Noi obligatii de raportare pentru persoane juridice straine - Proiect legislativ
24 Iun 2021
Ministerul Finantelor Publice a publicat recent un proiect de ordin pentru reglementarea unor aspecte contabile referitoare la persoanele juridice straine si includerea de noi categorii de entitati raportoare in aria de aplicabilitate a reglementarilor contabile.
Asadar, se doreste extinderea categoriilor de entitati ce vor fi incluse in aria de aplicare a reglementarilor contabile aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1802/2014.
- sediile permanente din Romania care apartin unor persoane juridice cu sediul in strainatate;
- persoanele juridice straine care au locul de exercitare a conducerii efective in Romania.
Sediul permanent este un loc prin care se desfasoara integral sau partial activitatea unui nerezident, fie direct, fie printr-un agent dependent. La definirea sediului permanent se au in vedere comentariile de la art. 5 "Sediul permanent" din modelul conventiei de evitare a dublei impuneri al Organizatiei pentru Cooperare si Dezvoltare Economica.
Un sediu permanent presupune un loc de conducere, o sucursala, un birou, o fabrica, un magazin, un atelier, precum si o mina, un put de titei sau de gaze, o cariera sau alte locuri de extractie a resurselor naturale, precum si locul in care continua sa se desfasoare o activitate cu activele si pasivele unei persoane juridice romane care intra intr-un proces de reorganizare prevazut la art. 33 (Cod fiscal).
Un sediu permanent presupune un santier de constructii, un proiect de constructie, un ansamblu sau montaj ori activitati de supervizare legate de acestea, numai daca santierul, proiectul sau activitatile dureaza mai mult de 6 luni.
In acceptiunea Codului fiscal, locul conducerii efective apartinand unei companii nerezidente se refera la locul in care se deruleaza operatiuni economice, sub rezerva indeplinii anumitor conditii.
Importanta stabilirii regulilor de identificare a locului conducerii efective deriva tocmai prin prisma fiscalitatii si obligatiilor declarative.
Conform proiectului de ordin aflat in dezbatere, persoanele juridice straine au obligativitatea intocmirii de situatii financiare in functie de criteriul detinerii locului conducerii efective in Romania.
Informatiile raportate de firmele straine care au locul de exercitare a conducerii efective in Romania vor corespunde intregii activitati desfasurate, atat in Romania, cat si in strainatate. Totodata, aceste firme nu vor fi obligate sa auditeze bilanturile si nici sa intocmeasca bilanturi consolidate.
Tot proiectul de Ordin prevede ca sediile permanente din Romania care apartin unor persoane juridice cu sediul in strainatate au obligatia intocmirii situatiilor financiare anuale si a raportarilor contabile cerute de legea contabilitatii.
In situatia in care persoana juridica cu sediul in strainatate isi desfasoara activitatea in Romania prin mai multe sedii permanente, situatiile financiare anuale si raportarile contabile cerute de legea contabilitatii se intocmesc de sediul permanent desemnat sa indeplineasca obligatiile fiscale, acestea reflectand activitatea tuturor sediilor permanente. In acest scop, sediul permanent desemnat procedeaza la insumarea informatiilor corespunzatoare activitatii desfasurate de fiecare sediu permanent
Cum defineste mai exact Codul fiscal acest aspect al detinerii locului de exercitare a conducerii efective in Romania de catre companii nerezidente?
Iata care sunt coordonatele locului conducerii efective :
CAPITOLUL III – Definitii (conform Cod fiscal)
ART. 7 - Definitii ale termenilor comuni
18. locul conducerii efective - locul in care, daca nu se demonstreaza altfel, persoana juridica straina realizeaza operatiuni care corespund unor scopuri economice, reale si de substanta si unde este indeplinita cel putin una dintre urmatoarele conditii:
a) deciziile economico-strategice necesare pentru conducerea activitatii persoanei juridice straine in ansamblul sau se iau in Romania de catre directorii executivi/membrii consiliului de administratie; sau
b) cel putin 50% din directorii executivi/membrii consiliului de administratie ai persoanei juridice straine sunt rezidenti;
Pentru aceasta categorie de entitati, prin proiectul legislativ se stabilesc cerinte referitoare atat la primul an de aplicare a reglementarilor contabile, cat si ulterior acestuia.
Astfel, pentru primul exercitiu financiar de aplicare se propun urmatoarele:
- informatiile raportate prin intermediul situatiilor financiare anuale corespund doar perioadei curente, nefiind raportate si informatiile corespunzatoare exercitiului financiar precedent celui de raportare;
- situatiile financiare anuale se pot intocmi in oricare format prevazut de reglementarile contabile;
- pentru conversia soldurilor elementelor bilantiere, existente la data incheierii exercitiului financiar, se utilizeaza cursul de schimb valutar comunicat de Banca Nationala a Romaniei, valabil la data incheierii exercitiului financiar al perioadei curente;
- pentru conversia rulajelor corespunzatoare operatiunilor derulate in exercitiul financiar de raportare, se foloseste cursul de schimb de la data tranzactiilor/cursul mediu al perioadei de raportare.
Din al doilea exercitiu financiar de aplicare a reglementarilor contabile aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1802/2014, cu modificarile si completarile ulterioare, persoanelor juridice straine care au locul de exercitare a conducerii efective in Romania le sunt incidente prevederile reglementarilor mentionate.
Situatiile financiare anuale reglementate prin proiectul de ordin sunt situatii financiare cu scop special, fiind destinate indeplinirii obligatiilor prevazute de Codul fiscal.
Prin proiectul de ordin se mai propune, de asemenea, ca entitatile care au ales, potrivit legii, un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic, sa intocmeasca situatiile financiare anuale corespunzatoare primului exercitiu financiar de raportare la sfarsitul primului exercitiu financiar astfel ales, care incepe ulterior datei de 1 ianuarie 2021.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"!
Studii de caz si articole despre persoane juridice straine
Stabilirea locului conducerii efective in Romania pentru persoanele juridice straine
de
Profeanu Laura
19 Mar 2024
In contextul globalizarii si al cresterii interconectivitatii economice, stabilirea locului conducerii efective este un aspect de mare importanta pentru persoanele juridice straine care desfasoara activitati in Romania. Conceptul de loc al conducerii efective este prevazut de art. 8^1 din Codul fiscal, care trateaza aspectele operationale si fiscale ale unei companii, dar si implicatiile ...
Apr202016
Impunerea persoanelor juridice straine conduse din Romania
de
Irina Dumitrescu
valabil la 20 Apr 2016
Intrebare: In Legea 227/2015 privind Codul fiscal, la art.13 al.1 lit.c) se prevede ca sunt obligate la plata impozitului pe profit "persoanele juridice straine care au locul de exercitare a conducerii efective in Romania." Cum se stabileste "locul de exercitare a conducerii efective"? Daca se stabileste ca acesta ar fi in Romania, cine face calculul? Cine inregistreaza documentele justificative? Cine ...
Vezi toate studiile de caz despre persoane juridice straine keyboard_double_arrow_right