Noua procedura de anulare a obligatiilor bugetare administrate de ANOFM
Odata cu intrarea in vigoare a Ordinului ANOFM nr. 1176/2024, publicat in Monitorul Oficial la 16 octombrie 2024, s-au clarificat detaliile privind implementarea amnistiei fiscale reglementata de OUG nr. 107/2024. Procedura vizeaza anularea unor obligatii bugetare accesorii si principale administrate de Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca (ANOFM) si structurile subordonate, precum AJOFM/AMOFM si CRFPA.
Categoriile de obligatii bugetare vizate
Conform Ordinului 1176/2024 al ANOFM, obligatiile bugetare supuse anularii includ:
- Obligatii accesorii aferente acestora (dobanzi, penalitati de intarziere si alte accesorii);
- Obligatii principale si accesorii stabilite prin decizii de imputare, procese-verbale de control, hotarari judecatoresti sau alte titluri executorii.
De asemenea, sunt incluse obligatiile bugetare stabilite prin titluri executorii existente in evidentele ANOFM si subordonatelor sale.
Cine poate beneficia?
Debitorii eligibili pentru aceste facilitati sunt:
- Persoane fizice sau juridice (publice si private);
- Persoane fizice autorizate si profesionisti liberali;
- Unitati administrativ-teritoriale si institutii publice.
Potrivit art. 1 alin. 5 din procedura, in categoria debitorilor prevazuti se includ si:
- debitorii declarati insolvabili;
- persoanele carora li s-a stabilit raspunderea solidara sau raspunderea potrivit Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa, sau potrivit Legii nr. 85/2006 privind procedura insolventei, pentru obligatiile bugetare aferente perioadei anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv, indiferent de data emiterii deciziei de atragere a raspunderii sau a ramanerii definitive a hotararii judecatoresti de atragere a raspunderii;
- debitorii aflati in procedura insolventei ori aflati in dizolvare;
- debitorii care la data de 31 august 2024 inclusiv inregistreaza numai obligatii de plata accesorii nestinse aferente obligatiilor bugetare principale stinse pana la aceasta data, iar accesoriile nu au fost stinse pana la data de 6 septembrie 2024;
- debitorii carora li s-au comunicat decizii de imputare aferente unor obligatii bugetare principale scadente pana la data de 31 august 2024 inclusiv, ca urmare a unui control in derulare la data de 6 septembrie 2024, indiferent de data comunicarii deciziei de imputare.
Obiectul facilitatilor fiscale
ANOFM, acorda facilitati fiscal prevazute la art. 2 din Procedura:
- amanarea la plata a obligatiilor de plata accesorii ramase nestinse la data emiterii fisei de calcul/deciziei, pana la data solutionarii cererii de anulare a accesoriilor sau pana la data de 25 noiembrie 2024 inclusiv, in cazul nedepunerii acestei cereri, pentru debitorii care depun notificarea;
- anularea obligatiilor de plata accesorii;
- amanarea unui procent de 50%, respectiv 25%, dupa caz, din obligatiile bugetare principale restante la data de 31 august 2024 inclusiv, ramase nestinse la data emiterii fisei de calcul/deciziei, pana la data solutionarii cererii de anulare a unor obligatii bugetare sau pana la data de 25 noiembrie 2024 inclusiv, in cazul nedepunerii acestei cereri, pentru debitorii persoane fizice care notifica organul fiscal;
- anularea unui procent de 50%, respectiv 25%, dupa caz, din obligatiile bugetare principale restante la data de 31 august 2024 inclusiv, pentru debitorii persoane fizice.
Categoriile de obligatii de plata accesorii care pot face obiectul anularii sunt urmatoarele:
- dobanzi/majorari de intarziere;
- penalitati de intarziere;
- orice alte obligatii de plata accesorii.
Nu se amana la plata si nu se anuleaza accesoriile aferente unor obligatii bugetare principale:
- reprezentand ajutor de stat de recuperat sau fonduri ce se cuvin bugetului Uniunii Europene;
- care fac obiectul unor procese penale aflate in curs de desfasurare;
- stabilite prin hotarari penale definitive;
- reprezentand prejudicii care fac obiectul art. 10 din Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea si combaterea evaziunii fiscale.
Obligatiile de plata accesorii sunt aferente:
- obligatiilor bugetare principale restante la 31 august 2024 inclusiv;
- obligatiilor bugetare principale cu termene de plata pana la 31 august 2024 inclusiv si stinse pana la aceasta data;
- obligatiilor bugetare principale scadente pana la data de 31 august 2024 inclusiv si cuprinse in decizii de imputare emise ca urmare a unui control aflat in derulare pana la data de 6 septembrie 2024.
Procedura de aplicare
Pentru a beneficia de facilitati, debitorii trebuie sa urmeze acesti pasi:
- Depunerea unei notificari privind intentia de a beneficia de anulare, la registratura AJOFM/AMOFM/CRFPA sau prin posta, cu scrisoare recomandata cu confirmare de primire.
- Depunerea unei cereri de anulare a obligatiilor accesorii si/sau principale.
Cererea de anulare trebuie sa cuprinda datele de identificare ale debitorului obiectul cererii, declaratia pe propria raspundere, data si semnatura debitorului.
Pentru a beneficia de anularea obligatiilor bugetare, debitorul poate depune fie o singura cerere pentru toate situatiile, fie cate o cerere pentru fiecare dintre acestea.
Important! Debitorul trebuie sa aiba stinse la data depunerii cererii de anulare, toate obligatiile bugetare principale si accesorii administrate de AJOFM/AMOFM/CRFPA cu termene de plata cuprinse intre data de 1 septembrie 2024 si data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, dar nu mai tarziu de data de 25 noiembrie 2024.
Concluzii
Noua procedura reprezinta un sprijin pentru contribuabilii aflati in dificultate financiara. Respectarea conditiilor si termenelor este obligatorie pentru a beneficia de aceste facilitati.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"!