Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 23 Noiembrie 2024

Proiect de lege de modificare a Codului de procedura fiscala: implementarea unei competente alternative in materia executarii fiscale

21 Feb 2024

In prezent, ANAF detine competenta exclusiva in executarea silita a creantelor bugetare, indiferent de originea acestora.

Proiectul de lege introdus recent la Senat (20.02.2024) propune o schimbare semnificativa in modul in care datoriile fiscale vor fi executate silit in Romania, oferind o alternativa la sistemul actual dominat de executorii fiscali. Aceasta initiativa legislativa vizeaza implicarea executorilor judecatoresti in procesul de executare silita pentru datorii fiscale, cu scopul de a degreva activitatea executorilor fiscali si de a imbunatati colectarea veniturilor la bugetul de stat.

Astfel, pe langa executorul fiscal, ar deveni competent si executorul judecatoresc, profesionist specializat in executarea silita, reglementat prin Legea nr. 188/2000 privind executorii judecatoresti.

In esenta, proiectul de lege propune completarea Art. 220 din Legea nr. 207/2015 privind  Codul de procedura fiscala Organele de executare silita, in sensul introducerii posibilitatii ca autoritatile sau institutiile publice, care nu dispun de executori fiscali organizati in compartimente de specialitate, sa solicite executorilor judecatoresti sa efectueze procedura de executare silita conform Codului de procedura civila. Acest demers va permite o adresare directa catre Camera Executorilor Judecatoresti pentru desemnarea aleatorie a unui executor judecatoresc, care sa initieze procedura de executare.
Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.

”In acest scop, autoritatea sau institutia publica se va adresa cu o cerere de executare intocmita in conditiile art. 664 C. proc. civ. Camerei Executorilor Judecatoresti in circumscriptia caruia debitorului isi are domiciliul sau sediul in vederea desemnarii aleatorii in termen de 5 zile de la primirea cererii a unui executor judecatoresc care sa deschida procedura de executare.”

Onorarii
Executorul judecatoresc desemnat va aplica onorariile minimale, iar debitorul va fi responsabil pentru acoperirea cheltuielilor de executare, inclusiv in cazul in care achita datoria voluntar, inainte de finalizarea procesului de executare. Aceasta abordare este menita sa asigure eficienta si rapiditatea recuperarii creantelor bugetare, contribuind la o mai buna colectare a veniturilor statului.

”Executorul desemnat va aplica onorariile minimale prevazute de Ordinul Ministrului Justitiei. in aceste situatii, debitorul va fi tinut sa suporte cheltuielile de executare stabilite sau, dupa caz, efectuate dupa inregistrarea cererii de executare si pana la data realizarii obligatiei stabilite in titlul executoriu, chiar daca el a facut plata in mod voluntar. Incheierea de stabilire a cheltuielilor de executare emisa de executorul judecatoresc este titlu executoriu, dispozitiile privind stabilirea onorariilor executorilor judecatoresti din Legea nr. 188/2000, fiind aplicabile in mod corespunzator. Prin exceptie de la art. 670 C. proc. civ., cheltuielile nu vor fi avansate de catre creditor.”

Competenta teritoriala
In prezent, conform art. 220 alin. 16) din Codul de procedura fiscala, cand se constata ca domiciliul fiscal al debitorului se afla in raza teritoriala a altui organ de executare silita, titlul executoriu impreuna cu dosarul executarii se transmit acestuia, instiintandu-se organul de la care s-a primit titlul executoriu.
Proiectul de lege prevede ca art. 220 alin. (16) se va modifica si va avea urmatorul cuprins:
(16) Cand se constata ca domiciliul sau sediul fiscal al debitorului se afla in raza teritoriala a altui organ de executare silita, titlul executoriu impreuna cu dosarul executarii se transmit acestuia, sau unui executor judecatoresc competent teritorial, instiintandu-se, daca este cazul, organul de la care s-a primit titlul executoriu
 
Beneficii estimate:
- imbunatatirea recuperarii creantelor bugetare si, implicit, o crestere a veniturilor la bugetul de stat consolidate;
- propunerea ca onorariul executorului sa fie suportat exclusiv de debitor, va stimula executorii sa finalizeze procedurile de executare silita;
- reducerea sarcinii de munca a executorilor fiscali si posibilitatea de a alege intre executori fiscali si judecatoresti;
- cresterea eficientei in colectarea creantelor bugetare, in special pentru UAT-urile mici care nu dispun de personal specializat pentru executarea silita. In acest sens, in expunerea de motive, se mentioneaza:
”Este cunoscut faptul ca exista UAT-uri mici care nu isi permit o structura de personal care sa includa si un Serviciu de executare silita sau functionari specializati pentru o asemenea activitate. Competenta alternativa propusa in materia recuperarii creantelor bugetare le ofera UAT-urilor sa-si evalueze capacitatea functionala, resursele umane avute la dispozitie, costurile necesare si sa aprecieze necesitatea de a se apela la serviciile executorilor judecatoresti”.

Proiectul a fost consultat cu Uniunea Nationala a Executorilor Judecatoresti, Asociatia Comunelor din Romania si Asociatia Oraselor din Romania, subliniind un proces amplu de dialog cu cei implicati.

Procedura de desemnare aleatorie a executorului insarcinat de Presedintele Camerei Executorilor Judecatoresti, in circumscriptia caruia debitorului isi are domiciliul, va fi adoptata in termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a modificarilor propuse, prin Hotarare a Uniunii Nationale a Executorilor Judecatoresti.

Aceasta initiativa reprezinta un pas important in reformarea si modernizarea procesului de executare silita pentru datorii fiscale in Romania, cu scopul imbunatatirii eficientei administrative si a colectarii veniturilor bugetare.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre codul de procedura fiscala

Evaluarea riscului fiscal: Cum stabilim clasa si subclasa de risc conform Codului de procedura fiscala

de Profeanu Laura 27 Mai 2024
Clasificarea contribuabililor in functie de riscul fiscal asociat activitatii lor, permite ANAF sa-si aloce resursele intr-un mod eficient si sa previna evaziunea fiscala. In acest context, Codul de procedura fiscala, prin art. 7, alin. (7) stabileste criteriile generale pe baza carora se determina clasa si subclasa de risc fiscal, ajutand astfel la crearea unui cadru fiscal transparent si ...
Apr262024

Depuneri declaratii dupa radierea inregistrarii fiscale

de Profeanu Laura valabil la 26 Apr 2024
Intrebare: Daca la data radierii unei societati nu erau disponibile anumite formulare de declaratii fiscale si informative, se mai pot depune acestea dupa data radierii?

Dobanzile si penalitatile de intarziere

de Profeanu Laura 22 Apr 2024
Aplicarea dobanzilor si penalitatilor de intarziere este un subiect de mare interes pentru contribuabili si profesionistii din domeniul fiscal. Acestea sunt masuri punitive aplicate pentru a asigura conformitatea fiscala si pentru a descuraja intarzierile sau omisiunile in plata datoriilor fiscale. Art. 173, 174 si 176 din Codul de Procedura Fiscala, ofera un cadru detaliat privind modul de ...
Apr172024

Obligatii fiscale si contabile privind inchirierea sediului social

de Dani Cucu valabil la 17 Apr 2024
Intrebare: Am inchiriat un sediu nou, contractul este semnat in decembrie, in posesia spatiului am intrat cu 14.04 pentru a putea face modificari, de mutat ce putem muta cu 15.05, pana atunci nu platim chirie. La vechiul sediu eliberam cu 07.06. 1) Cand trebuie declarat la Registrul Comertului? (nota: biroul are un nr cadastral si o adresa, iar depozitul difera la numar, ce se trece? e nr 133 birou si 137 ...
Ian182024

Conditii de acordare a esalonarii la plata. Constituire garantii cu parti sociale

de Profeanu Laura valabil la 18 Ian 2024
Intrebare: In urma unei inspectii fiscale in anul 2021 au fost stabilite diferente de tva, suma ce a fost esalonata la plata. Garantia la data respectiva a fost constituita din asigurare la un IFN care intre timp a intrat in faliment. ANAF a comunicat ca trebuie sa reconstituim garantia. Intrebarea este urmatoarea: Partile sociale detinute de SC x (cea in cauza) la o SC y ar putea constitui garantie? Si ...
Nov112023

Pierderea esalonarii. Accesorii calculate de organul fiscal

de Ionut Jinga valabil la 11 Nov 2023
Intrebare: Societatea are decizie de esalonare la plata a obligatiilor fiscale obtinuta in noiembrie 2022. La plata ratei 11 a intarziat 1 zi la plata si s-a emis decizie de pierdere a esalonarii si decizie de accesorii. In ciuda faptului ca mai era o singura rata de plata cu valoare destul de mica, au fost calculate penalitati si pentru obligatii deja achitate. Practic valoarea penalitatilor este de 26% ...
Vezi toate studiile de caz despre codul de procedura fiscala keyboard_double_arrow_right
In prezent, ANAF detine competenta exclusiva in executarea silita a creantelor bugetare, indiferent de originea acestora.