PROCEDURA de restituire a TVA aferenta achizitiilor de bunuri sau servicii efectuate de entitatile nonprofit, pentru care se aplica scutirea de taxa
03 Sep 2023
Restituirea TVA se va efectua in baza Ordinului nr. 2438 din 25 August 2023 (publicat in M. Of. nr. 788 din 1 septembrie 2023) de catre organul fiscal competent, in a carui evidenta fiscala este inregistrata entitatea nonprofit care are dreptul sa solicite restituirea.
In vederea restituirii taxei, entitatea nonprofit trebuie sa depuna la organul fiscal competent o cerere de restituire a TVA, insotita de urmatoarele documente:
a) un borderou, care sa cuprinda, in ordine cronologica, pentru fiecare achizitie urmatoarele informatii: denumirea, numarul si data documentului, valoarea fara TVA, valoarea TVA, valoarea inclusiv TVA;
b) copii de pe facturile, in care sunt consemnate bunurile si serviciile achizitionate pentru care se solicita restituirea;
c) copii de pe declaratiile vamale de import, in cazul bunurilor importate;
e) documentele din care rezulta ca bunurile/serviciile achizitionate, pentru care se solicita restituirea TVA, sunt destinate unitatilor spitalicesti detinute si exploatate de entitatea nonprofit, in cazul in care bunurile/serviciile achizitionate au aceasta destinatie;
f) documentele din care rezulta ca bunurile/serviciile achizitionate, pentru care se solicita restituirea TVA, sunt donate/puse gratuit la dispozitia unitatilor spitalicesti din reteaua publica de stat, respectiv contractul de donatie/punere la dispozitie cu titlu gratuit si procesul-verbal de predare-primire, in cazul in care bunurile/serviciile achizitionate au aceasta destinatie;
g) declaratia pe propria raspundere a reprezentantului legal al entitatii nonprofit, din care sa rezulte ca bunurile respective sunt destinate, in mod normal, utilizarii in domeniul ingrijirilor de sanatate sau pentru utilizarea de catre persoanele cu handicap, bunuri esentiale pentru compensarea si depasirea handicapurilor.
Entitatile nonprofit pot solicita restituirea taxei pe valoarea adaugata in termen de 90 de zile de la incheierea lunii calendaristice pentru care se solicita restituirea, astfel:
a) pentru bunuri ce le-au fost livrate sau servicii care au fost prestate in beneficiul lor in cursul lunii pentru care se solicita restituirea, in cazul in care bunurile/serviciile achizitionate sunt destinate unitatilor spitalicesti detinute si exploatate de entitatea nonprofit;
b) pentru bunuri ce le-au fost livrate sau servicii care au fost prestate in beneficiul lor, care sunt donate/puse gratuit la dispozitia unitatilor spitalicesti din reteaua publica de stat in cursul lunii pentru care se solicita restituirea, in cazul in care bunurile/serviciile achizitionate sunt destinate unitatilor spitalicesti din reteaua publica de stat.
In situatia in care entitatile nonprofit nu vor depune in termen cererea de restituire a TVA si/sau documentatia aferenta, la solicitarea acestora, directorul general al Directiei generale regionale a finantelor publice poate aproba efectuarea restituirii taxei pe valoarea adaugata, daca cererea este depusa in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care a luat nastere dreptul la restituirea taxei.
In acest sens, pe baza documentelor depuse de solicitanti, autoritatea fiscala competenta va intocmi un referat semnat de conducatorul acesteia, din care sa rezulte ca, desi cererile de restituire au fost depuse cu intarziere fata de termenul prevazut, sunt indeplinite conditiile pentru acordarea restituirii taxei pe valoarea adaugata, care va fi inaintat directorului general al Directiei generale regionale a finantelor publice, pentru aprobarea efectuarii restituirii taxei pe valoarea adaugata.
Solutionarea cererilor de restituire a TVA se va realiza conform procedurii stabilite prin ordin al presedintelui ANAF.
Entitatile nonprofit trebuie sa justifice respectarea destinatiei sumelor reprezentand TVA restituita de la bugetul de stat, inclusiv a sumelor care au fost compensate cu obligatii fiscale ale entitatii, cu documente care sa ateste achizitia ulterioara de bunuri/servicii prevazute la art. 294 alin. 5 lit. (a) si (b) din Codul fiscal:
a) serviciile de construire, reabilitare, modernizare de unitati spitalicesti din reteaua publica de stat, precum si serviciile de construire, reabilitare, modernizare de unitati spitalicesti prestate catre entitati nonprofit inscrise in Registrul public organizat de ANAF, daca acestea sunt destinate unitatilor spitalicesti detinute si exploatate de entitatea nonprofit sau celor din reteaua publica de stat, dupa caz;
b) livrarile de echipamente medicale, aparate, dispozitive, articole, accesorii si echipamente de protectie, materiale si consumabile de uz sanitar, destinate in mod normal utilizarii in domeniul ingrijirilor de sanatate sau pentru utilizarea de catre persoanele cu handicap, bunuri esentiale pentru compensarea si depasirea handicapurilor, altele decat cele prevazute la lit. c) si d), precum si adaptarea, repararea, inchirierea si leasingul unor astfel de bunuri, efectuate catre unitati spitalicesti din reteaua publica de stat, precum si cele efectuate catre entitati nonprofit inscrise in Registrul public organizat de ANAF, daca acestea sunt destinate unitatilor spitalicesti detinute si exploatate de entitatea nonprofit sau celor din reteaua publica de stat, dupa caz.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!
Studii de caz si articole despre modificari fiscale
Stabilirea din oficiu a TVA datorata de catre persoanele impozabile care aveau obligatia depunerii D311 si care nu si-au indeplinit aceasta obligatie
de
Profeanu Laura
11 Mai 2024
ANAF se pregateste sa implementeze noi masuri de monitorizare si impunere din oficiu a TVA pentru contribuabilii care nu isi indeplinesc obligatiile legale privind TVA in perioada in care sunt declarati inactivi sau in perioada in care le este anulat codul de TVA, conform art. 11 alin. 6 si 8 din Codul fiscal.
Conform art. 324 alin. 10) lit. a) si b) din Codul fiscal, persoanele impozabile al ...
Modificari importante privind deducerea TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare
de
Profeanu Laura
27 Apr 2024
In contextul adoptarii generalizate a sistemului e-Factura, Ministerul Finantelor propune eliminarea posibilitatii deducerii TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare.
In acest sens, un proiect de Hotarare de Guvern initiat recent de Ministerul Finantelor, propune abrogarea alineatului 7) de la pct. 69 din Normele metodologice, care prevede ca o ...
Modificari privind ajustarea bazei de impozitare, in vigoare cu 08 martie 2024
de
Profeanu Laura
12 Mar 2024
Pe 8 martie 2024, Codul fiscal a fost modificat in privinta ajustarii bazei de impozitare pentru TVA, in contextul reducerilor de pret acordate dupa livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor. Aceste schimbari reflecta o incercare de a alinia legislatia fiscala nationala cu cea a Uniunii Europene si jurisprudenta Curtii de Justitie a UE.
Inainte de aceasta actualizare, ajustarea bazei de ...
Ian202024
Contract de inchiriere spatiu cu doi coproprietari (soti)
de
Mariana Prejbeanu
valabil la 20 Ian 2024
Intrebare: Am inchiriat un spatiu si pe contractul de inchiriere apar ambii soti proprietari, cu cota parte de 50%. Prin prisma modificarilor din 2024 privind impozitul cu retinere la sursa, cum ar trebui sa procedez, sa impozitez suma virata lunar si apoi, sa declar la sfarsitul anului in D205 ambii soti, impartind venitul si impozitul la 2? Virarea venitului din chirie il fac intr-un singur cont comunicat ...
Dec082023
Conditii 2024 pentru aplicarea impozitului pe veniturile microintreprinderii
de
Alexandru Palaghia
valabil la 08 Dec 2023
Intrebare: Va rog sa-mi spuneti daca incepand cu anul 2024, pentru a ramane platitor impozit pe venit microintreprindere mai este conditionat de angajarea unei persoane? Cifra de afaceri la sfarsitul anului 2023 este 50,000 euro.
Dec092023
Compensare intre drepturi si obligatii
de
Profeanu Laura
valabil la 09 Dec 2023
Intrebare: O microintreprindere care aplica sistemul de TVA la incasare doreste sa ofere sub forma de dividende un birou (amenajat ca locuinta) impreuna cu parcarea subterana catre asociatul unic. Biroul a fost achizitionat impreuna cu parcarea subterana in ian. 2022 prin taxare inversa, iar livrarea catre asociat se doreste cu TVA de 5% ca parte a politicii sociale. Pasii pe care dorim sa ii urmam sunt in ...
Vezi toate studiile de caz despre modificari fiscale keyboard_double_arrow_right