Noi prevederi legislative pentru agentiile de turism privind protectia turistilor: Ce aduce OUG 150/2024?
Guvernul Romaniei a adoptat recent OUG nr. 150/2024, o reglementare pentru sectorul turismului, publicata in Monitorul Oficial nr. 1290 din 19 decembrie 2024. Actul normativ introduce masuri menite sa protejeze turistii si sa reglementeze activitatea operatorilor din domeniu, asigurand transparenta si corectitudine in relatia dintre acestia si consumatori.
Noi obligatii pentru agentiile de turism
Potrivit art. 311 alin. 2) din Codul fiscal, in cazul in care o agentie de turism actioneaza in nume propriu in beneficiul direct al calatorului si utilizeaza livrari de bunuri si prestari de servicii efectuate de alte persoane, toate operatiunile realizate de agentia de turism in legatura cu calatoria sunt considerate un serviciu unic prestat de agentie in beneficiul calatorului.
- Returnarea sumelor achitate in caz de servicii neexecutate
Agentiile de turism trebuie sa restituie, in termen de maximum 14 zile, sumele achitate de turisti pentru serviciile care nu au fost prestate sau care au fost prestate partial, din vina exclusiva a operatorului economic. Dar, prevederea exclude pachetele de calatorie si serviciile de calatorie asociate, reglementate prin OG 2/2018.
- Oferirea unor alternative echivalente sau superioare
In cazul in care serviciile contractate nu pot fi furnizate, agentiile au obligatia sa propuna alternative care sa fie de aceeasi categorie sau de o categorie superioara, doar cu acordul turistului.
In acest sens, la art. 38 dupa lit. l) din OG 58/1998, s-a introdus lit. m), cu urmatorul cuprins:
"m) sa ofere servicii la acelasi tip si categorie sau superioare, cu acceptul turistului, sau sa restituie in termen de maximum 14 zile sumele achitate de catre turisti pentru achizitionarea/rezervarea serviciilor turistice care nu au putut fi prestate sau au fost prestate partial, din vina exclusiva a operatorului economic. Prevederea nu se aplica serviciilor care fac parte dintr-un pachet de calatorie sau constituie un serviciu de calatorie asociat, in sensul Ordonantei Guvernului nr. 2/2018 privind pachetele de servicii de calatorie si serviciile de calatorie asociate."
- Licentierea obligatorie
Agentiile de turism trebuie sa fie autorizate si sa detina licente de turism valabile pentru a putea opera pe piata. Lipsa licentei poate atrage sanctiuni severe, inclusiv suspendarea activitatii, conform art. 28 din OG 58/1998:
In scopul protectiei turistilor, oferirea, comercializarea, vanzarea serviciilor si a pachetelor de servicii turistice, precum si crearea de produse turistice pe teritoriul Romaniei pot fi realizate numai de catre operatorii economici din turism autorizati de autoritatea administratiei publice centrale responsabila in domeniul turismului, posesori de licente de turism sau de certificat de clasificare, dupa caz.
- Informarea turistilor
Agentiile au obligatia de a furniza informatii clare si complete despre serviciile oferite, inclusiv despre drepturile turistilor in cazul anularii sau modificarii serviciilor. Comunicarea transparenta este obligatorie pentru respectarea noilor prevederi.
- Protectia datelor personale
Conform normelor GDPR, agentiile trebuie sa asigure protectia datelor personale ale turistilor si sa implementeze proceduri clare pentru gestionarea acestor informatii. Orice incalcare a normelor poate fi sanctionata sever.
Contextul modificarii legislatiei
OUG 150/2024 vine in contextul necesar modernizarii cadrului legislativ privind turismul din Romania, avand la baza mai multe situatii urgente identificate de autoritati, printer care:
1. Eliminarea lacunelor legislative. Pana la adoptarea acestei ordonante, doar pachetele de servicii de calatorie erau reglementate detaliat, in timp ce serviciile turistice individuale ramaneau neacoperite, creand incertitudini pentru consumatori;
2. Nevoia de protectie a turistilor. Au fost identificate cazuri in care operatorii economici nu au onorat contractele si au refuzat returnarea sumelor incasate pentru servicii neexecutate sau executate partial;
3. Alinierea la directivele europene, respectiv Directiva (UE) 2015/2302 privind pachetele de servicii de calatorie impune standarde stricte privind drepturile consumatorilor si protectia impotriva insolventei comerciantilor, standarde care necesitau adaptarea legislatiei nationale;
4. Dinamica turismului ca sector economic. Turismul este un motor al economiei nationale, generand o cerere specifica de bunuri si servicii si contribuind la cresterea economica globala.
Impactul noilor reglementari asupra agentiilor de turism
Agentiile de turism trebuie sa se alinieze rapid noilor cerinte legislative pentru a evita sanctiunile. Printre principalele provocari se numara implementarea procedurilor pentru restituirea rapida a banilor, asigurarea unor solutii alternative pentru serviciile neexecutate si actualizarea documentatiei necesare pentru licentiere. De asemenea, agentiile trebuie sa analizeze practicile interne si sa se asigure ca informarile oferite turistilor sunt in deplina conformitate cu legislatia.
Concluzie
OUG 150/2024 reprezinta un pas important in modernizarea sectorului turismului, punand un accent deosebit pe responsabilitatea agentiilor de turism fata de consumatori. Implementarea acestor reguli protejeaza turistii si contribuie la crearea unui mediu de afaceri competitiv si profesionist in domeniul turismului.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!