Noutati in Regulamentul e-Transport: Scutiri pentru colete postale si produse accizabile
Executivul a adoptat modificari semnificative in cadrul sistemului e-Transport, prin OUG nr. 43/2024, intrata in vigoare la 30 aprilie 2024. Aceste schimbari (care modifica OUG nr. 41/2022) aduc o veste buna pentru anumite categorii de transporturi, facilitand procesele pentru prestatorii de servicii postale si transportul de produse accizabile.
Detalii ale scutirilor:
Conform noilor prevederi, lista transporturilor scutite de la obligatia de raportare in sistemul e-Transport a fost extinsa, incluzand acum si:
Transportul bunurilor de catre prestatorii de servicii postale in colete postale. Potrivit prevederilor art. 2 pct. 16 din OUG nr. 13/2013 privind serviciile postale, colet postal inseamna:”trimitere postala cu greutatea maxima de 50 kg, ce contine bunuri cu sau fara valoare comerciala”.
Exceptarea coletelor postale, vizeaza simplificarea procedurilor pentru prestatorii de servicii, reducand sarcinile administrative si facilitand un flux operativ mai rapid si mai eficient.
2. Transportul produselor accizabile:
Transportul produselor accizabile care circula in regim suspensiv de accize sau cu accize platite in statul membru de expeditie, respectiv prin utilizarea sistemului de control al miscarilor cu produse accizabile, denumit EMCS, pentru emiterea documentului administrativ electronic e-DA sau a documentului administrativ electronic simplificat e-DAS.
Motivul exceptarii, este justificat de faptul ca transportul produselor accizabile este deja supravegheat prin sisteme specifice de control (EMCS) care asigura monitorizarea eficienta si reduce necesitatea de suprapunere a raportarilor prin e-Transport.
In forma precedenta, art. 16 din OUG 41/2022, excepta de la obligatia declararii in Sistemul RO e-Transport doar transporturile de bunuri destinate misiunilor diplomatice si oficiilor consulare, precum si organizatiilor internationale, fortelor armate ale statelor membre NATO, Uniunii Europene, statelor membre ale Parteneriatului pentru Pace sau statelor cu care Romania a incheiat acorduri in domeniu sau ca urmare a executarii contractelor clasificate potrivit legii sau a executarii contractelor de achizitie publica ce necesita impunerea, potrivit dispozitiilor legale, a unor masuri speciale de securitate pentru protejarea unor interese esentiale de securitate ale statului.
Impactul modificarilor:
Aceste scutiri sunt menite sa simplifice procedurile administrative pentru categoriile mentionate mai sus, reducand birocratia si costurile asociate raportarii. Este un pas important in facilitarea activitatilor comerciale si logistice, sprijinind in acelasi timp securitatea si eficienta transporturilor.
Totodata, OUG 41/2022 a fost modificata si prin OUG 115/2023 si, incepand cu 15.12.2023, operatorii de transport rutier sunt obligati sa asigure transferul datelor curente de pozitionare a vehiculului de transport, care fac obiectul declaratiei, pe toata durata traseului de transport al bunurilor care fac obiectul monitorizarii prin Sistemul RO e-Transport. De asemenea, operatorii de transport rutier, sunt obligati sa echipeze vehiculele de transport cu dispozitive de tip terminal de telecomunicatii care utilizeaza tehnologii de pozitionare si transmisie de date prin satelit.
Componentele Sistemului RO e-Transport
1. Module informatice de gestiune a transporturilor de bunuri (Art. 4 (1) a) din OUG 41/2022:
Aceste module colecteaza si stocheaza date importante despre transporturi, inclusiv:
- Informatii despre expeditor si beneficiar;
- Detalii privind denumirea, caracteristicile, cantitatile si contravaloarea bunurilor;
- Locurile de incarcare si descarcare;
- Informatii despre mijloacele de transport folosite si codul UIT generat.
Prin colectarea acestor date, sistemul ofera o imagine clara a fluxului de bunuri, facilitand atat supravegherea, cat si eventualele controale fiscale.
2. Module informatice pentru pozitionarea vehiculelor (Art. 4 (1) a1) din OUG 41/2022:
Aceste module sunt furnizate gratuit operatorilor de transport de catre Centrul National pentru Informatii Financiare. Ele permit:
- Urmarirea pozitiei vehiculelor de transport prin dispozitive de tip terminal de telecomunicatii;
- Utilizarea tehnologiei GPS pentru a asigura precizia datelor de localizare.
3. Interconectare cu alte sisteme de monitorizare (Art. 4 (1) b) din OUG 41/2022:
Sistemul RO e-Transport este proiectat sa functioneze in colaborare cu alte sisteme detinute de institutii publice:
- Camere de luat vederi;
- Instrumente pentru determinarea cantitatilor de produse transportate;
- Dispozitive specifice pentru monitorizarea traficului rutier.
4. Dispozitive de pozitionare si transmitere date (Art. 4 (1) b1) din OUG 41/2022:
- Vehiculele sunt echipate cu dispozitive care transmit date de pozitionare;
- Tehnologii de pozitionare si transmisie de date prin satelit sunt utilizate pentru a maximiza acuratetea si fiabilitatea informatiilor.
5. Componente software pentru analiza integrata a datelor (Art. 4 (1) c) din OUG 41/2022.
Software-ul sistemului analizeaza datele colectate pentru a oferi rapoarte detaliate si analize predictive, contribuind la luarea deciziilor informate si la imbunatatirea politicilor de transport.
Concluzii
Prin aceste componente, sistemul RO e-Transport sporeste securitatea si monitorizarea transporturilor de bunuri, imbunatatind gestionarea traficului si eficienta fiscala. Integrarea acestor tehnologii avansate permite o supraveghere cuprinzatoare si eficienta, esentiala pentru o economie moderna si dinamica.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"!