Prescriptia creantelor si datoriilor fiscale
02 Mai 2017
In Codul de procedura fiscala sunt reglementate distinct prescriptia dreptului de a stabili creante fiscale si prescriptia dreptului de a cere executarea silita.
Creantele fiscale se stabilesc:
- Fie prin declaratie de impunere depusa de contribuabil, caz in care declaratia de impunere este asimilata cu o decizie de impunere, sub rezerva unei verificari ulterioare,
- Fie prin decizie de impunere emisa de organul fiscal.
Daca legea nu dispune altfel, dreptul organului fiscal de a stabili creante fiscale se prescrie in termen de 5 ani iar termenul de prescriptie incepe sa curga de la data de 1 iulie a anului urmator celui pentru care se datoreaza obligatia fiscala.
Daca creantele fiscale rezulta din savarsirea unei fapte prevazute de legea penala termenul de prescriptie este de 10 ani si incepe sa curga de la data savarsirii faptei ce constituie infractiune sanctionata ca atare printr-o hotarare judecatoreasca definitiva.
Daca organul fiscal constata implinirea termenului de prescriptie a dreptului de stabilire a creantei fiscale, procedeaza la incetarea procedurii de emitere a titlului de creanta fiscala.
Codul de procedura fiscala stabileste si situatiile in care se intrerupe sau se suspenda termenul de prescriptie a dreptului de a stabili creante fiscale. Astfel, termenele de prescriptie:
Se intrerup:
a) in cazurile si in conditiile stabilite de lege pentru intreruperea termenului de prescriptie a dreptului la actiune;
b) la data depunerii de catre contribuabil/platitor a declaratiei de impunere dupa expirarea termenului legal de depunere a acesteia;
c) la data la care contribuabilul/platitorul corecteaza declaratia de impunere sau efectueaza un alt act voluntar de recunoastere a creantei fiscale datorate.
Se suspenda:
a) in cazurile si in conditiile stabilite de lege pentru suspendarea termenului de prescriptie a dreptului la actiune;
b) pe perioada cuprinsa intre data inceperii inspectiei fiscale/verificarii situatiei fiscale personale si data emiterii deciziei de impunere ca urmare a efectuarii inspectiei fiscale/verificarii situatiei fiscale personale, in conditiile respectarii duratei legale de efectuare a acestora;
c) pe timpul cat contribuabilul/platitorul se sustrage de la efectuarea inspectiei fiscale/verificarii situatiei fiscale personale;
d) pe perioada cuprinsa intre data declararii unui contribuabil/platitor inactiv si data reactivarii acestuia.
In ceea ce priveste dreptul organului de executare silita de a cere executarea silita a creantelor fiscale stabilite, dar neplatite la termen, acesta se prescrie in termen de cinci ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care a luat nastere acest drept.
Daca organul de executare silita constata implinirea termenului de prescriptie a dreptului de a cere executarea silita a creantelor fiscale, acesta va proceda la incetarea masurilor de realizare si la scaderea acestora din evidenta creantelor fiscale.
Atentie! Sumele achitate de debitor in contul unor creante fiscale, dupa implinirea termenului de prescriptie, nu se restituie.
Termenul de prescriptie se suspenda in cazurile mentionate la art. 216 din Codul de procedura fiscala si se intrerupe in cazurile prevazute la art. 217. Astfel, termenul de prescriptie se suspenda:
a) in cazurile si in conditiile stabilite de lege pentru suspendarea termenului de prescriptie a dreptului la actiune;
b) in cazurile si in conditiile in care suspendarea executarii este prevazuta de lege ori a fost dispusa de instanta judecatoreasca sau de alt organ competent, potrivit legii;
c) pe perioada valabilitatii inlesnirii acordate potrivit legii;
d) cat timp debitorul isi sustrage veniturile si bunurile de la executarea silita;
e) in alte cazuri prevazute de lege.
Termenul de prescriptie se intrerupe:
a) in cazurile si in conditiile stabilite de lege pentru intreruperea termenului de prescriptie a dreptului la actiune;
b) pe data indeplinirii de catre debitor, inainte de inceperea executarii silite sau in cursul acesteia, a unui act voluntar de plata a obligatiei prevazute in titlul executoriu ori a recunoasterii in orice alt mod a datoriei;
c) pe data indeplinirii, in cursul executarii silite, a unui act de executare silita;
d) la data comunicarii procesului-verbal de insolvabilitate fara bunuri si venituri urmaribile;
e) in alte cazuri prevazute de lege.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"!
Studii de caz si articole despre Cod de procedura fiscala
Proiect de OUG: Digitalizarea procedurii de aplicare a sanctiunilor
de
Profeanu Laura
20 Aug 2024
Detalii ale propunerii de modificare a Codului de procedura fiscala
Potrivit informatiilor din Nota de fundamentare, in prezent, procesele verbale de contraventie se semneaza doar de catre persoanele desemnate cu aceasta activitate, cu functie de executie, chiar si in cazul in care amenzile se aplica la sediul organului fiscal, fara a fi reglementata posibilitatea semnarii si comunicarii ...
Ian182023
Analiza preturilor de transfer de catre organul fiscal central
de
Costin A. Istrate
valabil la 18 Ian 2023
Intrebare: Va rog sa ma ajutati cu urmatoarea speta: conform prevederilor art.7 alin. 4 din Ordinul 442/2016 coroborat cu pct.4.9 din Ghidul OECD versiunea 2017 organul fiscal cand este indreptatit sa efectueze o analiza proprie a cuantumului preturilor de transfer?
Dec222022
Cateva aspecte privind completarea formularului 404 CbC.
de
Otilia Roman
valabil la 22 Dec 2022
Intrebare: Societatea-mama este rezidenta fiscal in SUA, astfel incat obligatia depunerii formularului 404 (Raportul pentru fiecare tara in parte) a revenit societatii noastre din Romania (entitate desemnata). Am primit datele necesare pentru completarea formularului 404 de la toate societatile din grup, atat din SUA, cat si din UE. Va rugam sa ne ajutati cu urmatoarele raspunsuri: 1. Avand in vedere faptul ...
Oct312022
Renuntare la esalonare la plata. Procedura
de
Ionut Jinga
valabil la 31 Oct 2022
Intrebare: Va rog sa ajutati cu indicatii referitoare la procedura de renuntare la esalonarea platita conform art. 196 - Renuntarea la esalonarea la plata din Codul Fiscal, respectiv daca exista un formular predefinit aferent cererii din art. 196, termenul de solutionare al cererii, termenul estimativ de plata pentru cazul prezentat mai jos: decizia de esalonare este pe 12 luni, cu valabilitate pana ...
Mar212022
Mod de corectare declaratie recapitulativa, contraventii cod de procedura fiscala
de
Amelia Dumitras
valabil la 21 Mar 2022
Intrebare: In cazul in care am constatat ca in declaratia 390 au fost raportate tranzactile cu un furnizor pe codul unui alt furnizor din alta tara din 2019 pana in 2022 (firmele fac parte dintr-un grup), se poate depune o declaratie rectificativa in anul acesta, pentru toata suma: o pozitie cu minus pe codul de furnizor declarat incorect si o pozitie cu plus pe codul corect? Sau trebuie depuse declaratii ...
Ian192022
Infiintare punct de lucru in alt judet. Numar de salariati. Aspecte de procedura fiscala
de
Constanta Popa
valabil la 19 Ian 2022
Intrebare: Societatea ABC SRL din Bucuresti vrea sa deschida un punct de lucru la TULCEA si sa plateasca la ANAF Tulcea contributiile salariatilor angajati din acest oras. Ce demersuri trebuie sa intreprinda sa deschida acest punct de lucru si unde? La Registrul Comertului in BUCURESTI si ANAF Bucuresti sau in Tulcea? Punctul de lucru din Tulcea va avea CIF separat iar in Declaratia UNICA 112 care va fi ...
Vezi toate studiile de caz despre Cod de procedura fiscala keyboard_double_arrow_right