Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 2 Aprilie 2025

Monitorizarea destinatarilor inregistrati cu risc fiscal ridicat

31 Mar 2025

Incepand cu 26 martie 2025, a intrat in vigoare Ordinul nr. 418/1.206/2025, emis de ANAF si Autoritatea Vamala Romana, care instituie un set riguros de masuri de monitorizare si control aplicabile destinatarilor inregistrati ce prezinta risc fiscal ridicat. Actul normativ, publicat in Monitorul Oficial nr. 262/2025, urmareste prevenirea evaziunii fiscale in domeniul produselor accizabile.

Operatorii vizati

Destinatarii inregistrati care intentioneaza sa primeasca produse accizabile (precum produse energetice, alcool, tutun) si sunt considerati cu risc fiscal ridicat, in baza art. 375 alin. (1 indice 1) din Codul fiscal, sunt supusi unui regim special de autorizare si monitorizare, astfel:

Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
1. Constituirea garantiei – etapa cea mai importanta

Pentru a putea achizitiona produse accizabile, acesti operatori trebuie:

  • Sa depuna o declaratie pe propria raspundere la autoritatea vamala teritoriala;
  • Sa constituie o garantie financiara, stabilita prin decizie in termen de 5 zile lucratoare;
  • Sa primeasca confirmarea ca pot achizitiona produsele in regim suspensiv de accize.

Daca garantia nu este constituita sau este insuficienta, autoritatea comunica in scris interdictia de a receptiona produsele declarate.

Daca urmeaza o noua achizitie, este necesara o noua declaratie si o noua garantie, calculata la 120% din accizele aferente cantitatilor ce urmeaza a fi primite.

2. Obligatii stricte la receptie si livrare

Destinatarii inregistrati cu risc fiscal ridicat:

  • Trebuie sa notifice autoritatea vamala despre data receptiei produselor accizabile;
  • Sunt obligati sa transmita dovada platii anticipate a accizelor, pentru fiecare livrare.

Autoritatea vamala colaboreaza cu Trezoreria Statului pentru a confirma incasarea sumelor - in lipsa confirmarii, se considera ca a avut loc o livrare ilegala, iar comercializarea produselor este interzisa.

3. Verificari lunare din partea ANAF

Directia generala antifrauda fiscala din cadrul ANAF, verifica, in maximum 15 zile lucratoare de la fiecare termen declarativ, daca operatorii si-au indeplinit corect obligatiile fiscale (inregistrare, declarare, plata accize). In caz de diferente intre accizele declarate/platite si cele datorate, se aplica sanctiuni potrivit Codului fiscal si Codului de procedura fiscala.

4. Raportari lunare obligatorii

Pana la data de 5 a fiecarei luni, operatorii vizati trebuie sa transmita catre Autoritatea vamala teritoriala si la ANAF – Directia generala antifrauda fiscala (structura centrala):

  • Situatia achizitiilor lunii anterioare;
  • Situatia livrarilor lunii anterioare.

5. Supraveghere prin sistemul EMCS-RO-Riscuri

Pentru destinatarii inregistrati cu risc fiscal ridicat vor fi introduse masuri de supraveghere in sistemul EMCS-RO-Riscuri (aplicatie nationala de control al miscarii produselor accizabile) pentru a urmari traseul produselor accizabile.

Concluzie

Ordinul nr. 418/1.206/2025 aduce o abordare proactiva si stricta in prevenirea pierderilor bugetare din domeniul accizelor. Destinatarii inregistrati trebuie sa fie pregatiti sa constituie garantii suficiente si la timp, sa respecte toate termenele de notificare si raportare si sa evite orice abatere care ar putea duce la blocarea activitatii.

Recomandam consultarea periodica a Codului fiscal si a legislatiei secundare, precum si colaborarea cu specialisti fiscali pentru conformare deplina.

 

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre risc fiscal ridicat

Modificari fiscale 24 - 30 martie 2025

de Irina Dumitrescu 31 Mar 2025
O.A.N.A.F. nr. 417/2025 privind aprobarea criteriilor pentru evaluarea riscului fiscal in vederea determinarii operatorilor economici care prezinta risc fiscal ridicat, prevazuti la art. 375 alin. (1^1) si la art. 435 alin. (3^1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal Publicat in: M.Of. nr. 262 din 26.03.2025 Ce prevede: Ordinul aproba criteriile pentru evaluarea ...

Au fost publicate criteriile pentru evaluarea riscului fiscal in vederea determinarii operatorilor economici care prezinta risc fiscal ridicat

de Profeanu Laura 30 Mar 2025
In Monitorul Oficial nr. 262 din 26 martie 2025 a fost publicat Ordinul ANAF/AVR nr. 417/1204/2025, care aproba criteriile pentru evaluarea riscului fiscal in vederea determinarii operatorilor economici care prezinta risc fiscal ridicat, conform art. 375 alin. (1 indice 1) si art. 435 alin. (3 indice 1) din Codul fiscal. Acest demers are ca scop identificarea contribuabililor care necesita o ...
Mar172025

Vanzare masa lemnoasa. Cod UIT

de Vera Constantin valabil la 17 Mar 2025
TVA
Intrebare: Firma cu obiect activitate vanzare si transport masa lemnoasa. Fac livrari numai persoanelor fizice, incasez banii cu bon fiscal. Cand fac transportul, e nevoie de cod UIT?
Mar172025

Produse cu risc fiscal ridicat. E-transport

de Olga Crevelescu valabil la 17 Mar 2025
Intrebare: Suntem societate producatoare de produse din carne pe care le transportam cu mijloacele noastre la beneficiari. Intrebarea: Obiectul transportului se incadreaza la bunuri cu risc fiscal ridicat si daca da, ce obligatii de raportare sunt?
Mar062025

Transport BRFR, furnizor cash & carry, declarare transport

de Elena Garofil valabil la 06 Mar 2025
Intrebare: Furnizorul de bunuri cu risc fiscal ridicat, un magazin de tipul Cash & Carry, livreaza BRFR catre clienti persoane juridice, printr-un transportator. In acest caz, declararea in Sistemul RO e-Transport a datelor prevazute la art. 4 alin. (1) lit. a) referitoare la transportul bunurilor cu risc fiscal revine furnizorului sau transportatorului? Daca furnizorul de BRFR de tip cash & ...
Nov132024

Declarare transport lapte si produse lactate, generare cod UIT

de Elena Garofil valabil la 13 Nov 2024
Intrebare: Suntem o fabrica de lactate care colecteaza lapte crud de la o ferma cu cisterna de capacitate maxima 10 tone. La un transport volumul cisternei ajunge pana la maxim 3 tone de lapte crud. Ferma de la care se face colectarea este din acelasi judet cu noi. Pe langa aceasta, produsele lactate pe care le producem le distribuim cu autoutilitare proprii cu capacitate maxima de 3,5 tone. ...
Vezi toate studiile de caz despre risc fiscal ridicat keyboard_double_arrow_right