Noi criterii de reconsiderare a activitatilor idependente
13 Iul 2015
Legea nr. 187/2015 de modificare a Codului fiscal, publicata in Monitorul Oficial nr. 499 din 7 iulie 2015 reformuleaza criteriile in functie de care o activitate poate fi considerata independenta, respectiv dependenta.
Conform modificarilor care au intrat in vigoare incepand cu 10 iulie 2015 activitatea independenta reprezinta orice activitate desfasurata de catre o persoana fizica in scopul obtinerii de venituri, care indeplineste cel putin 4 dintre urmatoarele criterii:
2. persoana fizica dispune de libertatea de a desfasura activitatea pentru mai multi clienti;
3. riscurile inerente activitatii sunt asumate de catre persoana fizica ce desfasoara activitatea;
4. activitatea se realizeaza prin utilizarea patrimoniului persoanei fizice care o desfasoara;
Acest criteriu se regasea si pana la intrarea in vigoare a acestor modificari.
5. activitatea se realizeaza de persoana fizica prin utilizarea capacitatii intelectuale si/sau a prestatiei fizice a acesteia, in functie de specificul activitatii;
6. persoana fizica face parte dintr-un corp/ordin profesional cu rol de reprezentare, reglementare si supraveghere a profesiei desfasurate, potrivit actelor normative speciale care reglementeaza organizarea si exercitarea profesiei respective;
Liberii profesionisti fac parte din organisme profesionale, care au reglementari proprii si care impun cerinte proprii de acces la profesia respectiva, precum: Corpul Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati, Camera Consultantilor Fiscali, Uniunea Nationala a Notarilor Publici, Uniunea Avocatilor din Romania, Uniunea Nationala a Practicienilor in Insolventa din Romania, Camera Auditorilor Financiari din Romania, Camera Nationala a Consilierilor in Proprietate Industriala, etc.
7. persoana fizica dispune de libertatea de a desfasura activitatea direct, cu personal angajat sau prin colaborare cu terte persoane in conditiile legii.
Astfel, este suficient sa fie indeplinite 4 dintre conditiile de mai sus, pentru ca lucratorul sa poata fi considerat ca desfasurand o activitate independenta.
In cazul reconsiderarii unei activitati ca activitate dependenta, impozitul pe venit si contributiile sociale obligatorii, stabilite potrivit legii, vor fi recalculate si virate, fiind datorate solidar de catre platitorul si beneficiarul de venit. In acest caz se aplica regulile de determinare a impozitului pentru veniturile din salarii realizate in afara functiei de baza.
In baza acestor prevederi se poate efectua reincadrarea fiscala de catre organele fiscale insa nu se va efectua si reincadrarea din punct de vedere juridic.
Pana la intrarea in vigoare a acestor prevederi, Codul fiscal definea munca dependenta prin indicarea a patru criterii legale, respectiv:
1. beneficiarul de venit se afla intr-o relatie de subordonare fata de platitorul de venit, respectiv organele de conducere ale platitorului de venit, si respecta conditiile de munca impuse de acesta, cum ar fi: atributiile ce ii revin si modul de indeplinire a acestora, locul desfasurarii activitatii, programul de lucru;
2. in prestarea activitatii, beneficiarul de venit foloseste exclusiv baza materiala a platitorului de venit, respectiv spatii cu inzestrare corespunzatoare, echipament special de lucru sau de protectie, unelte de munca sau altele asemenea si contribuie cu prestatia fizica sau cu capacitatea intelectuala, nu si cu capitalul propriu;
3. platitorul de venit suporta in interesul desfasurarii activitatii cheltuielile de deplasare ale beneficiarului de venit, cum ar fi indemnizatia de delegare-detasare in tara si in strainatate, precum si alte cheltuieli de aceasta natura;
4. platitorul de venit suporta indemnizatia de concediu de odihna si indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca, in contul beneficiarului de venit.
Noi criterii de reconsiderare a activitatilor idependente
Legea nr. 187/2015 de modificare a Codului fiscal, publicata in Monitorul Oficial nr. 499 din 7 iulie 2015 reformuleaza criteriile in functie de care o activitate poate fi considerata independenta, respectiv dependenta.
Conform modificarilor care au intrat in vigoare incepand cu 10 iulie 2015 activitatea independenta reprezinta orice activitate desfasurata de catre o persoana fizica in scopul obtinerii de venituri, care indeplineste cel putin 4 dintre urmatoarele criterii:
1. persoana fizica dispune de libertatea de alegere a locului si a modului de desfasurare a activitatii, precum si a programului de lucru;
2. persoana fizica dispune de libertatea de a desfasura activitatea pentru mai multi clienti;
3. riscurile inerente activitatii sunt asumate de catre persoana fizica ce desfasoara activitatea;
4. activitatea se realizeaza prin utilizarea patrimoniului persoanei fizice care o desfasoara;
Acest criteriu se regasea si pana la intrarea in vigoare a acestor modificari.
5. activitatea se realizeaza de persoana fizica prin utilizarea capacitatii intelectuale si/sau a prestatiei fizice a acesteia, in functie de specificul activitatii;
6. persoana fizica face parte dintr-un corp/ordin profesional cu rol de reprezentare, reglementare si supraveghere a profesiei desfasurate, potrivit actelor normative speciale care reglementeaza organizarea si exercitarea profesiei respective;
Liberii profesionisti fac parte din organisme profesionale, care au reglementari proprii si care impun cerinte proprii de acces la profesia respectiva, precum: Corpul Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati, Camera Consultantilor Fiscali, Uniunea Nationala a Notarilor Publici, Uniunea Avocatilor din Romania, Uniunea Nationala a Practicienilor in Insolventa din Romania, Camera Auditorilor Financiari din Romania, Camera Nationala a Consilierilor in Proprietate Industriala, etc.
7. persoana fizica dispune de libertatea de a desfasura activitatea direct, cu personal angajat sau prin colaborare cu terte persoane in conditiile legii.
Astfel, este suficient sa fie indeplinite 4 dintre conditiile de mai sus, pentru ca lucratorul sa poata fi considerat ca desfasurand o activitate independenta.
In cazul reconsiderarii unei activitati ca activitate dependenta, impozitul pe venit si contributiile sociale obligatorii, stabilite potrivit legii, vor fi recalculate si virate, fiind datorate solidar de catre platitorul si beneficiarul de venit. In acest caz se aplica regulile de determinare a impozitului pentru veniturile din salarii realizate in afara functiei de baza.
In baza acestor prevederi se poate efectua reincadrarea fiscala de catre organele fiscale insa nu se va efectua si reincadrarea din punct de vedere juridic.
Pana la intrarea in vigoare a acestor prevederi, Codul fiscal definea munca dependenta prin indicarea a patru criterii legale, respectiv:
1. beneficiarul de venit se afla intr-o relatie de subordonare fata de platitorul de venit, respectiv organele de conducere ale platitorului de venit, si respecta conditiile de munca impuse de acesta, cum ar fi: atributiile ce ii revin si modul de indeplinire a acestora, locul desfasurarii activitatii, programul de lucru;
2. in prestarea activitatii, beneficiarul de venit foloseste exclusiv baza materiala a platitorului de venit, respectiv spatii cu inzestrare corespunzatoare, echipament special de lucru sau de protectie, unelte de munca sau altele asemenea si contribuie cu prestatia fizica sau cu capacitatea intelectuala, nu si cu capitalul propriu;
3. platitorul de venit suporta in interesul desfasurarii activitatii cheltuielile de deplasare ale beneficiarului de venit, cum ar fi indemnizatia de delegare-detasare in tara si in strainatate, precum si alte cheltuieli de aceasta natura;
4. platitorul de venit suporta indemnizatia de concediu de odihna si indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca, in contul beneficiarului de venit.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"!
Studii de caz si articole despre modificari fiscale
Stabilirea din oficiu a TVA datorata de catre persoanele impozabile care aveau obligatia depunerii D311 si care nu si-au indeplinit aceasta obligatie
de
Profeanu Laura
11 Mai 2024
ANAF se pregateste sa implementeze noi masuri de monitorizare si impunere din oficiu a TVA pentru contribuabilii care nu isi indeplinesc obligatiile legale privind TVA in perioada in care sunt declarati inactivi sau in perioada in care le este anulat codul de TVA, conform art. 11 alin. 6 si 8 din Codul fiscal.
Conform art. 324 alin. 10) lit. a) si b) din Codul fiscal, persoanele impozabile al ...
Modificari importante privind deducerea TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare
de
Profeanu Laura
27 Apr 2024
In contextul adoptarii generalizate a sistemului e-Factura, Ministerul Finantelor propune eliminarea posibilitatii deducerii TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare.
In acest sens, un proiect de Hotarare de Guvern initiat recent de Ministerul Finantelor, propune abrogarea alineatului 7) de la pct. 69 din Normele metodologice, care prevede ca o ...
Modificari privind ajustarea bazei de impozitare, in vigoare cu 08 martie 2024
de
Profeanu Laura
12 Mar 2024
Pe 8 martie 2024, Codul fiscal a fost modificat in privinta ajustarii bazei de impozitare pentru TVA, in contextul reducerilor de pret acordate dupa livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor. Aceste schimbari reflecta o incercare de a alinia legislatia fiscala nationala cu cea a Uniunii Europene si jurisprudenta Curtii de Justitie a UE.
Inainte de aceasta actualizare, ajustarea bazei de ...
Ian202024
Contract de inchiriere spatiu cu doi coproprietari (soti)
de
Mariana Prejbeanu
valabil la 20 Ian 2024
Intrebare: Am inchiriat un spatiu si pe contractul de inchiriere apar ambii soti proprietari, cu cota parte de 50%. Prin prisma modificarilor din 2024 privind impozitul cu retinere la sursa, cum ar trebui sa procedez, sa impozitez suma virata lunar si apoi, sa declar la sfarsitul anului in D205 ambii soti, impartind venitul si impozitul la 2? Virarea venitului din chirie il fac intr-un singur cont comunicat ...
Dec082023
Conditii 2024 pentru aplicarea impozitului pe veniturile microintreprinderii
de
Alexandru Palaghia
valabil la 08 Dec 2023
Intrebare: Va rog sa-mi spuneti daca incepand cu anul 2024, pentru a ramane platitor impozit pe venit microintreprindere mai este conditionat de angajarea unei persoane? Cifra de afaceri la sfarsitul anului 2023 este 50,000 euro.
Dec092023
Compensare intre drepturi si obligatii
de
Profeanu Laura
valabil la 09 Dec 2023
Intrebare: O microintreprindere care aplica sistemul de TVA la incasare doreste sa ofere sub forma de dividende un birou (amenajat ca locuinta) impreuna cu parcarea subterana catre asociatul unic. Biroul a fost achizitionat impreuna cu parcarea subterana in ian. 2022 prin taxare inversa, iar livrarea catre asociat se doreste cu TVA de 5% ca parte a politicii sociale. Pasii pe care dorim sa ii urmam sunt in ...
Vezi toate studiile de caz despre modificari fiscale keyboard_double_arrow_right