Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 5 Februarie 2025

Modificari la impozitul suplimentar pe cifra de afaceri (ICAS) pentru sectoarele petrol si gaze naturale aduse de OG 3/2025

03 Feb 2025

Guvernul Romaniei a corectat regimul fiscal al impozitului suplimentar pe cifra de afaceri (ICAS), specific sectoarelor petrol si gaze naturale, prin Ordonanta Guvernului nr. 3/2025, in vigoare de la 03 februarie 2025. Ordonanta a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 92 din 31 ianuarie 2025 si introduce mai multe clarificari si modificari la art. 46 indice 2 din Codul fiscal, aplicabile din anul fiscal 2025.

Principalele modificari aduse de OG 3/2025

1. Clarificarea categoriilor de contribuabili exceptati de la ICAS

Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
OG 3/2025 stabileste ca anumite categorii de contribuabili care obtin venituri din vanzarea combustibililor solizi, naftalinei, uleiului pentru incalzire, petrolului lampant, hidrogenului, produselor lubrifiante si de racire, in cadrul activitatilor corespunzatoare codurilor CAEN:

4671 - Comert cu ridicata al combustibililor solizi, lichizi si gazosi si al produselor derivate

4681 - Comert cu ridicata al combustibililor solizi, lichizi si gazosi si al produselor derivate

4730 - Comert cu amanuntul al carburantilor pentru autovehicule in magazine specializate

4730 - Comert cu amanuntul al carburantilor pentru autovehicule

si a caror activitate principala desfasurata corespunde altor coduri CAEN decat celor prevazute la alin. (1 indice 2) nu datoreaza impozit specific pe cifra de afaceri incepand cu trimestrul in care obtin aceste venituri.

Aceste prevederi nu se aplica in cazul in care acesti contribuabili desfasoara ca activitati secundare si alte activitati corespunzatoare codurilor CAEN prevazute la alin. (1 indice 2) decat cele mentionate mai sus:

2. Codurile CAEN in sectoarele petrol si gaze naturale

Potrivit art. 46 indice 2) alin. 1 indice 2) din Codul fiscal, codurile CAEN corespunzatoare activitatilor, principale sau secundare, desfasurate in sectoarele petrol si gaze naturale sunt urmatoarele:

  • 0610 - Extractia petrolului brut;
  • 0620 - Extractia gazelor naturale;
  • 0910 - Activitati de servicii anexe extractiei petrolului brut si gazelor naturale;
  • 1920 - Fabricarea produselor obtinute prin rafinarea petrolului;
  • 3522 - Distributia combustibililor gazosi, prin conducte;
  • 3523 - Comercializarea combustibililor gazosi, prin conducte;
  • 4671 - Comert cu ridicata al combustibililor solizi, lichizi si gazosi si al produselor derivate, respectiv 4681 - Comert cu ridicata al combustibililor solizi, lichizi si gazosi si al produselor derivate, dupa caz;
  • 4730 - Comert cu amanuntul al carburantilor pentru autovehicule in magazine specializate, respectiv Comert cu amanuntul al carburantilor pentru autovehicule, dupa caz;
  • 4950 - Transporturi prin conducte.

Asadar, spre deosebire de reglementarile anterioare, OG 3/2025 include direct in Codul fiscal codurile CAEN ale contribuabililor supusi ICAS, eliminand necesitatea definirii acestora prin ordin al Ministerului Finantelor.

3. Cine datoreaza ICAS?

Persoanele juridice romane sau persoanele juridice straine care in mod individual sau intr-o forma de asociere livreaza bunuri, presteaza servicii pe teritoriul Romaniei sau livreaza bunuri de pe teritoriul Romaniei, care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale, corespunzatoare codurilor CAEN prevazute la alin. (1 indice 2) datoreaza suplimentar impozitului pe profit un impozit specific pe cifra de afaceri.

4. Extinderea aplicabilitatii ICAS pentru firmele straine

OG 3/2025 introduce reguli noi privind impozitarea firmelor straine care desfasoara activitati in domeniile petrol si gaze naturale, chiar daca acestea nu au un sediu permanent in Romania. Acestea vor avea obligatia de a declara si plati ICAS pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate pe teritoriul Romaniei, sau de pe teritoriul Romaniei, conform art. 46 indice 2 alin. 1 indice 1) din Codul fiscal:

Persoanele juridice straine care in mod individual sau intr-o forma de asociere livreaza bunuri, presteaza servicii pe teritoriul Romaniei sau livreaza bunuri de pe teritoriul Romaniei, desfasurand activitati in sectoarele petrol si gaze naturale, care nu au inregistrat un sediu permanent in Romania, datoreaza ICAS.

In acest caz, indicatorul VT (venituri totale) reprezinta veniturile realizate din livrarile/prestarile de servicii pe teritoriul Romaniei, respectiv din livrarile de pe teritoriul Romaniei corespunzatoare codurilor CAEN prevazute la alin. (1 indice 2), stabilite pe baza valorii inscrise in declaratia vamala sau in documentele care atesta livrarile intracomunitare. Livrarea de pe teritoriul Romaniei inseamna orice operatiune care presupune scoaterea bunurilor de pe teritoriul Romaniei.

5. Garantii

Pentru a preveni riscul neplatii ICAS, firmele straine care desfasoara activitati in aceste sectoare, dar nu si-au inregistrat un sediu permanent in Romania, trebuie sa constituie o garantie de 1 milion euro, stabilit la cursul comunicat de BNR la data constituirii garantiei, conform art. 46 indice 2 alin. 16) din Codul fiscal.

6. Reguli pentru noii contribuabili

OG 3/2025 stabileste ca firmele nou-infiintate sau cele care incep sa desfasoare activitati incluse in ICAS incep sa datoreze acest impozit din trimestrul inceperii activitatii. Similar, firmele care inchid activitatile respective in timpul anului fiscal nu mai datoreaza impozitul incepand cu trimestrul urmator.

Concluzie

OG 3/2025 vine cu clarificari necesare pentru aplicarea corecta a ICAS, eliminand extinderea artificiala a obligatiilor fiscale asupra contribuabililor care nu desfasoara activitati specifice sectoarelor vizate. Totodata, se introduc reguli stricte pentru firmele straine active in domeniul petrol si gaze naturale, ceea ce va asigura o aplicare echitabila a impozitului suplimentar. Noile reglementari vor avea un impact direct asupra firmelor din acest sector incepand cu anul fiscal 2025.

 

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre icas

Revizuirea regimului ICAS - propuneri de modificari pentru o impozitare echitabila

de Profeanu Laura 27 Ian 2025
Recent, Guvernul a publicat un proiect de Ordonanta pentru modificarea si completarea Codului Fiscal, vizand regimul fiscal al impozitului suplimentar pe cifra de afaceri (ICAS) specific sectoarelor petrol si gaze naturale. Masurile propuse sunt menite sa corecteze deficientele semnalate de mediul de afaceri si sa asigure o aplicare echitabila si clara a legislatiei. Contextul necesitatii ...
Ian162025

IMCA si ICAS 2024

de Profeanu Laura valabil la 16 Ian 2025
Intrebare: X SA are ca obiect principal de activitate Comert cu ridicata de piese si accesorii pentru autovehicule (cod caen: 4531) si o cifra de afaceri de 500.000.000 lei, echivalent a 100.000.000 euro la data 31.12.2024. In anul 2024, au fost comercializate uleiuri auto in procent de 16% din cifra de afaceri aferente codului CAEN secundar: 4671 Comert cu ridicata al combustibililor solizi, lichizi si ...
Ian172025

Impozit suplimentar pe cifra de afaceri

de Elena Ionescu valabil la 17 Ian 2025
Intrebare: Avand in vedere Legea 290 din 2024, referitor la impozitul suplimentar prevazut in Legea 227 din 2015, art. 46 alin 2, va rog sa-mi spuneti daca se incadreaza o societate care comercializeaza pe langa materiale de constructii, antigel si ulei hidraulic. Mentionez ca societatea are ca obiect de activitate cod CAEN 4673.
Mar022019

Ajustarea bazei de impozitare a TVA colectate la deschiderea procedurii falimentului, pronuntata anterior datei de 01 ianuarie 2019. Documente justificative

de Otilia Roman valabil la 02 Mar 2019
Intrebare: Societatea are o creanta neincasata pentru care s-a inscris la masa credala. Insa anul trecut societetea la care detine creanta neincasata a intrat in faliment. Conform noilor prevederi din Codul fiscal am inteles ca TVA-ul s-ar putea ajusta incepand cu 01 ianuarie 2019, chiar daca nu a fost pronunta hotararea de inchidere a falimentului. Va rog sa-mi confimati daca am inteles bine. Ce documente ...
Mai092018

Situatii financiare. Formularul F30

de Irina Dumitrescu valabil la 09 Mai 2018
Intrebare: La completarea formularului F30 Date informative pentru bilantul aferent anului 2017, la randul 57 Creante comerciale, avansuri ptr.cumparari de bunuri de natura stocurilor si pentru prestari de servicii acordate furnizorilor si alte conturi asimilate, in sume brute (409+411+413+418) se cuprind si soldurile declarate la randul 59 Creante neincasate la termenul stabilit? Daca am sold debitor cont ...
Vezi toate studiile de caz despre icas keyboard_double_arrow_right