Noua raportare fiscala pentru produse de asigurari si investitii, aplicabila din 2025
Incepand cu 1 ianuarie 2025, o noua obligatie de raportare fiscala intra in vigoare pentru entitatile aflate sub reglementarea, autorizarea sau supravegherea Autoritatii de Supraveghere Financiara (ASF). Masura este stabilita prin OUG nr. 125/2024 si detaliata ulterior prin Ordinul comun nr. 7.158/2024 al ANAF si ASF, publicat la data de 16 ianuarie 2025. Obligatia de raportare impune transmiterea semestriala a informatiilor privind asigurarile de viata si alte produse financiare contractate de persoanele fizice rezidente in Romania.
Entitatile vizate si obligatiile specifice
Noua reglementare vizeaza categorii de entitati raportoare prevazute la art. 1 alin. 2) din Ordinul 7158/2024:
- sectorul instrumente si investitii financiare, precum societati de servicii de investitii financiare, institutii de credit si administratori de fonduri de investitii.
Sintagma "alte produse financiare" se refera la:
a) valori mobiliare, conform art. 3 alin. 1) pct. 84 din Legea nr. 126/2018: valori mobiliare - clasele de titluri de valoare care pot fi negociate pe piata de capital, cu exceptia instrumentelor de plata, precum:
- actiuni detinute la societati si alte titluri de valoare echivalente actiunilor detinute la societati, la societati de tip parteneriat sau la alte entitati, certificate de depozit pentru actiuni;
- obligatiuni si alte titluri de creanta securitizate, inclusiv certificatele de depozit pentru astfel de titluri;
- orice alte titluri de valoare care confera dreptul de a cumpara sau de a vinde asemenea valori mobiliare sau care conduc la o decontare in numerar, stabilita in raport cu valori mobiliare, monede, rate ale dobanzii sau rentabilitatii, marfuri sau alti indici ori unitati de masura.
b) titluri de participare ale organismelor de plasament colectiv (O.P.C.) definite la art. 2 alin. 4) din OUG 32/2012: Titlurile de participare ale O.P.C.V.M. sunt unitati de fond sau actiuni emise de O.P.C.V.M., in functie de modul de constituire al acestora.
Fiecare categorie trebuie sa depuna declaratii specificate la art. 2 alin. 1) din Ordinul 7158/2024:
a) entitatile din sectorul asigurari-reasigurari depun formularul "Declaratia privind produsele de asigurari de viata contractate de persoane fizice rezidente pe teritoriul Romaniei;
Prin aceasta declaratie, entitatile raportoare transmit informatii cu privire la politele de asigurari de viata care indeplinesc cumulativ conditiile prevazute la art. 3 din Ordinul 7158/2024:
- cel putin unul dintre contractanti, asigurati si/sau beneficiari este persoana fizica rezidenta pe teritoriul Romaniei, denumita in continuare persoana care face obiectul raportarii;
- au o componenta de acumulare, economisire, investitie sau de participare la profitul obtinut din fructificarea rezervelor tehnice;
- sunt in vigoare la sfarsitul perioadei de raportare a declaratiei sau valabilitatea acestora a incetat in perioada de raportare.
b) entitatile din sectorul instrumente si investitii financiare depun formularul "Declaratia privind detinerile de alte produse financiare de catre persoane fizice rezidente pe teritoriul Romaniei".
Modificarea formularelor, se aduce la cunostinta entitatilor raportoare prin publicarea pe portalul ANAF, in aceeasi sectiune, cu minimum 15 zile inainte de aplicarea modificarilor efectuate.
Format si termene de raportare
Raportarea se face exclusiv in format electronic, prin portalul e-Guvernare, utilizand formulare PDF cu atasamente XML semnate electronic. Declaratiile trebuie depuse pana pe data de 25 a lunii urmatoare incheierii fiecarui semestru. Daca ultima zi a termenului este o zi nelucratoare, termenul se considera implinit la sfarsitul primei zile lucratoare care ii urmeaza (art. 2 alin. 2) din Ordinul 7158/2024). Astfel, prima raportare aferenta semestrului I al anului 2025 se va realiza pana la 25 iulie 2025.
In cazul in care nu exista date de raportat, entitatile trebuie sa depuna declaratiile „pe zero”. Corectarea erorilor se poate face prin declaratii rectificative, depuse din initiativa entitatii sau la solicitarea ANAF, caz in care se bifeaza cu X in situatia in care declaratia se depune pentru corectarea unor erori de completare. Declaratia se completeaza integral, inscriindu-se toate datele si informatiile prevazute de formular, inclusiv cele care nu difera fata de declaratia initiala care face obiectul declaratiei rectificative.
Continutul declaratiilor
Pentru asigurarile de viata, raportarea include:
- Informatii despre contracte active, incetate sau rascumparate partial;
- Date despre contractanti, asigurati si beneficiari;
- Detalii financiare, cum ar fi valoarea politei, monedele implicate si platile efectuate.
Pentru alte produse financiare, raportarea detaliaza:
- Tipul instrumentului financiar (de exemplu, valori mobiliare);
- Emitentul si cantitatea detinuta;
- Informatii despre grevarile de sarcini.
Sanctiuni pentru nerespectarea obligatiilor
Nerespectarea obligatiei de raportare sau transmiterea de informatii incomplete/incorecte atrage amenzi intre 20.000 si 100.000 lei, conform art. 336 alin. 2) lit. t) din Codul de procedura fiscala.
Scopul masurii
Potrivit preambulului OUG 125/2024, aceasta raportare sprijina cooperarea intre statele membre ale Uniunii Europene in vederea recuperarii creantelor. ANAF va utiliza datele pentru a raspunde solicitarilor autoritatilor fiscale din alte tari, facilitand astfel o mai buna transparenta financiara.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!