Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 22 Noiembrie 2024

Modificari privind ajustarea bazei de impozitare, in vigoare cu 08 martie 2024

12 Mar 2024

Pe 8 martie 2024, Codul fiscal a fost modificat in privinta ajustarii bazei de impozitare pentru TVA, in contextul reducerilor de pret acordate dupa livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor. Aceste schimbari reflecta o incercare de a alinia legislatia fiscala nationala cu cea a Uniunii Europene si jurisprudenta Curtii de Justitie a UE.

Inainte de aceasta actualizare, ajustarea bazei de impozitare a TVA era limitata doar la reducerile de pret oferite direct clientilor dupa livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor.

Aceasta prevedere a fost eliminata prin Legea nr. 33/2024, care a modificat art. 287, lit. c) din Codul fiscal. Noua formulare extinde posibilitatea de ajustare a bazei de impozitare pentru a include toate reducerile de pret acordate ulterior, indiferent de modalitatea prin care acestea sunt oferite.

Art. 287 - Ajustarea bazei de impozitare
Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
Baza de impozitare se reduce in urmatoarele situatii:
c) in cazul in care rabaturile, remizele, risturnele si celelalte reduceri de pret prevazute la art. 286 alin. (4) lit. a) sunt acordate dupa livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor; 

Legea nr. 33/2024 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal (in vigoare de la 08 martie 2024)
Art. I.
Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal (…) se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul 287, litera c) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
c) in cazul in care se acorda reduceri de pret dupa livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor;

Totodata, notabila este si introducerea unui document centralizator pentru perioadele fiscale, obligatoriu pentru furnizorii de bunuri si/sau prestatorii de servicii care acorda reduceri de pret (nu direct clientilor).
7. La articolul 330, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (2^1), cu urmatorul cuprins:
(2^1) Prin exceptie de la prevederile alin. (2), in situatiile prevazute la art. 287 lit. c), daca reducerile de pret nu sunt acordate direct clientului, furnizorii de bunuri si/sau prestatorii de servicii trebuie sa emita pentru fiecare perioada fiscala un document centralizator in vederea ajustarii bazei de impozitare.

Schimbarile vin in urma unei hotarari a Curtii de Justitie a UE, care a clarificat ca Directiva TVA permite ajustarea bazei de impozitare si in cazurile in care reducerile de pret nu sunt oferite direct clientilor. Aceasta interpretare indeparteaza ambiguitatile anterioare si ofera o baza solida pentru ajustarea echitabila a TVA intr-un spectru mai larg de situatii comerciale.

Prevederile anterioare permiteau ajustarea TVA colectata in situatia acordarii ulterioare de reduceri de pret, doar daca acestea erau acordate direct clientilor, desi art. 90 alin. 1 din Directiva TVA prevede ca in cazul anularii, al refuzului sau al neplatii totale sau partiale sau in cazul in care pretul este redus dupa livrare, baza de impozitare se reduce, in consecinta, in conditiile stabilite de statele membre.

Din hotararea Curtii de Justitie a UE in cauza C-717/19, rezulta ca art. 90 alin. 1 din Directiva TVA permite persoanelor impozabile reducerea bazei de impozitare a TVA si in situatia in care reducerile de pret nu au fost acordate direct clientilor. Astfel, va fi posibila ajustarea TVA  colectata initial, pentru toate reducerile de pret acordate ulterior, indiferent ca acestea sunt acordate direct clientilor sau prin alte mecanisme de reducere a pretului.

(Cauza C-717/19) 
(Trimitere preliminara - TVA - Directiva 2006/112/CE – Art. 90 alin. (1) - Reducerea bazei de impozitare in cazul in care pretul este redus dupa livrare 

Dispozitivul
1) Articolul 90 alineatul (1) din Directiva 2006/112/CE a Consiliului din 28 noiembrie 2006 privind sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata trebuie interpretat in sensul ca se opune unei reglementari nationale care prevede ca o intreprindere farmaceutica nu poate deduce din baza sa de impozitare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata partea din cifra sa de afaceri care provine din vanzarea de medicamente subventionate de organismul de asigurari de sanatate de stat pe care o transfera acestui organism, in temeiul unui contract incheiat intre acesta din urma si intreprinderea respectiva, pentru motivul ca sumele platite in acest temei nu au fost determinate pe baza modalitatilor stabilite in prealabil de intreprinderea mentionata in cadrul politicii sale comerciale, iar platile respective nu au fost efectuate in scop promotional.
 
2) Articolul 90 alineatul (1) si articolul 273 din Directiva 2006/112 trebuie interpretate in sensul ca se opun unei reglementari nationale care supune reducerea a posteriori a bazei de impozitare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata conditiei ca persoana impozabila care are dreptul la rambursare sa dispuna de o factura pe numele sau care sa ateste efectuarea tranzactiei ce da nastere rambursarii mentionate, chiar si atunci cand o asemenea factura nu a fost emisa, iar efectuarea acestei tranzactii poate fi dovedita prin alte mijloace.
 
Alinierea la standardele europene este asteptata sa sporeasca transparenta fiscala si sa reduca sarcina administrativa atat pentru autoritatile fiscale, cat si pentru entitatile comerciale. Prin extinderea domeniului de aplicare al ajustarii bazei de impozitare, legislatia romaneasca devine mai flexibila si adaptata la dinamica actuala a comertului si prestarilor de servicii.

In concluzie, modificarile aduse Codului fiscal de Legea 33/2024, in privinta ajustarii bazei de impozitare, marcheaza un pas important catre o mai buna aliniere cu principiile fiscale europene si ofera un cadru mai clar si mai flexibil pentru gestionarea reducerilor de pret.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre modificari fiscale

Stabilirea din oficiu a TVA datorata de catre persoanele impozabile care aveau obligatia depunerii D311 si care nu si-au indeplinit aceasta obligatie

de Profeanu Laura 11 Mai 2024
ANAF se pregateste sa implementeze noi masuri de monitorizare si impunere din oficiu a TVA pentru contribuabilii care nu isi indeplinesc obligatiile legale privind TVA in perioada in care sunt declarati inactivi sau in perioada in care le este anulat codul de TVA, conform art. 11 alin. 6 si 8 din Codul fiscal. Conform art. 324 alin. 10) lit. a) si b) din Codul fiscal, persoanele impozabile al ...

Modificari importante privind deducerea TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare

de Profeanu Laura 27 Apr 2024
In contextul adoptarii generalizate a sistemului e-Factura, Ministerul Finantelor propune eliminarea posibilitatii deducerii TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare. In acest sens, un proiect de Hotarare de Guvern  initiat recent de Ministerul Finantelor, propune abrogarea  alineatului  7) de la pct. 69 din Normele metodologice, care prevede ca o ...
Ian202024

Contract de inchiriere spatiu cu doi coproprietari (soti)

de Mariana Prejbeanu valabil la 20 Ian 2024
Intrebare: Am inchiriat un spatiu si pe contractul de inchiriere apar ambii soti proprietari, cu cota parte de 50%. Prin prisma modificarilor din 2024 privind impozitul cu retinere la sursa, cum ar trebui sa procedez, sa impozitez suma virata lunar si apoi, sa declar la sfarsitul anului in D205 ambii soti, impartind venitul si impozitul la 2? Virarea venitului din chirie il fac intr-un singur cont comunicat ...
Dec082023

Conditii 2024 pentru aplicarea impozitului pe veniturile microintreprinderii

de Alexandru Palaghia valabil la 08 Dec 2023
Intrebare: Va rog sa-mi spuneti daca incepand cu anul 2024, pentru a ramane platitor impozit pe venit microintreprindere mai este conditionat de angajarea unei persoane? Cifra de afaceri la sfarsitul anului 2023 este 50,000 euro.
Dec092023

Compensare intre drepturi si obligatii

de Profeanu Laura valabil la 09 Dec 2023
Intrebare: O microintreprindere care aplica sistemul de TVA la incasare doreste sa ofere sub forma de dividende un birou (amenajat ca locuinta) impreuna cu parcarea subterana catre asociatul unic. Biroul a fost achizitionat impreuna cu parcarea subterana in ian. 2022 prin taxare inversa, iar livrarea catre asociat se doreste cu TVA de 5% ca parte a politicii sociale. Pasii pe care dorim sa ii urmam sunt in ...
Dec042023

Cota TVA apartamente vandute in 2024-2025 antecontractate in 2021-2022

de Alexandru Palaghia valabil la 04 Dec 2023
Intrebare: Societatea noastra desfasoara activitati in domeniul constructiilor, iar anterior anului 2023 (2021-2022) a incasat avansuri cu cota redusa de TVA de 5% in baza unor antecontracte de vanzare-cumparare locuinte, cu termen de finalizare in perioada 2024 - 2025. Precizam ca aceste antecontracte de vanzare-cumparare locuinte indeplinesc conditiile prevazute la art.291 alin.(3) lit.c) / Cod Fiscal ...
Vezi toate studiile de caz despre modificari fiscale keyboard_double_arrow_right
Pe 8 martie 2024, Codul fiscal a fost modificat in privinta ajustarii bazei de impozitare pentru TVA, in contextul reducerilor de pret acordate dupa livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor. Aceste schimbari reflecta o incercare de a alinia legislatia fiscala nationala cu cea a Uniunii Europene si jurisprudenta Curtii de Justitie a UE.