Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 9 Septembrie 2024

Modificari propuse in procedura fiscala de esalonare la plata

31 Iul 2024

In contextul modificarilor legislative recente, un proiect de Ordonanta de Guvern (OG) propune schimbari semnificative privind esalonarea la plata a datoriilor fiscale, reglementate in Codul de procedura fiscal (art. 184). Aceste schimbari vizeaza actualizarea sumelor minime pentru care poate fi acordata esalonarea si abrogarea unor prevederi actuale care permit debitorilor sa beneficieze repetat de esalonari, chiar daca au pierdut facilitatile fiscale anterioare din cauza lipsei de lichiditati, debitorii urmarind sa nu se inceapa executarea silita sau aceasta sa se suspende.

Contextul actual si necesitatea modificarilor

Conform legislatiei in vigoare (art. 184 alin. (6) si (7) din Codul de procedura fiscal) exista debitori care, desi au pierdut esalonarile la plata acordate anterior din cauza lipsei de lichiditati financiare, acumuleaza noi datorii si solicita din nou esalonari. Acest comportament impiedica eficientizarea colectarii datoriilor fiscale si perpetueaza un ciclu de neindeplinire a obligatiilor fiscale.

Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
De asemenea, plafoanele sub care nu se acorda esalonarea la plata, neschimbate din 2016, sunt considerate prea mici pentru a reflecta realitatile economice curente, facand dificila administrarea eficienta a datoriilor fiscale de mici dimensiuni.

Modificarile propuse

Proiectul de OG prevede urmatoarele ajustari majore:

- Abrogarea Articolului 184 Alineatul (6)

Aceasta modificare elimina posibilitatea recidivarii in solicitarea esalonarilor de catre debitori care nu au respectat conditiile initiale, incercand astfel ca facilitatile fiscale sunt acordate doar celor care isi indeplinesc consecvent obligatiile fiscale.

- Actualizarea sumelor minime - articolul 184 alineatul (7)

Modificarile propun praguri semnificativ mai mari pentru acordarea esalonarilor:

43. La articolul 184 alineatul (6), litera a) se abroga. 44.

La articolul 184, alineatul (7) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

„(7) Esalonarea la plata nu se acorda nici pentru obligatiile fiscale in suma totala mai mica de:

a) 50.000 lei, in cazul debitorilor care au calitatea de contribuabil mare;

b) 25.000 lei, in cazul debitorilor care au calitatea de contribuabil mijlociu;

c) 10.000 lei, in cazul celorlalte categorii de debitori, altele decat cele de la lit. a) si b), inclusiv persoanele fizice care desfasoara o profesie liberala sau exercita o activitate economica in mod independent;

d) 2.500 lei, in cazul debitorilor persoane fizice.”

Modificarile sunt justificate de nevoia de a alinia plafoanele la valoarea reala a obligatiilor fiscale curente si de a optimiza procesul de administrare fiscala.

In prezent, forma actuala a prevederii art. 184 alin. 6) din Codul de procedura fiscala este:

”(7) Esalonarea la plata nu se acorda nici pentru obligatiile fiscale in suma totala mai mica de 500 lei in cazul persoanelor fizice, 2.000 lei in cazul asocierilor fara personalitate juridica si 5.000 lei in cazul persoanelor juridice”.

Potrivit informatiilor din Nota de fundamentare, ”plafonul de 5.000 lei in cazul persoanelor juridice este nesemnificativ, cu atat mai mult cu cat, de exemplu, contribuabilii mari si mijlocii datoreaza lunar obligatii fiscale cu mult peste acest plafon.

Pe de alta parte, in cazul persoanelor fizice, obligatiile fiscale datorate sunt rezultate din alte surse de venit decat din salarii si pensii, fapt pentru care plafonul de 500 lei esalonat pe o perioada de maxim 5 ani nu poate fi justificat ca fiind o situatie de incapacitate de plata pe termen scurt. Mai mult decat atat, persoanele fizice care datoreaza sume mici de obligatii, pot solicita esalonare la plata  in forma simplificata, pe o perioada de 12 luni, fara a fi necesara constituirea de garantii, cu conditia ca aceste obligatii sa nu fie mai vechi de 12 luni de la data depunerii cererii.

La data de 30 iunie 2024 un numar de  989.141 contribuabili inregistrau obligatii fiscale restante sub pragurile aferente acestor plafoane, in cuantum total de 235,7 mil. lei, structurat astfel:

a) 245.468 contribuabili persoane juridice, inclusiv persoanele fizice care desfasoara o profesie liberala sau exercita o activitate economica in mod independent, inregistrau obligatii fiscale restante de 133,6 mil. lei;

b) 743,673 contribuabili persoane fizice, inregistrau obligatii fiscale restante de 102,1 mil. lei. 

Chiar si in cazul in care esalonarea la plata s-ar acorda pe perioade scurte de timp,  cuantumul ratelor ar fi extrem de mic, avand in vedere plafoanele actuale. Astfel, de exemplu, daca o persoana fizica ar solicita esalonare la plata pe 24 luni pentru obligatii fiscale restante in cuantum de 600 lei, cuantumul ratei lunare ar fi de 25 lei”.

Impactul asteptat al modificarilor propuse

Cu aceste noi prevederi, se asteapta o reducere a numarului de esalonari acordate pentru sume mici, concentrand resursele autoritatilor fiscale asupra recuperarii sumelor semnificative, ceea ce va conduce la eficienta in colectarea datoriilor si la o reducere a costurilor administrative.

Totodata, eliminarea posibilitatii de a beneficia de esalonari repetate pentru debitorii care nu isi indeplinesc obligatiile, ar trebui sa stimuleze o mai mare responsabilitate fiscala si sa previna abuzurile sistemului actual.

Concluzii

Prin aceste modificari, legislatia fiscala romaneasca urmareste adaptarea la realitatile economice si sa devina mai eficienta in gestionarea datoriilor fiscale.

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre esalonare la plata

Ian182024

Conditii de acordare a esalonarii la plata. Constituire garantii cu parti sociale

de Profeanu Laura valabil la 18 Ian 2024
Intrebare: In urma unei inspectii fiscale in anul 2021 au fost stabilite diferente de tva, suma ce a fost esalonata la plata. Garantia la data respectiva a fost constituita din asigurare la un IFN care intre timp a intrat in faliment. ANAF a comunicat ca trebuie sa reconstituim garantia. Intrebarea este urmatoarea: Partile sociale detinute de SC x (cea in cauza) la o SC y ar putea constitui garantie? Si ...
Sep272023

Obligatii fiscale 2023 restante. Diferente dintre procedurile de esalonare la plata. Inaplicabilitate OG 6/2019

de Constanta Popa valabil la 27 Sep 2023
Intrebare: O societate figureaza cu obligatii fiscale restante, respectiv impozit pe profit aferent trimestrului 2/2023. Aceasta doreste sa beneficieze de o esalonare la plata a respectivei obligatii. Va rog sa imi spuneti: - daca poate aplica pentru esalonare conform art. 184, respectiv 209 din Codul de Procedura Fiscala 207/2015, precum si care sunt diferentele intre cele doua proceduri de esalonare? - ...
Sep122023

Inlesnire la plata acordata de catre organul fiscal local

de Profeanu Laura valabil la 12 Sep 2023
Intrebare: Rugamintea mea este de a ma ajuta cu un raspuns legat de posibilitatea esalonarii la plata a sumelor datorate catre BUGETUL LOCAL. Exista vreo procedura care poate fi legal accesata la acest moment si care sa permita plata esalonata a sumelor datorate? Exista vreo conditionare legata de obiectul de activitate? Daca da, va rog sa imi descrieti procedura legala ce trebuie parcursi. Multumesc ...
Sep142023

Pierdere esalonare la plata pe motiv de intrare in lichidare

de Ionut Jinga valabil la 14 Sep 2023
Intrebare: Va scriu referitor la o esalonare la plata in baza unui control. Astfel societatea X a avut o decizie de esalonare pe 60 luni emisa in Octombrie 2017 pe datorii curente; in Februarie 2019 a avut loc control fiscal, s-au impus prin control si penalitati de nedeclarare calculate in suma de 51.200 lei. Societatea nu a depus cererea pentru reducere 75% astfel ca intreaga suma, 51.200 lei, a fost ...
Sep072023

Penalitati ANAF de nedeclarare esalonate

de Anastasia Bogaciuc valabil la 07 Sep 2023
Intrebare: In urma unui control fiscal, s-a constatat o suma de plata (venituri nedeclarate). Acea suma a fost esalonata pe o perioada de 5 ani si a fost achitata conform grafic de esalonare. Pentru ce perioada se calculeaza penalitati de nedeclarare?
Iul102023

Restructurarea accesoriilor in baza OMFP 2810/2019

de Alexandru Palaghia valabil la 10 Iul 2023
Intrebare: O societate comerciala a fost controlata in anul 2022 si s-au stabilit obligatii de plata anterioare anului 2021, inclusiv dobanzi si penalitati. Debitul a fost achitat integral. In anul 2022, a aplicat pentru esalonare pe o perioada de 4 ani cu garantii a unui debit aferent anului 2022 si a dobanzilor si penalitatilor stabilite de control. Poate beneficia de restructurarea accesoriilor conform ...
Vezi toate studiile de caz despre esalonare la plata keyboard_double_arrow_right