O noua procedura de verificare a situatiei fiscale personale
26 Mar 2018
Conform art. 138 din Codul de procedura fiscala organul fiscal central are dreptul de a efectua o verificare fiscala a ansamblului situatiei fiscale personale a persoanei fizice cu privire la impozitul pe venit.
Pentru verificarea situatiei fiscale personale a persoanei fizice, organul fiscal central efectueaza urmatoarele activitati preliminare:
a) analiza de risc pentru stabilirea riscului de neconformare la declararea veniturilor impozabile pentru un grup de persoane fizice sau pentru cazuri punctuale, la solicitarea unor institutii ori autoritati publice.
b) selectarea pe baza analizei de risc a persoanelor fizice care vor fi supuse verificarii situatiei fiscale personale.
Dupa cum se arata in materialul publicat pe pagina ANAF - ”Procesul de selectie a persoanelor fizice cu venituri mari care prezinta risc fiscal” – pentru anii 2011-2013, la selectia persoanelor incluse in analiza de risc s-au in vedere criterii precum:
- Asociati/actionari care au imprumutat firma cu sume peste 200.000 lei;
- Persoane fizice care cumpara bunuri sau case in valoare de peste 70.000 euro;
- Persoane fizice cu depozite mai mari de 150.000 lei;
- Persoane fizice care au cumparat masini mai scumpe de 25.000 euro.
Prin OANAF 675/2018 publicat in M.OF. nr. 257 din 23 martie 2018 au fost aprobate metodele indirecte de stabilire a veniturilor si a procedurii de aplicare a acestora, abrogandu-se prevederile OANAF 3733/2015.
Metodele indirecte de stabilire a veniturilor sunt:
- metoda sursei si utilizarii fondului - atunci cand se constata ca persoana fizica verificata a utilizat fonduri in valoare mai mare decat sursele identificate;
- metoda fluxurilor de trezorerie - cand se constata ca operatiunile derulate de persoana fizica verificata s-au desfasurat, in principal, prin conturile bancare si financiare si sunt intrari de sume semnificative in aceste conturi;
- metoda patrimoniului net - cand se constata ca patrimoniul net al persoanei verificate a inregistrat cresteri semnificative pe parcursul perioadei verificate si a fost stabilita, cu un grad rezonabil de certitudine, valoarea elementelor patrimoniale la inceputul si la sfarsitul perioadei verificate.
Pentru verificarea situatiei fiscale personale a persoanelor fizice, organele fiscale efectueaza urmatoarele activitati preliminare:
a) analiza de risc;
b) selectarea persoanelor care vor fi supuse verificarii situatiei fiscale personale.
Selectarea persoanelor fizice care urmeaza a fi supuse verificarii situatiei fiscale personale se face din lista persoanelor care prezinta risc de neconformare la declararea veniturilor impozabile, in ordine descrescatoare a nivelului riscului si in functie de capacitatea de efectuare a verificarilor.
Verificarea situatiei fiscale personale consta in examinarea drepturilor si obligatiilor de natura patrimoniala, a fluxurilor de trezorerie si a altor elemente de natura sa determine starea de fapt fiscala a persoanei fizice pe perioada verificata, in scopul stabilirii veniturilor obtinute si a regimului fiscal aplicabil.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"!
Studii de caz si articole despre impozit pe profit
Nov222024
Angajare somer - Legea 76. Monografie contabila
de
Ionut Jinga
valabil la 22 Nov 2024
Intrebare:
Societatea a angajat un somer neindemnizat pentru care a incheiat conventie cu ANOFM pentru subventionare. Societatea primeste lunar intr-un cont special deschis la trezorerie suma de 2250lei. Care sunt inregistrarile contabile aferente acestei subventii?
Nov202024
Acordare burse. Deductibilitate
de
Mariana Prejbeanu
valabil la 20 Nov 2024
Intrebare:
Cheltuielile efectuate pentru bursele din cadrul invatamantului profesional dual scad sumele aferente impozitul pe profit datorat la nivelul valorii minime intre 0.75% din CA sau 20% din impozitul pe profit datorat?
Nov212024
Subunitate deschisa in strainatate de o societate romaneasca. Impact asupra raportarilor din Romania
de
Otilia Roman
valabil la 21 Nov 2024
Intrebare:
Entitatea din Romania va deschide un branch in Slovenia. Branch-ul din Slovenia nu are la dispozitie inca ERP-ul din Romania. Are un furnizor extern pentru contabilitatea si raportarea locala. Lunar un trail balance va fi trimis catre Romania pentru a fi inregistrat in ERP din Romania. Inregistrarile vor fi facute la nivel de sold si nu de tranzactie. In luna urmatoare va fi reversata luna ...
Determinarea IMCA si a impozitului pe profit datorat, la nivelul grupului fiscal
de
Profeanu Laura
16 Nov 2024
Contribuabilii care inregistreaza in anul precedent o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro si care in anul de calcul determina un impozit pe profit, cumulat de la inceputul anului fiscal (sau anului fiscal modificat) pana la sfarsitul trimestrului (anului de calcul) mai mic decat IMCA, sunt obligati la plata impozitului pe profit, la nivelul IMCA.
Conform art. 18.1 alin. 8) din Codul ...
Determinarea impozitului minim pe cifra de afaceri (IMCA) si a impozitului pe profit pentru efectuarea comparatiei cu IMCA
de
Profeanu Laura
16 Nov 2024
Pe 11 noiembrie 2024, Guvernul a publicat in Monitorul Oficial HG 1.393/2024, care aduce modificari Normelor Metodologice de aplicare a Codului Fiscal (HG 1/2016) cu impact, printre altele, si asupra impozitului pe profit. Normele sunt menite sa clarifice modul de aplicare a dispozitiilor privind IMCA si sa asigure o interpretare unitara a prevederilor fiscale.
Exemplu: Determinarea ...
Nov132024
Tratament fiscal sponsorizari efectuate de catre entiatile platitoare de impozit pe profit
de
Alexandru Palaghia
valabil la 13 Nov 2024
Intrebare:
Va rog sa imi spuneti daca societatea, platitoare de impozit pe profit, poate acorda sponsorizare din profitul anului 2024 (trim 1-3) platind direct suma din contractul de sponsorizare catre entitatea beneficiara urmand ca in 2025 sa depuna declaratia 107? Multumesc.
Vezi toate studiile de caz despre impozit pe profit keyboard_double_arrow_right