pot intruni elementele constitutive ale unor infractiuni cu implicatii de natura fiscala;
c) cu ocazia inspectiei fiscale ulterioare au fost stabilite diferente mai mari de 10% din suma rambursata, dar nu mai putin de 50.000 lei pentru fiecare decont de TVA care a facut obiectul inspectiei fiscale ulterioare;
d) s-au constatat neconcordante semnificative, verificate si confirmate de organul fiscal, intre informatiile inscrise in declaratiile informative privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national de persoanele inregistrate in scopuri de TVA depuse de persoana impozabila si cele depuse de partenerii de afaceri si/sau neconcordante semnificative intre informatiile inscrise in declaratiile informative privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare depuse de persoana impozabila si cele depuse de partenerii de afaceri si transmise organului fiscal prin intermediul sistemului informatic de schimb de informatii privind TVA intre statele membre ale Uniunii Europene.
- clarificari privind esalonarea la plata – aceasta nu se acorda pentru obligatiile fiscale care reprezinta ajutor de stat acordat din surse sau resurse de stat ori gestionate de stat, precum si fonduri europene sau fonduri publice nationale aferente fondurilor europene.
- reguli speciale privind esalonarea la plata a impozitului calculat potrivit art. 403 din Codul fiscal;
- introducerea unei noi forme de esalonare simplificata, incepand cu data de 01 octombrie 2021.
Completari aduse Ordonantei de urgenta a guvernului. nr. 69/2020:
- reglementarea conditiilor in care pot beneficia de facilitatile prevazute de O.U.G. 69/2020:
• contribuabilii care au fost supusi unor inspectii fiscale sau verificarii situatiei fiscale personale in perioada 14 mai 2020 si 29 martie 2021.
• contribuabililor care au primit decizii de impunere emise ca urmare a unei verificari documentare si pentru care s-a comunicat decizia de impunere dupa data intrarii in vigoare a O.U.G. nr. 69/2021, dar nu mai tarziu de 31 ianuarie 2022.
Alte facilitati:
- facilitati pentru debitorii a caror activitate este restransa/inchisa pe perioada starii de urgenta/alerta, prin hotarari emise de catre organele abilitate ale statului si care beneficiaza de esalonari la plata;
- in cazul debitorilor care solicita inlesniri la plata potrivit capitolului IV - Inlesniri la plata din Legea nr. 207/2015, ulterior pierderii valabilitatii esalonarii la plata acordate de organul fiscal potrivit OUG nr. 181/2020, pentru obligatiile fiscale principale si/sau obligatii fiscale accesorii ramase de plata din esalonarea la plata, penalitatea datorata potrivit art. 9 din O.U.G. nr. 181/2020 se anuleaza.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"!