Pregatiri esentiale pentru inchiderea anului contabil 2023: Ghid pentru profesionistii in contabilitate
22 Nov 2023
Pe masura ce calendarul se apropie de finalul anului 2023, profesionistii in contabilitate se confrunta cu sarcina esentiala de a pregati si de a finaliza situatiile financiare anuale. Aceasta perioada marcheaza nu doar un moment de bilant pentru afaceri, ci si unul de reflexie strategica si conformitate fiscala.
Urmati acest ghid pentru a va asigura ca procesul de inchidere a anului 2023 se desfasoara fara probleme, cu toate itele necesare bine legate, pregatind astfel terenul pentru o gestionare eficienta si conforma in anul urmator.
-
Intocmirea Balantei de Verificare:
- Balanta de verificare este esentiala pentru verificarea exactitatii inregistrarilor contabile si concordanta dintre contabilitatea sintetica si cea analitica.
- Se intocmeste lunar si la incheierea exercitiului financiar. - Aspecte specifice la inchiderea anului fiscal:
- Inventarierea si consemnarea rezultatelor in evidenta contabila, inclusiv minusurile/plusurile la inventar.
- Inregistrarea de provizioane si cheltuieli pe baza de estimari.
- Corectarea erorilor contabile aferente anilor anteriori.
- Reevaluarea imobilizarilor corporale, pentru prezentarea acestora la valoarea justa in situatiile financiare.
- Verificarea plafonului de micro-profit si a plafonului de scutire de TVA.
- Schimbarea perioadei fiscale la TVA, daca este necesar.
- Evaluarea la bilant a creantelor si a datoriilor exprimate in valuta.
- Reevaluarea imobilizarilor corporale si completarea registrului inventar.
- Inregistrarea tuturor veniturilor si cheltuielilor aferente anului, inclusiv evenimentele ulterioare datei bilantului.
- Evaluarea cladirilor pentru impozitele locale si calculul impozitului pe dividendele distribuite, dar neridicate.
- Chestiuni fiscal-contabile specifice perioadei de tranzitie catre un nou an financiar:
- Preluarea corecta a soldurilor: Soldurile de la sfarsitul unei perioade contabile trebuie preluate corect in perioada urmatoare. Acest lucru asigura continuitatea si coerenta inregistrarilor contabile. Este obligatoriu ca soldurile initiale ale unei noi perioade sa reflecte exact situatia de la sfarsitul perioadei anterioare.
- Integritate si obiectivitate: Contabilii trebuie sa mentina o atitudine de integritate si obiectivitate in toate aspectele muncii lor. Nu este acceptabil sa "infrumuseteze" Balanta de Verificare pentru a satisface cerintele administratorilor sau ale altor parti interesate. Orice presiune de a modifica in mod incorect inregistrarile contabile trebuie respinsa.
- Responsabilitatea fata de adevar: Contabilii poarta o mare responsabilitate in reprezentarea fidela a situatiei financiare a entitatii. Nu este etic sa se creeze sau sa se modifice inregistrari contabile pentru a prezenta o imagine mai favorabila decat cea reala, indiferent de motive.
- Transparenta si conformitate: In toate activitatile lor, contabilii trebuie sa se asigure ca urmeaza standardele si regulamentele in vigoare. Acest lucru include respectarea principiilor contabile general acceptate si a legislatiei fiscale relevante.
- Confruntarea cu presiunile neetice: Daca un contabil este pus in situatia de a face inregistrari neadevarate sau de a ascunde informatii, trebuie sa refuze sa se conformeze si sa raporteze acest lucru superiorilor sau, daca este necesar, autoritatilor competente. Integritatea profesionala nu trebuie compromisa sub nicio forma.
- Documentarea riguroasa: Toate tranzactiile si ajustarile contabile trebuie sa fie bine documentate. Aceasta include asigurarea ca toate notele contabile sunt sustinute de documente justificative adecvate.
In contextul pregatirii continue, in special avand in vedere numeroasele schimbari in legislatia fiscala si contabila, este imperativ ca profesionistii in contabilitate sa se angajeze intr-un proces continuu de invatare si actualizare profesionala. Schimbarile frecvente si adesea complexe in legislatia fiscala si contabila necesita o atentie constanta si adaptare rapida. Participarea regulata la seminarii, cursuri de formare profesionala si webinarii este importanta pentru a ramane la curent cu cele mai noi tendinte, reglementari si practici de contabilitate.
Un alt aspect important este mentinerea unei asigurari profesionale adecvate. Intr-un domeniu unde erorile sau omisiunile pot avea consecinte semnificative, este vital ca fiecare contabil sa aiba o polita de asigurare in vigoare care sa acopere potentialele raspunderi. Asigurarea profesionala poate oferi o plasa de siguranta in cazul unor greseli neintentionate sau acuzatii de neglijenta profesionala.
Prin urmarea acestor sfaturi, contabilii se pot asigura ca raman competenti, protejati si bine pregatiti pentru a raspunde eficient provocarilor dinamicului lor domeniu profesional.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!
Studii de caz si articole despre modificari fiscale
Stabilirea din oficiu a TVA datorata de catre persoanele impozabile care aveau obligatia depunerii D311 si care nu si-au indeplinit aceasta obligatie
de
Profeanu Laura
11 Mai 2024
ANAF se pregateste sa implementeze noi masuri de monitorizare si impunere din oficiu a TVA pentru contribuabilii care nu isi indeplinesc obligatiile legale privind TVA in perioada in care sunt declarati inactivi sau in perioada in care le este anulat codul de TVA, conform art. 11 alin. 6 si 8 din Codul fiscal.
Conform art. 324 alin. 10) lit. a) si b) din Codul fiscal, persoanele impozabile al ...
Modificari importante privind deducerea TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare
de
Profeanu Laura
27 Apr 2024
In contextul adoptarii generalizate a sistemului e-Factura, Ministerul Finantelor propune eliminarea posibilitatii deducerii TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare.
In acest sens, un proiect de Hotarare de Guvern initiat recent de Ministerul Finantelor, propune abrogarea alineatului 7) de la pct. 69 din Normele metodologice, care prevede ca o ...
Modificari privind ajustarea bazei de impozitare, in vigoare cu 08 martie 2024
de
Profeanu Laura
12 Mar 2024
Pe 8 martie 2024, Codul fiscal a fost modificat in privinta ajustarii bazei de impozitare pentru TVA, in contextul reducerilor de pret acordate dupa livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor. Aceste schimbari reflecta o incercare de a alinia legislatia fiscala nationala cu cea a Uniunii Europene si jurisprudenta Curtii de Justitie a UE.
Inainte de aceasta actualizare, ajustarea bazei de ...
Ian202024
Contract de inchiriere spatiu cu doi coproprietari (soti)
de
Mariana Prejbeanu
valabil la 20 Ian 2024
Intrebare: Am inchiriat un spatiu si pe contractul de inchiriere apar ambii soti proprietari, cu cota parte de 50%. Prin prisma modificarilor din 2024 privind impozitul cu retinere la sursa, cum ar trebui sa procedez, sa impozitez suma virata lunar si apoi, sa declar la sfarsitul anului in D205 ambii soti, impartind venitul si impozitul la 2? Virarea venitului din chirie il fac intr-un singur cont comunicat ...
Dec082023
Conditii 2024 pentru aplicarea impozitului pe veniturile microintreprinderii
de
Alexandru Palaghia
valabil la 08 Dec 2023
Intrebare: Va rog sa-mi spuneti daca incepand cu anul 2024, pentru a ramane platitor impozit pe venit microintreprindere mai este conditionat de angajarea unei persoane? Cifra de afaceri la sfarsitul anului 2023 este 50,000 euro.
Dec092023
Compensare intre drepturi si obligatii
de
Profeanu Laura
valabil la 09 Dec 2023
Intrebare: O microintreprindere care aplica sistemul de TVA la incasare doreste sa ofere sub forma de dividende un birou (amenajat ca locuinta) impreuna cu parcarea subterana catre asociatul unic. Biroul a fost achizitionat impreuna cu parcarea subterana in ian. 2022 prin taxare inversa, iar livrarea catre asociat se doreste cu TVA de 5% ca parte a politicii sociale. Pasii pe care dorim sa ii urmam sunt in ...
Vezi toate studiile de caz despre modificari fiscale keyboard_double_arrow_right