Neraportarea transporturilor internationale in sistemul RO e-Transport: Amenzile amanate pana in ianuarie 2025 pentru companiile cu certificat AEO
02 Iul 2024
Contextul legislativ
OUG nr. 87/2024 pentru modificarea unor acte normative in domeniul e-Transport, e-TVA si e-Factura, a fost adoptata de Guvern in ultima sedinta din luna iunie 2024 si publicata in Monitorul Oficial in 28 iunie 2024. Printre altele, ordonanta aduce modificari semnificative in regimul sanctionatoriu pentru companiile care efectueaza transporturi internationale.
Detaliile amanarii
Conform Articolului I din OUG nr. 87/2024:
Deci, pentru companiile cu certificat AEO (operator economic autorizat), sanctiunile pentru neraportarea transporturilor internationale in sistemul RO e-Transport vor fi amanate cu sase luni.
Motivul amanarii
In nota de fundamentare a OUG, se precizeaza faptul ca reprezentantii mediului de afaceri din domeniul transportului international de bunuri, au solicitat aceasta amanare pentru a avea suficient timp sa isi adapteze sistemele informatice si sa atraga resurse umane suplimentare. Aceste schimbari sunt esentiale pentru conformarea la noile reglementari impuse de OUG nr. 115/2023, care extinde obligatia de a obtine coduri UIT si pentru transporturile internationale de marfuri, prevazuta de OUG 41/2022.
Conditiile pentru acordarea statutului AEO
Conform art. 39 din Regulamentul nr. 952/2013, criteriile pentru acordarea statutului de operator economic autorizat sunt urmatoarele:
- Absenta unei incalcari grave a legislatiei vamale si fiscale: Solicitantul trebuie sa aiba un cazier curat, fara infractiuni grave legate de activitatea economica.
- Control ridicat al operatiunilor: Solicitantul trebuie sa demonstreze un nivel ridicat de control asupra operatiunilor sale si a fluxului de marfuri, printr-un sistem de gestionare a registrelor comerciale si, dupa caz, de transport.
- Solvabilitate financiara: Solicitantul trebuie sa aiba o situatie financiara solida care sa ii permita indeplinirea angajamentelor.
- Competenta profesionala: Pentru autorizatia de simplificari vamale, solicitantul trebuie sa demonstreze competenta profesionala in domeniul sau de activitate.
- Standardele de securitate si siguranta: Pentru autorizatia de securitate si siguranta, solicitantul trebuie sa mentina masuri adecvate pentru garantarea securitatii lantului de aprovizionare international.
Importanta certificarii AEO
Certificatul AEO devine din ce in ce mai valoros in contextul facilitatilor acordate de autoritatile vamale. Conform Regulamentului nr. 952/2013 de stabilire a Codului vamal al Uniunii, orice operator economic stabilit pe teritoriul vamal al Uniunii si care indeplineste criteriile enuntate la articolul 39 poate sa depuna o cerere pentru a obtine statutul de operator economic autorizat. Acest statut este acordat de catre autoritatile vamale si face obiectul monitorizarii continue.
Beneficiile eertificatului AEO
Statutul de operator economic autorizat cuprinde urmatoarele tipuri de autorizari:
- Operator economic autorizat pentru simplificari vamale: Permite titularului sa beneficieze de anumite simplificari in conformitate cu legislatia vamala.
- Operator economic autorizat pentru securitate si siguranta: Confera titularului dreptul la facilitati in materie de securitate si siguranta.
Ambele tipuri de autorizatii pot fi detinute in acelasi timp. Operatorul economic autorizat beneficiaza de un tratament favorabil fata de alti operatori economici in ceea ce priveste controalele vamale, inclusiv de reducerea numarului controalelor fizice si documentare. Statutul de operator economic autorizat este recunoscut de autoritatile vamale din toate statele membre UE.
Potrivit alin. 7 din art. 38 al Regulamentului nr. 952/2013, autoritatile vamale acorda avantaje care decurg din statutul de AEO, persoanelor stabilite in tari sau pe teritorii din afara teritoriului vamal al Uniunii, care indeplinesc conditiile si respecta obligatiile definite in legislatia relevanta a tarilor sau a teritoriilor respective, in masura in care aceste conditii si obligatii sunt recunoscute de Uniune ca fiind echivalente celor impuse AEO stabiliti pe teritoriul vamal al Uniunii. Aceasta acordare de avantaje se bazeaza pe principiul reciprocitatii, cu exceptia unei decizii contrare a Uniunii, si se sprijina pe un acord international sau pe legislatia Uniunii in domeniul politicii comerciale comune.
Concluzie
Amanarea sanctiunilor pentru neraportarea transporturilor internationale in e-Transport pana la 1 ianuarie 2025, dar numai pentru companiile cu certificat AEO, reflecta efortul Guvernului de a oferi timp suplimentar pentru conformare si adaptare. Companiile din domeniul transporturilor internationale ar trebui sa utilizeze aceasta perioada pentru a se asigura ca sunt pregatite pentru noile cerinte, beneficiind de avantajele si facilitatile oferite de statutul de AEO.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"!
Studii de caz si articole despre e-transport
Noi termene pentru amenzile privind monitorizarea GPS a transporturilor: aplicabile din 1 aprilie 2025
de
Profeanu Laura
22 Nov 2024
Odata cu intrarea in vigoare a OUG 129/2024 (de la 11 noiembrie 2024) sistemul RO e-Transport primeste un nou termen pentru aplicarea sanctiunilor, respectiv 1 aprilie 2025. Decizie reflecta eforturile Guvernului de a sprijini operatorii economici in procesul de adaptare la cerintele legale complexe, avand in vedere impactul considerabil pe care monitorizarea transporturilor il are asupra ...
Nov212024
Declarare in RO e-Transport
de
Gina Popescu
valabil la 21 Nov 2024
Intrebare:
1. Returnam ambalaje (europaleti) firmei furnizoare de marfa din Ungaria cu aviz de insotire a marfurilor si CMR. Nu emitem factura pentru livrare intracomunitara, deoarece furnizorul emite factura cu semnul minus.
Ce "tip operatiune" trebuie selectat pentru obtinerea codului UIT la returnarea ambalajelor pe baza de aviz? In cazul nostru, europaleti.
2. Emitem factura pentru ...
Nov182024
Obtinere cod UIT pentru achizitie intracomunitara
de
Gina Popescu
valabil la 18 Nov 2024
Intrebare:
In luna octombrie am receptionat o comanda (teava) din Italia - factura a fost emisa catre noi SC X SRL dar livrarea s-a efectuat din Italia direct catre clientul nostru SC Y SRL din Romania. SC X SRL a emis cod UIT si l-a comunicat furnizorului din Italia. La receptie s-a constatat ca marfa nu corespundea cu dimensiunile facturate - a fost facturat teava 160 insa s-a receptionat teava 190. ...
Nov162024
Tratament contabil si fiscal pentru achizitie autoturism din stat tert importat intr-un stat membru
de
Amelia Dumitras
valabil la 16 Nov 2024
Intrebare:
Se achizitioneaza o masina din SUA. Primim factura de la Copart SUA cu pretul masinii si alte taxe (pentru licitare, poarta, depozitare, etc.), pe care firma le plateste la data primirii facturii, in luna X. Se primeste factura de la AUTOBIDMASTER SUA pentru transport SUA - Germania (Transport maritim, terestru plus asigurare), care se plateste in luna X. Masina ajunge in Germania in luna X 2 ...
Nov142024
Sponsorizare in bunuri. Manastire din Grecia
de
Vera Constantin
valabil la 14 Nov 2024
Intrebare:
O societate producatoare de tamplarie incheie un contract de sponsorizare (ferestre si usi din productia proprie) cu o Manastire din Grecia. Avand in vedere ca Manastirea nu este inscrisa in Registrul entitatilor de cult din Romania, cheltuiala este deductibila fiscal?
Fiind o sponsorizare intracomunitara (in produse din productia proprie) care este regimul TVA? Este necesara obtinerea ...
Nov142024
Stocuri la dispozitia clientului, declarare transport
de
Elena Garofil
valabil la 14 Nov 2024
Intrebare:
Achizitionam materie prima de la un furnizor din Germania. Contractul incheiat cu acest furnizor prevede achizitia materiilor prime in sistem call-off-stocks (respectiv, furnizorul livreaza stocuri la dispozitia clientului, care se factureaza de catre acesta la momentul transferului din gestiunea de custodie in gestiunea noastra - pentru consum). Sunt aplicabile prevederile art. 270 indice 1 ...
Vezi toate studiile de caz despre e-transport keyboard_double_arrow_right