Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 5 Februarie 2025

Obligatie noua pentru angajatorii cu peste 50 de salariati: Raportarea anuala privind angajatii cu dizabilitati cu termen la 31 ianuarie 2025

31 Ian 2025

Incepand cu acest an, angajatorii care au cel putin 50 de salariati trebuie sa transmita anual, pana la 31 ianuarie, o situatie centralizata privind functiile ocupate de angajatii cu dizabilitati, precum si un inventar al competentelor necesare pentru ocuparea acestor functii. Obligatia de raportare a fost introdusa prin modificarile aduse Legii nr. 448/2006, iar prima raportare, aferenta anului 2024, trebuie efectuata pana la 31 ianuarie 2025.

Cine trebuie sa raporteze?

Conform articolului 78, alin. (2 indice 4) din Legea nr. 448/2006, obligatia revine autoritatilor si institutiile publice, persoanele juridice, publice sau private, care au cel putin 50 de angajati. Daca pragul de cel putin 50 angajati a fost atins la 1 ianuarie 2025, entitatea are obligatia de a depune raportarea, indiferent daca are sau nu angajati cu dizabilitati.

Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
Potrivit art. 2  si 3 din ordinul 1001/2022, angajatul este salariatul cu norma intreaga pentru care durata normala a timpului de munca este prevazuta la art. 112 din Codul muncii:

- Pentru salariatii angajati cu norma intreaga durata normala a timpului de munca este de 8 ore pe zi si de 40 de ore pe saptamana;

- In cazul tinerilor in varsta de pana la 18 ani durata timpului de munca este de 6 ore pe zi si de 30 de ore pe saptamana. 

Salariatii angajati cu fractiune de norma sunt inclusi in numarul total de angajati proportional cu timpul efectiv lucrat conform prevederilor contractului individual de munca.

Procentul de 4% din numarul total de angajati se determina ca medie aritmetica rezultata din suma efectivelor zilnice de salariati din luna respectiva, inclusiv zilele de repaus saptamanal, zilele de sarbatori legale si alte zile in care nu se lucreaza, impartita la numarul total de zile calendaristice.

Potrivit instructiunilor de la art. 3 alin. 2 din Ordinul 1001/2022, in efectivele zilnice nu se includ salariatii aflati in concediu fara plata, cei aflati in greva, cei detasati la lucru in strainatate si nici cei ale caror contracte individuale de munca sunt suspendate.

Pentru fiecare zi de repaus saptamanal sau de sarbatoare legala se iau in calcul efectivele de salariati din ziua lucratoare precedenta, cu exceptia persoanelor al caror contract individual de munca a incetat in acea zi.

Procentul de 4% rezultat este un numar care are o valoare zecimala din doua cifre, care se inmulteste cu salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata sau, dupa caz, cu 50% din salariul minim brut pe tara garantat in plata, stabilit prin hotarare a Guvernului in vigoare in luna pentru care se plateste, in functie de optiune, potrivit art. 5 din Ordinul 1001/2022.

Ce trebuie raportat?

Raportarea include doua componente principale:

- Situatia centralizata a functiilor ocupate de persoanele cu dizabilitati.

- Inventarul competentelor solicitate la angajarea acestora.

Cum se transmite raportarea?

Raportarea trebuie trimisa catre:

- Autoritatea Nationala pentru Protectia Drepturilor Persoanelor cu Dizabilitati (ANDPD);

- Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca (ANOFM), prin agentiile judetene pentru ocuparea fortei de munca sau prin agentia municipiului Bucuresti, in functie de sediul angajatorului.

Model oficial de raportare

Modelul oficial al situatiei centralizate a fost publicat recent prin Ordinul comun nr. 28/11/2025 in vigoare de la 28 ianuarie 2025,  si este inclus in Anexa nr. 2 a acestuia. Structura raportarii include:

- Denumirea angajatorului;

- Codul fiscal si datele de identificare;

- Numarul de posturi aprobate si ocupate de persoane cu dizabilitati;

- Lista competentelor solicitate pentru aceste posturi, conform modelului de mai jos:

ANEXA Nr. 2

Denumirea autoritatii/institutiei publice/persoanei juridice publice/private . . . . . . . . . .,

cu sediul in localitatea . . . . . . . . . ., strada . . . . . . . . . . nr. . . . . . . . . . ., judetul . . . . . . . . . .,

codul fiscal . . . . . . . . . ., nr. de inmatriculare la registrul comertului . . . . . . . . . .,

codul CAEN . . . . . . . . . ., datele de contact . . . . . . . . . . (numarul de telefon, adresa de e-mail)

SITUATIE CENTRALIZATA
a functiilor ocupate de persoanele cu dizabilitati angajate in anul . . . . . . . . . .
- model -

           
 

Numarul de posturi aprobate/existente in anul . . . . . .

Numarul de posturi vacante in anul . . . . . . .

Denumirea functiilor/posturilor ocupate de persoanele cu dizabilitati angajate

Numarul total de functii/posturi ocupate de persoanele cu dizabilitati

Competentele solicitate la angajare, corespunzatoare functiei/postului

           
           
           
         
 

Data
. . . . . . . . . .

Semnatura persoanei care reprezinta/angajeaza legal autoritatea/
institutia publica/persoana juridica publica/privata
. . . . . . . . . .

   
             
 

Ce se intampla daca angajatorul nu are angajati cu dizabilitati?

Legislatia nu prevede o exceptie pentru angajatorii care nu au persoane cu dizabilitati incadrate, ceea ce inseamna ca raportarea trebuie facuta in orice situatie. Mai mult, legea impune ca angajatorii care nu respecta procentul de 4% angajati cu dizabilitati sa colaboreze cu ONG-uri si agentiile de ocupare a fortei de munca pentru identificarea unor potentiali candidati.

Termene viitoare

Raportarea trebuie efectuata in fiecare an, pana la data de 31 ianuarie, pentru anul anterior. Astfel:

- Pana la 31 ianuarie 2025 se raporteaza pentru anul 2024;

- Pana la 31 ianuarie 2026 se va raporta pentru anul 2025 si asa mai departe, in fiecare an.

Concluzie

Aceasta noua obligatie de raportare are scop monitorizarea si sprijinirea integrarii persoanelor cu dizabilitati pe piata muncii. Angajatorii trebuie sa se asigure ca respecta termenul de raportare si ca transmit datele corecte pentru a evita eventualele sanctiuni. Modelul oficial publicat recent simplifica procesul de completare a situatiei centralizate si permite conformarea rapida la noile cerinte legislative.

 

 

 

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre raportare fiscala

Noua raportare fiscala pentru produse de asigurari si investitii, aplicabila din 2025

de Profeanu Laura 20 Ian 2025
Incepand cu 1 ianuarie 2025, o noua obligatie de raportare fiscala intra in vigoare pentru entitatile aflate sub reglementarea, autorizarea sau supravegherea Autoritatii de Supraveghere Financiara (ASF). Masura este stabilita prin OUG nr. 125/2024 si detaliata ulterior prin Ordinul comun nr. 7.158/2024 al ANAF si ASF, publicat la data de 16 ianuarie 2025. Obligatia de raportare impune ...
Iul202022

Raportarea fiscala a exportului de bunuri

de Amelia Dumitras valabil la 20 Iul 2022
TVA
Intrebare: In Decontul de TVA (D300) unde se declara livrarile la export (tari NONUE, de exemplu  Elvetia, Anglia)? Daca in deconturile lunilor anterioare nu au fost declarate in D300 facturile de export, exista rubrica de regularizare?
Ian132022

Bonus pentru achizitie intracomunitara de bunuri sau cost recuperat, raportare fiscala si informativa TVA

de Amelia Dumitras valabil la 13 Ian 2022
Intrebare: De la o societate din UE primim facturi de marfa si paletii aferenti sunt primiti gratuit si nu se specifica pe factura numarul lor, doar in CMR. La sfarsitul anului am restituit paletii si pentru acest lucru am primit un bonus. Acest bonus ar trebui declarat in D390 la prestari servicii? Multumesc!
Iun222021

Servicii transport bunuri la import, regim fiscal TVA, raportare fiscala si informativa import bunuri

de Amelia Dumitras valabil la 22 Iun 2021
Intrebare: Societatea A din Romania, societate impozabila, a achizitionat materii prime din Serbia. Transportul a fost suportat de societatea A din Romania, incheind contract cu o societate de transport din Romania. Transportatorul a emis factura catre societatea A din Romania in lei si euro, fara tva. Va rog sa ne indicati tratamentul de inregistrare si declarare a TVA ului in D300/390/394 pentru ...
Mar012021

Import cu obligatii vamale platite de furnizor, raportare fiscala

de Amelia Dumitras valabil la 01 Mar 2021
Intrebare: O societate din Romania neinregistrata in scop de TVA, a achizitionat produse din China, pentru care a platit Marfa plus "shipping fee" Marfa a venit direct la sediu. A primit doar factura de la furnizorul chinez, fara alte documente. Pe factura scrie ca transportul este door to door si DDP. Furnizorul chinez spune ca s-a ocupat de plata taxelor de import. Se poate inregistra factura in ...
Mar292020

Primirea cu intarziere a facturilor, regim contabil si fiscal, raportare fiscala si informativa

de Amelia Dumitras valabil la 29 Mar 2020
TVA
Intrebare: Va rog sa imi spuneti cum ar trebui procedat in cazul in care dupa inchiderea lunii februarie si trimiterea declaratiilor se primesc cu intarziere mai multe documente (in data de 27.03.2020) printre care facturi emise pentru clienti UE (cca 16.000 euro) si facturi de achizitie marfuri de la furnizori interni (cca 35.000 lei tva inclus). Se depun rectificative pentru toate declaratiile: D390, D300 ...
Vezi toate studiile de caz despre raportare fiscala keyboard_double_arrow_right