Proiect de lege pentru stimularea platii la termen a impozitelor: Bonificatie de 3% pentru companii
14 Dec 2023
Senatul Romaniei a aprobat recent un proiect de lege prin care ofera o bonificatie de 3% companiilor care isi achita impozitele pe afaceri la termen. Acest stimulent fiscal ar putea fi implementat pentru companiile care platesc atat impozitul micro, cat si impozitul pe profit.
Pentru ca aceasta initiativa sa devina efectiva, este necesara adoptarea proiectului si de catre Camera Deputatilor. Propunerea legislativa sugereaza introducerea acestui beneficiu fiscal incepand cu anul urmator (2024) avand ca scop recompensarea contribuabililor care isi indeplinesc obligatiile fiscale la timp.
Conform proiectului, pentru a fi eligibili pentru aceasta bonificatie de 3%, contribuabilii trebuie sa indeplineasca anumite conditii, precum plata la termen a impozitului in anul anterior si lipsa datoriilor fiscale la inceputul anului 2024. De asemenea, bonificatia trebuie utilizata exclusiv pentru investitii specificate in Catalogul privind clasificarea mijloacelor fixe sau pentru sustinerea invatamantului profesional-dual:
Articol unic - Dupa art.41 din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal (...), se introduce un nou articol, art.41^1, cu urmatorul cuprins:
a) in ultimul an au achitat impozitul datorat trimestrial/plata anticipata pana la termenele scadente;
b) la data de 1 ianuarie 2024, nu inregistreaza obligatii fiscale restante la bugetul general consolidat;
c) utilizeaza bonificatia de 3% exclusiv pentru realizarea de investitii prevazute in Catalogul privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe, aprobat prin Hotarare a Guvernului, in:
Grupa 1 - Constructii;
Grupa 2 - Instalatii tehnice, mijloace de transport, animale si plantatii sau pentru sustinerea invatamantului profesional-dual;
Este important de mentionat ca bonificatia expira in anul acordarii, daca nu este folosita, si trebuie returnata statului cu dobanzi si penalitati:
(2) Bonificatia de 3% se utilizeaza pana cel tarziu la data de 31 decembrie a anului in care aceasta se acorda;
(3) Bonificatia de 3% neutilizata se restituie la bugetul de stat, cu dobanzile si penalitatile corespunzatoare;
(4) Procedura de aplicare a prevederilor alin.(l)-(3) se stabileste, in termen de 30 de zile de la publicarea prezentei legi, prin normele de aplicare ale Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal, aprobata prin Hotarare a Guvernului.
Experienta anterioara cu bonificatiile pentru persoane juridice, care au variat intre 5% si 10% pentru plata anticipata a obligatiilor fiscale, a demonstrat un impact bugetar pozitiv. Asemenea facilitati au fost aplicate si in perioada pandemiei de COVID-19 pentru a incuraja plata la termen a impozitelor.
Expunerea de motive a proiectului de lege, evidentiaza efecte benefice semnificative asupra economiei nationale. Se anticipeaza ca stimulentele fiscale propuse vor incuraja conformitatea fiscala si vor creste eficienta in gestionarea resurselor financiare ale companiilor. Aceasta masura este asteptata sa contribuie la o crestere a investitiilor si la un impuls in activitatea economica generala, ceea ce ar putea avea un efect pozitiv asupra Produsului Intern Brut. Astfel, prin imbunatatirea colectarii veniturilor si prin stimularea investitiilor productive, se vizeaza nu doar consolidarea veniturilor fiscale, ci si dinamizarea economiei. Aceasta ar putea duce la o economie mai robusta si la o stabilitate financiara imbunatatita pe termen lung, ceea ce este esential pentru dezvoltarea durabila a Romaniei.
Procesul prin care un proiect de lege devine lege in Romania include urmatorii pasi:
1. Adoptarea de catre Parlament: Proiectul de lege a fost initial adoptat de Senat, urmand sa fie adoptat si de catre cealalta camera, Camera Deputatilor.
2. Promulgarea de catre Presedintele tarii: Dupa ce va fi adoptat de ambele camere ale Parlamentului, proiectul de lege va fi trimis Presedintelui Romaniei pentru promulgare.
3. Publicarea in Monitorul Oficial: Odata promulgat, proiectul va deveni lege, prin publicarea sa in Monitorul Oficial al Romaniei.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"!
Studii de caz si articole despre modificari fiscale
Stabilirea din oficiu a TVA datorata de catre persoanele impozabile care aveau obligatia depunerii D311 si care nu si-au indeplinit aceasta obligatie
de
Profeanu Laura
11 Mai 2024
ANAF se pregateste sa implementeze noi masuri de monitorizare si impunere din oficiu a TVA pentru contribuabilii care nu isi indeplinesc obligatiile legale privind TVA in perioada in care sunt declarati inactivi sau in perioada in care le este anulat codul de TVA, conform art. 11 alin. 6 si 8 din Codul fiscal.
Conform art. 324 alin. 10) lit. a) si b) din Codul fiscal, persoanele impozabile al ...
Modificari importante privind deducerea TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare
de
Profeanu Laura
27 Apr 2024
In contextul adoptarii generalizate a sistemului e-Factura, Ministerul Finantelor propune eliminarea posibilitatii deducerii TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare.
In acest sens, un proiect de Hotarare de Guvern initiat recent de Ministerul Finantelor, propune abrogarea alineatului 7) de la pct. 69 din Normele metodologice, care prevede ca o ...
Modificari privind ajustarea bazei de impozitare, in vigoare cu 08 martie 2024
de
Profeanu Laura
12 Mar 2024
Pe 8 martie 2024, Codul fiscal a fost modificat in privinta ajustarii bazei de impozitare pentru TVA, in contextul reducerilor de pret acordate dupa livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor. Aceste schimbari reflecta o incercare de a alinia legislatia fiscala nationala cu cea a Uniunii Europene si jurisprudenta Curtii de Justitie a UE.
Inainte de aceasta actualizare, ajustarea bazei de ...
Ian202024
Contract de inchiriere spatiu cu doi coproprietari (soti)
de
Mariana Prejbeanu
valabil la 20 Ian 2024
Intrebare: Am inchiriat un spatiu si pe contractul de inchiriere apar ambii soti proprietari, cu cota parte de 50%. Prin prisma modificarilor din 2024 privind impozitul cu retinere la sursa, cum ar trebui sa procedez, sa impozitez suma virata lunar si apoi, sa declar la sfarsitul anului in D205 ambii soti, impartind venitul si impozitul la 2? Virarea venitului din chirie il fac intr-un singur cont comunicat ...
Dec082023
Conditii 2024 pentru aplicarea impozitului pe veniturile microintreprinderii
de
Alexandru Palaghia
valabil la 08 Dec 2023
Intrebare: Va rog sa-mi spuneti daca incepand cu anul 2024, pentru a ramane platitor impozit pe venit microintreprindere mai este conditionat de angajarea unei persoane? Cifra de afaceri la sfarsitul anului 2023 este 50,000 euro.
Dec092023
Compensare intre drepturi si obligatii
de
Profeanu Laura
valabil la 09 Dec 2023
Intrebare: O microintreprindere care aplica sistemul de TVA la incasare doreste sa ofere sub forma de dividende un birou (amenajat ca locuinta) impreuna cu parcarea subterana catre asociatul unic. Biroul a fost achizitionat impreuna cu parcarea subterana in ian. 2022 prin taxare inversa, iar livrarea catre asociat se doreste cu TVA de 5% ca parte a politicii sociale. Pasii pe care dorim sa ii urmam sunt in ...
Vezi toate studiile de caz despre modificari fiscale keyboard_double_arrow_right