Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 28 Noiembrie 2024

Noile reglementari privind retinerea si valorificarea vehiculelor utilizate in contraventii vamale

27 Nov 2024

Incepand cu 25 noiembrie 2024, a intrat in vigoare Hotararea Guvernului nr. 1490/2024, care stabileste normele metodologice pentru aplicarea prevederilor din Legea nr. 126/2024, privind unele masuri pentru consolidarea capacitatii de combatere a evaziunii fiscale. Noile reglementari clarifica procedurile prin care autoritatile vamale gestioneaza mijloacele de transport retinute in urma contraventiilor de sustragere de la controlul vamal. Printre masurile importante introduse se numara valorificarea vehiculelor retinute, daca proprietarii nu le revendica in termen de un an.

Contextul juridic

Potrivit art. 653 alin. 2) din Regulamentul de aplicare a Codului vamal, in cazul in care contraventiiile au ca obiect produse accizabile, contraventia se sanctioneaza cu amenda de la 10.000 lei la 30.000 lei, confiscarea bunurilor sustrase de la controlul vamal si retinerea mijlocului de transport folosit la savarsirea contraventiei pana la plata amenzii.

Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
In practica, insa, vehiculele retinute nu sunt intotdeauna revendicate de proprietari, generand costuri si dificultati logistice pentru autoritatile vamale. Astfel, Legea nr. 126/2024 a stabilit reguli clare privind gestionarea acestora, iar normele metodologice aduc detalii suplimentare.

Proceduri detaliate conform normelor metodologice

Conform HG 1490/2024, autoritatile vamale trebuie sa urmeze o serie de pasi in gestionarea vehiculelor retinute:

1. Identificarea proprietarilor:

Agentii constatatori colecteaza datele necesare din documentele vehiculului sau de la contravenient. Daca proprietarul nu este identificat, se colaboreaza cu politia. Directia generala de politie a municipiului Bucuresti sau, dupa caz, inspectoratul de politie judetean va lua masuri pentru identificarea proprietarului mijlocului de transport retinut si va comunica raspunsul in termen de 30 de zile de la data inregistrarii solicitarii. In mod justificat, termenul de raspuns se poate prelungi, dar nu mai mult de 60 de zile de la data inregistrarii solicitarii.

2. Notificarea proprietarilor:

Potrivit art. 5 alin 4 si 5 din Normele metodologice de aplicare a prevederilor art. V din Legea nr. 126/2024 (HG 1490/2024) dupa identificarea proprietarului mijlocului de transport retinut sau, dupa caz, a detinatorului legal al mijlocului de transport, autoritatea vamala care a aplicat sanctiunea,  il va notifica pe proprietar (sau pe detinatorul legal) al mijlocului de transport, ca in termen de un an de zile de la primire sa ridice mijlocul de transport aflat sub supravegherea autoritatii vamale. Notificarea se realizeaza prin scrisoare recomandata cu aviz de primire. In cazul in care persoana notificata  nu confirma primirea notificarii de ridicare a mijlocului de transport aflat sub supravegherea autoritatii vamale, notificarea va fi publicata pe pagina de internet a Autoritatii Vamale Romane pentru o perioada de minimum 60 de zile. Procedura de comunicare a notificarii se considera indeplinita in termen de 15 zile de la data publicarii.

3. Depozitarea vehiculelor:

Mijloacele de transport folosite la savarsirea contraventiei, retinute pana la plata amenzii, se vor depozita in spatiile aflate sub supravegherea vamala a biroului sau a punctului vamal unde a fost constatata savarsirea faptei de sustragere de la controlul vamal. In mod justificat, in situatia in care se constata ca spatiile apartinand biroului vamal sunt insuficiente sau improprii depozitarii mijloacelor de transport retinute, depozitarea se va efectua intr-un alt birou vamal, conform art. 6 din Norme.

4. Ridicarea vehiculelor:

Proprietarii pot revendica vehiculele in termenul stabilit, cu conditia sa plateasca amenda contraventionala si costurile de depozitare.

5. Valorificarea vehiculelor abandonate:

Dupa un an, daca vehiculul nu este revendicat, acesta intra in proprietatea statului si este valorificat conform legislatiei. Fondurile obtinute acopera in primul rand creantele bugetare, iar eventualul surplus se varsa la bugetul statului.

Importanta noilor reglementari

Masura are scopul de a reduce presiunea logistica asupra autoritatilor vamale, care se confrunta cu depozite supraaglomerate si resurse financiare insuficiente. De exemplu, potrivit informatiilor din Expunerea de motive la Legea  privind unele masuri pentru consolidarea capacitatii de combatere a evaziunii fiscale, ”autoritatea vamala se confrunta cu multe situatii in care mijloacele de transport retinute nu sunt ridicate de catre titulari astfel ca s-a ajuns in situatia in care peste 1000 de autoturisme ocupa spatii din cadrul birourilor vamale de frontiera de pe raza Directiilor Regionale Vamale Craiova Galati si Iasi. Avand in vedere costurile implicate si spatiile necesare pentru conservarea mijloacelor de transport retinute, se impune modificarea normei in cauza. (….).  La blocarea spatiilor birourilor vamale de frontiera cu mijloacele de transport retinute, a contribuit si practica autoritatilor administratiilor publice locale de a nu demara procedura de executare silita pentru proprietarii care nu au achitat amenzile contraventionale, invocandu-se costuri disproportionate cu procedurile de executare in raport cu valoarea autoturismelor sau insolvabilitatea debitorilor”.

In concluzie, prin oficializarea Normele metodologice de aplicare a prevederilor art. V din Legea nr. 126/2024 privind unele masuri pentru consolidarea capacitatii de combatere a evaziunii fiscale, autoritatile vamale beneficiaza de un cadru operational eficient pentru gestionarea vehiculelor retinute pana la plata amenzii, in conformitate cu prevederile art. 653 ali. 2) din Regulamentul de aplicare a Codului vamal al Romaniei.

 

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre mijloc de transport

Oct092024

Achizitie intracomunitara de la o persoana fizica

de Constanta Popa valabil la 09 Oct 2024
Intrebare: O societate comerciala platitoare de tva in Romania achizitioneaza o ambarcatiune second-hand de la o persoana fizica rezidenta din Germania in baza unui contract. Pentru aceasta achizitie societatea datoreaza TVA in Romania? Cum trebuie sa declare in decontul de tva?
Sep112024

Contract de leasing. Aspecte contabile si fiscale

de Irina Dumitrescu valabil la 11 Sep 2024
Intrebare: In luna iulie an curent, societatea noastra a achizitionat un CAP TRACTOR, de la o societate, tara de origine Suedia. La mijloc exista un contract de leasing, intre societatea noastra si VFS ROMANIA SA, care emite lunar factura ce contine rata de capital, rata dobanzii si comisionul lunar de gestiune. Valoarea Mijlocului fix este de 101950 euro; avans platit 11990 euro; rate leasing 48 luni. ...
Iul132024

Inchirierea unui mijloc de transport rutier marfa pentru un beneficiar dintr-un stat membru

de Amelia Dumitras valabil la 13 Iul 2024
Intrebare: Dorim sa inchiriem o autoutilitara unei firme din Italia, pe o perioada de 2ani, cu facturare conform contract de inchiriere. Ce act normativ reglementeaza astfel de servicii si ce altceva (in afara documenrtelor masinii, dovada inregistrarii si impunerii in Romania) ar mai trebui sa insoteasca masina? Exista o institutie unde trebuie sa declaram ca masina va functiona pe teritoriul altui stat? ...
Dec192023

Reguli generale de stabilire a venitului net anual din activitati independente

de Profeanu Laura valabil la 19 Dec 2023
Intrebare: Va rog sa imi spuneti daca un PFA de profesie medic, fara salariati, poate avea incheiate 2 contracte de comodat pentru 2 masini si daca poate deduce 50% din valoarea motorinei (ambele masini sunt folosite de acelasi medic). Va rog sa imi spuneti daca la PFA valoarea unui bon fiscal trebuie sa fie mai mica de 100 EURO si daca este obligatoriu de trecut pe verso bon fiscal nr. de inmatriculare al ...
Nov242023

Mijloace de transport in taximetrie. Metoda de amortizare

de Ionut Jinga valabil la 24 Nov 2023
Intrebare: Un PFA care desfasoara activitati de taximetrie poate sa amortizeze accelerat in primul an mijlocul de transport pe care l-a achizitionat in martie 2023 pentru a-si desfasura activitatea? Daca da, trebuie ceruta o aprobare de la ANAF? Multumesc!
Apr062023

Vehiculele utilizate de agentii de vanzari si de achizitii

de Dani Cucu valabil la 06 Apr 2023
Intrebare: Avand in vedere prevederile art. 28, alin. 14 din Codul fiscal: (14) Prin exceptie de la prevederile art. 7 pct. 44 si 45, pentru mijloacele de transport de persoane care au cel mult 9 scaune de pasageri, incluzand si scaunul soferului, din categoria M1, astfel cum sunt definite in Reglementarile privind omologarea de tip si eliberarea cartii de identitate a vehiculelor rutiere, precum si ...
Vezi toate studiile de caz despre mijloc de transport keyboard_double_arrow_right