Noi reglementari privind inregistrarea in contabilitate a operatiunilor de fuziune, divizare, dizolvare si lichidare a societatilor, precum si de retragere sau excludere a unor asociati
25 Sep 2015
Noi reglementari privind inregistrarea in contabilitate a operatiunilor de fuziune, divizare, dizolvare si lichidare a societatilor, precum si de retragere sau excludere a unor asociati
In Monitorul Oficial, Partea I nr. 711 din 22/09/2015 a fost publicat OMFP 897/2015 pentru aprobarea Normelor metodologice privind reflectarea in contabilitate a principalelor operatiuni de fuziune, divizare, dizolvare si lichidare a societatilor, precum si de retragere sau excludere a unor asociati din cadrul societatilor.
Ordinul cuprinde Normele metodologice privind reflectarea in contabilitate a principalelor operatiuni de fuziune, divizare, dizolvare si lichidare a societatilor, precum si de retragere sau excludere a unor asociati din cadrul societatilor precum si exemple privind reflectarea in contabilitate a acestor operatiuni. Exemplele ilustreaza modul de aplicare a normelor insa nu sunt limitative.
Actul a intrat in vigoare la data de 22 septembrie 2015 data la care se abroga se abroga OMFP 1376/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice privind reflectarea in contabilitate a principalelor operatiuni de fuziune, divizare, dizolvare si lichidare a societatilor comerciale, precum si retragerea sau excluderea unor asociati din cadrul societatilor comerciale si tratamentul fiscal al acestora.
Noile reglementari vizeaza tratamentul contabil al operatiunilor de reorganizare, tratamentul fiscal fiind cel prevazut de Codul fiscal.
Noul Cod fiscal ce va intra in vigoare de la 01 ianuarie 2016 reglementeaza regimul fiscal care se aplica fuziunilor, divizarilor totale, divizarilor partiale, transferurilor de active si achizitiilor de titluri de participare intre persoane juridice romane la art. 32. Potrivit acestuia, la determinarea impozitului pe profit transferul activelor si pasivelor, efectuat in cadrul operatiunilor de reorganizare (operatiuni de fuziune, divizare totala, divizare partiala, transferurilor de active si operatiunilor de achizitie de titluri de participare, efectuate intre persoane juridice romane potrivit legii) este tratat ca transfer neimpozabil, pentru diferenta dintre pretul de piata al activelor/pasivelor transferate si valoarea lor fiscala.
In situatia in care o societate beneficiara detine o participatie la capitalul societatii cedente, veniturile acesteia, provenite din anularea participatiei sale, nu se impoziteaza daca participatia societatii beneficiare la capitalul societatii cedente este mai mare de 10%.
In cazul operatiunilor de reorganizare se aplica urmatoarele reguli:
a) valoarea fiscala a unui activ sau pasiv, transferate societatii beneficiare, este egala cu valoarea fiscala pe care activul/pasivul a avut-o la societatea cedenta;
b) in cazul divizarii totale si divizarii partiale, valoarea fiscala a titlurilor de participare detinute de un participant al societatii cedente inainte de divizare se aloca titlurilor de participare emise de societatea beneficiara, proportional cu raportul dintre valoarea de inregistrare sau pretul de piata a titlurilor de participare emise de societatea beneficiara si valoarea de inregistrare sau pretul de piata a titlurilor de participare detinute la societatea cedenta inainte de divizare;
c) in cazul fuziunii si achizitiei de titluri de participare, valoarea fiscala a titlurilor de participare primite de un participant al unei societati cedente/achizitionate, de la o societate beneficiara/achizitoare, trebuie sa fie egala cu valoarea fiscala a titlurilor de participare detinute de catre aceasta persoana, inainte de efectuarea operatiunii;
d) in cazul transferului de active, valoarea fiscala a titlurilor de participare primite de societatea cedenta este egala cu valoarea fiscala pe care activele si pasivele transferate au avut-o la aceasta societate inainte de efectuarea operatiunii;
e) societatea beneficiara calculeaza amortizarea fiscala precum si orice castig sau pierdere, aferente activelor si pasivelor transferate, in concordanta cu dispozitiile care ar fi fost aplicate societatii cedente daca fuziunea, divizarea totala, divizarea partiala sau transferul de active nu ar fi avut loc;
f) transferul unui provizion sau al unei rezerve, anterior deduse din baza impozabila a societatii cedente, care nu provin de la sediile permanente din strainatate ale acesteia, daca sunt preluate, in aceleasi conditii de deducere, de catre societatea beneficiara, nu se considera reducere sau anulare a provizionului sau rezervei la momentul transferului;
g) in situatia in care societatea cedenta inregistreaza pierdere fiscala, in anul curent sau din anii precedenti, nerecuperata pana la data la care operatiunile respective produc efecte, aceasta se recupereaza potrivit regulilor fiscale instituite in acest sens.
Aceste prevederi nu se vor aplica daca fuziunea, divizarea sub orice forma, transferul de active sau achizitia de titluri de participare are drept consecinta frauda si evaziunea fiscala constatata in conditiile legii.
Societatile care se reorganizeaza trebuie sa ia masurile necesare pentru respectarea prevederilor legale cu privire la pastrarea si arhivarea documentelor justificative si a registrelor de contabilitate. In acest sens, societatile care au preluat elemente de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii de la alte societati in urma operatiunilor de reorganizare poarta raspunderea pentru pastrarea si arhivarea documentelor si registrelor contabile apartinand societatilor predatoare, corespunzatoare elementelor preluate. In proiectul de fuziune sau divizare trebuie sa se prevada societatea care raspunde de pastrarea si arhivarea documentelor justificative si a registrelor de contabilitate ale societatii care isi inceteaza existenta.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"!
Studii de caz si articole despre arhivare
Sep112024
Obligativitate registrul de intrare - iesire
de
Profeanu Laura
valabil la 11 Sep 2024
Intrebare:
Va rog sa ma sprijiniti cu informatii privind cadrul legislativ sau actul normativ aplicabil in domeniul registrelor de intrare-iesire. Am urmatoarele intrebari:
1. Care este actul normativ care reglementeaza utilizarea registrelor de intrare-iesire?
2. In situatia in care detin mai multe puncte de lucru, este posibil sa am un registru de intrare-iesire la fiecare dintre acestea? Daca da, ...
Sep042024
Arhivare e-Factura
de
Gina Popescu
valabil la 04 Sep 2024
Intrebare:
Va rog sa ma ajutati cu o baza legala din care reies obligatiile contribuabililor privind arhivarea facturilor primite de la furnizori prin sistemul RO e-Factura incepand cu 1 iulie 2024.
Intrebari punctuale:
- este suficienta arhivarea facturilor descarcate in pdf?
- este necesara si arhivarea facturilor in format xml?
- care este termenul de pastrare a fisierelor primite prin ...
Iun072024
Inregistrarea RO e-Factura
de
Costin A. Istrate
valabil la 07 Iun 2024
Intrebare: Avem in portofoliu cativa clienti cu domenii de activitate diferite. Dorim sa stim cum trebuie organizata evidenta facturilor primite si emise din punct de vedere e-factura. Marfa soseste cu factura fizic si in baza ei se intocmeste nir-ul. Trebuie listata si factura primita prin spv cu titlu RO E-FACTURA? Trebuie arhivate in foldere pe luni? De cele mai multe ori se inregistreaza factura inainte ...
Apr062024
Pastrare si arhivare documente
de
Mariana Prejbeanu
valabil la 06 Apr 2024
Intrebare: Ne mutam - ce pastram si ce arhivam? Ce se poate arhiva si dupa cat timp? Multumesc.
Feb292024
Arhivarea fizica a documentelor, serviciul de legatorie
de
Amelia Dumitras
valabil la 29 Feb 2024
Intrebare: Pentru arhivarea documentelor unei societati este obligatoriu activitatea de legatorie a dosarelor? Sau e de ajuns ca documentele sa fie aranjate in dosare conform instructiunilor privind activitatea de arhiva la creatorii si detinatorii de documente, aprobate de conducerea Arhivelor Nationale prin ordinul de zi nr.217 din 23 mai 1996? Multumesc.
Feb072024
Bonuri nefiscale - arhivare
de
Anastasia Bogaciuc
valabil la 07 Feb 2024
Intrebare: Pentru alimentarea cu carburant a autoturismelor firmei se folosesc carduri emise de comerciantul de combustibil. La fiecare alimentare angajatul primeste un bon nefiscal. La sfarsitul lunii este emisa o factura pentru toate alimentarile din luna (factura insotita de desfasuratorul tranzactiilor facturate). Conform contractului, factura se achita la 30 zile de la emitere. Intrebarea este: ...
Vezi toate studiile de caz despre arhivare keyboard_double_arrow_right