Pilonul 2 vs. impozitele locale pe cifra de afaceri: Ce taxe sunt recunoscute in calculul impozitului minim global de 15%?

Aplicarea Pilonului 2 – impozitul minim global de 15% – a adus nemultumiri in peisajul fiscal romanesc, in special pentru companiile mari care activeaza in sectoare vizate de impozite suplimentare locale. Desi obiectivul Directivei europene este clar – asigurarea unei impozitari minime efective la nivel global pentru grupurile mari – realitatea fiscala din fiecare stat membru, inclusiv Romania, ridica numeroase intrebari practice.
Una dintre cele mai frecvente intrebari venite din partea contribuabililor este: Ce impozite locale se iau in calcul la determinarea cotei efective de impozitare de 15% conform Pilonului 2?
IMCA – recunoscut in calculul Pilonului 2
ICAS si impozitul suplimentar pentru banci – excluse din calculul Pilonului 2
In schimb, alte taxe recente pe cifra de afaceri, precum impozitul suplimentar pentru companiile din sectorul petrol si gaze (ICAS – 0,5%) sau impozitul suplimentar aplicabil institutiilor de credit (2%), nu sunt recunoscute in calculul impozitului minim global.
Motivul este clar: aceste taxe nu inlocuiesc impozitul pe profit, ci se aplica peste acesta. Prin urmare, in logica Pilonului 2, ele nu contribuie la rata efectiva de impozitare, ceea ce inseamna ca firmele vizate pot inregistra un nivel artificial mai mic al impozitarii din perspectiva regulilor internationale, chiar daca, in mod real, platesc sume semnificative catre buget.
Consecintele in practica
Aceasta diferenta de tratament creeaza frustrare in randul contribuabililor, in special in domeniile vizate de aceste taxe suplimentare. Desi platesc efectiv mai multe impozite in Romania, acestea nu ii ajuta sa atinga pragul de 15% impus de Pilonul 2, ceea ce ar putea atrage, teoretic, o impozitare suplimentara in alte jurisdictii, in cazul grupurilor multinationale.
In plus, complexitatea calculelor si nevoia de raportari detaliate impun companiilor mari adaptarea sistemelor fiscale interne si colaborarea stransa cu experti in fiscalitate internationala pentru a evita riscurile de dubla impozitare.
Cadru legislativ aplicabil in Romania
Directiva (UE) 2022/2523 privind impozitul minim global a fost transpusa in legislatia nationala prin Legea nr. 431/2023, care a intrat in vigoare la 1 ianuarie 2024. In paralel, Legea nr. 296/2023 a introdus, tot de la inceputul acestui an, IMCA, ICAS si impozitul suplimentar pentru banci, toate cu scopul declarat de a creste contributia firmelor mari la bugetul de stat.
Insa, din perspectiva Pilonului 2, doar IMCA beneficiaza de recunoastere. Restul impozitelor – desi relevante fiscal pentru Romania – nu contribuie la atingerea pragului de 15% in calculul global.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!