Ordinul nr. 442/2016 privind cuantumul tranzactiilor, termenele pentru intocmire, continutul si conditiile de solicitare a dosarului preturilor de transfer si procedura de ajustare/estimare a preturilor de transfer
Raspuns oferit dePortal Codul Fiscal
03 Feb 2016
In baza prevederilor art. 11 alin. (3) din Hotararea Guvernului nr. 520/2013 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, si in temeiul prevederilor art. 5 alin. (4), art. 11 alin. (4), art. 19 alin. (6), art. 36 alin. (3) si art. 37 alin. (3) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, coroborate cu prevederile art. 58, art. 64, art. 108 alin. (2), art. 283 si art. 342 alin. (1) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala emite urmatorul ordin:
Art. 1.
In vederea documentarii respectarii principiului valorii de piata a preturilor de transfer practicate in cadrul tranzactiilor desfasurate cu persoane afiliate, contribuabilii/platitorii au obligatia de a intocmi dosarul preturilor de transfer, in conditiile stabilite prin prezentul ordin.
Art. 2.
(1) Contribuabilii/Platitorii din categoria marilor contribuabili, stabiliti prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, care desfasoara tranzactii cu persoane afiliate cu o valoare totala anuala, calculata prin insumarea valorii tranzactiilor efectuate cu toate persoanele afiliate, exclusiv TVA, mai mare sau egala cu oricare din pragurile de semnificatie, prevazute la prezentul alineat, au obligatia intocmirii anuale a dosarului preturilor de transfer. Termenul de intocmire a dosarului preturilor de transfer este termenul legal stabilit pentru depunerea declaratiilor anuale privind impozitul pe profit, pentru fiecare an fiscal.
Nivelul valoric al pragului de semnificatie pentru contribuabilii/platitorii anterior mentionati, in functie de tipul tranzactiei desfasurate, este:
- 200.000 euro, in cazul dobanzilor incasate/platite pentru serviciile financiare, calculata la cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei valabil pentru ultima zi a anului fiscal;
- 250.000 euro, in cazul tranzactiilor privind prestarile de servicii primite/prestate, calculata la cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei valabil pentru ultima zi a anului fiscal;
- 350.000 euro, in cazul tranzactiilor privind achizitii/vanzari de bunuri corporale sau necorporale, calculata la cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei valabil pentru ultima zi a anului fiscal.
(2) Contribuabilii/Platitorii care se incadreaza la prevederile alin. (1) au obligatia, in baza art. 108 alin. (2) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, sa prezinte la solicitarea organului de inspectie fiscala, pe perioada derularii unei inspectii fiscale, dosarul preturilor de transfer, intocmit potrivit prevederilor prezentului ordin. Modelul si continutul solicitarii sunt prevazute in anexa nr. 1.
(3) Dosarul preturilor de transfer intocmit potrivit alin. (1) poate fi solicitat de organul fiscal si in afara unei actiuni de inspectie fiscala, in baza art. 58 si 64 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare. Modelul si continutul solicitarii sunt prevazute in anexa nr. 2.
(4) Contribuabilii/Platitorii din categoria marilor contribuabili, care nu se incadreaza in criteriile stabilite conform prevederilor alin. (1), precum si contribuabilii/platitorii din categoriile contribuabililor mici si mijlocii, care desfasoara tranzactii cu persoane afiliate cu o valoare totala anuala, calculata prin insumarea valorii tranzactiilor efectuate cu toate persoanele afiliate, exclusiv TVA, mai mare sau egala cu oricare din pragurile de semnificatie, prevazute la prezentul alineat, au obligatia intocmirii si prezentarii dosarului preturilor de transfer numai la solicitarea organului fiscal, in cadrul unei actiuni de inspectie fiscala. Modelul si continutul solicitarii sunt prevazute in anexa nr. 1.
Nivelul valoric al pragului de semnificatie pentru contribuabilii/platitorii din categoria marilor contribuabili, care nu se incadreaza in criteriile stabilite conform prevederilor alin. (1), precum si pentru contribuabilii/platitorii din categoriile contribuabililor mici si mijlocii, in functie de tipul tranzactiei desfasurate, este:
- 50.000 euro, in cazul dobanzilor incasate/platite pentru serviciile financiare, calculata la cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei valabil pentru ultima zi a anului fiscal;
- 50.000 euro, in cazul tranzactiilor privind prestarile de servicii primite/prestate, calculata la cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei valabil pentru ultima zi a anului fiscal;
- 100.000 euro, in cazul tranzactiilor privind achizitii/vanzari de bunuri corporale sau necorporale, calculata la cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei valabil pentru ultima zi a anului fiscal.
(5) Contribuabilii/Platitorii care se incadreaza la prevederile alin. (4) si care desfasoara tranzactii cu persoane afiliate cu o valoare totala anuala, calculata prin insumarea valorii tranzactiilor efectuate cu toate persoanele afiliate, exclusiv TVA, sub oricare din pragurile de semnificatie stabilite la alin. (4) vor documenta respectarea principiului valorii de piata, in cadrul unei inspectii fiscale, conform regulilor generale prevazute de reglementarile financiar-contabile si fiscale in vigoare.
Art. 3.
Dosarul preturilor de transfer intocmit conform prevederilor art. 2 are continutul prevazut in anexa nr. 3.
Art. 4.
(1) Termenul pentru punerea la dispozitie a dosarului preturilor de transfer intocmit conform prevederilor art. 2 alin. (1), solicitat potrivit prevederilor art. 2 alin. (2) si (3), va fi de maximum 10 zile calendaristice de la data solicitarii, dar nu mai devreme de 10 zile de la expirarea termenului stabilit pentru intocmire.
(2) Pentru contribuabilii/platitorii care au obligatia intocmirii dosarului preturilor de transfer conform prevederilor art. 2 alin. (4), organul de inspectie fiscala va stabili termenul pentru prezentarea de catre contribuabili/platitori a acestuia prin formularul de solicitare. Termenul pentru prezentarea dosarului preturilor de transfer, solicitat potrivit prevederilor art. 2 alin. (4), va fi cuprins intre 30 si 60 de zile calendaristice, cu posibilitatea prelungirii o singura data, la solicitarea scrisa a contribuabililor/platitorilor, cu o perioada de cel mult 30 de zile calendaristice. in aceste conditii, daca se impune, inspectia fiscala poate fi suspendata pana la expirarea termenului de punere la dispozitie a dosarului preturilor de transfer, in temeiul prevederilor art. 127 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 5.
(1) La cererea scrisa a organului de inspectie fiscala, in vederea completarii dosarului preturilor de transfer, contribuabilul/platitorul va furniza si alte informatii suplimentare, relevante pentru documentarea respectarii principiului valorii de piata.
(2) In cazul in care contribuabilul/platitorul completeaza dosarul cu elemente suplimentare, la solicitarea organului fiscal competent, acestea vor fi insotite de trimiteri la documentatia initiala, dupa caz.
(3) Dosarul preturilor de transfer, respectiv completarile ulterioare solicitate, dupa caz, vor fi puse la dispozitia organului fiscal solicitant, la sediul acestuia sau la locul de desfasurare a inspectiei fiscale, in termenul stabilit de acesta.
(4) Filele vor fi indosariate, numerotate si insotite de opis. in cazul in care exista documente in limba straina, acestea vor fi insotite de traduceri in limba romana, in conditiile legii.
(5) Anexele la dosarul preturilor de transfer care sunt disponibile si in format electronic vor fi inaintate organului fiscal competent intr-un format editabil.
Art. 6.
Dosarul preturilor de transfer nu va fi solicitat si nu se intocmeste, dupa caz, de catre contribuabilul/platitorul beneficiar al unui acord de pret in avans, pentru tranzactiile si perioadele care sunt acoperite de acordul de pret in avans emis de Agentia Nationala de Administrare Fiscala sau pentru tranzactiile pentru care a fost emisa o decizie de ajustare/estimare a venitului sau cheltuielii uneia dintre persoanele afiliate in conformitate cu prevederile art. 283 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 7.
(1) In cazul efectuarii de catre contribuabil/platitor de tranzactii cu persoane afiliate fara respectarea principiului valorii de piata, conform prevederilor art. 11 alin. (4) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, organele de inspectie fiscala vor ajusta cuantumul preturilor de transfer practicate. Ajustarea se va realiza pentru acele tranzactii derulate cu persoane afiliate pentru care contribuabilul/platitorul nu a documentat faptul ca preturile de transfer stabilite au respectat principiul valorii de piata.
(2) Neprezentarea, in timpul inspectiei fiscale, conform prevederilor art. 2 alin. (2) si (4), a dosarului preturilor de transfer, in termenele stabilite, confera organelor de inspectie fiscala dreptul de a considera ca tranzactiile efectuate cu persoane afiliate sunt efectuate fara documentarea cuantumului preturilor de transfer practicate.
(3) Prezentarea incompleta a dosarului preturilor de transfer, solicitat conform prevederilor art. 2 alin. (2) si (4), reprezinta lipsa datelor necesare organului de inspectie fiscala, pentru a stabili daca preturile de transfer practicate respecta principiul valorii de piata.
(4) In situatia neprezentarii/prezentarii incomplete a dosarului preturilor de transfer, solicitat conform prevederilor art. 2 alin. (2) si (4), organele de inspectie fiscala vor proceda la estimarea cuantumului preturilor de transfer. Estimarea se va realiza numai pentru tranzactiile derulate cu persoane afiliate pentru care contribuabilul/platitorul nu a prezentat dosarul preturilor de transfer sau pentru care dosarul preturilor de transfer a fost prezentat incomplet, nefiind astfel documentat faptul prin care cuantumul preturilor de transfer stabilite respecta principiul valorii de piata. Ca urmare a operatiunii de estimare se ajusteaza suma venitului sau a cheltuielii, dupa caz, aferente rezultatului fiscal oricareia dintre partile afiliate, pe baza nivelului tendintei centrale a pietei.
Art. 8.
Tranzactiile intre persoanele afiliate sunt considerate a fi realizate conform principiului valorii de piata daca indicatorul financiar al tranzactiei/valoarea tranzactiei (marja/rezultat/pret) se incadreaza in intervalul de comparare. Pentru stabilirea intervalului de comparare se vor respecta urmatoarele prevederi:
1. analiza de comparabilitate va avea in vedere criteriile teritoriale in urmatoarea ordine: national, Uniunea Europeana, paneuropean, international;
2. disponibilitatea rezonabila a datelor la momentul stabilirii preturilor de transfer sau la momentul documentarii acestora, pentru care contribuabilul/platitorul verificat prezinta documentele justificative pentru datele utilizate la momentul stabilirii preturilor de transfer;
3. marja de comparare reprezinta intervalul de valori ale pretului sau marjei/rezultatului aferent tranzactiilor comparabile derulate intre societati comparabile independente;
4. pentru determinarea valorilor extreme, marja de comparare va fi impartita in 4 segmente. Segmentele de maxim si de minim reprezinta rezultatele extreme. Intervalul de comparare reprezinta intervalul de valori ale pretului sau marjei/rezultatului aferent tranzactiilor comparabile derulate intre societati comparabile independente, dupa eliminarea din marja de comparare a rezultatelor extreme;
5. la stabilirea si calculul estimarii/ajustarii nu se vor utiliza rezultatele extreme din cadrul marjei de comparare;
6. daca valoarea mediana nu poate fi identificata (valoarea mediana reprezinta acea valoare care se regaseste la mijlocul intervalului de comparare), va fi realizata media aritmetica a celor doua valori de mijloc ale intervalului de comparare.
Art. 9.
(1) Ajustarea/Estimarea preturilor de transfer, pentru a reflecta pretul de piata al bunurilor sau serviciilor furnizate in cadrul tranzactiei, se efectueaza de organele fiscale la valoarea configurata de tendinta centrala a pietei.
(2) Tendinta centrala a pietei va fi considerata valoarea mediana a intervalului de comparare a indicatorilor financiari ai societatilor/valorii tranzactiilor comparabile identificate sau in situatia in care nu se gasesc suficiente societati/tranzactii comparabile pentru a putea stabili un interval de comparabilitate, fiind identificate cel mult trei societati sau tranzactii comparabile, se va utiliza media aritmetica a indicatorilor financiari ai acestor societati sau a tranzactiilor comparabile identificate.
(3) In cazul ajustarii/estimarii preturilor de transfer, identificarea tranzactiilor sau societatilor comparabile se va face conform datelor generale despre tranzactii similare sau a indicatorilor financiari aferenti activitatilor care urmeaza a face obiectul ajustarii/estimarii si la care atat organul de inspectie fiscala, cat si contribuabilul/platitorul pot avea acces.
Art. 10.
Prezentul ordin se completeaza cu Liniile directoare privind preturile de transfer emise de catre Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica pentru societatile multinationale si administratiile fiscale, cu amendamentele/modificarile si completarile ulterioare, si Codul de conduita privind documentatia preturilor de transfer, publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria C, nr. 176/1 din 28 iulie 2006.
Art. 11.
Directia generala coordonare inspectie fiscala, directiile generale regionale ale finantelor publice regionale, structurile subordonate acestora si Directia generala de administrare a marilor contribuabili vor duce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 12.
Anexele nr. 1-3 fac parte integranta din prezentul ordin.
Art. 13.
(1) Prevederile art. 2 alin. (1) vor fi aplicate tranzactiilor derulate cu persoanele afiliate efectuate incepand cu anul 2016.
(2) Prevederile prezentului ordin se aplica procedurilor de administrare initiate dupa data de 1 ianuarie 2016.
(3) Pentru procedurile de administrare initiate anterior datei de 1 ianuarie 2016 sunt aplicabile prevederile legale in vigoare la momentul initierii acestora.
Art. 14.
Prezentul ordin intra in vigoare cu data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"!