Noutatile privind amnistia fiscala
Ministerul Finantelor a emis Ordinul nr. 6410/2024 pentru a optimiza si clarifica procedura amnistiei fiscale reglementate de OUG 107/2024. Ordinul, in vigoare din 31.10.2024, introduce reguli si specificatii suplimentare pentru debitorii persoane fizice si juridice, aducand precizari cu privire la aplicabilitatea amnistiei in diverse situatii si extinzand aria beneficiarilor.
Referitor la debitorii aflati in procedura insolventei ori aflati in dizolvare
Pentru debitorii aflati in procedura insolventei, administratorii speciali/judiciari/lichidatori judiciari sunt obligati sa solicite acordul creditorilor, potrivit prevederilor Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa, pentru accesarea facilitatilor fiscale si respectarea prevederilor art. I-XVIII din OUG 107/2024 de catre debitorul insolvent.
Referitor la debitorii carora li s-au comunicat decizii de impunere din oficiu
a veniturilor persoanelor fizice pe anii 2019 si 2020
Debitorii ce pot beneficia de facilitatile prevazute in prezenta procedura sunt toate categoriile de debitori, cum ar fi persoane fizice sau juridice, de drept public sau privat, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica, persoane fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii liberale, unitati administrativ-teritoriale sau subdiviziuni administrativ-teritoriale ale municipiului Bucuresti ori institutii publice.
In categoria acestor debitori, s-au inclus si debitorii carora li s-au comunicat decizii de impunere din oficiu a veniturilor persoanelor fizice pe anii 2019 si 2020.
Referitor la facilitatile fiscale acordate de catre organul fiscal central
Pentru obligatiile de plata accesorii si/sau obligatiile bugetare principale aferente procentului care poate face obiectul anularii potrivit art. XVI alin. (1) lit. a) si alin. (2) lit. a) din OUG 107/2024, individualizate prin titluri executorii transmise organului fiscal central in vederea recuperarii de catre autoritatile sau institutiile publice, facilitatile fiscale se acorda de catre organul fiscal central sau de catre autoritatile sau institutiile publice care au inregistrat in evidenta contabila aceste obligatii.
Referitor la obiectul facilitatilor fiscale - amenzile de orice fel si cheltuielile judiciare,
cu exceptia celor rezultate din savarsirea de infractiuni
Se clarifica faptul ca, in cazul persoanelor fizice, procentul de 50% sau 25% din obligatiile bugetare restante la 31 august 2024 poate fi amanat si ulterior anulat, incluzand amenzile de orice tip, cu exceptia celor rezultate din infractiuni?. Astfel, se acorda si urmatoarele facilitati fiscale:
- amanarea unui procent de 50%, respectiv 25%, dupa caz, din obligatiile bugetare principale restante la data de 31 august 2024 inclusiv, precum si din amenzile de orice fel si cheltuielile judiciare, cu exceptia celor rezultate din savarsirea de infractiuni, ramase nestinse la data emiterii certificatului de atestare fiscala, pana la data solutionarii cererii de anulare a unor obligatii bugetare sau pana la data de 25 noiembrie 2024 inclusiv, in cazul nedepunerii acestei cereri, pentru debitorii persoane fizice care notifica organul fiscal si care se incadreaza in prevederile art. XVI din OUG 107/2024;
- anularea unui procent de 50%, respectiv 25%, dupa caz, din obligatiile bugetare principale restante la data de 31 august 2024 inclusiv, precum si din amenzile de orice fel si cheltuielile judiciare, cu exceptia celor rezultate din savarsirea de infractiuni, in limita sumei ramase nestinse la data de 6 septembrie 2024.
O noua declaratie in notificare
Pe langa documentele deja necesare, notificarea privind intentia de a beneficia de amnistie trebuie sa includa si o declaratie pe propria raspundere, prin care debitorul confirma daca se afla sau nu in situatii care exclud aplicarea amnistiei, cum ar fi obligatii care fac obiectul proceselor penale.
La articolul 3, alin. (14) din procedura s-a modificat si are urmatorul cuprins:
(14) Organul fiscal emite si comunica debitorului decizia de pierdere a valabilitatii amanarii la plata a unor obligatii bugetare, prevazuta in anexa nr. 7 la prezenta procedura, in urmatoarele situatii:
a) la data emiterii deciziei de anulare a accesoriilor;
b) la data emiterii deciziei de respingere a cererii de anulare a accesoriilor, in cazul in care aceasta a fost emisa dupa data de 25 noiembrie 2024;
c) dupa data de 25 noiembrie 2024 inclusiv, in termen de 5 zile lucratoare de la aceasta data, in cazul in care debitorul nu depune cerere de anulare a accesoriilor sau a fost depusa o astfel de cerere, dar a fost solutionata prin decizie de respingere a cererii de anulare a accesoriilor pana la aceasta data."
fiind eliminata situatia in care debitorul nu depune cererea de anulare a unor obligatii bugetare pana la data de 25 noiembrie 2024 inclusiv.
Reguli de colectare prin Posta Romana
Pentru sumele incasate in numerar sau prin intermediul cardurilor bancare, la domiciliul fiscal al contribuabilului persoana fizica sau la oficiul postal, salariatii postali sunt obligati sa emita contribuabilului dovada incasarii acestor sume.
Pentru identificarea beneficiarilor platii, respectiv a debitorilor de la care s-au incasat sumele de bani de catre salariatii postali, se deschide un cont de disponibil la nivelul Trezoreriei Operative Centrale, respectiv 50.67.08. Fiecare virament al Postei Romane va avea atasata informatia privind codul de identificare fiscala al debitorului (CNP/NIF).
Modificari tehnice si actualizari de formulare
Ordinul aduce si modificari tehnice, inclusiv actualizarea formularelor utilizate in procedura. Astfel, Fiscul va avea un cadru procedural mai eficient si adaptat la nevoile contribuabililor, asigurand o aplicare uniforma si clara a amnistiei fiscale.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"!