Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 27 Decembrie 2024

Modificari importante la Legea nr. 31/1990 privind societatile

05 Dec 2024

Transformarea digitala a schimbat profund modul in care societatile isi desfasoara activitatile si administreaza operatiunile. In acest context, Legea nr. 299/2024 vine sa modernizeze Legea 31/1990 a societatilor din Romania, eliminand constrangerile unei legislatii care, pana acum, nu reflecta pe deplin noile realitati digitale. Intrarea in vigoare a acestei legi la 6 decembrie 2024 marcheaza un pas important in directia digitalizarii si simplificarii proceselor corporative.

De ce era necesara o astfel de schimbare?

Expunerea de motive pentru modificarea si completarea Legii nr. 31/1990 privind societatile, postata aici subliniaza faptul ca Legea nr. 31/1990, adoptata intr-un context complet diferit, obliga organizarea adunarilor generale ale actionarilor exclusiv in format fizic. Acest cadru legal, desi functional, s-a dovedit rigid in fata unor evenimente neprevazute, precum pandemia sau alte crize globale.

Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
In comparatie, alte jurisdictii internationale, cum ar fi SUA, Marea Britanie, Franta sau Germania, permit deja participarea digitala la adunarile generale, aspect care ofera flexibilitate, reduce costurile si creste transparenta procesului decizional, contribuind la atractivitatea investitionala a acestor tari.

Principalele modificari aduse Legii 31/1990 de Legea 299/2024

1. Eliminarea formalismelor excesive

Una dintre schimbarile notabile este eliminarea cerintei ca datele de identificare ale beneficiarilor reali si modalitatile de control asupra societatii sa fie incluse in actele constitutive. Masura raspunde problemelor practice intalnite de societati, mai ales in ceea ce priveste frecventa modificarilor si termenul scurt pentru inregistrarea acestora. Prin aceasta abordare, legiuitorul a urmarit sa reduca birocratia si sa protejeze datele personale, fara a afecta transparenta proceselor corporative.

2. Votul electronic si participarea online

Legea introduce posibilitatea ca actionarii sa participe si sa voteze la distanta in cadrul adunarilor generale, fie prin mijloace electronice, fie prin corespondenta, in cazul tuturor societatilor in comandita simpla, in comandita pe actiuni, si in nume colectiv, respectiv a societatilor cu raspundere limitata si a societatilor pe actiuni.

Spre exemplu, dupa art. 195 s-a introdus un nou articol, articolul 195.1, cu urmatorul cuprins:

(1) Asociatii, in persoana sau reprezentati, pot participa si vota fizic sau prin mijloace electronice de comunicare la distanta in cadrul adunarilor generale potrivit alin. (2).

(2) Daca actul constitutiv prevede sau daca asociatii hotarasc astfel cu majoritatea prevazuta de art. 192 ori daca toti asociatii convin astfel in scris, asociatii pot participa la adunarile generale prin mijloace electronice de comunicare la distanta, care trebuie sa intruneasca conditiile tehnice necesare pentru identificarea participantilor, pentru participarea efectiva a acestora si retransmiterea deliberarilor in mod continuu, pentru exercitarea dreptului actionarilor de a se adresa adunarii, pentru exprimarea votului, in cadrul adunarii generale, astfel incat sa permita identificarea asociatilor, verificarea ulterioara a modului in care s-a votat si posibilitatea ca fiecare actionar sa isi poata verifica votul exprimat.

(3) Hotararile adoptate in cadrul adunarii generale desfasurate in conditiile alin. (1) si (2) se semneaza olograf sau cu semnatura electronica, in conditiile legii."

3. Flexibilitate in gestionarea convocatoarelor

Consiliul de administratie poate modifica convocatorul adunarilor generale in termen de 15 zile de la publicare.

La art. 117.1, dupa alin. 2) s-a introdus alin. 2.1), cu urmatorul cuprins:

Consiliul de administratie poate sa modifice convocatorul dupa momentul publicarii acestuia, in termen de cel mult 15 zile de la momentul publicarii.

Art. 117.1, alin. 3) s-a modificat si are urmatorul cuprins:

Convocatorul modificat cuprinzand, dupa caz, si ordinea de zi completata cu punctele propuse de actionari sau de catre consiliul de administratie, ulterior convocarii, trebuie publicat cu indeplinirea cerintelor prevazute de lege si/sau de actul constitutiv pentru convocarea adunarii generale, cu cel putin 10 zile inaintea adunarii generale, la data mentionata in convocatorul initial.

4. Delegarea atributiilor consiliului de administratie

Legea permite delegarea unor atributii, precum:

mutarea sediului societatii;

schimbarea obiectului de activitate;

infiintarea sau desfiintarea unor sedii secundare: sucursale, agentii, reprezentante sau alte asemenea unitati fara personalitate juridica, daca prin actul constitutiv nu se prevede altfel;

majorarea capitalului social;

catre consiliul de administratie, reducand astfel timpul necesar pentru luarea deciziilor operative.

In acest sens, art. 114, alin. 1) s-a modificat si are urmatorul cuprins:

Exercitiul atributiilor prevazute la art. 113 lit. b), c), d) si f) va putea fi delegat consiliului de administratie, respectiv directoratului, prin actul constitutiv sau prin hotarare a adunarii generale extraordinare a actionarilor. Delegarea atributiilor prevazute la art. 113 lit. c) nu poate privi domeniul si activitatea principala a societatii  (schimbarea obiectului de activitate al societatii).

Armonizarea cu normele internationale

Modificarile aduse contribuie la alinierea dreptului societatilor din Romania cu directivele europene si practicile internationale, precum Directiva (UE) 2017/828, care promoveaza implicarea pe termen lung a actionarilor prin utilizarea mijloacelor electronice. Astfel, Romania face un pas inainte in modernizarea guvernantei corporative, capabila sa raspunda provocarilor viitorului.

 

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre legea societatilor comerciale

Iul192024

Varsarea capitalului social subscris

de Alexandru Palaghia valabil la 19 Iul 2024
Intrebare: O societate a fost infiintata la inceput cu un singur asociat si cu capitalul social de 200 ron. Dupa 2 luni, au mai intrat 3 asociati, toti 4 fiind cu participare la capitalul social cu 25%, iar valoarea capitalului subscris fiind de 200.000 lei (fiecare avand 5000 parti sociale a cate 10 lei fiecare parte). Capitalul social nu a fost depus intr-un cont de capital. Un asociat a depus direct ...
Mar112024

Dizolvarea societatii cu durata determinata de functionare

de Alexandru Palaghia valabil la 11 Mar 2024
Intrebare: Societatea are inregistrata in Actul Constitutiv ca data de expirare a duratei de functionare, decembrie 2024. Ce implicatii are acest aspect din punct de vedere fiscal si al Registrului Comertului, avand in vedere ca societatea se afla in procedura de faliment si nu se doreste prelungirea duratei de functionare? Multumesc.
Nov182023

Acordare imprumut asociat unic din contul societatii

de Elena Ionescu valabil la 18 Nov 2023
Intrebare: Societatea ABC, nou infiintata, a incasat, in contul bancar, capitalul social subscris de catre asociatul unic. Pot fi utilizate, de catre Societatea ABC, fondurile astfel obtinute pentru acordarea unui imprumut asociatului unic? Intentia este de a maximiza utilizarea cash-ului, de catre asociatul unic, in perioade in care nu exista oportunitati de investitii in Societatea ABC. Multumim!
Ian112018

Balanta la nivelul punctelor de lucru

de Mariana Prejbeanu valabil la 11 Ian 2018
Intrebare: Suntem o societate cu capital de stat, iar prin natura activitatii noastre, functionam in 2 judete, unde avem deschise 3 sucursale. La randul lor, sucursalele au deschise puncte de lucru in mai multe localitati. Avem organizata contabilitate la nivel de societate-mama, in care cumulam balantele celor 3 sucursale. Avem obligatia de a tine evidenta pana la balanta la nivelul punctelor de lucru?
Ian102017

Administrator la doua SRL- uri cu raspundere limitata. Acordul asociatilor este necesar

de Irina Dumitrescu valabil la 10 Ian 2017
Intrebare: Presedintele consiliului de administratie poate fi asociat unic si administrator intr-o alta societate comerciala (SRL) avand acelasi domeniu de activitate?
Nov142016

Lichidare microintreprindere

de Mariana Prejbeanu valabil la 14 Nov 2016
Intrebare: Asociatii unei societati platitoare de impozit pe venit 3% hotarasc dizolvarea si lichidarea societatii. Ca urmare a dizolvarii si lichidarii patrimoniului se distribuie asociatilor astfel: in vederea stingerii creantei datorate de societate catre un asociat in cuantum de 60.000, societatea transmite cu titlu de dare in plata un teren al carui valoare inregistrata in contabilitate este de 110.000 ...
Vezi toate studiile de caz despre legea societatilor comerciale keyboard_double_arrow_right