Modificari importante la Legea nr. 31/1990 privind societatile
Transformarea digitala a schimbat profund modul in care societatile isi desfasoara activitatile si administreaza operatiunile. In acest context, Legea nr. 299/2024 vine sa modernizeze Legea 31/1990 a societatilor din Romania, eliminand constrangerile unei legislatii care, pana acum, nu reflecta pe deplin noile realitati digitale. Intrarea in vigoare a acestei legi la 6 decembrie 2024 marcheaza un pas important in directia digitalizarii si simplificarii proceselor corporative.
De ce era necesara o astfel de schimbare?
Expunerea de motive pentru modificarea si completarea Legii nr. 31/1990 privind societatile, postata aici subliniaza faptul ca Legea nr. 31/1990, adoptata intr-un context complet diferit, obliga organizarea adunarilor generale ale actionarilor exclusiv in format fizic. Acest cadru legal, desi functional, s-a dovedit rigid in fata unor evenimente neprevazute, precum pandemia sau alte crize globale.
Principalele modificari aduse Legii 31/1990 de Legea 299/2024
1. Eliminarea formalismelor excesive
Una dintre schimbarile notabile este eliminarea cerintei ca datele de identificare ale beneficiarilor reali si modalitatile de control asupra societatii sa fie incluse in actele constitutive. Masura raspunde problemelor practice intalnite de societati, mai ales in ceea ce priveste frecventa modificarilor si termenul scurt pentru inregistrarea acestora. Prin aceasta abordare, legiuitorul a urmarit sa reduca birocratia si sa protejeze datele personale, fara a afecta transparenta proceselor corporative.
2. Votul electronic si participarea online
Legea introduce posibilitatea ca actionarii sa participe si sa voteze la distanta in cadrul adunarilor generale, fie prin mijloace electronice, fie prin corespondenta, in cazul tuturor societatilor in comandita simpla, in comandita pe actiuni, si in nume colectiv, respectiv a societatilor cu raspundere limitata si a societatilor pe actiuni.
Spre exemplu, dupa art. 195 s-a introdus un nou articol, articolul 195.1, cu urmatorul cuprins:
(1) Asociatii, in persoana sau reprezentati, pot participa si vota fizic sau prin mijloace electronice de comunicare la distanta in cadrul adunarilor generale potrivit alin. (2).
(2) Daca actul constitutiv prevede sau daca asociatii hotarasc astfel cu majoritatea prevazuta de art. 192 ori daca toti asociatii convin astfel in scris, asociatii pot participa la adunarile generale prin mijloace electronice de comunicare la distanta, care trebuie sa intruneasca conditiile tehnice necesare pentru identificarea participantilor, pentru participarea efectiva a acestora si retransmiterea deliberarilor in mod continuu, pentru exercitarea dreptului actionarilor de a se adresa adunarii, pentru exprimarea votului, in cadrul adunarii generale, astfel incat sa permita identificarea asociatilor, verificarea ulterioara a modului in care s-a votat si posibilitatea ca fiecare actionar sa isi poata verifica votul exprimat.
(3) Hotararile adoptate in cadrul adunarii generale desfasurate in conditiile alin. (1) si (2) se semneaza olograf sau cu semnatura electronica, in conditiile legii."
3. Flexibilitate in gestionarea convocatoarelor
Consiliul de administratie poate modifica convocatorul adunarilor generale in termen de 15 zile de la publicare.
La art. 117.1, dupa alin. 2) s-a introdus alin. 2.1), cu urmatorul cuprins:
Consiliul de administratie poate sa modifice convocatorul dupa momentul publicarii acestuia, in termen de cel mult 15 zile de la momentul publicarii.
Art. 117.1, alin. 3) s-a modificat si are urmatorul cuprins:
Convocatorul modificat cuprinzand, dupa caz, si ordinea de zi completata cu punctele propuse de actionari sau de catre consiliul de administratie, ulterior convocarii, trebuie publicat cu indeplinirea cerintelor prevazute de lege si/sau de actul constitutiv pentru convocarea adunarii generale, cu cel putin 10 zile inaintea adunarii generale, la data mentionata in convocatorul initial.
4. Delegarea atributiilor consiliului de administratie
Legea permite delegarea unor atributii, precum:
- mutarea sediului societatii;
- schimbarea obiectului de activitate;
- infiintarea sau desfiintarea unor sedii secundare: sucursale, agentii, reprezentante sau alte asemenea unitati fara personalitate juridica, daca prin actul constitutiv nu se prevede altfel;
- majorarea capitalului social;
catre consiliul de administratie, reducand astfel timpul necesar pentru luarea deciziilor operative.
In acest sens, art. 114, alin. 1) s-a modificat si are urmatorul cuprins:
Exercitiul atributiilor prevazute la art. 113 lit. b), c), d) si f) va putea fi delegat consiliului de administratie, respectiv directoratului, prin actul constitutiv sau prin hotarare a adunarii generale extraordinare a actionarilor. Delegarea atributiilor prevazute la art. 113 lit. c) nu poate privi domeniul si activitatea principala a societatii (schimbarea obiectului de activitate al societatii).
Armonizarea cu normele internationale
Modificarile aduse contribuie la alinierea dreptului societatilor din Romania cu directivele europene si practicile internationale, precum Directiva (UE) 2017/828, care promoveaza implicarea pe termen lung a actionarilor prin utilizarea mijloacelor electronice. Astfel, Romania face un pas inainte in modernizarea guvernantei corporative, capabila sa raspunda provocarilor viitorului.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!