Noile reglementari privind retinerea si valorificarea vehiculelor utilizate in contraventii vamale
Incepand cu 25 noiembrie 2024, a intrat in vigoare Hotararea Guvernului nr. 1490/2024, care stabileste normele metodologice pentru aplicarea prevederilor din Legea nr. 126/2024, privind unele masuri pentru consolidarea capacitatii de combatere a evaziunii fiscale. Noile reglementari clarifica procedurile prin care autoritatile vamale gestioneaza mijloacele de transport retinute in urma contraventiilor de sustragere de la controlul vamal. Printre masurile importante introduse se numara valorificarea vehiculelor retinute, daca proprietarii nu le revendica in termen de un an.
Contextul juridic
Potrivit art. 653 alin. 2) din Regulamentul de aplicare a Codului vamal, in cazul in care contraventiiile au ca obiect produse accizabile, contraventia se sanctioneaza cu amenda de la 10.000 lei la 30.000 lei, confiscarea bunurilor sustrase de la controlul vamal si retinerea mijlocului de transport folosit la savarsirea contraventiei pana la plata amenzii.
Proceduri detaliate conform normelor metodologice
Conform HG 1490/2024, autoritatile vamale trebuie sa urmeze o serie de pasi in gestionarea vehiculelor retinute:
1. Identificarea proprietarilor:
Agentii constatatori colecteaza datele necesare din documentele vehiculului sau de la contravenient. Daca proprietarul nu este identificat, se colaboreaza cu politia. Directia generala de politie a municipiului Bucuresti sau, dupa caz, inspectoratul de politie judetean va lua masuri pentru identificarea proprietarului mijlocului de transport retinut si va comunica raspunsul in termen de 30 de zile de la data inregistrarii solicitarii. In mod justificat, termenul de raspuns se poate prelungi, dar nu mai mult de 60 de zile de la data inregistrarii solicitarii.
2. Notificarea proprietarilor:
Potrivit art. 5 alin 4 si 5 din Normele metodologice de aplicare a prevederilor art. V din Legea nr. 126/2024 (HG 1490/2024) dupa identificarea proprietarului mijlocului de transport retinut sau, dupa caz, a detinatorului legal al mijlocului de transport, autoritatea vamala care a aplicat sanctiunea, il va notifica pe proprietar (sau pe detinatorul legal) al mijlocului de transport, ca in termen de un an de zile de la primire sa ridice mijlocul de transport aflat sub supravegherea autoritatii vamale. Notificarea se realizeaza prin scrisoare recomandata cu aviz de primire. In cazul in care persoana notificata nu confirma primirea notificarii de ridicare a mijlocului de transport aflat sub supravegherea autoritatii vamale, notificarea va fi publicata pe pagina de internet a Autoritatii Vamale Romane pentru o perioada de minimum 60 de zile. Procedura de comunicare a notificarii se considera indeplinita in termen de 15 zile de la data publicarii.
3. Depozitarea vehiculelor:
Mijloacele de transport folosite la savarsirea contraventiei, retinute pana la plata amenzii, se vor depozita in spatiile aflate sub supravegherea vamala a biroului sau a punctului vamal unde a fost constatata savarsirea faptei de sustragere de la controlul vamal. In mod justificat, in situatia in care se constata ca spatiile apartinand biroului vamal sunt insuficiente sau improprii depozitarii mijloacelor de transport retinute, depozitarea se va efectua intr-un alt birou vamal, conform art. 6 din Norme.
4. Ridicarea vehiculelor:
Proprietarii pot revendica vehiculele in termenul stabilit, cu conditia sa plateasca amenda contraventionala si costurile de depozitare.
5. Valorificarea vehiculelor abandonate:
Dupa un an, daca vehiculul nu este revendicat, acesta intra in proprietatea statului si este valorificat conform legislatiei. Fondurile obtinute acopera in primul rand creantele bugetare, iar eventualul surplus se varsa la bugetul statului.
Importanta noilor reglementari
Masura are scopul de a reduce presiunea logistica asupra autoritatilor vamale, care se confrunta cu depozite supraaglomerate si resurse financiare insuficiente. De exemplu, potrivit informatiilor din Expunerea de motive la Legea privind unele masuri pentru consolidarea capacitatii de combatere a evaziunii fiscale, ”autoritatea vamala se confrunta cu multe situatii in care mijloacele de transport retinute nu sunt ridicate de catre titulari astfel ca s-a ajuns in situatia in care peste 1000 de autoturisme ocupa spatii din cadrul birourilor vamale de frontiera de pe raza Directiilor Regionale Vamale Craiova Galati si Iasi. Avand in vedere costurile implicate si spatiile necesare pentru conservarea mijloacelor de transport retinute, se impune modificarea normei in cauza. (….). La blocarea spatiilor birourilor vamale de frontiera cu mijloacele de transport retinute, a contribuit si practica autoritatilor administratiilor publice locale de a nu demara procedura de executare silita pentru proprietarii care nu au achitat amenzile contraventionale, invocandu-se costuri disproportionate cu procedurile de executare in raport cu valoarea autoturismelor sau insolvabilitatea debitorilor”.
In concluzie, prin oficializarea Normele metodologice de aplicare a prevederilor art. V din Legea nr. 126/2024 privind unele masuri pentru consolidarea capacitatii de combatere a evaziunii fiscale, autoritatile vamale beneficiaza de un cadru operational eficient pentru gestionarea vehiculelor retinute pana la plata amenzii, in conformitate cu prevederile art. 653 ali. 2) din Regulamentul de aplicare a Codului vamal al Romaniei.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"!