Procedura de acordare a amanarii la plata - Proiect de ORDIN al ministrului finantelor, pentru aprobarea Procedurii de anulare a unor obligatii bugetare
Conform art. 3 din Proiectul de ordin, debitorii isi exprima intentia de a beneficia de anularea unor obligatii bugetare, potrivit OUG nr. 107/2024 privind amnistia fiscala, prin depunerea unei notificari, astfel:
- la registratura organului fiscal sau prin posta, cu scrisoare recomandata cu confirmare de primire, in cazul persoanelor fizice care nu sunt inrolate in SPV;
- prin intermediul serviciului SPV.
Dupa primirea notificarii, organul fiscal procedeaza la:
a) analiza indeplinirii de catre debitor a obligatiilor declarative potrivit vectorului fiscal pana la data depunerii notificarii. In cazul in care se constata ca debitorul nu si-a indeplinit obligatiile declarative, organul fiscal il indruma potrivit art. 7 din Codul de procedura fiscala;
b) efectueaza stingerile, compensarile si orice alte operatiuni necesare in vederea stabilirii cu certitudine a obligatiilor bugetare ce constituie conditie pentru acordarea facilitatii fiscale potrivit art. II-V si XVI din ordonanta de urgenta nr. 107/2024.
Daca printre obligatiile bugetare restante la 31 august 2024 inclusiv se afla si obligatii individualizate in titluri executorii emise de alte autoritati/institutii publice si transmise organului fiscal in vederea recuperarii, organul fiscal central instiinteaza entitatile respective cu privire la notificarea depusa de debitor.
In acest caz, entitatile respective care au competenta de a calcula si stabili obligatii bugetare accesorii, calculeaza cuantumul accesoriilor si le individualizeaza in titluri de creanta, care se comunica atat debitorului, cat si organului fiscal in termen de 5 zile lucratoare de la data primirii instiintarii transmise de organul fiscal.
Dupa depunerea notificarii, in termen de 5 zile lucratoare de la data inregistrarii acesteia, organul fiscal emite si comunica debitorului decizia referitoare la obligatiile de plata accesorii si certificatul de atestare fiscala.
In cazul titlurilor executorii emise de alte autoritati si transmise organului fiscal spre recuperare, in vederea acordarii amanarii la plata a unor obligatii bugetare, organul fiscal central transmite un exemplar al certificatului de atestare fiscala si autoritatii care a calculat si stabilit obligatii bugetare accesorii.
Neconcordante intre sumele din certificatul de atestare fiscala
si evidenta contabila a debitorului
In cazul in care exista astfel de neconcordante, debitorul poate solicita punerea de acord, in termen de cel mult 3 zile lucratoare de la data comunicarii certificatului. Dupa clarificarea neconcordantelor, organul fiscal intocmeste in doua exemplare procesul-verbal de punere de acord, precum si decizia referitoare la obligatiile de plata accesorii si noul certificat de atestare fiscala.
Dupa clarificarea neconcordantelor, autoritatea/institutia publica transmite organului fiscal documentul privind punerea de acord a respectivei situatii.
Dupa intocmirea procesului-verbal de punere de acord sau in cazul in care debitorul nu solicita clarificarea neconcordantelor in termen, organul fiscal emite decizia de amanare la plata a unor obligatii bugetare, precum si adresa de sistare temporara, totala sau partiala, a executarii silite, adresata institutiilor de credit la care debitorul are deschise conturile bancare si/sau tertilor popriti care detin/datoreaza sume de bani debitorului, ori, dupa caz, instiintarea de respingere a notificarii.
Notificarile depuse anterior publicarii procedurii in Monitorul Oficial se solutioneaza in termen de cel mult 5 zile lucratoare de la data publicarii.
Notificarea va cuprinde cel putin urmatoarele elemente:
a) datele de identificare a debitorului;
b) obiectul notificarii, respectiv intentia de a beneficia de anularea unor obligatii bugetare potrivit ordonantei de urgenta 107/2024, precizarea exacta a prevederilor legale in care debitorul considera ca se incadreaza;
c) data si semnatura debitorului/reprezentantului legal/ reprezentantului fiscal/imputernicitului.
De la data emiterii deciziei de amanare la plata a unor obligatii bugetare, pentru obligatiile de plata accesorii si/sau a unui procent din obligatiile bugetare principale, care fac obiectul amanarii la plata:
a) nu incepe sau se suspenda, dupa caz, procedura de executare silita;
b) nu se efectueaza stingerea pana la data solutionarii cererii de anulare a unor obligatii bugetare sau pana la data de 25 noiembrie 2024 inclusiv, dupa caz.
Termene si conditii
- Daca pe perioada amanarii la plata sunt calculate si stabilite obligatii de plata accesorii de catre organul fiscal sau de catre autoritati/institutii, pe baza acestora organul fiscal emite decizia de modificare a deciziei de amanare la plata a unor obligatii bugetare, care inlocuieste decizia emisa anterior. Amanarea la plata se acorda in baza notificarii initiale.
- Daca ulterior emiterii deciziilor de amanare la plata a unor obligatii bugetare se constata erori in continutul acestora, pe baza documentelor care atesta aceasta situatie, organul fiscal emite decizie de modificare a deciziei de amanare la plata a unor obligatii bugetare.
- Daca debitorul nu depune cererea de anulare a unor obligatii bugetare pana la 25 noiembrie 2024 inclusiv, organul fiscal emite si comunica acestuia decizia de pierdere a valabilitatii amanarii la plata a unor obligatii bugetare.
- Daca deciziile de amanare la plata a unor obligatii bugetare cuprind si obligatii de plata accesorii calculate si stabilite de autoritati/institutiile publice, organul fiscal transmite si acestora un exemplar al deciziei de pierdere a valabilitatii amanarii la plata a unor obligatii bugetare.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"!