Noul Sistem e-TVA: deconturi de TVA precompletate
14 Dec 2023
Romania face un salt major in digitalizarea fiscala cu introducerea sistemului e-TVA, o inovatie care va revolutiona interactiunea contribuabililor cu Ministerul Finantelor si cu ANAF. Bazat pe datele din e-Factura si e-Case de marcat, e-TVA va genera automat deconturi de TVA precompletate. Aceasta abordare faciliteaza procesul de declarare, oferind contribuabililor posibilitatea de a verifica, modifica si completa deconturile inainte de depunerea la ANAF.
”(...) informatii din deconturile de TVA se precompleteaza, in sistemul informatic, pentru fiecare perioada de raportare, pana la data de 20 inclusiv a fiecarei luni urmatoare incheierii perioadei fiscale. Deconturile precompletate se pun la dispozitia persoanelor impozabile inregistrate in scopuri de TVA potrivit art. 316 din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal (...) prin intermediul Spatiului Privat Virtual.
Persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA (...) care utilizeaza Sistemul Informatic National RO e-TVA, au urmatoarele obligatii:
a) sa verifice, sa modifice si sa completeze informatiile din decontul de TVA, potrivit starii de fapt fiscale reale.
b) sa semneze si sa depuna decontul de TVA conform legislatiei fiscale in vigoare”.
Pentru imbunatatirea capacitatii operative a administratiei fiscale in prevenirea si combaterea fenomenelor de neconformare fiscala, a fost necesara implementarea unor sisteme informatice precum si asigurarea interoperabilitatii volumelor de tip big data furnizate prin acestea, precum:
- factura electronica RO e-factura reglementata prin art. 3 alin. (2) din OUG nr. 120/2021;
- monitorizarea transporturilor de bunuri cu risc-fiscal prin Sistemul National ”RO e-Transport” prevazut la art. 3 din O.U.G. nr. 41/2022;
- fisierul standard de control fiscal reglementat prin art. 59^1 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala;
- sigiliul electronic al marfurilor instituit prin art. LVII din Legea nr. 296/2023;
- casele de marcat electronice fiscale instituite prin art. 3^1 din OUG nr.28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale;
- utilizarea formularului electronic al decontului de TVA precompletat pentru a asigura corecta declarare a operatiunilor.
Proiectul de ordonanta prevede utilizarea sistemelor informatice de interes strategic national (S.I.I.S.N.) pentru asigurarea veniturilor bugetare si combaterea evaziunii fiscale.
In sensul proiectului de ordonanta, sunt sisteme informatice de interes strategic national urmatoarele:
a) Sistemul national privind factura electronica RO e-Factura;
b) Sistemul National RO e-Transport;
c) Sistemul National RO e–Sigiliu;
d) Sistemul Informatic National RO e-SAF-T;
e) Sistemul Informatic National RO e-Case de marcat electronice;
f) Sistemul Informatic National RO e-TVA (al carui scop este de a precompleta informatii privind operatiunile impozabile in deconturile de TVA si de a le pune la dispozitia persoanelor impozabile prin intermediul SPV).
Implementarea acestui sistem reflecta un pas semnificativ in directia transparentei si eficientei fiscale, permitand o administrare mai eficienta a veniturilor statului si reducerea birocratiei. Contribuabilii vor beneficia de un proces simplificat, iar autoritatile fiscale vor avea la dispozitie date mai precise si actualizate, contribuind la lupta impotriva evaziunii fiscale.
Conform proiectului de ordonanta, sistemul e-TVA va fi implementat etapizat, cu module de analiza care vor fi lansate conform unui calendar bine definit:
a) RO e-Factura: 1 martie 2024;
b) RO e-Case de marcat electronice: 1 aprilie 2024;
c) RO e-Sigiliu: 1 ianuarie 2025;
d) RO e-Transport: 1 septembrie 2024;
e) RO e-TVA: 1 august 2024;
f) alte module: 1 martie 2025.
Aceasta abordare asigura o tranzitie lina si eficienta, oferind timp suficient pentru adaptarea contribuabililor si autoritatilor la noile proceduri.
Totodata, in proiect se prevede ca incepand cu data de 1 ianuarie 2024 se infiinteaza, la nivelul ANAF, Evidenta operativa a veniturilor din digitalizare, care are drept scop evidentierea/urmarirea/monitorizarea lunara a veniturilor suplimentare rezultate din utilizarea S.I.I.S.N. si a modulelor de valorificare pentru gestionarea veniturilor publice.
Pentru anul 2024, suma estimata in evidenta operativa a veniturilor din digitalizare pentru asigurarea sustenabilitatii financiare a Statului Roman este de 0,6% din PIB-ul estimat pentru anul 2024. Conform proiectului de ordonanta, aceasta suma se va evidentia distinct in cadrul bugetului de stat, conform clasificatiei bugetare, la capitolul 38.01 ”Venituri suplimentare incasate din digitalizare”, in scopul monitorizarii impactului digitalizarii asupra cresterii veniturilor bugetare.
Pentru perioada 2025 – 2027, sumele evidentiate in Evidenta operativa a veniturilor din digitalizare, sunt estimate in procent de 0,6% din PIB-ul aferent anilor 2025 – 2027.
Acest articol evidentiaza si un aspect important al proiectului de OUG ce abordeaza masuri importante pentru gestionarea eficienta a veniturilor curente ale bugetului public.
Elementul central al acestui demers este infiintarea Contului National pentru Evidenta Veniturilor din Digitalizare (CNEVD). Rolul acestui cont va fi de a evidentia si monitoriza veniturile suplimentare generate prin digitalizare, oferind o perspectiva clara asupra impactului acestei transformari digitale asupra eficientei colectarii veniturilor si consolidarii finantelor publice. Prin urmare, CNEVD va reprezenta un indicator vital al contributiei digitalizarii la imbunatatirea administrarii fiscale si financiare a Romaniei.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"!
Studii de caz si articole despre modificari fiscale
Stabilirea din oficiu a TVA datorata de catre persoanele impozabile care aveau obligatia depunerii D311 si care nu si-au indeplinit aceasta obligatie
de
Profeanu Laura
11 Mai 2024
ANAF se pregateste sa implementeze noi masuri de monitorizare si impunere din oficiu a TVA pentru contribuabilii care nu isi indeplinesc obligatiile legale privind TVA in perioada in care sunt declarati inactivi sau in perioada in care le este anulat codul de TVA, conform art. 11 alin. 6 si 8 din Codul fiscal.
Conform art. 324 alin. 10) lit. a) si b) din Codul fiscal, persoanele impozabile al ...
Modificari importante privind deducerea TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare
de
Profeanu Laura
27 Apr 2024
In contextul adoptarii generalizate a sistemului e-Factura, Ministerul Finantelor propune eliminarea posibilitatii deducerii TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare.
In acest sens, un proiect de Hotarare de Guvern initiat recent de Ministerul Finantelor, propune abrogarea alineatului 7) de la pct. 69 din Normele metodologice, care prevede ca o ...
Modificari privind ajustarea bazei de impozitare, in vigoare cu 08 martie 2024
de
Profeanu Laura
12 Mar 2024
Pe 8 martie 2024, Codul fiscal a fost modificat in privinta ajustarii bazei de impozitare pentru TVA, in contextul reducerilor de pret acordate dupa livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor. Aceste schimbari reflecta o incercare de a alinia legislatia fiscala nationala cu cea a Uniunii Europene si jurisprudenta Curtii de Justitie a UE.
Inainte de aceasta actualizare, ajustarea bazei de ...
Ian202024
Contract de inchiriere spatiu cu doi coproprietari (soti)
de
Mariana Prejbeanu
valabil la 20 Ian 2024
Intrebare: Am inchiriat un spatiu si pe contractul de inchiriere apar ambii soti proprietari, cu cota parte de 50%. Prin prisma modificarilor din 2024 privind impozitul cu retinere la sursa, cum ar trebui sa procedez, sa impozitez suma virata lunar si apoi, sa declar la sfarsitul anului in D205 ambii soti, impartind venitul si impozitul la 2? Virarea venitului din chirie il fac intr-un singur cont comunicat ...
Dec082023
Conditii 2024 pentru aplicarea impozitului pe veniturile microintreprinderii
de
Alexandru Palaghia
valabil la 08 Dec 2023
Intrebare: Va rog sa-mi spuneti daca incepand cu anul 2024, pentru a ramane platitor impozit pe venit microintreprindere mai este conditionat de angajarea unei persoane? Cifra de afaceri la sfarsitul anului 2023 este 50,000 euro.
Dec092023
Compensare intre drepturi si obligatii
de
Profeanu Laura
valabil la 09 Dec 2023
Intrebare: O microintreprindere care aplica sistemul de TVA la incasare doreste sa ofere sub forma de dividende un birou (amenajat ca locuinta) impreuna cu parcarea subterana catre asociatul unic. Biroul a fost achizitionat impreuna cu parcarea subterana in ian. 2022 prin taxare inversa, iar livrarea catre asociat se doreste cu TVA de 5% ca parte a politicii sociale. Pasii pe care dorim sa ii urmam sunt in ...
Vezi toate studiile de caz despre modificari fiscale keyboard_double_arrow_right