Noi prevederi privind compensarea datoriilor reciproce

04 Nov 2019
In Monitorul Oficial, Partea I nr. 881 din 01/11/2019 a fost publicata HG nr. 773/2019 pentru aprobarea Normelor metodologice privind monitorizarea datoriilor nerambursate la scadenta ale contribuabililor, persoane juridice, in vederea diminuarii blocajului financiar si a pierderilor din economie. Aceasta hotarare introduce noi prevederi privind compensarea datoriilor reciproce ce vor intra in vigoare la data de 31 decembrie 2019.
In prezent, compensarea datoriilor nerambursate la scadenta ale contribuabililor, persoane juridice se efectueaza in conformitate cu prevederile HG nr. 685/1999 pentru aprobarea Normelor metodologice privind monitorizarea datoriilor nerambursate la scadenta ale contribuabililor, persoane juridice, in vederea diminuarii blocajului financiar si a pierderilor din economie, si a Regulamentului de compensare a datoriilor nerambursate la scadenta ale contribuabililor, persoane juridice. Aceste acte normative sunt abrogate prin HG nr. 773/2019.
Astfel, incepand cu 01 ianuarie 2020, administrarea la nivel national a sistemului de compensare datorii si creante se va face prin Sistemul informatic de compensare SIC gestionat de Centrul de Pregatire pentru Personalul din Industrie Busteni - Sucursala Bucuresti - CPPI.
In vederea realizarii operatiunilor de compensare, persoanele juridice cu capital integral/majoritar/minoritar de stat transmit la adresa web dedicata facturile pentru sumele restante catre orice creditor, respectiv de la orice debitor persoana juridica cu sediul in Romania, mai vechi de 30 de zile de la emiterea facturii fiscale sau de la scadenta, daca scadenta este clar specificata. Persoanele juridice, altele decat cele capital integral/majoritar/minoritar de stat, pot sa realizeze operatiuni de compensare cu facturi prin crearea conturilor de utilizator si prin transmiterea la adresa dedicata a facturilor pe care intentioneaza a le compensa. Informatiile astfel transmise trebuie actualizate in maximum o zi lucratoare de la momentul oricarei modificari survenite.
Toate datele furnizate de persoanele juridice trebuie sa fie corecte, in caz contrar atragand raspunderea civila si penala potrivit legii.
Operatiunile de compensare se vor realiza de catre persoanele juridice prin accesarea adresei web dedicate, publicata pe website-ul CPPI pentru accesarea SIC, precum si pentru transmiterea informatiilor necesare. Publicarea adresei web dedicate, pe website-ul CPPI, se face ca urmare a aprobarii prin decizie a directorului general al CPPI, in termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a HG nr. 773/2019.
In vederea crearii conturilor de utilizator, persoanele juridice interesate trebuie sa efectueze operatiunea de completare a formularului pus la dispozitie de SIC in vederea crearii contului.
Pentru crearea conturilor persoanele juridice interesate trebuie sa transmita catre structura de compensare din cadrul CPPI prin SIC urmatoarele documente validate cu semnatura electronica calificata:
a) copia certificatului de inregistrare de la Registrul comertului;
b) imputernicirea persoanei care: ridica/depune acte si documente, aplica semnatura electronica calificata, semneaza olograf, utilizeaza SIC, gestioneaza conturile de utilizator;
c) copia actului de identitate cu semnatura olografa a persoanei imputernicite pentru: ridicarea/depunerea de acte si documente, aplicarea semnaturii electronice calificate, semnarea olografa, utilizarea SIC, gestionarea conturilor de utilizator;
d) aprobarea administratorului judiciar conform Legii nr. 85/2014, cu modificarile si completarile ulterioare, cand este cazul.
Conturile vor fi validate dupa verificarea datelor transmise. Accesarea conturilor se va face prin utilizarea numelui de utilizator si a parolei stabilite la inregistrarea in SIC.
Procedura de compensare
Ca urmare a introducerii datelor de catre persoanele juridice compensatoare, SIC identifica unul sau mai multe circuite de compensare care se comunica prin intermediul contului de utilizator, prin generarea in format electronic a formularelor de ordin de compensare.
Persoanele juridice compensatoare pot opta pentru unul sau mai multe circuite de compensare prin completarea formularului/formularelor de ordin de compensare si aplicarea semnaturii electronice calificate.
La data emiterii tuturor formularelor de ordin de compensare completate si validate prin semnatura electronica calificata, aferente unui circuit de compensare, SIC comunica persoanelor juridice compensatoare prin intermediul conturilor de utilizator realizarea circuitului/circuitelor de compensare.
Structura de compensare din cadrul CPPI aplica semnatura electronica calificata pe formularele de ordin de compensare in vederea validarii si incheierii circuitului de compensare, precum si orice alte forme de securizare in format electronic a documentului, aprobate de catre conducerea CPPI. In momentul aplicarii semnaturii electronice calificate SIC genereaza numarul ordinului de compensare si aplica data emiterii.
Informarea privind realizarea compensarii catre persoanele juridice compensatoare dintr-un circuit de compensare se face prin comunicarea prin intermediul conturilor de utilizator a ordinelor de compensare la data emiterii acestora.
Compensarea poate fi initiata si de persoanele juridice la sediul structurii de compensare din cadrul CPPI, caz in care acestea trebuie sa introduca datele necesare in SIC si sa indice operatiunea de compensare predefinita. Compensarea predefinita reprezinta stingerea obligatiilor de plata reciproce intre contribuabili, persoane juridice, prin ordine de compensare, pe baza unui circuit de compensare identificat, convenit si solicitat de comun acord de catre acestia.
Data compensarii este considerata data de stingere a datoriilor si creantelor in contabilitate si se opereaza in toate documentele, fiind consemnata in: procesul-verbal de compensare, ordinul de compensare si borderoul datoriilor stinse
Ordinele de compensare sunt numerotate unic in cadrul SIC incepand cu data validarii acestora de catre CPPI prin structura de compensare si se comunica persoanelor juridice compensatoare. Ordinul de compensare reprezinta document justificativ de inregistrare in contabilitate a stingerii creantelor si a datoriilor care au facut obiectul compensarii impreuna cu borderoul datoriilor stinse pentru justificarea prin ordinul de compensare. Data inregistrarii in contabilitate este cea inscrisa pe ordinul de compensare.
Ordinul de compensare are caracter de document primar si se anexeaza ca atare la nota contabila impreuna cu borderoul datoriilor stinse pentru justificarea prin ordinul de compensare.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!
Studii de caz si articole despre compensare
14Apr2025
Compensare creanta detinuta la entitate radiata
de
Alexandru Palaghia
valabil la 14 Apr 2025
Intrebare:
O persoana juridica platitoare de TVA are o creanta asupra unei alte persoane juridice, care este radiata si pentru care trebuie sa emita o factura fiscala.
Incasare facturii se va face prin compensarea unei garantii retinuta clientului.
Catre cine trebuie sa emitem factura avand in vedere ca clientul este radiat si nu putem transmite in sistemul E-factura?
10Apr2025
Compensare impozit profit Trim. IV. 2024 cu impozit profit Trim. I. 2025
de
Profeanu Laura
valabil la 10 Apr 2025
Intrebare:
Societate comerciala conform declaratiei 101 pe anul 2024 are impozit pe profit de recuperat 5000 lei. Pe trimestrul 1 2025 impozitul pe profit datorat este de 12000 lei.
Intrebarea este daca la 25 aprilie 2025 se poate plati diferenta de 7000 lei in conditiile in care declaratia 101 se depune in aprilie2025?
07Apr2025
Compensari intre creante si datorii
de
Profeanu Laura
valabil la 07 Apr 2025
Intrebare:
Societatea preia deseuri din demolari (avem autorizatie).
1. Cum inregistrez preluarea deseului?
2. Conform autoriazatiei trebuie sa spun ce fac cu deseul. Cum inregistrez utilizarea deseului?
Un exemplu:
- "AMESTECURI DE BETON, CARAMIDA SI TIGLE" din acest deseu pot sa fac sorturi reciclate sau amenajari terenuri.
Cu stima!
21Mar2025
Baza legala restituire sau compensare sume achitate in plus la bugetul local
de
Ela Dumitra
valabil la 21 Mar 2025
Intrebare:
Este o baza legala prin care sa pot solicita spre restituire ceea ce a fost achitat in plus la Impoztite si taxe locale? Sau exista varianta de compensare intre taxele locale si datoriile de la ANAF?
18Mar2025
Achizitie cladire din patrimoniul societatii
de
Vera Constantin
valabil la 18 Mar 2025
Intrebare:
Administratorul societatii a achizitionat o cladire pentru care a intocmit contract de vanzare cumparare cu plata in rate. Aceasta cladire a fost in patrimoniul societatii.
Intrebare: poate administratorul sa-si distribuie dividende, sa plateasca impozitul si in loc sa le ridice sa achite datoria pe care o are fata de societate?
Va multumesc.
06Mar2025
Scaderea din evidenta a creantelor si datoriilor
de
Profeanu Laura
valabil la 06 Mar 2025
Intrebare:
Societatea X a incheiat cu societatea Y (avand aceiasi asociati ambele societati) un contract de cesiune creanta in anul 2022, adica societatea X a preluat suma de 8838634.75 de la societatea y.
Societatea x urmand sa plateasca asociatului suma de 8838634.75, iar societatea y trebuia sa plateasca catre societatea x.
Societatea y nevand bani s-a facut un contract de dare in plata cu ...
Vezi toate studiile de caz despre compensare keyboard_double_arrow_right