Ordonanta privind stabilizarea preturilor la produsele agricole si alimentare. Lipsa claritatii in cerintele privind declaratiile pe propria raspundere
OUG nr. 67 din 30 iunie 2023, care va intra in vigoare la 30 iulie 2023, instituie o masura cu caracter temporar (trei luni) de combatere a cresterii excesive a preturilor la unele produse agricole si alimentare. Aceasta ordonanta vine ca raspuns la cresterea agresiunii militare a Rusiei impotriva Ucrainei, care a avut un impact semnificativ asupra preturilor energiei si gazelor naturale, precum si asupra resurselor utilizate in agricultura, cum ar fi ingrasamintele chimice, combustibilii si pesticidele. Cresterea acestor preturi a avut consecinte negative majore asupra securitatii alimentare si accesibilitatii preturilor la nivel mondial.
Principala masura prevazuta in ordonanta este limitarea adaosurilor comerciale practicate de operatorii economici pentru anumite produse agricole si alimentare. Aceasta se aplica tuturor operatorilor economici inregistrati in Romania, indiferent de forma de organizare, pe intreg lantul de productie, import, comert intracomunitar, distributie si vanzare cu amanuntul.
Masura se aplica unui set de produse agricole si alimentare, precizate in lista anexata ordonantei: paine alba simpla, lapte de vaca, branza telemea, iaurt simplu, faina alba de grau, malai, oua de gaina, ulei de floarea-soarelui, carne proaspata de pui, carne proaspata de porc, legume proaspete, fructe proaspete, cartofi si zahar alb tos.
Dar, ordonanta nu furnizeaza detalii cu privire la formatul sau continutul exact al declaratiilor pe propria raspundere, ci mentioneaza doar ca aceste declaratii trebuie sa fie semnate de reprezentantii legali ai operatorilor economici. Lipsa unei clarificari cu privire la formatul sau cerintele specifice ale declaratiilor pe propria raspundere, poate conduce la interpretari diferite si poate crea incertitudine in practica. Este de asteptat, asadar, sa existe variatii in abordarea practica a cerintelor referitoare la declaratiile respective.
Impactul aplicarii ordonantei poate fi evaluat in mai multe directii:
In primul rand, limitarea adaosurilor comerciale poate contribui la stabilizarea preturilor la aceste produse, evitand astfel cresterile excesive si necontrolate. Aceasta ar putea reduce povara financiara asupra consumatorilor si ar putea imbunatati accesibilitatea produselor de baza, in special pentru categoriile de populatie mai vulnerabile.
In al doilea rand, aceasta masura temporara poate avea un impact pozitiv asupra puterii de cumparare a populatiei. Cresterea excesiva a preturilor la produsele agricole si alimentare poate afecta grav bugetul familiilor si capacitatea lor de a satisface nevoile alimentare de baza. Prin limitarea adaosurilor comerciale, aceasta masura poate contribui la mentinerea unui nivel de trai decent si la protejarea puterii de cumparare a consumatorilor finali.
In al treilea rand, aceasta masura poate sprijini producatorii agricoli, in special in contextul cresterii costurilor de productie. Prin limitarea adaosurilor comerciale excesive, se poate asigura un echilibru corect intre costurile de productie si preturile de vanzare. Aceasta ar putea ajuta la mentinerea veniturilor producatorilor agricoli si la sustinerea durabilitatii lor economice, contribuind astfel la stabilitatea sectorului agricol.
In plus, implementarea acestei masuri temporare poate avea un impact pozitiv asupra securitatii alimentare. Preturile ridicate la produsele agricole si alimentare pot crea riscul de penurie alimentara si afecta stabilitatea lanturilor de aprovizionare. Prin limitarea cresterii excesive a preturilor si asigurarea accesibilitatii produselor, se poate contribui la reducerea acestor riscuri si la asigurarea disponibilitatii hranei pentru populatie.
In final, implementarea acestei masuri poate contribui si la reglementarea pietei si la reducerea distorsiunilor in lantul de aprovizionare agricola si alimentara. Prin stabilizarea preturilor si impunerea unor limite clare pentru adaosurile comerciale, se poate promova un mediu concurential mai echitabil si se pot reduce practicile comerciale neloiale.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"!