Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 8 Septembrie 2024

Neraportarea transporturilor internationale in sistemul RO e-Transport: Amenzile amanate pana in ianuarie 2025 pentru companiile cu certificat AEO

02 Iul 2024

Contextul legislativ

OUG nr. 87/2024 pentru modificarea unor acte normative in domeniul e-Transport, e-TVA si e-Factura, a fost adoptata de Guvern in ultima sedinta din luna iunie 2024 si publicata in Monitorul Oficial in 28 iunie 2024. Printre altele, ordonanta aduce modificari semnificative in regimul sanctionatoriu pentru companiile care efectueaza transporturi internationale.

Detaliile amanarii

Conform Articolului I din OUG nr. 87/2024:
Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
”Prevederile art. LXXIV pct. 21 intra in vigoare la data de 1 iulie 2024 si se aplica pentru faptele savarsite si constatate incepand cu aceasta data. Prin exceptie, pentru utilizatorii prevazuti la art. 8 indice 1 (n.r. din OUG 41/2022), care au statutul de operator economic autorizat potrivit prevederilor art. 38 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 de stabilire a Codului vamal al Uniunii (reformare) la data realizarii transportului international de bunuri, prevederile art. LXXIV pct. 21 intra in vigoare la 1 ianuarie 2025 si se aplica pentru faptele savarsite si constatate incepand cu aceasta data”.

Deci, pentru companiile cu certificat AEO (operator economic autorizat), sanctiunile pentru neraportarea transporturilor internationale in sistemul RO e-Transport vor fi amanate cu sase luni.

Motivul amanarii

In nota de fundamentare a OUG, se precizeaza faptul ca reprezentantii mediului de afaceri din domeniul transportului international de bunuri, au solicitat aceasta amanare pentru a avea suficient timp sa isi adapteze sistemele informatice si sa atraga resurse umane suplimentare. Aceste schimbari sunt esentiale pentru conformarea la noile reglementari impuse de OUG nr. 115/2023, care extinde obligatia de a obtine coduri UIT si pentru transporturile internationale de marfuri, prevazuta de OUG 41/2022.

Conditiile pentru acordarea statutului AEO

Conform art. 39 din Regulamentul nr. 952/2013, criteriile pentru acordarea statutului de operator economic autorizat sunt urmatoarele:
- Absenta unei incalcari grave a legislatiei vamale si fiscale: Solicitantul trebuie sa aiba un cazier curat, fara infractiuni grave legate de activitatea economica.
- Control ridicat al operatiunilor: Solicitantul trebuie sa demonstreze un nivel ridicat de control asupra operatiunilor sale si a fluxului de marfuri, printr-un sistem de gestionare a registrelor comerciale si, dupa caz, de transport.
- Solvabilitate financiara: Solicitantul trebuie sa aiba o situatie financiara solida care sa ii permita indeplinirea angajamentelor.
- Competenta profesionala: Pentru autorizatia de simplificari vamale, solicitantul trebuie sa demonstreze competenta profesionala in domeniul sau de activitate.
- Standardele de securitate si siguranta: Pentru autorizatia de securitate si siguranta, solicitantul trebuie sa mentina masuri adecvate pentru garantarea securitatii lantului de aprovizionare international.

Importanta certificarii AEO
Certificatul AEO devine din ce in ce mai valoros in contextul facilitatilor acordate de autoritatile vamale. Conform Regulamentului nr. 952/2013 de stabilire a Codului vamal al Uniunii, orice operator economic stabilit pe teritoriul vamal al Uniunii si care indeplineste criteriile enuntate la articolul 39 poate sa depuna o cerere pentru a obtine statutul de operator economic autorizat. Acest statut este acordat de catre autoritatile vamale si face obiectul monitorizarii continue.

Beneficiile eertificatului AEO

Statutul de operator economic autorizat cuprinde urmatoarele tipuri de autorizari: 
- Operator economic autorizat pentru simplificari vamale: Permite titularului sa beneficieze de anumite simplificari in conformitate cu legislatia vamala.
- Operator economic autorizat pentru securitate si siguranta: Confera titularului dreptul la facilitati in materie de securitate si siguranta.

Ambele tipuri de autorizatii pot fi detinute in acelasi timp. Operatorul economic autorizat beneficiaza de un tratament favorabil fata de alti operatori economici in ceea ce priveste controalele vamale, inclusiv de reducerea numarului controalelor fizice si documentare. Statutul de operator economic autorizat este recunoscut de autoritatile vamale din toate statele membre UE.

Potrivit alin. 7 din art. 38 al Regulamentului nr. 952/2013,  autoritatile vamale acorda avantaje care decurg din statutul de AEO, persoanelor stabilite in tari sau pe teritorii din afara teritoriului vamal al Uniunii, care indeplinesc conditiile si respecta obligatiile definite in legislatia relevanta a tarilor sau a teritoriilor respective, in masura in care aceste conditii si obligatii sunt recunoscute de Uniune ca fiind echivalente celor impuse AEO stabiliti pe teritoriul vamal al Uniunii. Aceasta acordare de avantaje se bazeaza pe principiul reciprocitatii, cu exceptia unei decizii contrare a Uniunii, si se sprijina pe un acord international sau pe legislatia Uniunii in domeniul politicii comerciale comune. 

Concluzie

Amanarea sanctiunilor pentru neraportarea transporturilor internationale in e-Transport pana la 1 ianuarie 2025, dar numai pentru companiile cu certificat AEO, reflecta efortul Guvernului de a oferi timp suplimentar pentru conformare si adaptare. Companiile din domeniul transporturilor internationale ar trebui sa utilizeze aceasta perioada pentru a se asigura ca sunt pregatite pentru noile cerinte, beneficiind de avantajele si facilitatile oferite de statutul de AEO.
 
 

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre e-transport

Sep032024

Prorogare termen aplicare sanctiuni e-Transport

de Elena Garofil valabil la 03 Sep 2024
Intrebare: Avand in vedere comunicatul ANAF publicat in data de 01.09.2024 legat de sanctiunile e-Transport, va rugam sa ne clarificati daca sanctiunile aplicate unei societati pentru lipsa COD UIT pentru o achizitie intracomunitara efectuata in luna iulie 2024 mai sunt in vigoare. Mentionam ca societatea a contestat sanctiunea (echivalenta cu contravaloarea marfii), fiind vorba de o necoordonare intre ...
Sep022024

Obligatii conducator auto - e-Transport

de Elena Garofil valabil la 02 Sep 2024
Intrebare: Conform ORDIN NR.1337/1268/2024 care aproba Procedura de utilizare si functionare a sistemului national privind monitorizarea transporturilor de bunuri RO E-TRANSPORT, societatea care are ca obiect de activitate distributia de produse alimentare tigari si bauturi, a implementat acest sistem de monitorizare conform legii. Mentionam ca transportul bunurilor cu risc fiscal se efectueaza cu ...
Aug242024

Livrare si montaj tamplarie PVC in UE (Italia)

de Gina Popescu valabil la 24 Aug 2024
Intrebare: Societatea A din RO presteaza servicii in domeniul constructiilor in strainatate, Italia, si cumpara tamplarie PVC de la o societate B tot din RO care ii si transporta tamplaria in Italia unde-i santierul, la societate C din Italia. Societatea A din RO factureaza societatii C din ITALIA, tamplaria PVC si manopera. Societatea B din RO factureaza tamplaria PVC si transportul, societatii A ...
Aug242024

Transport auto in Bulgaria pentru reparatii. Tratament fiscal. E-Transport

de Profeanu Laura valabil la 24 Aug 2024
Intrebare: Societatea A din Romania, platitoare de impozit pe profit si TVA, cu cod TVA valid UE, detine un autoturism pe care doreste sa-l trimita pe platforma in Bulgaria pentru reparatii. Autoturismul se intoarce pe roti in Romania. Intrebari: 1. Tranzactia reprezinta un nontransfer? Cum se trateaza din punct de vedere al TVA si al declaratiilor 300 si 390? Nu stim inca daca firma de reparatii ...
Aug212024

Transport si valorificare deseuri rezultate din constructii

de Gina Popescu valabil la 21 Aug 2024
Intrebare: Societatea noastra are o lucrare de unde rezulta deseuri din constructii (betoane sparte, moloz, bitum spart din asfalt, etc). Pentru aceste deseuri avem incheiat un contract de preluare a deseurilor cu o firma de salubritate. Firma de salubritate nu are posibilitatea ridicarii lor de pe santierele noastre, ca urmare, intra in sarcina noastra sa transportam acele deseuri de la locul ...
Aug222024

Livrare intracomunitara. Etichetare produse in alta locatie din Romania

de Vera Constantin valabil la 22 Aug 2024
Intrebare: Facem livrari intracomunitare de bunuri pentru care trebuie obtinut cod UIT. Bunurile nu sunt trimise direct la clientul UE ci sunt duse initial intr-un depozit de pe teritoriul Romaniei unde pot sta o zi sau mai mult. In acest depozit uneori bunurile sunt reetichetate de catre un furnizor extern contractat de clientul UE. Exista o singura factura de vanzare de la compania noastra catre ...
Vezi toate studiile de caz despre e-transport keyboard_double_arrow_right
Contextul legislativ