Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 18 Octombrie 2024

Noi mecanisme de monitorizare si impunere din oficiu a TVA pentru contribuabilii cu codul de TVA anulat

06 Iul 2024

Recent, ANAF a implementat noi reglementari care permit identificarea rapida si eficienta a contribuabililor care nu isi indeplinesc obligatiile fiscale in perioada in care au codul de TVA anulat. Prin Ordinul presedintelui ANAF nr. 1399/2024, publicat in M. Of. nr. 605 din 28 iunie 2024, sunt stabilite proceduri detaliate pentru monitorizarea si impunerea din oficiu a TVA datorata.

Conform noilor prevederi, ANAF va utiliza informatiile colectate prin sistemele e-Factura si e-Case de marcat pentru a identifica contribuabilii care, avand codul de TVA anulat, continua sa realizeze operatiuni economice ce implica TVA. Astfel, daca acei contribuabili nu depun declaratia 311 pentru perioadele respective, vor fi supusi unui proces de impunere din oficiu, bazat pe verificarea ulterioara a datelor.

Procedura de impunere din oficiu:
Procedura aprobata prin Ordinul nr. 1399/2024 este structurata in mai multe etape, incepand cu generarea lunara a unei liste de contribuabili care nu si-au indeplinit obligatiile de depunere a declaratiei 311.
Potrivit punctului 7 din procedura, lista se genereaza si se acceseaza lunar si cuprinde persoanele impozabile care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
a) inregistrarea in scopuri de taxa pe valoarea adaugata a fost anulata conform art. 316 alin. (11) lit. a)lit. c) -e) sau lit. h) din Codul fiscal;
b) in perioada in care inregistrarea in scopuri de TVA a fost anulata, au efectuat livrari de bunuri/prestari de servicii taxabile in Romania; si
c) nu au depus declaratiile 311 pentru perioadele in care inregistrarea in scopuri de TVA a fost anulata

Aceste persoane impozabile vor primi notificari si vor avea posibilitatea sa se prezinte la audieri, oferindu-li-se astfel multiple oportunitati de a se conforma. Daca obligatiile nu sunt indeplinite, ANAF va proceda la impunerea din oficiu a TVA, calculata pe baza valorii totale a facturilor sau rapoartelor Z, aplicand cota standard de TVA de 19%.

Potrivit punctelor 8 - 10 din procedura:
- in cazul in care facturile nu contin TVA, pentru inscrierea in lista se cumuleaza valoarea totala, in lei, a facturilor, din care se calculeaza TVA, prin procedeul sutei marite, aplicand cota standard de TVA;
- in situatia in care sunt emise atat facturi care contin TVA, cat si facturi care nu contin TVA, valoarea totala a TVA se determina prin insumarea TVA din facturile care contin TVA si TVA rezultata prin aplicarea cotei standard de TVA pentru facturile care nu contin TVA;
- in cazul in care rapoartele fiscale de inchidere zilnica ("raportul Z") nu contin TVA, pentru inscrierea in lista se cumuleaza valoarea totala, in lei, a raportului Z, din care se calculeaza TVA, prin procedeul sutei marite, aplicand cota standard de TVA;
- in situatia in care sunt emise atat rapoarte Z care contin TVA, cat si rapoarte Z care nu contin TVA, valoarea totala a TVA se determina prin insumarea TVA din rapoartele Z care contin TVA si TVA rezultata prin aplicarea cotei standard de TVA pentru rapoartele Z care nu contin TVA;
- in situatia in care, cu ocazia generarii listei lunare, se regasesc informatii din facturi si/sau rapoarte Z emise de persoana impozabila si/sau de sediile secundare ale acesteia, inregistrate ca platitoare de salarii si de venituri asimilate salariilor, in lista se cuprind informatiile cumulate, pentru fiecare persoana impozabila, atat din facturile si/sau rapoartele Z emise de aceasta, cat si din facturile si/sau rapoartele Z emise de sediile secundare ale acesteia;
- in situatia in care, cu ocazia generarii listei lunare, se regasesc atat facturi emise de persoana impozabila si/sau sediile secundare ale acesteia, cat si rapoarte Z emise de persoana impozabila si/sau sediile secundare ale acesteia pentru aceeasi livrare de bunuri/prestare de serviciu, informatiile se preiau o singura data in lista.

Oportunitati de conformare:
Compartimentul de specialitate va notifica, in termen de cel mult 5 zile lucratoare de la generarea listei, fiecare persoana impozabila inscrisa in lista. Notificarea va cuprinde si termenul in care persoana impozabila se poate prezenta in vederea exercitarii dreptului de a fi ascultat. Asadar, contribuabilii au ocazia de a evita impunerea din oficiu, putand sa depuna declaratia 311 sau sa demonstreze, prin audieri, ca nu datoreaza TVA. Masura este conceputa pentru a incuraja conformarea voluntara si pentru a reduce numarul de cazuri in care este necesara impunerea din oficiu.

Potrivit punctului 14 din Procedura, in termen de 10 zile de la data comunicarii notificarii, compartimentul de specialitate din cadrul ANAF va elimina din lista:
a) persoanele impozabile care au depus declaratia 311 privind TVA datorata pentru operatiunile efectuate in perioada in care au avut anulat codul de inregistrare in scopuri de TVA;
b) persoanele impozabile care, ca urmare a notificarii, au depus documente justificative care atesta faptul ca nu datoreaza TVA pentru perioada in care au avut anulat codul de inregistrare in scopuri de TVA;
c) persoanele impozabile care s-au prezentat la audiere;
d) persoanele impozabile care, ca urmare a notificarii, au refuzat explicit sa se prezinte la termenul stabilit de organul fiscal in vederea audierii, pentru care audierea se considera indeplinita potrivit art. 9 alin. (3) lit. a) din Codul de procedura fiscala (prin refuz explicit se intelege renuntarea in scris la dreptul de a fi ascultat in procedura audierii).

Implicatii si consecinte:
Aceste noi reglementari subliniaza importanta conformarii fiscale si folosirea tehnologiei in administrarea fiscala. Prin aceste metode, ANAF spera sa creasca eficienta colectarii taxelor si sa reduca evaziunea fiscala, mai ales in randul contribuabililor cu istoric de neconformare.
 
 

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre cod tva anulat

Sep162024

Facturi emise de furnizor cu cod de TVA anulat

de Profeanu Laura valabil la 16 Sep 2024
Intrebare: Incepand cu data de 15.07.2021 furnizorul Baca figureaza cu cod de TVA anulat. Unitatea a primit, inregistrat si achitat facturile din perioada 15.07.2021-31.12.2023 cu tva. In anul 2024 inregistrarea facturilor a fost efectuata fara TVA. Cum este corect sa inregistram facturile si sa le si achitam cu TVA sau fara TVA? Pe facturile emise in format letric (inainte de 01.07.2024 nu mentioneaza ...
Iun202024

Consecinte fiscale negative la anularea din oficiu a codului de TVA, cerinte pentru reinregistrarea TVA

de Amelia Dumitras valabil la 20 Iun 2024
Intrebare: Am primit decizie privind anularea din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA, "potrivit art.316 alin(11) lit.c) din Codul Fiscal, intrucat persoana impozabila/asociatii/administratorii are/au inscrise in caziarul fiscal infractiuni si/sau atragerea raspunderii solidare cu debitorul". Intrebari: Cum se declara TVA-ul colectat si cel deductibil in perioada in care suspendarea este ...
Mar192024

Achizitie bunuri de la un furnizor cu codul de TVA anulat din oficiu

de Amelia Dumitras valabil la 19 Mar 2024
TVA
Intrebare: Compania noastra a primit o factura de la un client cu codul de TVA anulat conform art. 316, alin. 11, lit. c. Factura are TVA colectat. Intrebare: 1. Cum tratam TVA-ul de pe aceasta factura? Inregistram TVA-ul colectat ca TVA deductibil sau inregistram valoarea totala a facturii pe un cont din clasa 6? 2. In ce cartus trebuie inregistrata aceasta factura pe declaratia 394?
Oct252023

Cod TVA anulat din oficiu, obligatii fiscale TVA dupa reinregistrarea TVA

de Amelia Dumitras valabil la 25 Oct 2023
Intrebare: O societate a avut codul de TVA anulat in perioada 26.09.2023 - 19.10.2023, ca urmare a inactivarii fiscale din oficiu. Pentru luna septembrie am intocmit declaratiile dupa cum urmeaza: D300, D390, D394 pentru perioada 01.09.2023 - 25.09.2023; D311 pentru perioada 26.09.2023-30.09.2023; Nu am inclus in D300 si D394 facturile primite si emise avand data emiterii cuprinsa in intervalul ...
Aug222023

Furnizor inactiv fiscal in lichidare cu CIF TVA anulat din oficiu. Aspecte fiscale si de raportare la cumparator

de Otilia Roman valabil la 22 Aug 2023
Intrebare: Cum se declara in declaratia 394 o achizitie de mijloace fixe, de la un furnizor aflat in lichidare prin lichidator judiciar pentru care codul de TVA a fost anulata? Achizitia s-a efectuat prin licitatie. Factura a fost intocmita de lichidator cu tva mentionand art. 316 alin (11) lit. a. Intrebare: pe ce cod de TVA se declara in declaratia 394 a furnizorului sau a societatii de lichidare?
Iul132023

Calcularea impozitului si plata TVA pentru societate aflata in lichidare si cod de TVA anulat din oficiu

de Anastasia Bogaciuc valabil la 13 Iul 2023
Intrebare: O societate comerciala aflata in lichidare judiciara la cererea ANAF si pentru care s-a stabilit un lichidator de catre ORC are urmatoarea situatie: societatea are in patrimoniu un autoturism achizitionat intracomunitar in anul 2019 inregistrat pe marfuri cont 371 intrucat societatea avea ca scop vanzarea de autoturisme. Pentru acest autoturism societatea a dedus integral TVA, iar in urma ...
Vezi toate studiile de caz despre cod tva anulat keyboard_double_arrow_right
Recent, ANAF a implementat noi reglementari care permit identificarea rapida si eficienta a contribuabililor care nu isi indeplinesc obligatiile fiscale in perioada in care au codul de TVA anulat. Prin Ordinul presedintelui ANAF nr. 1399/2024, publicat in M. Of. nr. 605 din 28 iunie 2024, sunt stabilite proceduri detaliate pentru monitorizarea si impunerea din oficiu a TVA datorata.