Problemele etice cu care se confrunta contabilii si modul in care acestea pot fi rezolvate
01 Sep 2023
PROBLEME ETICE IN CONTABILITATE
1. Manipularea Situatiilor Financiare: prezentarea lor intr-un mod care imbunatateste artificial imaginea financiara a firmei.
Exemplu:
Firma "X" doreste sa prezinte rezultate financiare mai atractive la sfarsitul anului cu scopul de a atrage mai multi investitori sau obtine un credit bancar cu conditii mai favorabile. Pentru a atinge acest obiectiv, "X" recurge la diferite tactici:
- alege sa recunoasca veniturile dintr-o tranzactie ce nu a fost inca finalizata sau care are anumite conditii nesigure;
- in loc sa contabilizeze o cheltuiala in momentul in care apare, "X" decide sa o trateze ca un activ in bilant, amortizandu-l ulterior pe o perioada mai extinsa, cu scopul imbunatatirii artificiale a profitului pe termen scurt;
- schimba modul de evaluare a stocurilor. Trecerea de la metoda FIFO la LIFO, de pilda, poate influenta costul marfurilor vandute si, consecutiv, profitul inregistrat.
Toate aceste actiuni creeaza o imagine falsa a sanatatii financiare a companiei. Investitorii, creditorii si alte parti interesate care se bazeaza pe aceste informatii risca sa ia decizii gresite. Mai mult, atunci cand astfel de practici sunt descoperite, increderea in companie scade semnificativ, avand potentialul de a duce la o scadere a valorii actiunilor sau chiar la proceduri legale impotriva firmei.
2. Neglijenta: se refera la erorile neintentionate sau la omiterea de a urma corect normele si reglementarile.
Exemplu:
Un contabil in cadrul unei companii medii, intr-o luna aglomerata, cu multe tranzactii financiare, sare peste verificarea si reconcilierea detaliata a jurnalelor de intrare pentru ca simte ca procesul ar fi prea consumator de timp.
Mai tarziu, in timpul unui audit extern, se descopera ca au fost omise din situatii unele tranzactii semnificative legate de achizitii. Aceasta a dus la o subestimare a datoriilor si a costurilor, oferind o imagine falsa a profitabilitatii companiei.
Contabilulul nu a intentionat sa ofere informatii gresite, dar omisiunea sa de a efectua proceduri standard de control si verificare a dus la prezentarea inexacta a situatiilor financiare. Ca urmare, investitorii, bancile si alte parti interesate care s-au bazat pe aceste informatii au luat decizii gresite.
Vedem aici importanta de a urma procedurile si protocoalele standard in contabilitate, indiferent de presiunile de timp sau alti factori. Neglijenta, chiar si neintentionata, poate avea consecinte semnificative pentru companie si pentru toti cei care se bazeaza pe informatiile financiare.
3. Nepotismul si favoritismul: Promovarea sau favorizarea anumitor angajati, bazata pe relatii personale, in loc sa se bazeze pe merit.
Exemplu:
Ana, managerul departamentului de contabilitate dintr-o firma renumita in orasul sau, este responsabila pentru alegerea echipei pentru proiecte mari si promovarea angajatilor in functie de performantele lor.
Ion, un nepot al Anei, se alatura firmei ca stagiar. Cu toate ca are o formare decenta, experienta sa este inca limitata. Cu toate acestea, dupa doar cateva luni, Ion este selectat pentru a face parte dintr-o echipa care se ocupa de unul dintre cele mai mari proiecte ale companiei.
La scurt timp dupa aceea, in ciuda feedback-ului slab primit si a erorilor din munca sa, Ion este promovat. Alti colegi, care lucreaza in companie de ani de zile si au demonstrat o competenta exceptionala in proiectele lor, sunt trecuti cu vederea.
Se vorbeste in soapta in randul angajatilor despre cum Ana l-a favorizat pe Ion nu pe baza meritelor sale, ci din cauza legaturii familiale dintre ei. Aceasta situatie duce la scaderea moralului echipei, frustrari si posibile plecari ale unor angajati valorosi. Unii clienti, observand calitatea inconstanta a muncii, incep sa se indoiasca de fiabilitatea si integritatea firmei.
Avem aici efectele negative pe care nepotismul si favoritismul le pot avea asupra unui mediu de lucru, afectand atat angajatii, cat si reputatia si performanta companiei.
SOLUTII PENTRU ABORDAREA PROBLEMELOR ETICE IN CONTABILITATE:
Educatia si formarea continua reprezinta un pilon esential in contabilitate. Contabilii ar trebui sa participe constant la cursuri de etica si la scenarii practice, astfel incat sa poata intelege si trece cu succes printre dilemele si solutiile etice cu care se pot confrunta.
Un alt instrument pentru integritatea in domeniul contabilitatii este denuntarea protejata, sau whistleblowing (denumit si "denuntare") si se refera la actul unei persoane ("denuntator") de a divulga sau raporta informatii privind activitati ilegale, neetice sau nepotrivite care au loc in cadrul unei organizatii sau institutii. Acest denunt poate fi adresat superiorilor din cadrul organizatiei, autoritatilor, presei sau altor entitati externe. Exemplu: dezvaluirile facute de Edward Snowden in 2013 privind supravegherea in masa de catre Agentia Nationala de Securitate a SUA. Aceste dezvaluiri au starnit o ampla dezbatere privind echilibrul dintre securitate si drepturile la intimitate.
Auditorii externi independenti joaca, de asemenea, un rol esential in mentinerea integritatii informatiilor financiare. Asigurandu-se ca auditorii sunt cu adevarat independenti si nu au conflicte de interese, organizatiile pot reduce posibilitatea manipularii informatiei financiare.
In concluzie, etica in contabilitate se refera la evitarea comportamentelor nelegale si la urmarirea unui standard moral inalt in actiunile financiare. Credibilitatea corporatiilor si acuratetea rapoartelor lor financiare stau la baza bunei functionari a pietelor, iar contabilii au o responsabilitate vitala de a actiona intr-o maniera care consolideaza aceasta incredere.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!
Studii de caz si articole despre modificari fiscale
Stabilirea din oficiu a TVA datorata de catre persoanele impozabile care aveau obligatia depunerii D311 si care nu si-au indeplinit aceasta obligatie
de
Profeanu Laura
11 Mai 2024
ANAF se pregateste sa implementeze noi masuri de monitorizare si impunere din oficiu a TVA pentru contribuabilii care nu isi indeplinesc obligatiile legale privind TVA in perioada in care sunt declarati inactivi sau in perioada in care le este anulat codul de TVA, conform art. 11 alin. 6 si 8 din Codul fiscal.
Conform art. 324 alin. 10) lit. a) si b) din Codul fiscal, persoanele impozabile al ...
Modificari importante privind deducerea TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare
de
Profeanu Laura
27 Apr 2024
In contextul adoptarii generalizate a sistemului e-Factura, Ministerul Finantelor propune eliminarea posibilitatii deducerii TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare.
In acest sens, un proiect de Hotarare de Guvern initiat recent de Ministerul Finantelor, propune abrogarea alineatului 7) de la pct. 69 din Normele metodologice, care prevede ca o ...
Modificari privind ajustarea bazei de impozitare, in vigoare cu 08 martie 2024
de
Profeanu Laura
12 Mar 2024
Pe 8 martie 2024, Codul fiscal a fost modificat in privinta ajustarii bazei de impozitare pentru TVA, in contextul reducerilor de pret acordate dupa livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor. Aceste schimbari reflecta o incercare de a alinia legislatia fiscala nationala cu cea a Uniunii Europene si jurisprudenta Curtii de Justitie a UE.
Inainte de aceasta actualizare, ajustarea bazei de ...
Ian202024
Contract de inchiriere spatiu cu doi coproprietari (soti)
de
Mariana Prejbeanu
valabil la 20 Ian 2024
Intrebare: Am inchiriat un spatiu si pe contractul de inchiriere apar ambii soti proprietari, cu cota parte de 50%. Prin prisma modificarilor din 2024 privind impozitul cu retinere la sursa, cum ar trebui sa procedez, sa impozitez suma virata lunar si apoi, sa declar la sfarsitul anului in D205 ambii soti, impartind venitul si impozitul la 2? Virarea venitului din chirie il fac intr-un singur cont comunicat ...
Dec082023
Conditii 2024 pentru aplicarea impozitului pe veniturile microintreprinderii
de
Alexandru Palaghia
valabil la 08 Dec 2023
Intrebare: Va rog sa-mi spuneti daca incepand cu anul 2024, pentru a ramane platitor impozit pe venit microintreprindere mai este conditionat de angajarea unei persoane? Cifra de afaceri la sfarsitul anului 2023 este 50,000 euro.
Dec092023
Compensare intre drepturi si obligatii
de
Profeanu Laura
valabil la 09 Dec 2023
Intrebare: O microintreprindere care aplica sistemul de TVA la incasare doreste sa ofere sub forma de dividende un birou (amenajat ca locuinta) impreuna cu parcarea subterana catre asociatul unic. Biroul a fost achizitionat impreuna cu parcarea subterana in ian. 2022 prin taxare inversa, iar livrarea catre asociat se doreste cu TVA de 5% ca parte a politicii sociale. Pasii pe care dorim sa ii urmam sunt in ...
Vezi toate studiile de caz despre modificari fiscale keyboard_double_arrow_right