Procedura de anulare a unor obligatii de plata datorate bugetului Autoritatii Nationale pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii (ANCOM)
ANCOM a adoptat recent o procedura prin care anumite obligatii de plata datorate bugetului sau pot fi anulate, oferind furnizorilor din sectorul comunicatiilor oportunitatea de a beneficia de aceasta masura, cu termen limita pana pe 25.11.2024.
Conform Deciziei nr. 694/2024, care a intrat in vigoare la data de 31.10.2024, ANCOM urmareste implementarea masurilor fiscal-bugetare stabilite prin OUG nr. 107/2024 privind amnistia fiscala.
Procedura ANCOM vizeaza eliminarea unor datorii, cum ar fi tariful de monitorizare, tariful de utilizare a spectrului radio, tariful de utilizare a resurselor de numerotatie, contributia pentru serviciile de interes public, amenzile administrative si alte sume datorate bugetului ANCOM, inclusiv obligatiile accesorii legate de acestea.
Procedura de acordare a amanarii la plata
Debitorii isi exprima intentia de a beneficia de anularea obligatiilor de plata, prin depunerea notificarii privind intentia de a beneficia de anularea unor obligatii de plata datorate bugetului ANCOM, la registratura ANCOM sau prin posta, cu scrisoare recomandata cu confirmare de primire, ori transmisa prin posta electronica, semnata cu certificat digital, la adresa registraturaonline@ancom.ro.
Dupa depunerea notificarii, in termen de 5 zile lucratoare, ANCOM comunica debitorului Decizia referitoare la obligatiile de plata accesorii reprezentand dobanzi, penalitati de intarziere sau alte accesorii datorate bugetului Autoritatii Nationale pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii si Situatia debitelor restante, pe baza datelor existente in evidenta ANCOM.
In cazul in care exista neconcordante intre sumele inscrise in Situatia debitelor restante si evidenta contabila a debitorului, debitorul poate solicita punerea de acord a acestora in termen de cel mult 3 zile lucratoare de la data comunicarii situatiei. Dupa clarificarea neconcordantelor, ANCOM intocmeste in doua exemplare Procesul-verbal de punere de acord, precum si decizia referitoare la obligatiile de plata accesorii si noua Situatie privind debitele restante.
Dupa intocmirea procesului-verbal de punere de acord sau in cazul in care debitorul nu solicita clarificarea neconcordantelor in termen, ANCOM emite Decizia de amanare la plata a unor obligatii de plata, precum si Adresa de suspendare temporara, totala sau partiala, a indisponibilizarii conturilor sau Adresa de suspendare temporara, totala sau partiala, a indisponibilizarii retinerilor, adresata institutiilor de credit la care debitorul are deschise conturile bancare si/sau tertilor popriti care detin/datoreaza sume de bani debitorului, ori, dupa caz, Instiintarea de respingere a notificarii, daca debitorul nu se incadreaza in niciuna dintre ipoteze.
Procedura de acordare a anularii obligatiilor de plata accesorii
Anularea obligatiilor bugetare se solicita de catre debitori, inclusiv de catre cei care au notificat ANCOM, in baza unei cereri de anulare, care poate fi depusa dupa indeplinirea conditiilor de acordare a anularii, dar nu mai tarziu de 25.11.2024.
Conditiile de anulare a accesoriilor aferente obligatiilor bugetare principale restante la data de 31.08.2024, sunt urmatoarele:
a) toate obligatiile bugetare principale restante la 31.08.2024 se sting pana la data depunerii cererii, dar nu mai tarziu de 25.11.2024;
b) sunt stinse pana la data depunerii cererii, toate obligatiile bugetare principale si accesorii cu termene de plata cuprinse intre data de 01.09.2024 si data depunerii cererii de anulare a accesoriilor, dar nu mai tarziu de 25.11.2024;
c) debitorul depune cererea de anulare a accesoriilor dupa indeplinirea conditiilor dar nu mai tarziu de 25.11.2024, sub sanctiunea decaderii.
Obligatiile de plata accesorii ce pot face obiectul anularii sunt, in mod cumulativ:
a) aferente obligatiilor bugetare principale al caror termen de prescriptie a dreptului de a cere executarea silita nu s-a implinit;
b) datorate si nestinse la data de 31.08.2024.
Conditiile de anulare a accesoriilor aferente obligatiilor bugetare principale cu scadente anterioare datei de 31.08.2024 si stinse pana la aceasta data sunt urmatoarele:
a) sunt stinse toate obligatiile bugetare principale si accesorii, cu termene de plata intre 01.09.2024 si data depunerii cererii de anulare a accesoriilor, dar nu mai tarziu de 25.11.2024;
b) debitorul depune cererea de anulare a accesoriilor dupa indeplinirea conditiei de la lit. a), dar nu mai tarziu de 25.11.2024, sub sanctiunea decaderii.
Conditiile de anulare a unui procent din obligatiile bugetare principale, restante la data de 31.08.2024 inclusiv, datorate de persoanele fizice, sunt urmatoarele:
a) in situatia in care debitul principal este sub 5.000 de lei, pentru anularea a 50% din obligatiile bugetare principale restante la 31.08.2024, este necesara stingerea a 50% a acestora, pana la data depunerii cererii, dar nu mai tarziu de 25.11.2024;
b) in situatia in care debitul principal este mai mare de 5.000 de lei, pentru anularea a 75% din obligatiile bugetare principale restante la 31.08.2024, este necesara stingerea a 25%, pana la data depunerii cererii de anulare, dar nu mai tarziu de 25.11.2024.
Cererea de anulare a unor obligatii bugetare cuprinde cel putin urmatoarele:
a) datele de identificare a debitorului;
b) obiectul cererii;
c) declaratia pe propria raspundere;
d) data si semnatura.
Concluzii
Aceasta noua reglementare a ANCOM reprezinta o oportunitate pentru furnizori de a scapa de anumite obligatii financiare, contribuind in acelasi timp la imbunatatirea gestionarii creantelor bugetare ale autoritatii. Furnizorii sunt incurajati sa actioneze prompt si sa depuna documentele necesare pana la data-limita de 25.11.2024.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"!