Modificari semnificative ale procedurii de gestionare a Cazierului Fiscal propuse de ANAF
28 Sep 2023
ANAF a initiat un proiect de ordin care vizeaza revizuirea si actualizarea procedurilor asociate cazierului fiscal. Aceste modificari survin in urma schimbarilor aduse recent la lista de fapte care sunt incluse in cazierul fiscal (faptele sanctionate contraventional sau penal de legile fiscale, contabile, vamale, cele care privesc disciplina financiara, precum si informatii din documentele intocmite pentru atragerea raspunderii solidare, patrimoniale sau a inactivitatii fiscale).
Printre principalele propuneri de modificare se numara:
1. Ajustarea formularelor: In lumina modificarilor introduse prin HG nr. 1568/2022, formularistica actuala, aprobata in 2015 prin OPANAF nr. 2594, va fi revizuita pentru a se alinia la noile standarde. Spre exemplu, coloanele referitoare la sanctiuni vor fi eliminate.
2. Eficientizarea procesului de inregistrare a faptelor in cazierul fiscal. Concret, se vizeaza corelarea termenului in care organele responsabile cu gestionarea cazierului fiscal realizeaza inregistrarile (intocmesc fisele de inscriere in cazierul fiscal a faptelor care reprezinta contraventii) cu termenul legal (15 zile) in care entitatile care identifica si sanctioneaza faptele trebuie sa transmita aceste informatii organului fiscal in a carui raza teritoriala isi are domiciliul fiscal contribuabilul sanctionat). Aceasta masura este propusa pentru a imbunatati fluiditatea si transparenta intregului proces pentru toti cei implicati.
3. Procesul de gestionare a cazierului fiscal: A fost propusa o schimbare importanta in ceea ce priveste competenta de intocmire a fiselor de inscriere in cazierul fiscal pentru atragerea raspunderii solidare cu debitorul. Pana in prezent, aceste fise erau intocmite de compartimentul de executare silita din cadrul organului fiscal responsabil pentru administrarea contribuabilului declarat insolvabil sau insolvent. Propunerea vizeaza transferul acestei responsabilitati catre compartimentul de executare silita din organul fiscal care administreaza obligatiile fiscale datorate de persoana care este tinuta solidar responsabila. Acest lucru se datoreaza faptului ca deciziile de atragere a raspunderii solidare sunt inregistrate in evidenta fiscala a persoanei raspunzatoare. Aceasta schimbare propusa este conceputa pentru a eficientiza procesul si a asigura o mai buna corelare cu evidenta fiscala a persoanelor implicate.
4. Clarificari privind raspunderea solidara: Proiectul propune clarificari in ceea ce priveste inscrierea in cazier a situatiilor de raspundere solidara, inclusiv in cazurile in care obligatiile fiscale pentru care a fost atrasa raspunderea au fost deja stinse.
5. Actualizari ale fluxului procedural: Modificarile vor asigura o coerenta sporita in aplicarea legii, abordand aspecte precum inregistrarea inactivitatii fiscale si in cazierul fiscal al noilor reprezentanti legali (daca se mentine starea de inactivitate fiscala pe o perioada mai mare de un semestru calendaristic de la data schimbarii reprezentantilor legali ai contribuabilului declarat inactiv) si scoaterea din evidenta a informatiilor privind inactivitatea fiscala.
6. Modernizarea formularisticii: In era digitala, ANAF vizeaza facilitarea accesului la certificatul de cazier fiscal prin mijloace electronice. Alte ajustari in formularistica includ eliminarea unor coloane si rubrici, precum si introducerea unor noi termeni care se conformeaza cu legislatia europeana, spre exemplu: eliminarea sintagmei ”Numar de operator de date cu caracter pesonal -...” si introducerea sintagmei ”Document care contine date cu caracter personal protejate de prevederile Regulamentului (UE) 2016/679”
7. Redefinirea atributiilor organelor fiscale: Se propune schimbarea competentei privind gestionarea cazierului fiscal, luand in considerare desfiintarea administratiilor pentru contribuabilii mijlocii din cadrul directiilor generale regionale ale finantelor publice si preluarea acestor contribuabili, spre administrare fiscala, de catre administratiile judetene ale finantelor publice.
Prin aceste schimbari:
- stabilirea organelor fiscale competente pentru organizarea si gestionarea cazierului fiscal
- procedura de inscriere, scoatere si rectificare a informatiilor in/ din cazierul fiscal
- solicitare si eliberare a certificatului de cazier fiscal
- modelul si continutul formularisticii necesare
- nivelul de acces corespunzator la informatiile din cazierul fiscal,
ANAF intentioneaza sa modernizeze si sa eficientizeze gestionarea cazierului fiscal, adaptandu-se astfel la noile realitati legislative si tehnologice.
Aceste masuri sunt asteptate sa simplifice procedurile si sa ofere o mai buna transparenta si conformare din partea contribuabililor.
Un cazier fiscal incarcat poate avea consecinte negative asupra afacerii, de la limitarea accesului la finantare sau licitatii publice pana la restrictionarea anumitor operatiuni sau tranzactii.
In concluzie, contribuabilii trebuie sa fie constienti de importanta cazierului fiscal, de informatiile pe care le contine si de modul in care acestea pot afecta afacerea lor sau reputatia lor financiara.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!
Studii de caz si articole despre modificari fiscale
Stabilirea din oficiu a TVA datorata de catre persoanele impozabile care aveau obligatia depunerii D311 si care nu si-au indeplinit aceasta obligatie
de
Profeanu Laura
11 Mai 2024
ANAF se pregateste sa implementeze noi masuri de monitorizare si impunere din oficiu a TVA pentru contribuabilii care nu isi indeplinesc obligatiile legale privind TVA in perioada in care sunt declarati inactivi sau in perioada in care le este anulat codul de TVA, conform art. 11 alin. 6 si 8 din Codul fiscal.
Conform art. 324 alin. 10) lit. a) si b) din Codul fiscal, persoanele impozabile al ...
Modificari importante privind deducerea TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare
de
Profeanu Laura
27 Apr 2024
In contextul adoptarii generalizate a sistemului e-Factura, Ministerul Finantelor propune eliminarea posibilitatii deducerii TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare.
In acest sens, un proiect de Hotarare de Guvern initiat recent de Ministerul Finantelor, propune abrogarea alineatului 7) de la pct. 69 din Normele metodologice, care prevede ca o ...
Modificari privind ajustarea bazei de impozitare, in vigoare cu 08 martie 2024
de
Profeanu Laura
12 Mar 2024
Pe 8 martie 2024, Codul fiscal a fost modificat in privinta ajustarii bazei de impozitare pentru TVA, in contextul reducerilor de pret acordate dupa livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor. Aceste schimbari reflecta o incercare de a alinia legislatia fiscala nationala cu cea a Uniunii Europene si jurisprudenta Curtii de Justitie a UE.
Inainte de aceasta actualizare, ajustarea bazei de ...
Ian202024
Contract de inchiriere spatiu cu doi coproprietari (soti)
de
Mariana Prejbeanu
valabil la 20 Ian 2024
Intrebare: Am inchiriat un spatiu si pe contractul de inchiriere apar ambii soti proprietari, cu cota parte de 50%. Prin prisma modificarilor din 2024 privind impozitul cu retinere la sursa, cum ar trebui sa procedez, sa impozitez suma virata lunar si apoi, sa declar la sfarsitul anului in D205 ambii soti, impartind venitul si impozitul la 2? Virarea venitului din chirie il fac intr-un singur cont comunicat ...
Dec082023
Conditii 2024 pentru aplicarea impozitului pe veniturile microintreprinderii
de
Alexandru Palaghia
valabil la 08 Dec 2023
Intrebare: Va rog sa-mi spuneti daca incepand cu anul 2024, pentru a ramane platitor impozit pe venit microintreprindere mai este conditionat de angajarea unei persoane? Cifra de afaceri la sfarsitul anului 2023 este 50,000 euro.
Dec092023
Compensare intre drepturi si obligatii
de
Profeanu Laura
valabil la 09 Dec 2023
Intrebare: O microintreprindere care aplica sistemul de TVA la incasare doreste sa ofere sub forma de dividende un birou (amenajat ca locuinta) impreuna cu parcarea subterana catre asociatul unic. Biroul a fost achizitionat impreuna cu parcarea subterana in ian. 2022 prin taxare inversa, iar livrarea catre asociat se doreste cu TVA de 5% ca parte a politicii sociale. Pasii pe care dorim sa ii urmam sunt in ...
Vezi toate studiile de caz despre modificari fiscale keyboard_double_arrow_right