Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 24 Noiembrie 2024

Noul Cod fiscal. Impozitul pe veniturile microintreprinderilor


Proiectul de Lege privind Noul Cod fiscal a fost adoptat de Camera Deputatilor si trimis la Presedintele Romaniei pentru promulgare. 
 
Principalele modificari privind impozitul pe veniturile microintreprinderilor prevazute de  proiect in forma trimisa spre promulgare:
Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
 
1. Reguli de aplicare a sistemului
Pe langa activitatile exceptate de la aplicarea acestui sistem de impunere (domeniul bancar; domeniile asigurarilor si reasigurarilor, al pietei de capital, cu exceptia activitatilor de intermediere in aceste domenii;domeniul jocurilor de noroc) sunt excluse de la aplicarea impozitului pe veniturile microintreprinderilor si persoanele juridice romane care desfasoara activitati de explorare, dezvoltare, exploatare a zacamintelor petroliere si gazelor naturale.
 
2. Cota de impunere
Conform proiectului se mentine cota de impunere de 3% insa, pentru persoanele juridice romane nou - infiintate, care au cel putin un salariat si sunt constituite, pe o durata mai mare de 48 de luni, iar actionarii/asociatii lor nu au detinut titluri de participare la alte persoane juridice, cota de impozitare va fi de 1% pentru primele 24 de luni de la data inregistrarii persoanei juridice romane, potrivit legii. Cota de impozitare se aplica pana la sfarsitul trimestrului in care se incheie perioada de 24 de luni. 

Aceste prevederi se vor aplica daca in cadrul unei perioade de 48 de luni de la data inregistrarii, microintreprinderea nu se afla in urmatoarele situatii:
- lichidarea voluntara prin hotararea adunarii generale, potrivit legii;
- dizolvarea fara lichidare, potrivit legii;
- inactivitate temporara, potrivit legii;
- declararea pe proprie raspundere a nedesfasurarii de activitati la sediul social/sediile secundare, potrivit legii;
- majorarea capitalului social prin aporturi efectuate, potrivit legii, de noi 
actionari/asociati;
- actionarii/asociatii sai vand/cesioneaza/schimba titlurile de participare detinute.

Conditia privitoare la salariat se considera indeplinita daca angajarea se efectueaza in termen de 60 de zile inclusiv de la data inregistrarii persoanei juridice respective.In cazul in care persoana juridica romana nou-infiintata nu mai are niciun salariat in primele 24 de luni, aceasta aplica cota de 3% incepand cu trimestrul in care s-a efectuat modificarea. Pentru persoana juridica cu un singur salariat, al carui raport de munca inceteaza, conditia pivitioare la salariati se considera indeplinita daca in cursul trimestrului respectiv este angajat un nou salariat.
 
In acest sens, prin salariat se intelege persoana angajata cu contract individual de munca cu norma intreaga, potrivit Legii nr.53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. Conditia se considera indeplinita si in cazul microintreprinderilor care:
a) au persoane angajate cu contract individual de munca cu timp partial daca fractiunile de norma prevazute in acestea, insumate, reprezinta echivalentul unei norme intregi;
b) au incheiate contracte de administrare sau mandat, potrivit legii, in cazul in care remuneratia acestora este cel putin la nivelul salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata
 
3. Baza de impunere a impozitului pe veniturile microintreprinderilor
Conform proiectului trimis spre promulgare vor fi excluse din baza de impunere a impozitului pe veniturile microintreprinderilor si urmatoarele venituri expres mentionate in proiect:
- veniturile aferente titlurilor de plata obtinute de persoanele indreptatite, potrivit legii, titulari initiali aflati in evidenta Comisiei Centrale pentru Stabilirea Despagubirilor sau mostenitorii legali ai acestora;
- despagubirile primite in baza hotararilor Curtii Europene a Drepturilor Omului;
- veniturile obtinute dintr-un stat strain cu care Romania are incheiata conventie de evitare a dublei impuneri, daca acestea au fost impozitate in statul strain.
 
Pentru determinarea impozitului pe veniturile microintreprinderilor, proiectul prevede ca, la baza impozabila se adauga urmatoarele:
a) valoarea reducerilor comerciale primite ulterior facturarii, inregistrate in contul “609”, potrivit reglementarilor contabile aplicabile;

b) in trimestrul IV sau in ultimul trimestru al perioadei impozabile, in cazul contribuabililor care isi inceteaza existenta, diferenta favorabila dintre veniturile din diferente de curs valutar/veniturile financiare aferente creantelor si datoriilor cu decontare in functie de cursul unei valute, rezultate din evaluarea sau decontarea acestora, si cheltuielile din diferente de curs valutar/cheltuielile financiare aferente, inregistrate cumulat de la inceputul anului;

c) rezervele, cu exceptia celor reprezentand facilitati fiscale, reduse sau anulate, reprezentand rezerva legala, rezerve din reevaluarea mijloacelor fixe, inclusiv a terenurilor, care au fost deduse la calculul profitului impozabil si nu au fost impozitate in perioada in care microintreprinderile au fost si platitoare de impozit pe profit, indiferent daca reducerea sau anularea este datorata modificarii destinatiei rezervei, distribuirii acesteia catre participanti sub orice forma, lichidarii, divizarii, fuziunii contribuabilului sau oricarui alt motiv;

d) rezervele reprezentand facilitati fiscale, constituite in perioada in care microintreprinderile au fost si platitoare de impozit pe profit, care sunt utilizate pentru majorare a capitalului social, pentru distribuire catre participanti sub orice forma, pentru acoperirea pierderilor sau pentru oricare alt motiv. In situatia in care rezervele fiscale sunt mentinute pana la 
lichidare, acestea nu sunt luate in calcul pentru determinarea bazei impozabile ca urmare a lichidarii.

In prezent, pentru determinarea impozitului pe veniturile microintreprinderilor, la baza impozabila se adauga: 
   a) valoarea reducerilor comerciale primite ulterior facturarii; 
   b) in trimestrul IV, diferenta favorabila dintre veniturile din diferente de curs valutar/veniturile financiare inregistrate ca urmare a decontarii creantelor si datoriilor in lei in functie de un curs valutar diferit de cel la care au fost inregistrate initial si cheltuielile din diferente de curs valutar/cheltuielile financiare aferente, inregistrate cumulat de la inceputul anului. 

Microintreprinderile care isi inceteaza existenta in urma unei operatiuni de reorganizare sau de lichidare, potrivit legii, si care pe parcursul perioadei de functionare au fost si platitoare de impozit pe profit includ in baza impozabila si rezervele reprezentand surplusul realizat din rezerve din reevaluarea mijloacelor fixe, inclusiv a terenurilor, care au fost deduse la calculul profitului impozabil si nu au fost impozitate in perioada in care au fost platitoare de impozit pe profit.
 
4. Impunerea microintreprinderilor care realizeaza venituri mai mari de 65.000 euro sau venituri din consultanta si management 
Conform proiectului, daca in cursul unui an fiscal o microintreprindere realizeaza venituri mai mari de 65.000 euro sau ponderea veniturilor realizate din consultanta si management in veniturile totale este de peste 20% inclusiv,aceasta datoreaza impozit pe profit, incepand cu trimestrul in care s-a depasit oricare dintre aceste limite. Aceste limite se verifica pe baza veniturilor inregistrate cumulat de la inceputul anului fiscal. Cursul de schimb pentru determinarea echivalentului in euro este cel valabil la inchiderea exercitiului financiar precedent. Calculul si plata impozitului pe profit se efectueaza luand in considerare veniturile si cheltuielile realizate incepand cu trimestrul respectiv.
 
In prezent, daca in cursul unui an fiscal o microintreprindere realizeaza venituri mai mari de 65.000 euro sau ponderea veniturilor realizate din consultanta si management in veniturile totale este de peste 20% inclusiv, aceasta va plati impozit pe profit iar calculul si plata impozitului pe profit se efectueaza incepand cu trimestrul in care s-a depasit oricare dintre aceste limite luand in considerare veniturile si cheltuielile realizate de la inceputul anului fiscal. Impozitul pe profit datorat reprezinta diferenta dintre impozitul pe profit calculat de la inceputul anului fiscal pana la sfarsitul perioadei de raportare si impozitul pe veniturile microintreprinderilor datorat in cursul anului respectiv.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre noul cod fiscal

Iun192021

Declaratie 112 punct de lucru cu salariati

de Elena Ionescu valabil la 19 Iun 2021
Intrebare: Am facut procedura pentru inchiderea unui punct de lucru, schimbare adresa, inca nu am primit un raspuns, am deschis un nou punct de lucru cu > 5 sal, pentru care am primit certificat cu noul cui. Intrebare: la luna iunie pe ce cod fiscal declar in 112 impozitul? Cel vechi sau cel nou?

Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal - Proiect de modificare si completare

de Portal Codul Fiscal 22 Feb 2016
Ministerul Finantelor Publice a publicat pe site-ul propriu, la rubrica Transparenta decizionala, proiectul de Hotarare de Guvern pentru modificarea si completarea Hotararii Guvernului nr.1/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal.   ”Impozite si taxe locale”: Au fost completate prevederile referitoare la ...
Feb222016

Societate care aplica IFRS. Valoarea fiscala a imobilizarilor corporale

de Irina Dumitrescu valabil la 22 Feb 2016
Intrebare: Potrivit noului Cod fiscal, cu aplicare de la 01.01.2016, valoarea fiscala a imobilizarilor corporale reprezinta "costul de achizitie, de productie sau valoarea de piata a mijloacelor fixe dobandite cu titlu gratuit ori constituite ca aport, la data intrarii in patrimoniul contribuabilului, utilizata pentru calculul amortizarii fiscale, dupa caz - pentru mijloace fixe amortizabile si terenuri. In ...
Dec222015

Impozitarea veniturilor din deseuri

de Constanta Popa valabil la 22 Dec 2015
Intrebare: La achizitiile de deseuri reciclabile de la persoane fizice in baza Borderoului de achizitie, in anul 2016 se mai retine impozit pe venitul din alte surse 16%? Se impoziteaza ca in anii trecuti in functie de provenienta deseului - din gospodarie proprie sau din alte surse sau deloc? Se modifica modelul de borderou?
Nov162015

Noi reguli la determinarea venitului din activitati independente in 2016

de Portal Codul Fiscal 16 Nov 2015
Noul Cod fiscal, ce va intra in vigoare la 01 ianuarie 2016, aduce schimbari si in ceea ce priveste regulile generale de stabilire a venitului net anual din activitati independente, determinat in sistem real, pe baza datelor din contabilitate.   Una dintre aceste schimbari vizeaza deducerea cheltuielilor cu activele neamortizabile. In cazul acestora, cheltuielile ( pretul de ...
Oct262015

Noul Cod fiscal. TVA datorata de catre persoanele impozabile care solicita cu intarziere inregistrarea in scopuri de TVA

de Portal Codul Fiscal 26 Oct 2015
TVA
In prezent, conform Codului Fiscal, in cazul in care o persoana impozabila a atins sau a depasit plafonul de scutire de TVA pentru intreprinderile mici (65.000 euro/220.000 lei) si nu a solicitat inregistrarea in scopuri de TVA, organele fiscale competente vor proceda dupa cum urmeaza: a) in cazul in care nerespectarea prevederilor legale este identificata de organele de inspectie fiscala ...
Vezi toate studiile de caz despre noul cod fiscal keyboard_double_arrow_right