Neraportarea transporturilor internationale in sistemul RO e-Transport: Amenzile amanate pana in ianuarie 2025 pentru companiile cu certificat AEO

02 Iul 2024
Contextul legislativ
OUG nr. 87/2024 pentru modificarea unor acte normative in domeniul e-Transport, e-TVA si e-Factura, a fost adoptata de Guvern in ultima sedinta din luna iunie 2024 si publicata in Monitorul Oficial in 28 iunie 2024. Printre altele, ordonanta aduce modificari semnificative in regimul sanctionatoriu pentru companiile care efectueaza transporturi internationale.
Detaliile amanarii
Conform Articolului I din OUG nr. 87/2024:
Deci, pentru companiile cu certificat AEO (operator economic autorizat), sanctiunile pentru neraportarea transporturilor internationale in sistemul RO e-Transport vor fi amanate cu sase luni.
Motivul amanarii
In nota de fundamentare a OUG, se precizeaza faptul ca reprezentantii mediului de afaceri din domeniul transportului international de bunuri, au solicitat aceasta amanare pentru a avea suficient timp sa isi adapteze sistemele informatice si sa atraga resurse umane suplimentare. Aceste schimbari sunt esentiale pentru conformarea la noile reglementari impuse de OUG nr. 115/2023, care extinde obligatia de a obtine coduri UIT si pentru transporturile internationale de marfuri, prevazuta de OUG 41/2022.
Conditiile pentru acordarea statutului AEO
Conform art. 39 din Regulamentul nr. 952/2013, criteriile pentru acordarea statutului de operator economic autorizat sunt urmatoarele:
- Absenta unei incalcari grave a legislatiei vamale si fiscale: Solicitantul trebuie sa aiba un cazier curat, fara infractiuni grave legate de activitatea economica.
- Control ridicat al operatiunilor: Solicitantul trebuie sa demonstreze un nivel ridicat de control asupra operatiunilor sale si a fluxului de marfuri, printr-un sistem de gestionare a registrelor comerciale si, dupa caz, de transport.
- Solvabilitate financiara: Solicitantul trebuie sa aiba o situatie financiara solida care sa ii permita indeplinirea angajamentelor.
- Competenta profesionala: Pentru autorizatia de simplificari vamale, solicitantul trebuie sa demonstreze competenta profesionala in domeniul sau de activitate.
- Standardele de securitate si siguranta: Pentru autorizatia de securitate si siguranta, solicitantul trebuie sa mentina masuri adecvate pentru garantarea securitatii lantului de aprovizionare international.
Importanta certificarii AEO
Certificatul AEO devine din ce in ce mai valoros in contextul facilitatilor acordate de autoritatile vamale. Conform Regulamentului nr. 952/2013 de stabilire a Codului vamal al Uniunii, orice operator economic stabilit pe teritoriul vamal al Uniunii si care indeplineste criteriile enuntate la articolul 39 poate sa depuna o cerere pentru a obtine statutul de operator economic autorizat. Acest statut este acordat de catre autoritatile vamale si face obiectul monitorizarii continue.
Beneficiile eertificatului AEO
Statutul de operator economic autorizat cuprinde urmatoarele tipuri de autorizari:
- Operator economic autorizat pentru simplificari vamale: Permite titularului sa beneficieze de anumite simplificari in conformitate cu legislatia vamala.
- Operator economic autorizat pentru securitate si siguranta: Confera titularului dreptul la facilitati in materie de securitate si siguranta.
Ambele tipuri de autorizatii pot fi detinute in acelasi timp. Operatorul economic autorizat beneficiaza de un tratament favorabil fata de alti operatori economici in ceea ce priveste controalele vamale, inclusiv de reducerea numarului controalelor fizice si documentare. Statutul de operator economic autorizat este recunoscut de autoritatile vamale din toate statele membre UE.
Potrivit alin. 7 din art. 38 al Regulamentului nr. 952/2013, autoritatile vamale acorda avantaje care decurg din statutul de AEO, persoanelor stabilite in tari sau pe teritorii din afara teritoriului vamal al Uniunii, care indeplinesc conditiile si respecta obligatiile definite in legislatia relevanta a tarilor sau a teritoriilor respective, in masura in care aceste conditii si obligatii sunt recunoscute de Uniune ca fiind echivalente celor impuse AEO stabiliti pe teritoriul vamal al Uniunii. Aceasta acordare de avantaje se bazeaza pe principiul reciprocitatii, cu exceptia unei decizii contrare a Uniunii, si se sprijina pe un acord international sau pe legislatia Uniunii in domeniul politicii comerciale comune.
Concluzie
Amanarea sanctiunilor pentru neraportarea transporturilor internationale in e-Transport pana la 1 ianuarie 2025, dar numai pentru companiile cu certificat AEO, reflecta efortul Guvernului de a oferi timp suplimentar pentru conformare si adaptare. Companiile din domeniul transporturilor internationale ar trebui sa utilizeze aceasta perioada pentru a se asigura ca sunt pregatite pentru noile cerinte, beneficiind de avantajele si facilitatile oferite de statutul de AEO.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!
Studii de caz si articole despre e-transport
17Apr2025
Obligatia generarii codului UIT
de
Profeanu Laura
valabil la 17 Apr 2025
Intrebare:
Societatea produce si comercializeaza ceaiuri si condimente, cu auto proprii in tara. Este obligata societatea sa raporteze in e-Transport date?
15Apr2025
Cod UIT pentru import marfuri pe cale maritima si transport pe teritoriul national
de
Gina Popescu
valabil la 15 Apr 2025
Intrebare:
Importam din China marfa in containere la sac, nepaletizata. Dupa efectuarea formalitatilor de import in portul Constanta, marfa pleaca in container la un depozit la 15 km de Constanta, unde se paletizeaza si se incarca pe alte camioane pentru a pleca catre depozitul nostru din Bucuresti. Intre momentul iesirii camioanelor din port si expedierea marfii paletizate catre Bucuresti pot trece 4-5 ...
15Apr2025
Achizitii intracomunitare de bunuri, locuri diferite de descarcare, generare cod UIT
de
Elena Garofil
valabil la 15 Apr 2025
Intrebare:
Achizitionam marfa din Tarile de Jos cu un camion complet de 22.500 kg, iar aceasta urmeaza sa fie descarcata in doua locuri: 10.000 kg la un client din Ramnicu Valcea si 12.500 kg in depozitul nostru din Bucuresti. Marfa este insotita de un CMR si o factura pentru toata cantitatea.
Intrebare: Facem doua UIT-uri pentru cele doua parti de marfa, unul pentru 10.000 kg cu destinatie finala ...
14Apr2025
Conditii obligativitate obtinere cod UIT
de
Costin A. Istrate
valabil la 14 Apr 2025
Intrebare:
Societate comerciala cu sediul in Romania, achizitioneaza haine din Polonia, Turcia in scopul revanzarii acestora in Romania, transportul este facut cu masina societatii care are masa maxim autorizata sub 2.5 tone, intrebarea este daca am obligatia obtinerii codului UIT in aceste conditii.
Va rog sa specificati care sunt conditiile in care avem obligatia sa obtinem cod UIT.
Va multumesc.
12Apr2025
Raspuns Notificare de conformare RO e-TVA
de
Profeanu Laura
valabil la 12 Apr 2025
Intrebare:
Efectuez achizitii intracomunitare pe care le declar in D300, D390 si e-transport in vederea obtinerii codului UIT. La sfarsit de luna inregistrez facturi cu marfa in tranzit, iar codul UIT il obtin in luna urmatoare cand marfa soseste. Astfel am primit notificare la decontul precompletat deoarece se inregistrau diferente intre rapoartele din D300 si e-transport.
Am trimis raspuns la ...
10Apr2025
Cod UIT persoane fizice
de
Profeanu Laura
valabil la 10 Apr 2025
Intrebare:
In cazul situatiei in care societatea are activitatea 5320 - alte activitati postale si de curierat si efectueaza servicii de transport international in special pentru persoanele fizice (coletele nu au in general valoarea declarata si contin diverse precum haine, mobilier, pachete cu alimente pentru destinar, biciclete, etc.) si toate coletele sunt transportate intr-un autovehicul cu tonaj mai ...
Vezi toate studiile de caz despre e-transport keyboard_double_arrow_right