Modificari propuse in procedura fiscala de esalonare la plata
In contextul modificarilor legislative recente, un proiect de Ordonanta de Guvern (OG) propune schimbari semnificative privind esalonarea la plata a datoriilor fiscale, reglementate in Codul de procedura fiscal (art. 184). Aceste schimbari vizeaza actualizarea sumelor minime pentru care poate fi acordata esalonarea si abrogarea unor prevederi actuale care permit debitorilor sa beneficieze repetat de esalonari, chiar daca au pierdut facilitatile fiscale anterioare din cauza lipsei de lichiditati, debitorii urmarind sa nu se inceapa executarea silita sau aceasta sa se suspende.
Contextul actual si necesitatea modificarilor
Conform legislatiei in vigoare (art. 184 alin. (6) si (7) din Codul de procedura fiscal) exista debitori care, desi au pierdut esalonarile la plata acordate anterior din cauza lipsei de lichiditati financiare, acumuleaza noi datorii si solicita din nou esalonari. Acest comportament impiedica eficientizarea colectarii datoriilor fiscale si perpetueaza un ciclu de neindeplinire a obligatiilor fiscale.
Modificarile propuse
Proiectul de OG prevede urmatoarele ajustari majore:
- Abrogarea Articolului 184 Alineatul (6)
Aceasta modificare elimina posibilitatea recidivarii in solicitarea esalonarilor de catre debitori care nu au respectat conditiile initiale, incercand astfel ca facilitatile fiscale sunt acordate doar celor care isi indeplinesc consecvent obligatiile fiscale.
- Actualizarea sumelor minime - articolul 184 alineatul (7)
Modificarile propun praguri semnificativ mai mari pentru acordarea esalonarilor:
43. La articolul 184 alineatul (6), litera a) se abroga. 44.
La articolul 184, alineatul (7) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(7) Esalonarea la plata nu se acorda nici pentru obligatiile fiscale in suma totala mai mica de:
a) 50.000 lei, in cazul debitorilor care au calitatea de contribuabil mare;
b) 25.000 lei, in cazul debitorilor care au calitatea de contribuabil mijlociu;
c) 10.000 lei, in cazul celorlalte categorii de debitori, altele decat cele de la lit. a) si b), inclusiv persoanele fizice care desfasoara o profesie liberala sau exercita o activitate economica in mod independent;
d) 2.500 lei, in cazul debitorilor persoane fizice.”
Modificarile sunt justificate de nevoia de a alinia plafoanele la valoarea reala a obligatiilor fiscale curente si de a optimiza procesul de administrare fiscala.
In prezent, forma actuala a prevederii art. 184 alin. 6) din Codul de procedura fiscala este:
”(7) Esalonarea la plata nu se acorda nici pentru obligatiile fiscale in suma totala mai mica de 500 lei in cazul persoanelor fizice, 2.000 lei in cazul asocierilor fara personalitate juridica si 5.000 lei in cazul persoanelor juridice”.
Potrivit informatiilor din Nota de fundamentare, ”plafonul de 5.000 lei in cazul persoanelor juridice este nesemnificativ, cu atat mai mult cu cat, de exemplu, contribuabilii mari si mijlocii datoreaza lunar obligatii fiscale cu mult peste acest plafon.
Pe de alta parte, in cazul persoanelor fizice, obligatiile fiscale datorate sunt rezultate din alte surse de venit decat din salarii si pensii, fapt pentru care plafonul de 500 lei esalonat pe o perioada de maxim 5 ani nu poate fi justificat ca fiind o situatie de incapacitate de plata pe termen scurt. Mai mult decat atat, persoanele fizice care datoreaza sume mici de obligatii, pot solicita esalonare la plata in forma simplificata, pe o perioada de 12 luni, fara a fi necesara constituirea de garantii, cu conditia ca aceste obligatii sa nu fie mai vechi de 12 luni de la data depunerii cererii.
La data de 30 iunie 2024 un numar de 989.141 contribuabili inregistrau obligatii fiscale restante sub pragurile aferente acestor plafoane, in cuantum total de 235,7 mil. lei, structurat astfel:
a) 245.468 contribuabili persoane juridice, inclusiv persoanele fizice care desfasoara o profesie liberala sau exercita o activitate economica in mod independent, inregistrau obligatii fiscale restante de 133,6 mil. lei;
b) 743,673 contribuabili persoane fizice, inregistrau obligatii fiscale restante de 102,1 mil. lei.
Chiar si in cazul in care esalonarea la plata s-ar acorda pe perioade scurte de timp, cuantumul ratelor ar fi extrem de mic, avand in vedere plafoanele actuale. Astfel, de exemplu, daca o persoana fizica ar solicita esalonare la plata pe 24 luni pentru obligatii fiscale restante in cuantum de 600 lei, cuantumul ratei lunare ar fi de 25 lei”.
Impactul asteptat al modificarilor propuse
Cu aceste noi prevederi, se asteapta o reducere a numarului de esalonari acordate pentru sume mici, concentrand resursele autoritatilor fiscale asupra recuperarii sumelor semnificative, ceea ce va conduce la eficienta in colectarea datoriilor si la o reducere a costurilor administrative.
Totodata, eliminarea posibilitatii de a beneficia de esalonari repetate pentru debitorii care nu isi indeplinesc obligatiile, ar trebui sa stimuleze o mai mare responsabilitate fiscala si sa previna abuzurile sistemului actual.
Concluzii
Prin aceste modificari, legislatia fiscala romaneasca urmareste adaptarea la realitatile economice si sa devina mai eficienta in gestionarea datoriilor fiscale.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"!