Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 5 Februarie 2025

Noi prevederi legislative pentru agentiile de turism privind protectia turistilor: Ce aduce OUG 150/2024?

12 Ian 2025

Guvernul Romaniei a adoptat recent OUG nr. 150/2024, o reglementare pentru sectorul turismului, publicata in Monitorul Oficial nr. 1290 din 19 decembrie 2024. Actul normativ introduce masuri menite sa protejeze turistii si sa reglementeze activitatea operatorilor din domeniu, asigurand transparenta si corectitudine in relatia dintre acestia si consumatori.

Noi obligatii pentru agentiile de turism

Potrivit art. 311 alin. 2) din Codul fiscal, in cazul in care o agentie de turism actioneaza in nume propriu in beneficiul direct al calatorului si utilizeaza livrari de bunuri si prestari de servicii efectuate de alte persoane, toate operatiunile realizate de agentia de turism in legatura cu calatoria sunt considerate un serviciu unic prestat de agentie in beneficiul calatorului.

Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
Una dintre principalele categorii vizate de modificarile aduse OG 58/1998 prin OUG 150/2024 (in vigoare de la 19.12.2024) este reprezentata de agentiile de turism. Noile reglementari impun acestora o serie de obligatii clare pentru a garanta drepturile turistilor si pentru a creste transparenta serviciilor oferite:

- Returnarea sumelor achitate in caz de servicii neexecutate

Agentiile de turism trebuie sa restituie, in termen de maximum 14 zile, sumele achitate de turisti pentru serviciile care nu au fost prestate sau care au fost prestate partial, din vina exclusiva a operatorului economic. Dar, prevederea exclude pachetele de calatorie si serviciile de calatorie asociate, reglementate prin OG 2/2018.

- Oferirea unor alternative echivalente sau superioare

In cazul in care serviciile contractate nu pot fi furnizate, agentiile au obligatia sa propuna alternative care sa fie de aceeasi categorie sau de o categorie superioara, doar cu acordul turistului.

In acest sens, la art. 38 dupa lit. l) din OG 58/1998, s-a introdus lit. m), cu urmatorul cuprins:

"m) sa ofere servicii la acelasi tip si categorie sau superioare, cu acceptul turistului, sau sa restituie in termen de maximum 14 zile sumele achitate de catre turisti pentru achizitionarea/rezervarea serviciilor turistice care nu au putut fi prestate sau au fost prestate partial, din vina exclusiva a operatorului economic. Prevederea nu se aplica serviciilor care fac parte dintr-un pachet de calatorie sau constituie un serviciu de calatorie asociat, in sensul Ordonantei Guvernului nr. 2/2018 privind pachetele de servicii de calatorie si serviciile de calatorie asociate."

 - Licentierea obligatorie

Agentiile de turism trebuie sa fie autorizate si sa detina licente de turism valabile pentru a putea opera pe piata. Lipsa licentei poate atrage sanctiuni severe, inclusiv suspendarea activitatii, conform art. 28 din OG 58/1998:

In scopul protectiei turistilor, oferirea, comercializarea, vanzarea serviciilor si a pachetelor de servicii turistice, precum si crearea de produse turistice pe teritoriul Romaniei pot fi realizate numai de catre operatorii economici din turism autorizati de autoritatea administratiei publice centrale responsabila in domeniul turismului, posesori de licente de turism sau de certificat de clasificare, dupa caz. 

- Informarea turistilor

Agentiile au obligatia de a furniza informatii clare si complete despre serviciile oferite, inclusiv despre drepturile turistilor in cazul anularii sau modificarii serviciilor. Comunicarea transparenta este obligatorie pentru respectarea noilor prevederi.

- Protectia datelor personale

Conform normelor GDPR, agentiile trebuie sa asigure protectia datelor personale ale turistilor si sa implementeze proceduri clare pentru gestionarea acestor informatii. Orice incalcare a normelor poate fi sanctionata sever.

Contextul modificarii legislatiei

OUG 150/2024 vine in contextul necesar modernizarii cadrului legislativ privind turismul din Romania, avand la baza mai multe situatii urgente identificate de autoritati, printer care:

1. Eliminarea lacunelor legislative. Pana la adoptarea acestei ordonante, doar pachetele de servicii de calatorie erau reglementate detaliat, in timp ce serviciile turistice individuale ramaneau neacoperite, creand incertitudini pentru consumatori;

2. Nevoia de protectie a turistilor. Au fost identificate cazuri in care operatorii economici nu au onorat contractele si au refuzat returnarea sumelor incasate pentru servicii neexecutate sau executate partial;

3. Alinierea la directivele europene, respectiv Directiva (UE) 2015/2302 privind pachetele de servicii de calatorie impune standarde stricte privind drepturile consumatorilor si protectia impotriva insolventei comerciantilor, standarde care necesitau adaptarea legislatiei nationale;

4. Dinamica turismului ca sector economic. Turismul este un motor al economiei nationale, generand o cerere specifica de bunuri si servicii si contribuind la cresterea economica globala.

Impactul noilor reglementari asupra agentiilor de turism

Agentiile de turism trebuie sa se alinieze rapid noilor cerinte legislative pentru a evita sanctiunile. Printre principalele provocari se numara implementarea procedurilor pentru restituirea rapida a banilor, asigurarea unor solutii alternative pentru serviciile neexecutate si actualizarea documentatiei necesare pentru licentiere. De asemenea, agentiile trebuie sa analizeze practicile interne si sa se asigure ca informarile oferite turistilor sunt in deplina conformitate cu legislatia.

Concluzie

OUG 150/2024 reprezinta un pas important in modernizarea sectorului turismului, punand un accent deosebit pe responsabilitatea agentiilor de turism fata de consumatori. Implementarea acestor reguli protejeaza turistii si contribuie la crearea unui mediu de afaceri competitiv si profesionist in domeniul turismului.

 

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre agentie de turism

Ian112025

Cifra de afaceri, stabilire plafon TVA agentie de turism

de Elena Garofil valabil la 11 Ian 2025
Intrebare: La o agentie de turism, neplatitoare de TVA, cum se stabileste plafonul pentru platitor de TVA, care are veniturile inregistrate pe comision, iar pe 461 cheltuielile cu deplasarea clientilor?
Ian102025

Refacturare cheltuieli

de Profeanu Laura valabil la 10 Ian 2025
Intrebare: 1. Firma platitoare de TVA are un camion inchiriata la o alta firma de transport. Rugam monografia contabila pentru refacturarea cheltuielilor cu acest camion (cheltuielile cu asigurarea, taxele de drum etc.) Daca in refacturare respectam regimul initial. 2: Firma agentie de turism, neplatitoare de tva, monografia contabila pentru factura de cazare in Egipt, achizitie bilete de avion, ...
Nov082024

Tratament fiscal operatiunile de asigurare, reasigurare

de Profeanu Laura valabil la 08 Nov 2024
Intrebare: O societate comerciala avand ca obiect de activitate agentie de turism - tur-operatoare (CAEN 7912) vinde catre clienti asigurari de calatorie, asigurari storno etc. Suma incasata de la client/calator este mai mare decat suma achitata catre furnizor/asigurator. Care este regimul de TVA aplicabil in aceasta situatie? Concret daca asigurarea costa 50 euro si se vinde cu 60 euro colectez TVA? ...
Oct172024

Agentie de turism - curs de schimb, declaratia D394

de Gina Popescu valabil la 17 Oct 2024
Intrebare: Agentie de turism (tour operatoare) cu codul CAEN 7912 vinde pachete turistice catre persoane fizice din Romania si UE - sejur in Italia in valoare de 5000 Euro. Incaseaza 3 avansuri: 500 Euro/5.07.2024 1000 Euro/2.08.2024 3500 Euro/03.09.2024 1. Primirea facturilor de la furnizori 461=401 2000 euro/05.07.2024, plata in data 10.07.2024. 461=401 2500 euro/19.07.2024, plata in data ...
Oct102024

Tratamentul fiscal al avansurilor incasate de agentiile de turism

de Alexandru Palaghia valabil la 10 Oct 2024
Intrebare: Agentie turism - declarare avansuri. Suntem agentie de turism si aplicam din punct de vedere fiscal art. 311 din Codul fiscal - regimul marjei. In luna august 2024 se incaseaza de la o persoana fizica/persoana juridica un avans care se factureaza fara TVA. 4111=419 1200 lei 5311/5121=4111 1200 lei In luna septembrie se primesc facturile de la furnizori si se emite factura finala ...
Sep062024

Agentie de turism. Monografie contabila

de Mariana Prejbeanu valabil la 06 Sep 2024
Intrebare: Va rog sa ne transmiteti o monografie contabila pentru vanzarea de pachete turistice la o agentie de turism in situatiile de mai jos: - pachete turistice sau servicii de cazare, transport vandute asa cum le achizitioneaza de la furnizori si adaugandu-si un comision - pachete turistice create de agentie pe baza serviciilor de cazare, transport achizitionate de la furnizori. Intrebarea este ...
Vezi toate studiile de caz despre agentie de turism keyboard_double_arrow_right