Modificari legislative privind decontarea navetei pentru angajatii primariilor din comunele din Romania
18 Nov 2023
Aceste modificari sunt cuprinse in Legea nr. 177/2023, care completeaza Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice.
Legea nr. 177/2023, aplicabila incepand cu 1 ianuarie 2024, are ca scop principal stimularea angajarii de personal in primariile din localitatile izolate. Aceasta masura a fost considerata necesara deoarece primariile din aceste zone intampina dificultati in recrutarea angajatilor, din cauza salariilor mici si distantei mari pana la locul de munca. Prin decontarea cheltuielilor de transport, se urmareste cresterea calitatii serviciilor publice oferite de primarii.
Legea stabileste ca functionarii publici si personalul contractual din cadrul familiei ocupationale „Administratie”, care lucreaza in aparatul de specialitate al primarilor comunelor si in institutiile si serviciile publice de interes local, au dreptul la decontarea cheltuielilor de transport intre localitatea de domiciliu/resedinta si localitatea unde isi desfasoara activitatea.
Recent, Ministerul Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Administratiei a pus in dezbatere publica normele metodologice pentru aplicarea acestei legi. Normele au scopul de a stabili procedurile si documentele justificative necesare pentru decontarea cheltuielilor de transport.
Puncte cheie din proiectul de hotarare a Guvernului:
1. Autoritatile administratiei publice locale pot aloca in bugetul local, prin hotarare, sume destinate decontarii cheltuielilor de transport;
2. Decontarea se va acorda angajatilor care nu locuiesc in localitatea unde isi desfasoara activitatea, si doar daca distanta parcursa zilnic depaseste limita teritoriala a localitatii in care se gaseste locul de munca;
3. Transportul beneficiarilor poate fi efectuat cu:
a) mijloace de transport ale operatorilor de transport autorizati (transport in comun: microbuze, autobuze, ambarcatiuni, etc.);
b) mijloacele de transport in regim taxi sau mijloacele de transport alternativ efectuat de un operator de transport alternativ autorizat;
c) autoturismul/ambarcatiunea proprietate personala sau detinut/a legal cu orice titlu.
Transportul cu mijloacele de transport ce apartin autoritatii administratiei publice locale, se va efectua gratuit.
4. Decontarea include valoarea abonamentelor sau biletelor de transport, si, in cazul utilizarii autoturismului personal, contravaloarea consumului de carburant necesar necesar pentru parcurgerea distantei celei mai scurte, la echivalentul a 7,5 litri la fiecare 100 km parcursi. Distanta cea mai scurta dintre localitati este distanta calculata pe drumuri publice; pentru stabilirea distantelor se va utiliza un calculator de rute.
5. Sumele destinate deplasarii salariatilor indreptatiti la decontarea cheltuielilor de transport se vor asigura din bugetul local.
6. Fundamentarea, dimensionarea si repartizarea sumelor necesare cheltuielilor de transport pe ordonatori de credite, se va efectua in concordanta cu atributiile ce revin autoritatilor administratiei publice locale, cu prioritatile stabilite de acestea, in vederea functionarii lor si in interesul colectivitatilor locale respective, prin hotarare a consiliului local, care va cuprinde cel putin urmatoarele:
a)suma maxima a cheltuielilor de transport efectuat cu mijloace de transport ale operatorilor de transport autorizati (transport in comun: microbuze, autobuze, ambarcatiuni, etc.);
b)suma maxima a cheltuielilor de transport decontate pentru transportul cu autoturismul/ambarcatiunea proprietate personala sau detinut/a legal cu orice titlu;
c)suma maxima a cheltuielilor de transport efectuat cu mijloacele de transport in regim taxi sau mijloacele de transport alternativ efectuat de un operator de transport alternativ autorizat;
d)suma acordata cu titlu de suma forfetara pentru plata cheltuielilor de transport, in cazul in care se opteaza pentru aceasta posibilitate.
7. Autoritatile administratiei publice locale, prin hotarare, vor putea stabili daca vor deconta sume aferente cheltuielilor de transport, sau vor aloca lunar o suma forfetara pentru asigurarea transportului salariatilor intre localitatea de domiciliu/resedinta si localitatea unde se afla locul de munca al acestora. In acest caz, nu va fi necesara prezentarea documentelor justificative aferente cheltuielilor de transport.
8. Decontarea cheltuielilor de transport (art. 7 alin. (9) din proiectul de hotarare):
a) se va realiza proportional cu perioada de activitate din cadrul unei luni calendaristice, pe baza pontajului lunar;
b) nu se va realiza pe perioada concediilor de odihna sau a suspendarii rapoartelor de serviciu/contractelor individuale de munca ale beneficiarilor;
c) va putea fi acordata si pentru naveta saptamanala intre localitatea in care se desfasoara activitatea si localitatea de domiciliu, daca salariatul are stabilita resedinta in localitatea unde isi desfasoara activitatea, cu scopul de a nu desfasura naveta la locul de munca in timpul zilelor lucratoare ale saptamanii.
Se estimeaza ca aceasta masura va avea un impact social semnificativ, contribuind la imbunatatirea calitatii serviciilor publice si facilitand accesul la forta de munca calificata in zonele rurale si izolate. De asemenea, aceasta initiativa ar putea avea un impact pozitiv asupra vietii cotidiene a angajatilor din administratia publica locala, prin reducerea poverii financiare reprezentate de costurile de transport.
Prin aceasta lege si normele metodologice asociate, guvernul demonstreaza o intelegere a provocarilor cu care se confrunta administratiile locale din zonele rurale si isi asuma un rol activ in sustinerea si dezvoltarea acestora.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!
Studii de caz si articole despre modificari fiscale
Stabilirea din oficiu a TVA datorata de catre persoanele impozabile care aveau obligatia depunerii D311 si care nu si-au indeplinit aceasta obligatie
de
Profeanu Laura
11 Mai 2024
ANAF se pregateste sa implementeze noi masuri de monitorizare si impunere din oficiu a TVA pentru contribuabilii care nu isi indeplinesc obligatiile legale privind TVA in perioada in care sunt declarati inactivi sau in perioada in care le este anulat codul de TVA, conform art. 11 alin. 6 si 8 din Codul fiscal.
Conform art. 324 alin. 10) lit. a) si b) din Codul fiscal, persoanele impozabile al ...
Modificari importante privind deducerea TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare
de
Profeanu Laura
27 Apr 2024
In contextul adoptarii generalizate a sistemului e-Factura, Ministerul Finantelor propune eliminarea posibilitatii deducerii TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare.
In acest sens, un proiect de Hotarare de Guvern initiat recent de Ministerul Finantelor, propune abrogarea alineatului 7) de la pct. 69 din Normele metodologice, care prevede ca o ...
Modificari privind ajustarea bazei de impozitare, in vigoare cu 08 martie 2024
de
Profeanu Laura
12 Mar 2024
Pe 8 martie 2024, Codul fiscal a fost modificat in privinta ajustarii bazei de impozitare pentru TVA, in contextul reducerilor de pret acordate dupa livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor. Aceste schimbari reflecta o incercare de a alinia legislatia fiscala nationala cu cea a Uniunii Europene si jurisprudenta Curtii de Justitie a UE.
Inainte de aceasta actualizare, ajustarea bazei de ...
Ian202024
Contract de inchiriere spatiu cu doi coproprietari (soti)
de
Mariana Prejbeanu
valabil la 20 Ian 2024
Intrebare: Am inchiriat un spatiu si pe contractul de inchiriere apar ambii soti proprietari, cu cota parte de 50%. Prin prisma modificarilor din 2024 privind impozitul cu retinere la sursa, cum ar trebui sa procedez, sa impozitez suma virata lunar si apoi, sa declar la sfarsitul anului in D205 ambii soti, impartind venitul si impozitul la 2? Virarea venitului din chirie il fac intr-un singur cont comunicat ...
Dec082023
Conditii 2024 pentru aplicarea impozitului pe veniturile microintreprinderii
de
Alexandru Palaghia
valabil la 08 Dec 2023
Intrebare: Va rog sa-mi spuneti daca incepand cu anul 2024, pentru a ramane platitor impozit pe venit microintreprindere mai este conditionat de angajarea unei persoane? Cifra de afaceri la sfarsitul anului 2023 este 50,000 euro.
Dec092023
Compensare intre drepturi si obligatii
de
Profeanu Laura
valabil la 09 Dec 2023
Intrebare: O microintreprindere care aplica sistemul de TVA la incasare doreste sa ofere sub forma de dividende un birou (amenajat ca locuinta) impreuna cu parcarea subterana catre asociatul unic. Biroul a fost achizitionat impreuna cu parcarea subterana in ian. 2022 prin taxare inversa, iar livrarea catre asociat se doreste cu TVA de 5% ca parte a politicii sociale. Pasii pe care dorim sa ii urmam sunt in ...
Vezi toate studiile de caz despre modificari fiscale keyboard_double_arrow_right