Procedura de anulare, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA a persoanelor impozabile cu risc fiscal ridicat
26 Apr 2024
Conform art. 316 alin. 11 lit. h) din Codul fiscal, organele fiscale competente din Romania au autoritatea de a anula din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA a persoanelor impozabile care prezinta un risc fiscal ridicat.
Procedura, aprobata prin Ordinul presedintelui ANAF nr. 393/2021, se aplica persoanelor impozabile care prezinta risc fiscal ridicat, in urma selectiei efectuate, in mod automat, prin intermediul aplicatiei informatice dezvoltate la nivel central, in baza criteriilor pentru evaluarea riscului fiscal prevazute in anexa nr. 6 la normele metodologice (redata mai jos).
Criteriile au alocat un punctaj negativ. Punctajul final care determina nivelul riscului fiscal se calculeaza prin insumarea punctajelor aferente fiecarui criteriu de risc la care se adauga 100 de puncte. Persoana impozabila prezinta risc fiscal ridicat, daca punctajul obtinut este mai mic de 51 de puncte.
CRITERIILE pentru evaluarea riscului fiscal in cazul anularii inregistrarii in scopuri de TVA potrivit art. 316 alin. (11) lit. h) din Codul fiscal, sunt:
SEDIU | ||
Sediul social al persoanei impozabile analizate este stabilit la sediul profesional al avocatului si este utilizat in cadrul unui contract de asistenta juridica, iar persoana impozabila analizata nu detine sediu/sedii secundar/secundare (puncte de lucru). | Semnaleaza o lipsa de substanta operationala, sugerand o posibila evitare a indeplinirii obligatiilor fiscale. | |
Sediul social al persoanei impozabile este utilizat in cadrul unui contract de comodat pe o perioada mai mica sau egala cu 1 an si persoana impozabila analizata nu detine sediu/sedii secundar/secundare (puncte de lucru). | Sugereaza o posibila lipsa de stabilitate sau seriozitate in activitatea economica | |
SALARIATI | ||
Media numarului de salariati este mai mica de 1 salariat*. | ||
*Prin salariat se intelege persoana pentru care au fost declarate cel putin 20 de ore efectiv lucrate in luna, indiferent de tipul de asigurat din punctul de vedere al contractului de munca. Din cadrul contractelor de munca sunt excluse contractele incheiate cu persoanele angajate in functia de director economic, contabil-sef. | Indica o structura de personal insuficienta pentru o activitate economica reala si sustenabila. | |
SERVICII CONTABILE | ||
Persoana impozabila analizata nu are desemnata o persoana care sa conduca compartimentul de contabilitate, inclusiv situatia in care persoana impozabila analizata nu are incheiate contracte de prestari servicii cu persoane fizice/juridice membre active CECCAR, in cazul in care contabilitatea este organizata si condusa pe baza de contracte de prestari de servicii in domeniul contabilitatii. | Sugereaza deficiente in monitorizarea si raportarea financiara, crescand riscul de neconformitate fiscala. | |
NECONCORDANTE | ||
Persoana impozabila analizata inregistreaza neconcordante semnificative intre informatiile inscrise in declaratiile fiscale/informative/recapitulative proprii, respectiv intre informatiile inregistrate in declaratiile fiscale/informative/recapitulative proprii in relatia cu partenerii sai (furnizori/clienti), inclusiv neconcordante semnificative constatate in urma analizarii informatiilor furnizate de terti, altele decat cele care privesc declaratiile fiscale/informative/recapitulative. | Indica posibile tranzactii fictive sau erori grave de raportare, subliniind un risc fiscal major. | |
REZIDENTA FISCALA | ||
Cel putin unul dintre administratorii* persoanei impozabile analizate este cetatean strain care nu detine rezidenta fiscala in Romania si capitalul social al persoanei impozabile analizate este sub 45.000 lei. | Prezenta unui administrator cetatean strain fara rezidenta fiscala in Romania, asociata cu un capital social sub pragul de 45,000 lei, poate sugera o tentativa de a eluda responsabilitatile fiscale, prin folosirea unui "straw man" sau prin alte scheme de minimizare a vizibilitatii fiscale. | |
*Prin administrator se intelege persoana fizica. |
Aceste criterii sunt folosite de catre ANAF pentru a identifica entitatile care prezinta un risc fiscal ridicat, facilitand o actiune proactiva din partea autoritatilor fiscale pentru a asigura conformitatea si colectarea adecvata a taxelor.
Implicatii ale anularii inregistrarii in scopuri de TVA
Anularea inregistrarii in scopuri de TVA are consecinte serioase pentru orice afacere, deoarece afecteaza dreptul de a deduce TVA, ceea ce poate influenta semnificativ fluxurile de numerar si costurile operationale.
Concluzii
Prevenirea riscului fiscal ridicat evita anularea inregistrarii in scopuri de TVA si contribuie la sustinerea unui mediu de afaceri sanatos si la conformitatea cu reglementarile fiscale.
Prin urmare, firmele ar trebui sa isi revizuiasca periodic practicile interne si sa se asigure ca indeplinesc criteriile fiscale de mai sus, astfel incat sa minimizeze orice riscuri care ar putea conduce la anularea inregistrarii in scopuri de TVA, din cauza unui risc fiscal ridicat.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"!
Studii de caz si articole despre anulare inregistrare in scopuri de tva
Anularea inregistrarii unei persoane in scopuri de TVA
de
Profeanu Laura
26 Apr 2024
Organele fiscale din Romania au dreptul de a anula inregistrarea in scopuri de TVA a unei persoane impozabile, din mai multe motive (prevazute la art. 316 alin. 11 din Codul fiscal) fiecare avand implicatii directe asupra capacitatii contribuabililor de a efectua operatiuni taxabile.
Motive de anulare
1. Inactivitatea fiscala
O persoana este declarata inactiva, daca nu isi indeplineste ...
Feb082024
Radierea inregistrarii fiscale. Depunere D300 si D 394
de
Profeanu Laura
valabil la 08 Feb 2024
Intrebare: Un SRL aflat in procedura de lichidare voluntara, respectiv dizolvare si radiere, cu vector fiscal TVA trimestrial, vrea sa depuna Decontul de TVA si Declaratia 394 pentru trimestrul 1 2024 in aceasta luna, pentru a putea depune cererea de radiere la Registrul Comertului in aceasta luna. In momentul depunerii Decontului de TVA si Declaratiei 394 trimestrial martie 2024 sau lunar ianuarie 2024 ...
Nov232023
Anulare din oficiu a inregistrarii in scopuri de TVA, societate in etapa II de radiere
de
Elena Garofil
valabil la 23 Nov 2023
Intrebare: O SRL, platitoare de tva trimestrial, vector impozit pe profit cu 01.01.2023, a depus etapa 1 de radiere la ONRC in luna martie 2023 in conformitate cu art. 227 alin. 1 lit. d coroborat cu art. 235 din Legea nr. 31/1990. Firma are asociat unic si administrator aceeasi persoana. Pentru ca nu s-a inchis imediat societatea, deconturile de tva la trimestrul 2 si 3 au fost depuse fara operatiuni. ...
Sep202023
Corectare D 394
de
Profeanu Laura
valabil la 20 Sep 2023
Intrebare: In luna iulie, eronat s-a inregistrat aceeasi factura de la un furnizor, de doua ori. Trebuie depusa o noua declaratie 394 pentru iulie cu informatiile corecte?
Feb092016
Anularea inregistrarii in scopuri de TVA. Perioada fiscala trimestrul calendaristic
de
Amelia Dumitras
valabil la 09 Feb 2016
Intrebare: O societate platitoare de TVA trimestrial isi suspenda activiatea pe 3 ani incepand cu februarie 2016, iar pana la 31.01.2016 realizeaza operatiuni acre intra in sfera TVA. Care ste ultimul decont de TVA pe care trebuie sa il depuna si pana la ce data? Ce formular va depune pentru activitatea desfasurata pana la 01 februarie 2016: D300 trimestrial sau D311?
Vezi toate studiile de caz despre anulare inregistrare in scopuri de tva keyboard_double_arrow_right